Friesen taxatie topic!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:36

Quinus M: 5000 jammer dat ie zo klein is. Hij is wel ontzettend mooi!!
Duke 7000 Mooie papieren
Jikke 3000 jammer van de maat
Neelke: 3000 jmmr dat er geen papieren bij zitten
Klaartje 2500 mooie afstamming
Jauke 3000 hij kan veel dingen maar het is jammer dat hij zomerexceem
Iwan 4000 mooi paard
Famke 5000 leuk paardje

en dan nu mijn paardje :

Naam: Rodie van de Hazenhut
Afstamming: Anne x Wessel
Schofthoogte: 1.62m
Geboortedatum: 17-04-1998
Geslacht: ruin
Papier: Veulenboek met 1e premie (volpapier)
Wedstrijdervaring: Nette B-proef (zijn pas net gestart)
Gebreken: Geen
Karakter: Ontzettend leuk paard. Heel werklustig en nieuwsgierig. Met rijden kan hij soms echt een heethoofd zijn. Maar hij is ook heel erg lief en richt zich op mensen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:53

horseyfries schreef:
Vier jaar en al twee veulens, dan is ze met twee jaar al gedekt???

Het gaat er trouwens niet om of een paard "sportmodel" is of niet, maar kwaliteit in exterieur, beenwerk en gangen is hetgene wat de jury wil zien en dat kan zowel bij een luxe, modern gebouwde merrie als bij een wat zwaarder type goed genoeg zijn voor model. Kijk bijvoorbeeld maar naar het afgelopen jaar, niet alle nieuwe modelmerries waren superluxe hoor!

Jep, met twee gedakt, dat kan natuurlijk lang niet met elke merrie, maar deze was er wel klaar voor op 2-jarige leeftijd, met drie het eerste veulen krijgen was voor haar geen probleem. Bij Lyke bijvoorbeeld hebben we dat niet gedaan, die wordt dit jaar met 3 jaar gedekt.
Natuurlijk weet ik ook dat men officieel naar beenwerk etc. moet kijken, maar ik heb denk ik inmiddels als ervaring genoeg dat er veel afhangd van de smaak van de juryleden zelf....In de tijd dat een van de KWPN'rs die ik reed voor de merriekeuring opmoest stond o.a. op het blaadje dat ze voos beenwerk zou hebben, terwijl ze super beenwerk heeft! genoeg andere experten op paardengebied hebben dit na de tijd bevestigd, onregelmatiglopende merrie's werden ster maar die van ons waren niet goed genoeg, haha, nou ja, jammer, een gemiste kans op een verrijking van de fokkerij...!!!!

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:07

horseyfries schreef:
Liekjuh schreef:
ow jemig jullie gaan erg hard!

haha je oogappeltje doe je dus niet weg (jammer hoor hahaha geintje)

Nou dan denk ik dat hij al naar de 25.000 gaat of zelfs richting 30.000

Eigenlijk belachelijke prijzen he!

Op naar het Grand Prix met wolter

Maar nog een vraagje he
Wolter is pas 6 mag je dan al ZZ Licht starte met hem?

Ja dat mag. Ik weet niet of ze daar per 1 april ook iets aan gaan veranderen, in de basissport mag je nu pas met 6 jaar Z starten, dit was voorheen 5 jaar. Had ik nog een jaar langer thuis moeten blijven, wat een geluk dat dit nu pas komt zeg!

De prijzen die genoemd worden zijn vooral belachelijk omdat hij er lekker toch niet voor weggaat.....

Je hebt dan idd geluk dat je nog voor de nieuwe regeling was met het Z

Mijn paarden gaan ook voor geen miljoen weg haha ze zijn het niet waard maar voor mij wel hoor Volgens mij kan ik nooit een paard verkopen

Ik heb zin in de hengste keuring we laten onze oudtse merrie toch waarschijnlijk dekken..

