[Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:57

Vandaar mijn vraag ook Daphara. Zelfde leeftijd ongeveer en hier ook een zeer sensibel paard (en de wens ooit een relaxed en coöperatief dier te kunnen rijden).

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 13:19

Rocamor schreef:
Vandaar mijn vraag ook Daphara. Zelfde leeftijd ongeveer en hier ook een zeer sensibel paard (en de wens ooit een relaxed en coöperatief dier te kunnen rijden).


Je kunt bij Big Field Shires een Shire buitenrit doen, Joke (Bokt naam: Dapper) kan je alles vertellen over haar paarden. Ik heb het een paar jaar geleden met vriendinnen gedaan toen ik besloten had dat mijn volgende een Shire zou zijn en zij zich afvroegen waarom.

Ikzelf, 182 cm lang en niet slank met de grootste Bigfield Shire.
Afbeelding

Ik had als enige een camera, dus sta er verder zelf niet meer op.

Afbeelding

Vriendin die zelf een painthorse heeft en normaal alleen western rijdt.
Afbeelding

Vriendin die een eigen Fries heeft en fulltime instructeur is.
Afbeelding

Vriendin die na een val een aantal jaar niet gereden had en het heel spannend vond, maar ontzettend heeft genoten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon leuk om eens te doen en relaxed te kunnen rijden op zo’n reus.
Ik heb ook op wat pittigere Shires gereden particulier, maar in vergelijking met ‘mijn’ KWPN’er Winnie, zijn het nog steeds allemaal super makke beestjes.

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:07

Ja over het algemeen liggen de karakters van de gemiddelde Clydesdale/Shire en de gemiddelde kwpn ongeveer 2000km uit elkaar haha. Echt niet te vergelijken, goedzakken zijn het.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:19

Ahh Merel ik dacht al :P Wel een leuk idee!

Evy is knap <3 Enig idee wat er met haar nu gedaan wordt Irene?

Haha Granoek.. 2000 km is hier wel zo ja. Gent schuilt ook vaak achter Willie. Zie je alleen een stukje neus :+

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:13

Wat grappig, Dara noemen we juist altijd een KWPN'er omdat ze echt heel rillerig en een heethoofdje kan zijn.
In de omgang echt super braaf en rustig, maar onder het zadel toch wel echt een pittig ding.
Moet zeggen dat dat ook wel af hangt van wat je van haar vraagt, want mijn vriend die nog nooit had gereden stapte er ook zo mee weg.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:46

chanelle14 schreef:
Wat grappig, Dara noemen we juist altijd een KWPN'er omdat ze echt heel rillerig en een heethoofdje kan zijn.
In de omgang echt super braaf en rustig, maar onder het zadel toch wel echt een pittig ding.
Moet zeggen dat dat ook wel af hangt van wat je van haar vraagt, want mijn vriend die nog nooit had gereden stapte er ook zo mee weg.


Mijn KWPN ruin durfde ik ook iedereen op te zetten, maar dat durf ik echt niet met ‘mijn’ KWPN merrie, die knikkert een nieuwe ruiter er zo af, als die niet weet wat die doet.

Ik heb ook wel pittige Shires gereden, maar ze zijn gewoon lang niet zo schikkerig als KWPN’ers. Ze raken niet echt overstuur van nieuwe spannende dingen, lijken het veel sneller te kunnen relativeren.

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:43

Echt super schrikkerig is ze niet nee, maar als iets eng is dan is het ook eng en is het toch wel even een dingetje om haar ergens langs te krijgen.
Laatst op wedstrijd geweest vlakbij een voetbalveld en was toch een paar keer erg vlug aan de andere kant van de bak. Plus juryhokjes blijven bijten. :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 19:56

chanelle14 schreef:
Echt super schrikkerig is ze niet nee, maar als iets eng is dan is het ook eng en is het toch wel even een dingetje om haar ergens langs te krijgen.
Laatst op wedstrijd geweest vlakbij een voetbalveld en was toch een paar keer erg vlug aan de andere kant van de bak. Plus juryhokjes blijven bijten. :')


Ja, die juryhokjes zijn ook levensgevaarlijk! Je hebt natuurlijk wel te maken met Shire logica. Pluis van Nadine is al een keertje vleesetende herten tegen gekomen.

