Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:04

Cassidy schreef:
Het belichten van de facet dat de Iberische paarden zo zoet zijn en daarom niet gecastreerd hoeven te worden in jouw ogen, loopt parallel met het feit dat je de paarden op je site ook naar Nederland denkt te kunnen verkopen. Ik zal de enige niet zijn die denkt dat je dit topic bent gestart met een bepaalde reden in je achterhoofd.

Beetje vreemde beredenering.
Kunnen we nu gewoon over het onderwerp verder en niet over mijn werk?

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:06

Lusitana schreef:
kunnen we nu gewoon over het onderwerp verder en niet over mijn werk?

Dat is ook de bedoeling. Dit topic gaat over Iberische hengsten als je over iemands werk of over IHW'ers wilt praten kun je daar een ander topic voor opstarten.

Billy

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:10

Nathalie02 schreef:
Iedereen mag zijn eigen mening geven. De meeste mensen hebben nou eenmaal geen ervaring met Iberische paarden. Als je daar specifiek een mening over wilt weten kun je een topic als dit misschien op een forum waar ze goed op de hoogte zijn over deze paarden. Nu hou je toch dat mensen hun algemene mening geven.

Misschien kunnen we ook een beetje vriendelijk blijven?

Nathalie02 schreef:
Dat is ook de bedoeling. Dit topic gaat over Iberische hengsten als je over iemands werk of over IHW'ers wilt praten kun je daar een ander topic voor opstarten.

Je spreekt jezelf wel tegen Nathalie, eerst zijn er geen Iberische hengsten en zal het een algemeen praatje worden, en nu moetn we het over Iberische hengsten hebben? Die waren er toch niet?
Dan kun je net zo goed het topic gelijk sluiten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:12

Nathalie02 schreef:

Dus in dit geval wat mij betreft bij deze: veni, vidi, foetsie...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:13

Ik ben ook weg, de ballen

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:14

Of er nou weinig of veel zijn je mag hier gewoon een topic over starten. Of er veel reacties op komen is een tweede. Lusitana zou waarschijnlijk meer reacties op een forum krijgen waar veel kenners zijn, maar dan kan ze er hier nog wel een topic over starten.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:17

Tsja, maar eerst zeg je dat er veel algemene reacties op zullen komen, en later mag dat weer niet?
Ik snap er geen bal meer van......

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:21

Billy schreef:
Tsja, maar eerst zeg je dat er veel algemene reacties op zullen komen, en later mag dat weer niet?

Dat was naar Lusitana gericht. Als zij specifieke reacties over Iberische paarden wilt, is ze misschien beter thuis op een forum met echt kenners.

Die reactie's van jou hebben overigens helemaal niks te maken met hengsten (algemeen of Iberisch), die gingen over de titel, verkoop van paarden, neerbuigende toontjes en de seretta. Dat is gewoon offtopic.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:22

Goh, ik moet zeggen dat ik wel schrik van dat verhaal van Cassidy over wat Parelli vertelt over hengsten. Ik heb altijd gedacht dat hengsten in kuddes ook moeten luisteren naar de leidende merrie (of leidende hengst in een vrijgezelle kudde) en dat ze dus ook ondergeschikt kunnen zijn. Ik dacht dat parelli (juist door de manier van omgang) de confrontatie met een hengst uit de weg kon gaan, door het paard simpelweg te laten denken dat hij geen andere keus heeft dan jou als leider te accepteren.
Ik denk dat deze discussie heel simpel is: Iberische paarden hengst laten is blijkbaar wat anders dan een KWPN-er hengst laten. Ik heb verder (niet veel) ervaring met beide soorten hengsten, maar ik ga ervan uit dat je de omgang in 2 verschillende landen niet zo kan vergelijken. Ik vraag me af of Jazz nog zou leven in het zuiden, als ik jou zo hoor Simone....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:22

Dan heb je mijn belangrijkste post niet gelezen, en dat was warom ik Odin heb laten ruinen.
Jammer hoor.

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:23

Billy schreef:
Dan heb je mijn belangrijkste post niet gelezen, en dat was warom ik Odin heb laten ruinen.
Jammer hoor.

Die heb ik zeker wel gelezen. Die noemde ik toch niet als offtopic post? Kwam in ieder geval in voor waarom je je hengst hebt laten ruinen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:25

Nou ja, ik ga met jou niet verder in discussie, want je hebt het niet helemaal gesnapt denk ik
Jammer hoor, subsubsubmodereren is best moeilijk he

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:25

Billy schreef:
Nou ja, ik ga met jou niet verder in discussie, want je hebt het niet helemaal gesnapt denk ik
Jammer hoor, subsubsubmodereren is best moeilijk he

Ach we hebben niet allemaal het licht uitgevonden.....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:28

Je gaat nu wel erg offtopic Nathalie

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:29

Billy schreef:
Je gaat nu wel erg offtopic Nathalie

Heb jij vast geen moeite mee.... Als je na herhaaldelijke verzoeken om ontopic te blijven, gewoon offtopic door blijft gaan is dat geen bijdrage aan een discussie. Wat het dan wel is laat ik maar aan de andere moderators over.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:32