Dus kunnen we weer even wat gaan verdiepen in de hengsten...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:49

ik ga ongeveer wel mee met de opgegeven prijzen, en ja als je een hengst of ruin hebt, met wat toekomstperspectief die Z of hoger loopt, dan kom je in de asociale prijzen ja....

nu mijn hengst
Naam: Andries
Leeftijd : wordt 6 in april
Papier : veulenboeksterhengst, geen vol papier

Sport : Loopt verdienstelijk in de tuigsport, eerste plaatsen gehaald, 3e op de friese kampioenschappen in de open klasse, in de damesklasse reeds al goede plaatsen behaald.
dressuur momenteel op L niveau, is in training voor het M
1 bemerking, paard heeft lichte hanetred, maakt voor de sport niks uit.

Afstamming: Abe * Jakob

omschrijving : Luxe type fries, met veel behang, en beweegt met veel ruimte tact en souplesse.
goudeerlijk karakter, geen last van 'hengst zijn' alleen een beetje macho soms

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:40

niemand????

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:55

Poeh ik ben helemaal niet thuis in de friesen. Mijn friesje staat nu in Frankrijk te kleuteren en komt hopelijk dit jaar thuis en is dan 3.
Ik heb haar voor weinig gekocht, dus ben wel benieuwd wat ze op papier waard zou zijn. Mijn grootste winst heb ik eigenlijk al behaald en dat is dat ze helemaal gezond is nu !

Ik kan wel een foto als Jaarling plaatsen.
Papier is
Feitse Preferent x Hannette Ster
Oma is Ster + Preferent daarachter zit 2 keer stamboek.

Zo kocht ik haar.
Afbeelding
Dit is haar na 4 maanden bij ons vlak voordat ze de opfok in ging.De merrie naast haar is een tante die ster verklaard is.
Afbeelding
Dit is haar in de opfok, lekker smerig !
Afbeelding

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:10

Geekse word vaak overgeslagen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:29

Lisjuh87 schreef:
reeskees schreef:
ff bij de Friezen kijken, kom ik op een taxatietopic
zo te zien zijn de meesten veulenboekers en halfpapierpaarden. Allemaal leuke en lieve paarden, maar in de handel ...
Bij de Friezen draait zowat de hele handel op afstammingen. Als ie dan nog leuk kan bewegen komt er nog een beetje bij de prijs op. Omdat een aantal jaren de prijzen van de Friezen omhoog schoten, moest in opeens jan-en-alleman een Fries, het liefst en merrie want dan kon er ook nog een veulentje bijgefokt worden, wat later weer duur verkocht gaat worden. De markt met zgn "gewone"Friese paarden is verzadigd!!!! Iets wat nog echt apart is kan brengt nog wel geld op. (bij de KWPN hetzelfde laken en pak)

Ben laatst op de eerste bezichtinging voor friese hengsten in Ermelo geweest en ben me echt rot geschrokken voor wat betreft de hengsten die door mochten naar de tweede bezichtiging. Over het algemeen wel mooie en correcte paarden in type. Maar zeker 85 % brengt de achterhand niet onder maar draaft met de hakken omhoog de staart in. Slechts een enkeling bracht de achterhand onder. en kon goed schakelen en changeren.
Als je op die manier sportpaarden wilt fokken... niet mijn idee. (maar ik heb er gelukkig ook geen verstand van , maar weet wel wat nodig is om een functioneel sportpaard te fokken)
En dat ze dan zo duur zijn...
je bent gewoon gek al je zon duur paard koopt. Voor hetzelfde geld heb je een goeie bruine
OK, ze zijn over het algemeen lief en het is handig dat ze zadelmak geboren worden en na een week op stal hoef je jezelf niet aan het zadel vast te binden...

De Friezen die goed hun achterhand kunnen onderbrengen en iets meer lengte in de rug hebben, daar kun je ver mee komen en mogen wat mij betreft ook best wat kosten!