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:15

Wel vaker als 1x hoor, vergeet ze meteen die sloot waar ze naast loopt :+

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:00

Wat een leuke foto's Daphara, je kan de stijl van rijden ook echt aan de houding koppelen. Heel grappig om te zien, en wat ook een reus :wow:

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:50

Daphara schreef:
Je kunt bij Big Field Shires een Shire buitenrit doen, Joke (Bokt naam: Dapper) kan je alles vertellen over haar paarden. Ik heb het een paar jaar geleden met vriendinnen gedaan toen ik besloten had dat mijn volgende een Shire zou zijn en zij zich afvroegen waarom.

Ikzelf, 182 cm lang en niet slank met de grootste Bigfield Shire.
[ Afbeelding ]

Ik had als enige een camera, dus sta er verder zelf niet meer op.

[ Afbeelding ]

Vriendin die zelf een painthorse heeft en normaal alleen western rijdt.
[ Afbeelding ]

Vriendin die een eigen Fries heeft en fulltime instructeur is.
[ Afbeelding ]

Vriendin die na een val een aantal jaar niet gereden had en het heel spannend vond, maar ontzettend heeft genoten.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gewoon leuk om eens te doen en relaxed te kunnen rijden op zo’n reus.
Ik heb ook op wat pittigere Shires gereden particulier, maar in vergelijking met ‘mijn’ KWPN’er Winnie, zijn het nog steeds allemaal super makke beestjes.


Weet je zo nog hoe deze heet? Volgens mij heb ik daar jaren geleden ook op gereden. Ik ben maar 1,65
Ik heb toen ook enorm genoten op een reus.

Voor de rest erg mooie reuzen. Mijn wens is ook om ooit eens zo'n prachtig paard in de wei te hebben staan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 11:24

@haffiefreak. Ik weet niet welke je bedoeld met ‘deze’. Maar het zijn de Shires van Big Field Shires. De namen staan op hun site.

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:08

Mijn ene shire is een "echte": inrijden was een kwestie van opstappen en wegrijden. Hij is supernuchter en je kan het al vanaf heel jonge leeftijd zo gek niet bedenken of hij vindt het leuk en prima. Lees: door het centrum van een stad, hem inpakken in een zeil, horse agility, mee naar een clinic, kindjes op zijn rug etc etc. Vreemden, nieuwe situaties, helemaal prima :+ Maar zijn oudere broertje (ook in mijn bezit) is eerder onzeker en heel sensibel. Raakt van streek van een onzekere of beginnende ruiter en is enorm snel onder de indruk. Hij is ontzettend verkeersmak en zou nooit expres iets stouts doen, maar is alsnog dus wel echt een paard met een gebruiksaanwijzing waar echt niet iedereen een match mee is. Puur door het enorm gevoelige wat je niet zou verwachten van een shire. Dus: ik kan de verschillen binnen het ras (en zelfs nu binnen dezelfde lijn) alleen maar onderschrijven :D

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:14

Hmmmm :( daarvoor hoef ik dus ook al geen Clydesdale te kiezen

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:29

Daphara schreef:
@haffiefreak. Ik weet niet welke je bedoeld met ‘deze’. Maar het zijn de Shires van Big Field Shires. De namen staan op hun site.


Waar je zelf op staat met de grootste. Deze staat volgens mij niet op de site

horselover22

Berichten: 654
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:19

klopt ik heb ook een keer bij Big Field Shires gereden en heb toen ook op die grootste gereden maar nu staat knorp van 2.07 er niet meer op dus die zal er niet meer zijn dan want die witte zon staat ook niet meer op de site zag ik

edit las dit in het forum over big field shires :

