Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:40

@ Luckystory: Zou maar zo kunnen. Ik was toen al bezig met door de achterdeur te verdwijnen met Gin Lemon onder mijn arm! ;)

nombrado

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:44

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:46

nombrado schreef:
Ik heb de voorbrenger nog uitgebreid gesproken nadien. Hij was er ook al zeker van dat hij niet opgenomen zou worden. er zit dus wel degelijk verschil tussen PRE en Lusitano blijkt maar weer.
Kzou die hengst zo willen rijden (en als je een merrie hebt, met een strakke rug hem erop zetten ;-))
Ik begrijp niet wat je bedoeld met weinig bot?
Wel kan ik zo (zonder ik hem zie bewegen) aan zijn bouw al zien dat hij dat zeker kan.
Niks mis met zware hals...het teveel aan vet, kan met de juiste training gewoon "minder worden"
Van mij mag ie naar de PRE keuring ;-)
Als iemand nog een foto van hem heeft in zijn blootje? graag!

Klopt, maar hij ging wel op dat moment voor de opnamekeuring, dus zorg dan als eigenaar dat hij er op zijn best uitziet, denk ik dan. Maar ik ken de eigenaar goed en weet dat zij hem wilde voorbrengen en daarna gaat laten ruinen, ongeacht of hij goedgekeurd zou worden of niet. Dus ik denk dat ze niet langer wilde wachten of hem in betere vorm voor te stellen. Hij kreeg commentaar op zijn beweging, zijn schoudervrijheid was zeer beperkt. Dat is iets waar hij normaal gesproken wel degelijk over beschikt, dus misschien zat hij echt niet goed in zijn velletje op dat moment.

Met weinig bot bedoel ik zijn fijne bouw, met name zijn beenwerk. Dit valt helemaal op nu hij wat te veel vet op zijn lijf en hals heeft. Vooral een dekhengst mag van mij altijd wel een stevig beenwerk hebben. Ik haal de finesse weer liever uit de merrie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:49

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:52

Hazo Jessix, jij bent de dief?
Romina heeft dat natuurlijk helemaal niet gemerkt dat ze met een paard minder thuis kwam? :+
(Bijna 2 minder. Maar Godiva pastte niet in de koffer van mijn auto)

Mmm, niet echt duidelijk te zien op die foto.
Ik ben toch echt heel zeker ik hem qua hals/schouder en in de lenden 3 keer niks vond. :o

En wel fijn om te horen dat de eigenaresse er niet zo mee zat.
Want het lijkt me vreselijk als je paard wordt afgekeurd, als je daar wel je zinnen hebt opgezet.
(Ik werd zelf al zenuwachtig ervan, terwijl mijn paard nog niet eens mee deed. Ik zou toch echt héél erg balen moest mijn merrie niet opgenomen worden... :o )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:53

Dank je
Hier een foto van hem (en zijn bouw)
bij dit paard ligt het middelpunt precies in het midden
een super evenwichtige bouw kwa skelet.
Afbeelding
Kzou er zeker merries mee dekken die een langere rechte rug hebben!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:56

Ik vind hem op die foto voordeliger dan wat ik op de keuring zag.
De hals die niet ideaal is, zie je ook op die foto, vind ik.
Lenden minder. Maar dat viel mij toch echt op. Ik vond hem 'slap' ogen in de lenden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:59

Luckystory schreef:
Lenden minder. Maar dat viel mij toch echt op. Ik vond hem 'slap' ogen in de lenden.

ik vind die lendenen niks mis mee.
wel mist ie nog draagkracht in de achterhand....hoe oud is dit paard?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:00

Hij is van 2004

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:01

oei....aan de training dan ;-)
Dan had ie toch al wat meer bespiering moeten hebben in de achterhand

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:02

Ik zou ook balen, maar ik zou dan ook alleen meedoen als ik een goede kans zou maken. Ik krijg de vraag steeds wanneer ik mijn hengst voor breng, maar ik wil dat alles klopt en voor mijn gevoel ook echt het goede moment is. Ik verwacht wel dat hij er doorheen komt, maar dan nog scoor ik het liefst zo hoog mogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:03

Hoe werkt dat bij de lusitanos? Mag je 1 keer voorbrengen? en tot hoe oud mag dat?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:04

Luckystory schreef:

Hij was/is ook voordeliger dan op de keuring. Dat is nou juist zo jammer.
Op de foto is hij wel een paar jaar jonger natuurlijk... Maar ik ken deze hengst en zijn eigenaresse, dus zie hem met enige regelmaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:06

nombrado schreef:
Hoe werkt dat bij de lusitanos? Mag je 1 keer voorbrengen? en tot hoe oud mag dat?

