"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:10

Nou vind ik dus ook dankjewel namens mij en mijn vuilnisbakkie...hihi. Ik heb trouwens ook al naar de jouwe zitten kijken, met veel plezier mag ik wel zeggen!!!

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:02

Sees schreef:
Nou vind ik dus ook dankjewel namens mij en mijn vuilnisbakkie...hihi. Ik heb trouwens ook al naar de jouwe zitten kijken, met veel plezier mag ik wel zeggen!!!

Nou dat is mooi Misschien zijn er dus juist heel veel mooie en aparte kruisingen die met een fries zijn gekruist . En ja uitzonderingen zijn er al tijd

Serada

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:17

@Sees, met welke ras is jouw paard gekruist?

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:18

Zijn mama was een Fries en zijn papa was een KWPN-hengst, Wie weten we niet. Er zijn al een aantal mensen geweest die Samber geopperd hebben maar de vorige eigenaren beweerden dat dat niet het geval was, ze weten echter niet wie zijn ouders zijn dus...wie weet haha

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:17

Ik vind jouw paard wel wat op Bonte Willem lijken, kijk maar...
Afbeelding

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:59

Ik vind bonte Willem idd helemaal GE-WEL-DIG, er was al eens eerder iemand op Bokt die zei dat hij ook wellicht de vader zou kunnen zijn. Ik zou alleen helaas niet weten hoe ik erachter moet komen, de vorige eigenaren hebben mijn paard als veulen gekocht en het enige wat ze mij kunnen (of willen) vertellen is dat zijn moeder hoog in de dressuur loopt. Ik weet ook niet wat Willems dekgeld bedraagt dus ik kan geen inschatting maken of ze dat er voor over hebben gehad (of de mensen daarvoor). ik heb er al vaak over gedacht om een oproepje te plaatsen voor mijn paard of iemand hem kent.

Wat voor bloedlijnen zitten er achter Bonte Willem eigenlijk?

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:06

Sees schreef:
Wat voor bloedlijnen zitten er achter Bonte Willem eigenlijk?

Vader: ADEL 357 Grand Prix dressuur (Fries)
Moederlijn 007 de platenbonte prestatielijn van SAMBER!

Hij staat ook op Marktplaats onder het kopje "Friezen en Tinkers". Ik hoop voor je dat je er nog eens achter zult komen

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:16

ik kan het niet laten hiet even op te reageren

sees had je al gedacht dat dit de papa kan zijn ???

Afbeelding

is een beetje slechte foto vind ik maar deze geeft ook mooie bonte veulens al heeft hij er ook effen tussen zitten

en verder wat ik nu kwijt wou is dat het eerste plaatje wat ik van een fries zag was een groot ouderwets barokke gebouwd paard met 2 keer meer sok dan je ze tegenwoordig ziet dat vind ik jammer.

verder heb ik een friese merrie afgekeurd zien worden omdat ze een heel klein kolletje en een super klein wit plukje in haar sok had.

en als ik hier naar kijk er zijn al zo weinig friesen en inteeld is een groot probleem dus ik vind kruizingen niet slecht eingelijk wel goed zelfs.
er zullen zeker dieren tussen zitten die het ras goed zullen doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:03

Bedankt Serada, ik had hem idd op Marktplaats gezien maar me niet gerealiseerd dat het Bonte Willem was. Als zijn vader ook Fries is, verklaart het o.a. weer meer Karels bouw, die van een Fries. Hij heeft ook echt KWPN kenmerken hoor maar toch echt dat 'grove' en het behang, zij het wat korter, van een Fries. Ik weet het niet zo goed, misschien toch ooit maar een DNA-test laten doen. Mijn bonte komt uit Friesland en ik heb wel de indruk dat hij daar ook altijd gestaan heeft (alhoewel me laatst een meisje mailde dat zei dat ze mijn paard kende en die kwam heel ergens anders vandaan) en Bonte Willem staat in Drenthe maar da's natuurlijk ook geen wereldafstand.

Rommulus, tja, hij lijkt qua bouw niet op mijn paard, de aftekeningen zeggen ook niet altijd alles maar wie weet. Ik heb helemaal geen houvast wat zijn ouders betreft. In ieder geval lief dat je mee denkt. De vorige eigenaar beweesrt dat Karel ook nog een veulentje of vijf verwekt heeft maar of ik dat moet geloven?

ik schaam me trouwens diep maar ik weet helemaal niet welke hengst dat is...