Ik denk ook dat da voor een groot gedeelte komt in welk land het paard op groeit,zoals bij jou is een hengst heel normaal daar word op gereden en alles,hier is een hengst puur voor de fok of voor andere bijzaken en word dus dusdanig als een hengst behandelt,bij jou is een hengst gewoon een paard en krijgt ook geen andere behandeling scheeld denk ik wel een heel stuk.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:54

Lusitano bedoeld gewoon dat het in Spanje en Portugal not done is om een paard te castreren(macho cultuur). En ik heb het idee dat ze dat hier in Nederland ook in wil voeren , maar wij hebben nu eenmaal een andere cultuur met dat soort dingen. Ik ben in het bezit van meerdere Spaanse hengsten super brave paarden komen NIET bij andere paarden en zeker niet bij merrie in de wei . Ze staan wel op stal tussen de merrie 's geen probleem . Als wij van die paarden willen verkopen dan adviseren wij de meeste mensen (paard voor de hobby houden) om ze toch te castreren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:27

Billy schreef:

Ik dacht dat jij weg was

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:38

Ik wil even duidelijk maken dat ik het niet zielig vind dat een hengst een ruin wordt, maar ik vraag me af wat de motivatie is om een (vaak al erg volwassen, in het geval van import) paard die operaties te laten ondergaan, als ze van nature zachtaardig zijn en het dus onnodig lijkt.
Ik vind het okee als men hun eigen motivaties noemt of zegt wat men denkt dat de beweegreden is n het algemeen. Daar sta ik best voor open, ik onderzoek hoe het nou zit, ik hoef helemaal geen gelijk te krijgen, zal niet eens weten waarin...
Maar ik mag mijn visie op dingen die gevbracht worden toch ook geven.
Ik heb eerder een topic geopend over ansgten (in het algemeen) en me daarin verder amper gemeld omdat ik daar alleen gegevens verzamelde, maar hier zie ik graag motivatie. Waarom mensen denken te moeten castreren, omdat het hier helemaal niet logisch is.

Een belangrijk punt blijkt angst, of voorzichtigheid (maar dat komt voor uit angst voor gevolgen) en dat men een paard niet apart wil zetten. Daar kan ik me wat bij voorstellen, al vind ik het eerste dus met opvoeding te maken hebben en het tweede kan ook vaak wel opgelost.
De motivatie "ik ga er niet meer fokken" wat ik ook als titel heb gebruikt, vind ik de zwakste, want nogmaals, je haalt bij een merrie ook niet alles weg omdat je gaat fokken en zouden daar ook een stuk rustiger van worden. Iedereen weet dat de maandelijkse cyclus sommige merries best moelijk maakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:45

andafries schreef:
Als wij van die paarden willen verkopen dan adviseren wij de meeste mensen (paard voor de hobby houden) om ze toch te castreren.

Waarom, waar ben je precies bang voor (als gevolg van het hengst laten?) Eerlijk gezegd heb ik soms een beetje het idee dat Iberische paarden vaak door mensen gezocht worden om hun mooie uiterlijk, en dat zijn niet altijd echte paardenmensen, maar vind jij het niet moeilijk? Ik heb er nog echt gevoelsmatig moeite mee om een volwassen hengst een operatie te laten ondergaan die echt niet risicoloos meer is als een paard wat ouder is. Maar ik bied het wel aan als men persee een ruin wil.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:54

Op zich ben ik het zeker met je eens dat het zonde is om een brave oudere hengst alsnog te laten castreren. Ik kan me echter ook voorstellen dat veel stalhouders een hengst op stal gewoon echt niet zien zitten. Ze hebben vaak geen ervaring met Iberische paarden maar wel met hengsten en trekken daar hun conclusies uit. Ga er maar aan staan om dat soort mensen te overtuigen en als er dan maar iets gebeurt kan je gelijk vertrekken. Het is gewoon echt lastig om in Nederland een stal te vinden. En zeker, het is nog lastiger om een kudde te vinden waar je je hengst tussen mag zetten.

Overigens de aanhaling waarom dan niet bij merries alles weg halen kan je natuurlijk zelf wel invullen... Bij een merrie is het een veel ingrijpendere en risicovollere operatie. Daarbij zijn er maar weinig merries die gevaarlijk worden door hun hormonen. Lastig, maar niet gevaarlijk.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:00

Lusitano .Dat ben ik helemaal met je eens .Ik heb namelijk het idee dat mensen op vakantie gaan naar Spanje of Portugal . Daar helemaal verliefd worden op een iberisch paard en dan denken van zoeen wil ik ook (kan ik me best voorstellen) . Terwijl ze misschien zelf alleen maar ervaring hebben op de manege. Dit soort mensen hebben totaal geen ervaringen met hengsten ze zien daar kinderen op hengsten rijden . Die denken als zo'n kind met zo'n hengst kan rijden kunnen wij dat ook , beseffen niet dat zo'n paard opgeleidt is door een volwassene dat kind met paarden /hengsten is opgegroeid. Dus inderdaad een hengst bij niet echte paardenmensen heb ik moeite mee , ja.
En een ouder paard castreren zit inderdaad ook een risico aan vast . Mijn eigen 15 jarige hengst zal dus ook niet gecastreerd worden. Maar wij hebben laatst een 5 jarige verkocht en die is wel gecastreerd , maar dan wel naar de kliniek gebracht en bedekt laten castreren. Dit is ons heel goed bevallen zal ik je zeggen maar je moet je wel aan de regels houden dus zo'n paard niet gelijk losgooien maar eerst een paar weken wandelen aan de hand. En nu staat dat paard lekker in de wei te grazen met anderen.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:03

