mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:24

polly2 schreef:
[Logisch...van oudsher is een fries gefokt enerzijds voor het zware landbouwwerk in een laag tempo (stap en dus krachttraining, sterk zijn ze wel)...toen waren ze nog kleiner en zwaarder en anderszijds voor het showelement...dus even kort knallen.....
In een marathon moeten ze langer knallen en ook nog kunnen schakelen in hindernissen...dat vergt veel van ieder paard...maar bij een fries moet ik dus meer energie steken om de conditie op peil te krijgen. Vanuit dat gebruiksdoel is ook de Arabofries ontstaan...dat is niet voor niets....
[/quote]

Polly, van origine is een fries een RIJPAARD, met name onder de adel waren zij zeer geliefd. De luxere friezen van tegenwoordig, zo waren ze oorspronkelijk ook. Alleen toen het wat slechter ging met de bevolking moest ook de fries eraan geloven en werd zwaarder gefokt zodat ook zij voor het werk op het land ingezet konden worden.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:17

polly2 schreef:
heyitsme schreef:

De friese Indoorkampioenschappen van dit jaar (2005-2006) waren van de klasses L2 tot en met Z2 , dat zijn dus 5 klasses waarin een titel valt te halen, waarvan er 3 werden gehaald door een fries, en dan nog niet te spreken over de reserves, en de rest van de plaatsen...

Tja...dat was natuurlijk in Friesland...logisch.....

Grapje!

en als dat in friesland is betekent dat nog niet dat er minder KWPN'ers of andere rassen zijn...misschien wat meer (betere) Friezen dan de rest van nederland...maar t zegt wel wat

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:44

* heeft topic niet doorgelezen* hierover zal nu een eeuwige discussie blijven... ik vind friezen wel dressuurpaarden

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:27

Starbreeze schreef:
polly2 schreef:
[Logisch...van oudsher is een fries gefokt enerzijds voor het zware landbouwwerk in een laag tempo (stap en dus krachttraining, sterk zijn ze wel)...toen waren ze nog kleiner en zwaarder en anderszijds voor het showelement...dus even kort knallen.....
In een marathon moeten ze langer knallen en ook nog kunnen schakelen in hindernissen...dat vergt veel van ieder paard...maar bij een fries moet ik dus meer energie steken om de conditie op peil te krijgen. Vanuit dat gebruiksdoel is ook de Arabofries ontstaan...dat is niet voor niets....
[/quote]

Polly, van origine is een fries een RIJPAARD, met name onder de adel waren zij zeer geliefd. De luxere friezen van tegenwoordig, zo waren ze oorspronkelijk ook. Alleen toen het wat slechter ging met de bevolking moest ook de fries eraan geloven en werd zwaarder gefokt zodat ook zij voor het werk op het land ingezet konden worden.

Dus...van daaruit is de fries weer gemoderniseerd....en dus heeft hij nog de erfenis van het landbouwpaard zijn.
Bovendien meot je je van de fries in de oorsprong in de middeleeuwen als rijpaard ook niet zo veel voorstellen: zij werden gebruikt om de mensen met de zware harnassen te dragen en dat ging ook neit snel...
Voor de koeriers werden toen andere paarden ingezet...met Arabisch bloed, want dat ging wel om snelheid.
De fries is tot de laatste tijd nooit gefokt om snel en lenig te zijn, en goed te kunnen schakelen... Dit fokdoel is van de laatste jaren en vanuit dat gebruiksdoel is ook de Arabofries ontstaan: een paard met het mooie voorkomen van de Fries, maar die iets harder en vlugger zijn...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:54

Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??

Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!
Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal....

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:02

Friezen harddravers??? Ik kan niet generaliseren maar mijn lease-fries draafde met veel geweld, maar echt langzaam.

