Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Nou vind ik dus ook dankjewel namens mij en mijn vuilnisbakkie...hihi. Ik heb trouwens ook al naar de jouwe zitten kijken, met veel plezier mag ik wel zeggen!!!
Sees schreef:Wat voor bloedlijnen zitten er achter Bonte Willem eigenlijk?
Marijkeeee schreef:We zien veel te veel dat er kruisingen worden gedaan, die echt een ramp zijn en jah dan word het toch echt de slacht, zonde.
Sees schreef:Ik blijf erbij dat kruisen en echt rasgerelateerd fokken los van elkaar staat. Als iemand een Friese merrie heeft lopen en zijn buurman heeft toevallig een mooie hengst die er redelijk bij past en die buurman mag zijn merrie gratis laten dekken omdat hij vorig jaar het gras heeft gemaaid van buurman 2. Lekker boeiend!!! Als buurman 1 een koper heeft voor het veulen, wat kan het dan iemand schelen dat de vader geen Fries is? Net alsof Mr. Bigshot met veel te veel geld uit Amerika, die op zoek is naar een Friese stermerrie zou vallen voor het 'vuilnisbakkie' van de buren. Wat een onzin!! Ik snap de onrust van Friese fokkers niet hoor...
Zoals ik al eerder zei, iemand die een Fries wil, koopt een Fries en iemand die een kruising wil zal een kruising kopen. Ik wilde geen Fries maar met de kruising ben ik heel tevreden.
Daarbij vind ik dat als je het beste van twee rassen kan combineren om op die manier de zwakheden van het ene ras te 'vervangen' door betere kwaliteiten van een ander ras, dan zie ik daar geen kwaad in. Hoe denk je dat rassen überhaupt ontstaan?
Ik ben het wel met bovenstaande post eens dat rastypisch fokken zeker moet blijven. Maar wat is rastypisch fokken? De Friezen van nu zien er toch echt heel anders uit dan die van 50 jaar geleden. Ook de fokkerij is overgeleverd aan de nukken en grillen van de mode binnen de paardenwereld, helaas.