Pletje123 schreef:Samar schreef:Wat mankeert er volgens jou dan aan de galop van de gemiddelde Fries?
Ik zeg niet dat er wat mankeert aan de galop van de gemiddelde Fries.
Waar ik op doel is HorseyFries haar beredenering. Daar ben ik het niet mee eens. Friezen zijn nu eenmaal geen galopeerders, daar zijn ze niet op gefokt. Dat ze in de galop uitblinken zou dan ook wel heel bijzonder zijn voor een paard dat jarenlang op de draf geselecteerd is.
Een logisch gevolg zou dan ook zijn dat de gemiddelde Fries geen bijzonder goede galop heeft.
Horseyfries zegt dat ze niet bekend staan om een goede galop, want de manen, de zwarte kleur en de verheven draf valt het eerst op!
Ik denk: de Fries staat niet bekend om een goede galop, omdat die galop nou eenmaal niet zo ontzettend bijzonder is. Er zullen best Friezen zijn die geweldig kunnen galoperen, uitzonderingen zijn er altijdMaar dat heeft dan dus helemaal niks te maken met de manen en de kleur.
Leuk deze uitleg maar dit staat los van de vraag die ik heb gesteld en waar ik nog geen antwoord op heb gekregen: wat mankeert er volgens jou aan de galop van de gemiddelde Fries? Of moet ik hiervoor een nieuw topic openen

Je spreekt je zelf een beetje tegen, je schrijft: ik zeg niet dat er wat mankeert aan de galop van de gemiddelde Fries. En even later schrijf je dat Friezen geen galoppeerders zijn maar waarom dan niet volgens jou? Daar ben ik dus benieuwd naar!
Ik ben het met je eens dat de galop niet het meest uitgesproken rastypische kenmerk is van een Fries.
Maar ik vind dat de galop de afgelopen 15-20 jaar in ieder geval enorm is verbeterd.