De reden dat ik denk dat in NL bij wat voor hengst dan ook de ballen er af moeten is de manier van houden. Het gros van de paardenhouders hier heeft geen eigen accomodatie ter beschikking, daardoor zijn ze afhankelijk van de wensen van een stalhouder. De meeste stalhouders willen geen hengsten op stal. In de gevallen dat het wel mag moeten ze vaak alleen gehouden worden, weinig naar buiten etc.
Daarbij denk ik (let wel: DENK) dat de meeste mensen die hier paarden houden niet de kennis en ervaring hebben om een hengst goed en concequent te (blijven) opvoeden/behandelen.

Mijn merrie heeft nu een hengstveulen aan de voet. Als ik de keuze had gemaakt om hem te houden (ja, omdat ik hem toch wel errug leuk vind heb ik overwogen hem toch te houden, maar het is niet handig) was ie tot zeker zijn 3e levensjaar hengst geweest in een goede opfok. Lekker buitenspelen met andere hengsten en regelmatig in de hand om de opvoeding te bevestigen. Als ie 3 zou zijn zou ik wel eens kijken hoe hij qua karakter uitgroeid en wat verstandig is.

Nederland is nu eenmaal een dichtbevolkt landje waar het grootste deel van de mensen weinig of niets met paarden heeft of er vaak zelfs bang van is.

Ik heb een heleboel proberen te zeggen in deze post, ik hoop dat het duidelijk is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:14

Ekkie schreef:
Ik vraag me af of Jazz nog zou leven in het zuiden, als ik jou zo hoor Simone....

Paarden die presteren in de sport of een plezier zijn om te rijden mogen hier best blijven leven. Er staat hier een hengst op stal die een twijfelgevalletjes was. Castreren heeft door het hoofd gespeeld van de eigenaar. Maar hij komt wel van hele goede ouders die niet meer leven. Of hij hem moet laten keuren als hengst is al de vraag, want wil je fokken met een paard dat niet mak is ? Ondertussen is paard Hoge School niveau getrained, maar eigenaar houd er een niet al te eerlijke trainingsmethode op na. Paard is zeer gefrustreerd. Nu kun je je afvragen of hij zo "moeilijk" is door zijn oneerlijke training, of echt van karakter, kan ik niet beoordelen, ik weet niet hoe hij voor die gein was.
Zijn "moeilijk" heb ik trouwens nog niet kunnen constateren, behalve dat hij in de lucht hapt als je voorbij komt en de oren in de nek legt, maar ik aai hem gewoon en dan gaan de oortjes weer pal naar voren en strijkt hij zijn hoofd tegen me aan. dus zo gevaarlijk ljkt hij me nou ook weer niet. Dan stond hij wel achter tralies...

Er staat hier op stal ook twee hengsten van Holsteiner afkomst, en die zijn een stuk moelijker... maar die worden dus echt niet gecastreerd.

Ik wil ook even zeggen dat het hier niet ongebruikelijk is om hengst na hun achtste pas te laten goedkeuren voor de fok en soms gebeurt het helemaal niet. Dus ipv "ik fok er niet mee dus ballen eraf" zeggen ze hier "ik fok er niet mee dus ik hoef hem ook niet te laten keuren", wat mij logischer lijkt.
Soms gaat men zo ver als "ik ga er niet mee fokken, dus ik laat hem niet inschrijven " .
Dan krijg je dus dat als de volgende eigenaar er met zijn eigen merrie wel een veulen uit fokt, zo´n veulen niet opgenomen kan worden omdat een van de ouders niet geregistreerd is en die krjgt dan "kruising" op zijn paspoort, terwijl hij dat strikt gezien niet is. Maar dat is een ander verhaal

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:19

Amable schreef:
Overigens de aanhaling waarom dan niet bij merries alles weg halen kan je natuurlijk zelf wel invullen... Bij een merrie is het een veel ingrijpendere en risicovollere operatie. Daarbij zijn er maar weinig merries die gevaarlijk worden door hun hormonen. Lastig, maar niet gevaarlijk.

Als het een kwestie was van gratis injecties om je merrie geen cyclus meer te laten hebben, denk je dat mensen het zouden doen?
Ik vraag me af in hoeverre mensen eigenlijk gewoon uit en soort van gemakzucht beredeneren en het liefst een paard hebben met een zo gelijkmatig mogelijk, voorspelbaar karakter. Of zit ik er dan weer helemaal naast?