Verder vind ik het afhangen van de fries zelf. Een nadeel bij veel friezen is dat ze in een valse boog lopen, het lijkt of ze "aan de teugel" lopen maar ze lopen snel achter de teugel waardoor het moeilijk is om ze achter een beetje aan de pruttel te krijgen. Ook hebben ze vaak minder longinhoud dan een KWPNer en dus minder uithoudingsvermogen.
Aan de andere kant heb je bij een fries al snel een mooi plaatje, het zijn aansprekende paarden en ze zijn vaak betrouwbaar en koel in de kop. Ik vind het dus helemaal van het paard zelf afhangen.

ikke17

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:03

Het ligt eraan wat voor fries, een ouderwets type vind ik ook geen gezicht. Maar zoals me eigen friese hengst, die is heel rijtypisch en modern gebouwd. Ik vind dat ook mooier lijken (jury vaak ook) en het i makkelijker te rijden. Je kunt beter wendingen maken, travers,piroutte,wijken,schakelingen etc. dat is mijn ervaring als ik een zware fries rijd (oud type) rijd het ook zwaar je moet alle zieilen bijzetten. Als je ee KWPN bv. rijd dan gaat het stukken soepeler. Mijn fries zit tussen het zware type van de oud gebouwde fries en de moderne KWPN in.

Het ligt er maar net aan hoe hetb totaalplaatje eruit ziet, mooie staart + manen doet ook al een hoop ( heeft niks met het rijden te maken maar toch het imponeert de jury wel.) mijn fries heeft hele lange manen en een volle dikke staart, ik merk dat het opvalt in de ring.

Ik heb trouwens zelden problemen met discriminatie van de jury..

Friezen kunnen makkelijk in de dressuur maar het hangt allemaal af van de bouw en het totaalplaatje wat je neerzet.

P.S mijn fries is niet koel in de kop, eerder het tegenovergestelde hij is erg heet. Maar dat komt deels door zijn hengst zijn.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:07

Lydian schreef:

P.S mijn fries is niet koel in de kop, eerder het tegenovergestelde hij is erg heet. Maar dat komt deels door zijn hengst zijn.

Haha ik heb een haflingerhengst, die zou ook rustig moeten zijn maar is ook DRUK!!!! Maar ja die hengsten hè! Aan de andere kant: je ziet veel meer friese hengsten rondlopen dan kwpn-hengsten, dat is misschien ook wel een voorbeeld dat ze toch wat koeler zijn (zodat je ze makkelijker hengst kunt laten???)

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:13

ik ben over een ding eens en dat is dat veel oud bloedpaarden zoals tinkers,friezen,trekpaarden enzo pas op hun 5de ingereden mogen worden en een egte friesche expert weet dat ik gelijk heb want ze lijken wel volmaakt en volgroeid maar sterk in hun spieren zijn ze nog niet ookal lijken ze zo groot. en als je een egte paarden vriend bent en je heb een fries van drie die je wil inrijden zal ik eerst nog even 8 keer goed na denken waar je mee bezig ben

groetjes kim

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:13

oud =koud

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:35

of heb ik ongelijk

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:47

Ik geef je ongelijk. Ten eerste omdat een fries een warmbloed paard is.
Ten tweede vind ik niet dat dat aan een ras verbonden is. Je moet naar het paard kijken. Een paard kan met 3 jaar rijp genoeg zijn om te beginnen met zadelmak maken. Maar, je moet naar het paard kijken. Zo zal ik met een slungel die alle tekenen geeft van het niet klaar zijn nooit met 3 jaar zadelmak maken. Vaak zijn dit paarden die zeer groot worden (1.75-180) en meer tijd nodig hebben om te groeien en aan te sterken om hun balans te kunnen vinden.
Een paard dat compacter is en wat kleiner is kan gerust met 3-3,5 zadelmak gemaakt worden.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:10

na iedereene denkt er anders over en ze staan er om bekend dus ga nou niet zeggen dat het niet zo is en sorrie dag dat een fries een koudbloed paard was

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:27

Het inrijden van ELK paard hangt af van zijn bouw e.d. zoals merelberfe zegt. sommige paarden geven aan dat ze wel wat kunnen doen, en bij sommige paarden VOEL je gewoon dat ze er niet aan toe zijn...dat is een gevoel, maar je kan het OOK zien dus.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:53

horseyfries schreef:
Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??

Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!
Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal....

De Arabofriezen zijn gefokt voor het werk in het span. En daar bewijzen zich al heel aardig op dit moment.
Dat er mensen ook op gaan rijden...prima...waarom niet...maar het idee voor de arabofries is vanuit de mensport ontstaan.
Ik heb nooit gezegd dat een Fries niet snel is van oorsprong. Er werden harddraverijen gedaan...maar...dat is kort en explosief...en dat was nou net het minpunt van de friezen die in de marathon gebruikt worden.
In de marathon heb je dressuur, vaardigheid en aansluitend een draftrjaject, daarna staptraject en dan een traject met hindernissen...en dan bleek dat de friezen hun kruit verschoten hadden en in de hndernissen niet meer in staat waren tot schakelen en snelheid opbouwen in de wenndingen en ook nog het traject in zijn gheel binnen de tijd af te leggen (ik generaliseer even voor eht gemak). Van hieruit wilde men meer hardheid toevoegen met arabisch bloed. Hardheid in de zin van duurzaamheid.
Wij rijden zelf ook marathons met Friezen. En een kennis van me doet het emt New Foresters. Ik train beide onder het zadel naast de training die ze in het tuig krijgen. Ik rij ook dressuur met de friezen (al jaren....twintig jaar geleden reed ik ook al dressuur met friezen en met WPN-ers...dus ik heb echt ruime ervaring).
Dat wij met de fries zijn gaan mennen is een samenloop van omstandigheden. Wij kregen een paard aangeboden om mee aan de slag te gaan en dat was toevallig een fries. de eigenaar had gezondheidsproblemen en wilde het later oppakken als hij weer beter was. In de tussentijd gingen wij er mee aan de slag, naast onze KWPN-ers. Ik had nog geen ervaring met een fries in de mensport en onze eerste marathon met een fries was voor ons dan ook zeer leerzaam.
Nu bereiden wij ze heel gedegen voor. Al in de winter begin ik met duurtraining en intervaltraining. En dat werpt zijn vruchten af: we hebben best vaak gewonnen (omdat we in de dressuurproef al een enorme voorsprong opbouwen en de marathon goed uitrijden). En soms treffen we andere rassen aan die de pijp uit hebben en die van ons is nog zo fris als een hoentje. Maar hier moet ik wel veel meer voor doen dan bij de new Foresters....die train ik met dezelfde dingen...maar die heb ik in no time na de winterstop op peil voor de marathon...de fries dus niet...die heeft dus in zijn training geen winterstop. Twee jaar geleden hadden we dat noodgedwongen vanwege een blessure wel...en in eht begin vaqn het zomerseizoen liepen we daardoor achter de feiten aan...aan het eind van eht zomerseizoen was het weer op goed niveau...
Dus als je de keuze maakt voor zo'n ras...dan moet je je beleid daar op toespitsen. En dat doen wij dus ook!

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:24

EvaSuzanne schreef:
Verder vind ik het afhangen van de fries zelf. Een nadeel bij veel friezen is dat ze in een valse boog lopen, het lijkt of ze "aan de teugel" lopen maar ze lopen snel achter de teugel waardoor het moeilijk is om ze achter een beetje aan de pruttel te krijgen. .

Dit is dus echt een rijtechnisch probleem. Friezen hebben eerder de neiging om in een valse knik te lopen vanwege de verticale hals, je moet er dus goed opletten dat je het neusje eruit rijdt en dat de hals met voldoende lengte daalt vanuit de schoft. Beetje jammer dat je het afschuift op het 'fries zijn'. Het heeft in mijn ogen meer te maken met het ruiter/ amazone 'zijn'.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:43

Marliesvr schreef:
EvaSuzanne schreef:
Verder vind ik het afhangen van de fries zelf. Een nadeel bij veel friezen is dat ze in een valse boog lopen, het lijkt of ze "aan de teugel" lopen maar ze lopen snel achter de teugel waardoor het moeilijk is om ze achter een beetje aan de pruttel te krijgen. .

