groninger liefhebbers

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:58

Hey Hananya, jij bent die gene waarvan mijn zusje vind die zou met Mats moeten rijden.
We waren er ook op de Dag van het Groninger paard en Agnetha (mijn jongere zus) vond dat jij heel goed reed met Mats.
Ga je in toekomst vaker met hem rijden? of zal dat sporadisch voor komen wanneer Anoek niet kan?

Het lijkt mij dat Mats ook aanleg heeft voor springen gezien zijn krachtige achterhand.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:29

Ilegra schreef:
Hey Hananya, jij bent die gene waarvan mijn zusje vind die zou met Mats moeten rijden.
We waren er ook op de Dag van het Groninger paard en Agnetha (mijn jongere zus) vond dat jij heel goed reed met Mats.
Ga je in toekomst vaker met hem rijden? of zal dat sporadisch voor komen wanneer Anoek niet kan?

Het lijkt mij dat Mats ook aanleg heeft voor springen gezien zijn krachtige achterhand.

Dank u Bloos

En het lijkt mij dat hij ook best kan springen inderdaad. Hij is natuurlijk een gerlinus en daar zit weer Legaat achter. Allemaal bewezen springbloed.

Ik weet niet of ik hem nog vaker zal rijden, maar zou het helemaal niet erg vinden! Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:59

Hananya nou als ik heel veel centjes zou hebben dan zou ik Mats aankopen en dan mag jij van mij op hem rijden..... en hem uitbrengen in de sport natuurlijk.
Zeg ik niet om te slijmen hoor hihihi. Knipoog

Als Agnetha zegt dat iemand goed kan rijden dan kan die ook goed rijden!

Misschien belangstelling om onse [paard] een keer uit te proberen (lijkt op Mats).
Agentha rijd haar wel maar we zijn niet echte wedstrijdrijders (geen trailer namelijk) en Agnetha kan haar voet na een ongeluk (paard sprong op haar voet vanuit de traier) niet meer recht houden.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:03

Ilegra schreef:
Hananya nou als ik heel veel centjes zou hebben dan zou ik Mats aankopen en dan mag jij van mij op hem rijden..... en hem uitbrengen in de sport natuurlijk.
Zeg ik niet om te slijmen hoor hihihi. Knipoog

Als Agnetha zegt dat iemand goed kan rijden dan kan die ook goed rijden!

Misschien belangstelling om onse Seline een keer uit te proberen (lijkt op Mats).
Agentha rijd haar wel maar we zijn niet echte wedstrijdrijders (geen trailer namelijk) en Agnetha kan haar voet na een ongeluk (paard sprong op haar voet vanuit de traier) niet meer recht houden.

Afgesproken!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:14

Uums sorrie ik had in je profiel gekeken voor de 2e keer en ik zag dat ik het verkeerd had, ik schreef namelijk
Citaat:
Maar die Grinus van Gerlinus en Prelude (hoop dat ik het zo goed onthouden heb) die lijkt wel wat op onze [paard].

da klopte natuurlijk niet! Ik bedoelde Gruno! die lijkt wel wat op onze Moor! En wat ziet ie er mooi zwart uit.

Maar eu even algemeen een vraag aan de Groningers bokkers hoe krijg ik foto's in mijn profiel?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:33

Geeft niet hoor, hij is momenteel zelfs te eigenwijs om naar z`n eigen naam te luisteren Tong uitsteken. Maar als ezelsbruggetje: volgens de overlevering werd Nederland gesticht door verscheidene aartsvaderen, onder wie:
Francion, Saxo, Brabo, Gruno, Bato, Zelandus en Walacrus.
Francion heerste over de Franken, Brabo over het huidige Brabant en Gruno stond aan het hoofd van... juist, de Groningers! Haha! Niet een heel bescheiden naam dus, maar voor een Groninger met een groot ego zeer toepasselijk Bloos.
Zie bijvoorbeeld: http://www.dbnl.org/tekst/kalf003gesc04 ... 4_0003.htm

Gisteravond heb ik even bij een training van het kanon mogen kijken. Huib is aan het trainen voor een zesspan à la flèche Cool en traint nu een carroussel van acht groningers en vier ruiters. Het was erg leuk om die stoere Odin, Odmar, Oberon, Freule, Baron en hun vriendjes in actie te zien. Extra leuk voor mij was om ons eerste Groningse fokproduct Lord (voorheen Lucas) te zien showen, terwijl hij nota bene jarig was (dertien is hij nu) Haha!.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:14

Hoewel ik er niet zo voor ben om veel wedstrijden achter elkaar te starten, zijn Hercules en ik vanochtend naar Dokkum geweest voor Hercie`s vierde wedstrijd ooit. Een familie ex-clubgenootjes organiseerde het concours daar, dus we wilden even onze neus laten zien.