Het overlijden van een van de paarden (knorp)
dus is dieh er idd niet meer helaas was echt zoooo`n lieverd

zie forum:
fohadie @ [ED] Big Field Shires

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:55

Wat een leuk topic.
Ik ga hemelvaartsdag bij Big Field Shire een rit maken met de bokt meiden Yvanka, Zus, Hylkje en Kirsten.
Ik vind ze geweldig maarja ben met een Haflinger thuis gekomen _O-

Oud stalgenootje van mij had een Clydesdale waar ik wel eens op heb gereden.
Geweldig

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 18:20

Rocamor schreef:
Hmmmm :( daarvoor hoef ik dus ook al geen Clydesdale te kiezen


Shires en Clydes zijn echt zoveel genuanceerder dan de gemiddelde warmbloed. Ga eens bij fokkers op bezoek, maak kennis met het ras, lekker een keertje een buitenrit op de reuzen maken. Ik zweer je, ze winnen je hart. Natuurlijk heb je er uitschieters tussen zitten en het blijven wel paarden, maar gemiddeld genomen zijn het hard werkende, koelbloedige dieren met een mega relaxed karakter.

Er is een reden dat ik voor een jonge Shire gekozen heb niet een KWPN’er. Die reden lekker voor jezelf gaan ontdekken. Je bent welkom om eens kennis te maken met Pleun, maar die is nog zo jong, dat je daar misschien weinig aan hebt.

Als voorbeeld tijdens mijn zoektocht, Roos van 10 naast een dekhengst bij Robinhood Stabels. Die hengst was mega relaxed en helemaal blij met de extra aandacht, dus Roos mocht van de fokker gewoon in de stal komen. Bij de jongere dieren mocht ze dat niet, omdat die wat onvoorspelbaarder kunnen zijn, maar ze heeft daar met alle volwassen dekhengsten en fokmerries mogen knuffelen. En zo leuk dat ze dan ook gelijk heel voorzichtig zijn met Roos, alsof ze wisten dat ze even extra moesten opletten.

Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:48

Acle Kings Legend?

Zo ja dan is ie oud geworden.

Toen wij er 6 jaar geleden waren had ie dwars door de stalwand heen gemept. Bloeden als een rund :+ Maar super rustig ook bij de DA haha.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:45

Selka schreef:
Acle Kings Legend?

Zo ja dan is ie oud geworden.

Toen wij er 6 jaar geleden waren had ie dwars door de stalwand heen gemept. Bloeden als een rund :+ Maar super rustig ook bij de DA haha.


Volgens mij is dit BB King op de foto

VogeltjeM

Berichten: 3768
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:30

Oooh dat is de papa van mijn jongste, maar die lijkt meer op zijn moeder denk ik :+ _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:33

Ik merk ook wel verschil tussen mijn beide Clydes maar ze zijn wel allebei 100% even betrouwbaar en rustig. Duke is natuurlijk nog jong maar ook voor hem steek ik mijn hand in het vuur, die doet niemand kwaad.
Hij is dan wel weer een stukkkk meer knuffelbaar dan Dexter haha, veel aanhankelijker. Echt een mensgericht paard en heel alert.

Terwijl Dex gewoon een slome goedzak is, die vindt alles wel prima. Laat zich niet gek maken, als ie maar zijn vreten krijgt :')

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:25

En toch vind ik dat de meeste warmbloeden net zo braaf kunnen wezen enndat de omgang met, het grote verschil maakt..

Ja die echte bloedpaarden, die kunnen best onbetrouwbaar wezen. Maar mijj ervaring is wel als je ze opvoed met veel prikkels en consequent laat weten hoe wel of niet dat zij net zo bomproef kunnen wezen..

Maar wat ik veel zie is dat de penseelpootjes (sorry heb er zelf ook 1) vaak tot 3 jaar op de wei gezet worden, en dan pas een keer eraf gehaald worden.. En dan vind men het gek dat ze op alles zo heftig reageren als "vluchtdier".

Terwijl menig koudbloed naar de recreatie ruiter gaat, vanaf veulen in handen komt, eeuwig getut word, mee gaat uit wandeleb en weet ik veel wat allemaal en wel coole kikkers zijn met de tijd dat ze volwassen zijn..