Dit was even een berichtje van iemand die op deze manier tegen de friezen aankijkt. BTW, ik rijd ook regelmatig friezen en maak ze zadelmak. Maar de voorkeur gaat toch uit naar...

Ik snap het nut niet van deze reactie...ik wou nooit een fries maar neelke zou ik voor geen goud meer kwijt willen, lekker eigenwijs maar werkwillig karakter. En wij hebben hem echt neit gekocht omdat de friezen prijzen omhoog gingen....lekker waardeloze opmerking ik heb mijn paard niet om geld mee te verdienen maar om plezier mee te maken en denk dat de meeste mensen hier op bokt zo hun paard houden....ik ben het wel met je eens dat de friezen tegenwoordig verschrikkelijk worden door gefokt en ik ben ook niet fan van die friezen!

En nog ff 1 ding ...je bent gewoon gek al je zon duur paard koopt. Voor hetzelfde geld heb je een goeie bruine...de opmerking slaat echt alles, ik heb een echtte band met mn paard en zou voor geen goud een bruine willen inruilen voor hem ookal zou die bruine 10x zo duur zijn en 10x beter lopen!

ik zie het nut ook niet in van deze reactie trouwens, wou ik nog even zeggen, kijk de KWPN zijn er voor de sport, da's al heel lang zo, maar dat was eerst bij de friezen niet zo...dat is van de laatste 10 jaar, het is al een verbetering dat de hengsten los mogen in een kooi !!
o ja ik heb menig fries gezien die er zo 85 % (haha) van de kwpn'ers er af zou lopen ...
en wat die achterhand betreft, die beestjes zijn 2,5 jaar, die sterken wel aan, en de meesten zijn laat rijp, zijn ze nou echt niet goed van achteren, krijgen ze heus niet veel dekkingen ga zo maar door...
en als je er geen verstand van hebt, kan je er beter ook maar niks over zeggen !!!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:30

zou iemand mijn hengst willen taxeren ??? please ....
heb er hier thuis al paar keer een bod op gehad en ben wel benieuwd....

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:55

Zou iemand naar Auke willen kijken (op vorige blz), die is nog niet een keer voorbij gekomen in de lijstjes, helaas.
Ben erg benieuwd wat hij waard zou zijn.. (niet dat hij weggaat hoor!)

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:59

Lisjuh87 schreef:

Hier mijn knapperd

Naam: Neelke
Ras: Fries
Leeftijd: 9,5
Geslacht: Ruin
Hoogte: 1.70m
Stamboek: -
Afstamming: jammer genoeg geen papieren maar word gezegt dat er oege in zit

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DX77QUN3[/img]
Afbeelding

HEY DAS TIMMY }> (sorry btje off-topic...)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:51

@Heyitsme: Kijk, met jou kan ik praten

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:14

oh dat dacht ik ook ja als ik ergens een hekel aan heb dan is het wet al die vooroordelen over friezen...ik ben vaak op concour geweest met mn friesjes, en daar zat ook een fokmerrie tussen van krap aan 1.60 m. en ze hadden altijd de gek met me, omdat ik vrij lang ben etc. maar ik heb vaak genoeg juist DIE mensen eraf gereden !!! IT feels GOOD !!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:16

wil iemand nog een gok doen naar mijn hengst, ben namelijk erg benieuwd wat jullie ervan zeggen....jammer dat niemand meer reageert

xOrlando_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:19

ik weet niet veel kwa waarden van frieze maar ik vind auke tog wel mooi ik denk dat ie wel 4500 waard is

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:29

Lisjuh87 schreef:
Quintus M: 3500, dit word zeker meer als hij voor de kar beleerd zou zijn. Verder jammer dat hij wat aan d ekleine kant is.

Duke: 7000, fijn dat hij zo laat geruind is en is lekker veelzijdig!