LadyVal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:19

Marijkeeee schreef:
We zien veel te veel dat er kruisingen worden gedaan, die echt een ramp zijn en jah dan word het toch echt de slacht, zonde.

hmm deze mensen zouden dus helemaal niet moeten fokken.
Het slachten omdat het er niet perfect uit ziet
(ik neem aan dat je dat bedoeld).

Ik heb er gelukkig ook nog ooit van gehoord dat het echt gebeurt.
1 van mijn merrie's heeft een prachtige kwpn/friese vader en een arabier moeder.
En ik vind haar zeker niet lelijk geworden.
Afbeelding
Daarbij heeft ze het koele van een fries,
de uithoudingsvermogen van een arabier,
en het makkelijk oppikken van nieuwe dingen van de KWPNér.
Ideaal dus.
Daarnaast heb ik mijn arabier merrie 3 jaar terug door een volle fries laten dekken,
hier kwam ook een super leuk veulen uit.
Deze lijkt echt sprekend op een fries maar heeft juist het frisse van een arabier,
precies omgekeerd dus!

En ik snap best dat de hengstenhouders er niet al te blij mee zijn.
Deze paardjes kunnen namelijk sprekend op een fries lijken,
en soms nog veelzijdiger zijn dan échte' friezen,
en toch een stuk goedkoper.
Daar gaat je handel natuurlijk niet op vooruit.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:29

ik heb stage gelopen waar hij staat en het is een mooiere hengst dan op de foto is, maar ik heb meerdere nakomelingen van hem gezien en er zitten soms toaal verschillende dieren uit.
en ik weet van 1 zoon van hem die ook dekt (dus mischien wat meer) dus vandaar ik het balletje op gooide .

en dat hij veulentjes verwekt heeft kan best sommige hengsten kunnen al veulens verwekken vanaf hun 2 de maar dat is niet aan te raden.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:18

LadyVal ik ben het volkomen met je eens, dat is ook een van de redenen waarom ik denk dat hengstenhouders niet zitten te wachten op al die kruisingen.

Rommulus, ben ik echt een nitwit in paardenland als ik toegeef niet te weten welke hegst dat is?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:49

nee hoor hij is niet echt bekent in het paarden land.
ik wist ook nix van hem tot de buren een veulen van hem kochten en later ikzelf ook bij de hengsten houder zelf (toen zag ik hem zelf ook pas voor het eerst

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:51

Zonde want ik vind het een erg mooie hengst. Waar in NL heb je stage gelopen dan? Ik bedoel, was dat bij Friesland in de buurt?

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:55

Ik vind dat er in alle rassen vooral échte rastypische fokkers moeten blijven!! Maar een kruising waar over nagedacht is vind ik zeker geen probleem! Kijk een shet kruis je niet met een Shire (om maar een extreem voorbeeld te geeven!). Maar je hoort niemand over kruisingen met b.v. New Forest en een arabier! Ik loop b.v. in de fokkerij van het Groninger paard ook vaak tegen onbegrip aan als het om kruisingen gaat! Ik ben dus zeker van mening dat je zon ras moet koesteren en voorzichtig met de goede merries moet omspringen, maar een enkele keer kruisen met een KWPNer of een volbloed geeft prachtige sportpaarden, (kijk maar naar mijn Bronc, hahaha). Bij de Friezen ben ik van dezelfde mening, een goeddoordachte kruising(waar dus een doel mee te halen is, bv meer dressuurgericht) is absoluut geen schande! Als het ras opzich er niet door in de problemen komt! En de Friezenfokkerij is inmiddels weer zo groot dat dit volgens mij echt wel meevalt!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:11

Ik blijf erbij dat kruisen en echt rasgerelateerd fokken los van elkaar staat. Als iemand een Friese merrie heeft lopen en zijn buurman heeft toevallig een mooie hengst die er redelijk bij past en die buurman mag zijn merrie gratis laten dekken omdat hij vorig jaar het gras heeft gemaaid van buurman 2. Lekker boeiend!!! Als buurman 1 een koper heeft voor het veulen, wat kan het dan iemand schelen dat de vader geen Fries is? Net alsof Mr. Bigshot met veel te veel geld uit Amerika, die op zoek is naar een Friese stermerrie zou vallen voor het 'vuilnisbakkie' van de buren. Wat een onzin!! Ik snap de onrust van Friese fokkers niet hoor...