Tuurlijk zit er verschil in bloed, en tuurlijk zijn ze een stuk flexibeler en kunnennze extremer reageren. Waar mijn shire in slowmotion een meter opzij springt, springt mijn draver op de noodrem en heb ik bijna een kopstoot, of staat hij opeens 10m terug voor ik er erg in heb. Dus ja ik zit die shire wel makkelijker uit. ;)

Maar mijn draver is net zo cool in de kop, misschien wel cooler en heb meerdere sportpaarden gereden waarbij ik hetzelfde ervaren heb..

Omgang met je paard en opvoeding doet een hoop

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:07

Daphara schreef:
Rocamor schreef:
Hmmmm :( daarvoor hoef ik dus ook al geen Clydesdale te kiezen


Shires en Clydes zijn echt zoveel genuanceerder dan de gemiddelde warmbloed. Ga eens bij fokkers op bezoek, maak kennis met het ras, lekker een keertje een buitenrit op de reuzen maken. Ik zweer je, ze winnen je hart. Natuurlijk heb je er uitschieters tussen zitten en het blijven wel paarden, maar gemiddeld genomen zijn het hard werkende, koelbloedige dieren met een mega relaxed karakter.

Er is een reden dat ik voor een jonge Shire gekozen heb niet een KWPN’er. Die reden lekker voor jezelf gaan ontdekken. Je bent welkom om eens kennis te maken met Pleun, maar die is nog zo jong, dat je daar misschien weinig aan hebt.

Als voorbeeld tijdens mijn zoektocht, Roos van 10 naast een dekhengst bij Robinhood Stabels. Die hengst was mega relaxed en helemaal blij met de extra aandacht, dus Roos mocht van de fokker gewoon in de stal komen. Bij de jongere dieren mocht ze dat niet, omdat die wat onvoorspelbaarder kunnen zijn, maar ze heeft daar met alle volwassen dekhengsten en fokmerries mogen knuffelen. En zo leuk dat ze dan ook gelijk heel voorzichtig zijn met Roos, alsof ze wisten dat ze even extra moesten opletten.

[ Afbeelding ]



En dat laatste zinnetje klopt perfect bij die van mij, maar ook bij mijn vroegere verzorgpaard (wat overigens een kleine volle tinker was). Met kinderen lijkt hij gewoon in eens extra voorzichtig te worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 09:28

Nadiine__x schreef:
En toch vind ik dat de meeste warmbloeden net zo braaf kunnen wezen enndat de omgang met, het grote verschil maakt..
...
Omgang met je paard en opvoeding doet een hoop



Natuurlijk kun je een warmbloed net zo opvoeden dat ze redelijk bomproof zijn. Mijn tweede ruin was net zo, niet toen ik hem kreeg met nog geen 5 jaar, maar zeker wel toen ik hem verkocht. En als ik kijk met wat ik bij Winnie bereikt heb het afgelopen jaar, dan heb ik hoop dat het met haar tussen de oren ook nog wel goed komt.

Maar ik heb het over gemiddeld genomen. Ik heb 15 jaar terug veel gewerkt met mijn stalhouder destijds voor het keuringsklaar maken van jonge paarden, ik kan je uit persoonlijke ervaring garanderen dat warmbloeden (zeker op jonge leeftijd als ze groen zijn) gemiddeld veel sensibeler zijn dan een Shire van dezelfde leeftijd, die even groen is.

Als ik nu nog bedenk wat ik toen allemaal durfde, wassen, scheren, baard wegbranden, voorbrengen en welke reacties dat kon geven.... ik zag ook minder gevaar toen, vond het zelfs wel grappig, wat vast geholpen zal hebben omdat ik zelf niet snel iets spannend vond. Stalen zenuwen noemde mijn stalhouder het, ik noem het achteraf naïviteit.

Maar goed, ik vind warmbloeden ook leuk! Ben dol op mijn KWPN heks Winnie en dol op Friesen (ook weer vanwege het iets koeler zijn). Mijn schoonzus wil graag een Fries of Pre gaan kopen, dus dan ga ik zeker ook mee op zoektocht. Weer een nieuwe ervaring!