Hercules is donderdagavond op ijzers gekomen en liep vandaag voor de derde keer in z`n leven op noppen. Dat was nog wat onwennig. Daarbij moesten we plotseling zo`n twintig minuten vroeger starten dan gepland Bloos!. Dus: even slalommen tussen de Bixie-combinaties door Haha! (druk inrijdterrein) en starten maar. Van mij had het allemaal vlotter gemogen, maar Herc deed braaf wat er gevraagd werd. We werden beloond met 182 en 186 punten! Party!!

Weer twee winstpunten, dus! Dat zijn er vijf deze week Haha! !

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:40

Uums, zo gaat het hard hoor! Gefeliciteerd!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:31

Ik geef Anouk en Mats les. gaat redelijk goed. Mats vind het niet altijd erg fijn om aan het werk te gaan en heeft nog wel eens de neiging omdan het bit vast te pakken en zo de andere kant op te vliegen *LOL*
Hij doet dat gelukkig niet op concour en is verder super braaf!
in het begin hadden ze even wat opstartprobleempjes wbt de punten maar dat was in de tijd dat hij veel zijn nek erop drukte en zijn rug wegdrukte.
Nu stromen de punten en prijzen binnen dus gaat echt heel erg goed!
Ze hebben al bijna de punten voor de l1.
springen doen ze niet met hem amar hij loopt wel veel voor de wagen en daar is hij nog wel het allerbraafste mee!

als het goed is rijd ze op de keuring van kringzuid/midden de zadelrubriek met hem mee en gaat ie voor de wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:21

Uums keigoed die Herc. van jou, is dat nu jou echte wedstrijd paard of rijd je andere nakomelingen van Prelude ook op wedstrijden? en Prelude zelf om natuurlijk niet te vergeten? Ga je ook naar de kring noord keuring? Helaas wij dit jaar niet( we konden kiezen of met de paarden naar Texel of naar de keuring)

Nimber dat belooft nog wat in de toekomst met Mats als vader van [paard] Haha! Ben benieuwd of [paard] veel van zijn papa heeft geërft of van zijn mama.
Ik heb Anouk nog niet in het echt zien rijden met Mats alleen op de foto's, ben benieuwd, Mats lijkt me echt zo'n krachtpatser.
Hoe gaat het met jou en Orbaldo?

We hebben (agnetha en ik) gisteren [paard] getoileteerd, hij was super braaf, beentjes opgeschoren, haren uit de oren geknipt( die hele lange waar je wel mee kan bungiejumpen Tong uitsteken ) en we hebben effe geoefend met het vlechten.........en hij was nog braver dan zijn mama.
We hebben ook zijn moeder [paard] en [paard] ingevlochten, even oefenen omdat [paard] aanstaande donderdag 13 juli voor de wagen moet lopen voor een reunie.
[paard] zal thuis blijven die mag [paard] gezeldschap houden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:39

Hoi, Herc is de eerste wedstrijd-Groninger voor mij. Ik reed op mijn negende+drie dagen voor het eerst een officiële ponywedstrijd en was op mijn achttiende (ik heb altijd doorgereden op welshpony`s) ook echt wel even klaar met het (in deze regio) soms behoorlijk oppervlakkige wedstrijdwereldje. Nu ik mijn universitaire graden heb en zelfredzaam ben vind ik het eigenlijk wel weer heel leuk, vooral de gezelligheid en de relaxtere sfeer spreken me aan. In juli start ik een aantal malen, daarna barst het recreantenmenseizoen los en gaat pa lekker ringsteken, landbouw werk doen & wipkar rijden met Herc Haha!.

Foto`s:
viewtopic.php?f=10&t=622020&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:40

Toch lijkt het er op dat je al jaren rijd in de wedstrijden hoor Uums Pling
Ik vind je paarden topie, vooral Prelude Jaha daar ben ik fan van!

Gisteren zijn we er achter gekomen dat wij ook een springpaard hebben dus wie weet gaat Agnetha straks wel kijken of ze met [paard] kan gaan springen op wedstrijden.
Die frikandel maakt er de laatste paar dagen een sport van om te gaan springen over de draden naja.
Gisteren sprong ze het land in bij jawel: [paard] en die dacht gelijk mmmmmm lekker vrouwtje (WIPWAPPEN) Haha! hij helemaal gefreakt.
Al die hormonen lieten hem gangen maken in het land dat we meteen zoiets hadden van WOW een hogeschool dressuur jaarling Knipoog

O ja we gaan aanstaande zaterdag toch maar wel even kijken in Tolbert om even het Groninger paard te supporten natuurlijk!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:42

Kent iemand van jullie de hengst Thor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:32

Ik ken de hengst Thor niet, maar ik weet wel dat er een Thor 26 gt/Srp ter dekking staat via
Citaat:
Noordeuropees Warmbloed Paard

Het betreft een schimmel van 1.68m van de heer A.J. Penders uit Rockanje.
Vader van deze hengst is Test (pref.) en moeder is Weriana (Model/Pref.) Rigoletto (Keur) x Kompas x Jubal (Pref.)