Dit is dus echt een rijtechnisch probleem. Friezen hebben eerder de neiging om in een valse knik te lopen vanwege de verticale hals, je moet er dus goed opletten dat je het neusje eruit rijdt en dat de hals met voldoende lengte daalt vanuit de schoft. Beetje jammer dat je het afschuift op het 'fries zijn'. Het heeft in mijn ogen meer te maken met het ruiter/ amazone 'zijn'.

Er zijn best veel ruiters die niet in de gaten hebben dat een fries de neiging heeft. het voelt immers heel licht aan, dat het 't gevoel geeft dat het dier goed nageeflijk loopt. Daarom zie je best vaak een opgekrulde fries....dan vergeten de ruiters het neusje er uit te rijden.... Dus idd een rijtechnisch gebeuren!

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:47

dat zal toch wel bij meerdere rassen zijn? andaluziers hebben toch ook een verticale nek?

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:20

friezenluver schreef:
dat zal toch wel bij meerdere rassen zijn? andaluziers hebben toch ook een verticale nek?

Ja...dat klopt...bij veel barokke paarden is dat aan de orde.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:23

daarom snap k niet waarom dit gerzegt word want meestal licht het toch echt aan de ruiters / amazones

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:26

Dit moesten jullie toch even weten.

BRon: Landbouwleven - België

Afbeelding

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:26

Dit moesten jullie toch even weten.

BRon: Landbouwleven - België

Afbeelding

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:12

jeetje, wat een hoop oproering om 1 vraag van mij
naja zal ik dan ook maar eens mijn mening geven:P

nou ik vind dat een fries met een goede ruiter en goede instructies heus wel ver kan komen. het ligt er zeker aan of hij werklustig is en gewoon dressuur aanleg heeft.
ook is het zeker belangrijk dat het klikt tussen het paard en de amazone.
over de elasticiteit van een fries, dit hoeft niet altijd zo te zijn. er zijn heus wel friezen die echt wel goed zijn voor de dressuur.
ik snap neit waarom mensen kijken naar het ras om te bepalen of een paard wel of niet geschikt is voor dressuur. en idd als je het aantal kwpn'ers vergelijkt met het aantal friezen zie je dat dit tog echt wel een redelijk groot verschil heeft en dan is het tog logies dat er in de hogere dressuur klassen gewoon minder friezen zijn.

en een fries is idd een WARMBLOED!!

smaken verschillen nou eenmaal. de een vind het er geweldig uitzien, een fries in de dressuur en een ander vind dat een fries absoluut niet in de dressuur sport thuis hoort. als een fries gewoon op een goede manier getraind wordt met de juiste trainer of trainster en als de ruiter gewoon genoeg geduld heeft en er echt voor wil gaan vind ik dat je het gewoon moet proberen. ja moet schijt hebben aan ale die mensen die zeggen dat het je toch niet gaat lukken, je weet pas of het lukt als je het gewoon uit probeert. je kan wel gaan filesoferen daarover maar als je het echte antwoord wil zou ik zeggen probeer het!!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:57

Ik schuif het in zoverre af op de fries omdat ze zo gebouwd zijn. Ik ben van mening dat je elk paard met de juiste ruiter en juiste instructie wel een bepaald niveau in de dressuur kunt halen. Zelfs een trekpaard. Maar bij veel ruiters zie je dat ze die valse knik er niet echt uit kunnen rijden, dat is inderdaad niet de "schuld" van de friezen, maar wel een bijkomstigheid van de bouw. Je kunt je natuurlijk afvragen of ze dan wel een kwpn-er aan het lopen kunnen krijgen maar dat terzijde.....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:46

Chivance: de A5/6?? (kan het niet lezen) winnen is niet zo moeilijk met een paard wat twee jaar geleden al Z dressuur was (en dus een hogere klasse liep dan nu). Als ik mijn Z paard met een andere ruiter in de L laat starten zal hij ook vast wel winnen.....

Saskia Meinema wint in de Lichte Tour met de échte Fries Remon van 't Wallestein, dat is pas een sportprestatie!