Zoals ik al eerder zei, iemand die een Fries wil, koopt een Fries en iemand die een kruising wil zal een kruising kopen. Ik wilde geen Fries maar met de kruising ben ik heel tevreden.

Daarbij vind ik dat als je het beste van twee rassen kan combineren om op die manier de zwakheden van het ene ras te 'vervangen' door betere kwaliteiten van een ander ras, dan zie ik daar geen kwaad in. Hoe denk je dat rassen überhaupt ontstaan?

Ik ben het wel met bovenstaande post eens dat rastypisch fokken zeker moet blijven. Maar wat is rastypisch fokken? De Friezen van nu zien er toch echt heel anders uit dan die van 50 jaar geleden. Ook de fokkerij is overgeleverd aan de nukken en grillen van de mode binnen de paardenwereld, helaas.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:16

Sees schreef:
Ik blijf erbij dat kruisen en echt rasgerelateerd fokken los van elkaar staat. Als iemand een Friese merrie heeft lopen en zijn buurman heeft toevallig een mooie hengst die er redelijk bij past en die buurman mag zijn merrie gratis laten dekken omdat hij vorig jaar het gras heeft gemaaid van buurman 2. Lekker boeiend!!! Als buurman 1 een koper heeft voor het veulen, wat kan het dan iemand schelen dat de vader geen Fries is? Net alsof Mr. Bigshot met veel te veel geld uit Amerika, die op zoek is naar een Friese stermerrie zou vallen voor het 'vuilnisbakkie' van de buren. Wat een onzin!! Ik snap de onrust van Friese fokkers niet hoor...

Zoals ik al eerder zei, iemand die een Fries wil, koopt een Fries en iemand die een kruising wil zal een kruising kopen. Ik wilde geen Fries maar met de kruising ben ik heel tevreden.

Daarbij vind ik dat als je het beste van twee rassen kan combineren om op die manier de zwakheden van het ene ras te 'vervangen' door betere kwaliteiten van een ander ras, dan zie ik daar geen kwaad in. Hoe denk je dat rassen überhaupt ontstaan?

Ik ben het wel met bovenstaande post eens dat rastypisch fokken zeker moet blijven. Maar wat is rastypisch fokken? De Friezen van nu zien er toch echt heel anders uit dan die van 50 jaar geleden. Ook de fokkerij is overgeleverd aan de nukken en grillen van de mode binnen de paardenwereld, helaas.

Ben het wel met je eens, echter worden de friezen nu weer gefokt naar hoe ze er OORSPRONKELIJK uitzagen, dus niet het zwaardere type van 50 jaar terug

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:06

Ok, maar je begrijpt wel wat ik bedoel, dat als je de paardenrassen over de jaren heen gaat bekijken, er veel veranderingen hebben plaatsgevonden en dat niet alle rassen er per definitie nog hetzelfde uit zien als 100 jaar geleden. Bovendien zijn er nieuwe rassen bijgekomen en zijn oude rassen 'vervaagd, uitgestorven, opgeslokt' door andere rassen.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:37

eh in wijster dat licht vlak bij hogeveen (drenthe) en waar ik woon (15 min verder ) kijk ik uit mijn slaapkamer raam zo friesland in, dus niet geheel onlogich.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:27

Nee, dat is idd om de hoek haha. Misschien moet ik toch eens meer achteraan gaan of een DNA-test laten doen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:28

Nee, dat is idd om de hoek haha. Misschien moet ik toch eens meer achteraan gaan of een DNA-test laten doen...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:13

Mijn pony is ook een kruising met een haflinger en een fries...
Ik heb er een geweldige pony aan en zou haar ook voor geen goud meer kunnen en willen missen...

(er staan een paar foto's in mijn profiel)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:13

Een collega van diegene bij wie ik stage loop, heeft gevraagd of we haar paardje in willen rijden. Dat is een fries x new forest... ben benieuwd hoe dat eruit ziet Iemand toevallig foto's van zo'n kruising?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:29

Nog 5 weken wachten en dan word mijn Fries x Lippizaner x New Forest geboren

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:44

Wij hadden op de manege een kruizing fries X Haflinger.

Ik vond het een heel mooi paard. Hij reed ook wel lekker maar kon alleen niet zo goed galoperen en springen. Maar was wel super lief

Afbeelding
Ik kon ff geen mooiere foto van hem vinden.

Hij heeft de vorm van een fies maar dan een andere kleurtje.
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er niet meer kleuren friezen zijn