Ik weet niet of je deze hengst bedoeld hij staat op de site van NeWp maar er zit geen foto bij.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:13

Ja die bedoel ik inderdaad maar meer info kan ik niet vinden en meer foto's ook niet, helaas.
Dacht misschien dat hier iemand t wel weet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:05

ik heb 'm ooit een keer op een keuring gezien dat weet ik wel maar hij is me niet bij gebleven sorry.

Orbaldo gaat erg goed nu 12 punten in de m2 en volgende maand Z1 starten!

Andrea1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:19

http://www.xs4all.nl/~noorenjj/shknv/index2.html dit is de website van de stichting die voornamelijk alleen groningers gebruiken bij de demonstraties met een kanon. Zelf ben ik hier 11 jaar lid van geweest en heb ik ook zolang Odmar verzorgt. Was super altijd en veel geleerd.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:59

Wij hebben ook een groninger!
Het is een enter hengst, afstamming Meinhold x Brand.

Lekker koel int koppie, een echte droogkloot!

[edit] Hoe zit het eigenlijk met de keuringen voor het gronings stamboek? Onze enter heeft een papier, maar het lijkt me leuk hem een keer mee te nemen naar een keuring.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:32

Leo_American schreef:
Wij hebben ook een groninger!
Het is een enter hengst, afstamming Meinhold x Brand.

Lekker koel int koppie, een echte droogkloot!

[edit] Hoe zit het eigenlijk met de keuringen voor het gronings stamboek? Onze enter heeft een papier, maar het lijkt me leuk hem een keer mee te nemen naar een keuring.

28 Oktober is er een hengstenkeuring van de Vereniging het Groninger Paard in Mariënheem. Hier kun jij ook met je jaarling naartoe en kun je een aanhoudingspremie ontvangen.

Zo'n aanhoudingspremie houdt in: Dat de jury jouw enter gezien zijn bloedopbouw/type en bewegingen belovend vindt om hem nog een jaar hengst te houden. Zodat hij als 2 1/2 jarige misschien wel goedgekeurd wordt.
Hij wordt dat gekeurd op dezelfde manier als ze met de oudere hengsten doen en je krijgt er ook een keuringsrapport bij.

Opgeven kun je via het anmeldingsformulier uit het verenigingsblad of telefonisch via de contactpersoon. Wil je de naam en nummer van de laatste moet je me even Pb en of mailen.

In ieder geval succes!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:33

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:45

Ik zit nog niet echt in de groningers, maar zou het gezien zijn afstamming wat kunnen worden? Ik zal binnenkort ook even wat foto's plaatsen, als jullie dan zijn exterieur eens zouden willen beoordelen? Weet ik iig of het nut heeft om met hem naar de keuring te gaan Tong uitsteken

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:36

Meld zich ook maar eens.. Bloos zit meest in het andere 'grotere' groninger topic maar kwam deze tegen dus bij deze... maar ik ben ook een groot groninger fan/bezitster Haha!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:08

Nog even een vraagje: Waar ligt Marienheem?
En is het met de groningers ook zo dat als je paard in de prov. groningen staat, hij ook naar de keuring in deze provincie moet? Of mag je ook naar keuringen in bijv. Friesland of Drenthe?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:45

Er is maar één hengstenkeuring binnen de vereniging. Daar moet je dan ook naartoe met je hengst...

Voor de merries/veulens en ruinen kennen we de kringen Noord/Midden-Zuid/Terschelling. Voorgaande jaren was er ook een keuring in Midden en op Ameland, maar vanwege te weinig deelname is het samengegaan. De keuring van Kring Noord is net geweest op 15 juli j.l in Tolbert. Dit is wel meestal de druk bezochtste.
Terschelling was vorige week maandag en de laatste is aankomend weekend in Dordrecht. Dan is er 19 augustus nog een Nationale keuring in Woudenberg.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:52

Ik ben zelf een Groningse...maar woon er niet meer....
Maar als wij "klaar" zijn met onze Fries, denken we er over om een Groninger te nemen.
Voor het mennen...maar mijn man wil ook wel eens een stukje onder het zadel rijden, dus dan leek hem een Groninger wel ideaal!
En ik kan er dan ook op rijden. Eigenlijk net als ik nu met onze Fries doe.
Wij hebben nooit bewust voor onze Fries gekozen, als zijnde...het ras....wij hebben voor haar gekozen om het paard dat ze was. We hebben haar moeder bij ons op stal gehad en die heb ik een tijd gereden voor de eigenaar. Toen ze een veulen wilden, hebben wij de hengst uitgekozen voor ze en de opfok van het veulen geregeld etc.. Toen ze vier was en net tuig- en zadelmak gemaakt door ons wilde de eigenaar haar toch verkopen ipv in twee-span. Toen hebben we haar gekocht, omdat het zo'n fijn dier is.
Maar....de Groninger zal er ooit wel komen!