Jikke: 2500

Hier mijn knapperd

Naam: Neelke
Ras: Fries
Leeftijd: 9,5
Geslacht: Ruin
Hoogte: 1.70m
Stamboek: -
Afstamming: jammer genoeg geen papieren maar word gezegt dat er oege in zit

Neelke is erg veelzijdig. Je kan met hem het bos in in een groep of alleen. Hij heeft wedstrijd ervaring. We zijn nu B+11 dus L1 startgerechtigd. Verder kan hij alles voor de kar alleen word daar nu niks mee gedaan. In kootwijk een aantal jaar terug is hij reservekampioen geworden voor de kar. Hij kan ook alles: tandem, met 3, 4 alles. Hij is wel het leiderspaard. Hij is erg lief en zou nooit kwaad doen behalve als je dat bij hem doet. Hij is erg ondeugend waardoor je erg met hem kan lachen het is echt een kwajongen. Verder is hij niet voor iedereen makkelijk te rijden! Hij heeft een heel eigen karakter, je moet niet boos worden op hem want dan pakt hij je geheid terug. Maar als je goed en op een leuke manier met hem omgaat krijg je er heel veel voor terug! Hij wil graag werken voor je onder het zadel!
En hij is beresterk en dat weet hij dondersgoed dus daar wil hij nog wel eens misbruik van maken, niet op een gemene manier. Hij is mishandeld geweest dus je moet weten hoe je met hem om moet gaan....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wie rijd hier op jou paard??

diewertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:02

Andries: denk rond de 6 a 7 duizend euro

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:07

haha ik vind het wel leuk om te horen, zijn er nog meer mensen..daarna kan ik het bod jenbaar maken dat ongeveer gemiddeld geboden wordt...ben benieuwd...

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:52

Ik zou wel eens willen weten wat mijn Friesje waard is.

Naam: Marrit B. Fan Scheltinga Zathe.
Ras: Fries.
Leeftijd: 9 jaar.
Geslacht: Merrie.
Stokmaat: 1,60m ongeveer.
Wedstrijdervaring: Ze is met de vorige eigenaresse B +nog wat geweest.
Afstamming: Teunis x Lute.

Karakter: Ze is een super lief paard en zou niemand een vlieg kwaad doen.
Met rijden is ze erg braaf en zou een M- proef kunnen lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een goede rijfoto heb ik niet.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:03

hey, ik wil wel een gokje doen op jouw fries, maar heeft ze ook predikaten of is ze stamboek...dat soort dingen, doe jij een gokje op mijn fries ???
groetjes

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:06

Oja, dat was ik vergeten. Ze staat in het stamboek. Als veulen heeft ze een tweede premie behaald en als 3 jarige een 3e premie.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:07

4500 euro ongeveer, wat zeg je van de mijne staat op blz 5...Andries

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:41

Afbeelding

Naam: wiebe, 1.68m, opgenomen in het stamboek en vol papier dus, onder het zadel L niveau, aangespannen zowel enkel als 2 span, verkeers en trailermak en vele authentieke aangespannen wedstrijden gelopen.

Afbeelding

Naam: Daan, 169m. , heeft meegelopen op hengstenkeuring en toen bleek hij een klophengst te zijn dus dat was balen, opgenomen in stamboek vol papier, onder het zadel L niveau, aangespannen zowel enkel als 2 span, ook deze is verkeersmak en trailermak, in clinics meegelopen en veel authentieke aangespannen wedstrijden gelopen.
- helaas dood -

Ik ben benieuwd naar jullie reacktie's
sorry voor slechte kwaliteit foto's, ik heb geen betere van hun....

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:38

ik denk beide rond de 5000 duizend euro....maarre als hij opgenomen is in het stamboek zou dat beteken dat hij dekhengst is....neem aan dat je dat niet bedoeld...
is hij opgenomen in het ruinenboek, of zijn ze veulenboeksterhengst ???
het is wel de bedoeling dat je de anderen taxeert;)

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:25

opgenomen in het ruinenboek