Nee je mag hem nogmaals voorbrengen, maar dan alleen als dat zin zou hebben. Een paard met een krom been wordt ook niet recht door training of leeftijd.

Het gebeurd dus wel eens dat een paard wat erg jong was op latere leeftijd nogmaals wordt voorgebracht in betere conditie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:06

En toch zat het 'm in die lenden volgens mij. :+
Ik ben geen keurmeester, dus kan niet goed uitleggen wat ik bedoel. Maar ik had echt het gevoel dat dat niet 100%functioneel was.
En dat is trouwens iets wat je bij héél veel PRE's ook ziet. (En 1 van de dingen waar ik zelf heel erg op afknap.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:09

Jessix schreef:
Het gebeurd dus wel eens dat een paard wat erg jong was op latere leeftijd nogmaals wordt voorgebracht in betere conditie.

Ha, dat wist ik niet. Fijn om te horen! Want ik werd er verdikke toch zenuwachtig door. :+

No way, dat ik dat zelf ga doen trouwens.
Fokker krijgt haar met een strikje rond weer terug en dan mag zij er haar plan mee trekken. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:11

Luckystory schreef:
En toch zat het 'm in die lenden volgens mij. :+
Ik ben geen keurmeester, dus kan niet goed uitleggen wat ik bedoel. Maar ik had echt het gevoel dat dat niet 100%functioneel was.
En dat is trouwens iets wat je bij héél veel PRE's ook ziet. (En 1 van de dingen waar ik zelf heel erg op afknap.)

Twee jaar geleden viel hij ook buiten de prijzen in de gereden rubrieken op de hengstenkeuring. Dus er is iets waardoor hij niet correct is als dekhengst. Ik vind dat geen schande, niet elk paard heeft iets toe te voegen aan een ras. Hij kan een uitstekend rijpaard zijn. Hij schijnt wel erg nerveus te kunnen worden, vandaar dat de eigenaresse denkt dat hij beter af is als ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:14

Luckystory schreef:
Jessix schreef:

Ha, dat wist ik niet. Fijn om te horen! Want ik werd er verdikke toch zenuwachtig door. :+

No way, dat ik dat zelf ga doen trouwens.
Fokker krijgt haar met een strikje rond weer terug en dan mag zij er haar plan mee trekken. :D

Haha! Nou ik wil het wel zelf doen en dat houdt dan ook nog eens in dat ik daar rond moet rijden... :oo Vandaar dat ik schrijf, alles moet wel kloppen voordat ik die ring in ga. Ikzelf dus ook! ;)

Maar die van jou komt er wel door hoor. No worry! Marco gewoon zijn rondje laten rennen jij met hartkloppingen op de tribune!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:14

oké
Hier een foto van Fuego, op jongere leeftijd weliswaar
zijn skelet, is kort, rondgeribt, en ook middelpunt op de juiste plek
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Ik denk zelf, als het paard nog 1 jaartje getraind wordt, je al een heel ander beeld gaat krijgen.
(overigens super sympatieke ruiters , tijd met ze gekletst)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:23

Ik vind die Fuego op die foto een veel beter gebouwd paard dan de bruine hengst op de keuring.
Alleen de hals al, is een behoorlijk verschil.

Jessix schreef:
Maar die van jou komt er wel door hoor. No worry!

Dat zei Romina ook al. Maar ben er nog niet zo zeker van hoor...
Heb je Duna gezien? Die had er absoluut geen zin in.
Nou, zoiets is die van mij dus ook toe in staat... T'is een "economische" Lusitano. Onverstoorbaar, geen stap sneller dan nodig en moeilijk heet te krijgen. Uitsloven doet die niet aan. -O-

En op tijd laten weten wanneer je mee doet met Caprich hé. Kom ik je mee aanmoedigen. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:46

Marco weet daar wel raad me. En wat rastypisch en bouw betreft zit je helemaal goed met haar.
En mocht ik mijn grote entree dan eindelijk maken dan laat ik dat absoluut weten. :)

@ nombrado, ik vind Fuego op de foto ook beter in verhouding. Ook een leuk paard trouwens onder het zadel. Maar niet voor mij.. Ik houd dan toch meer van het andere type Lusitano en heb destijds ook bewust om die reden voor de Lusitano gekozen ipv de PRE. Volgens mij heeft de ruiter die de hengst voor bracht hem ook al jaren in training. Hij brengt hem ook uit op wedstrijden en dat gaat geloof ik wel heel goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:49

Van Duna was ik trouwens onder de indruk. Ik heb de opnamekeuring gemist hoor, maar ik vond haar er geweldig uitzien. Goede conditie, alles netjes voor elkaar en een leuke ruiter erop. Dat was echt een voorbeeld van je paard zo gunstig mogelijk voorstellen. Ik hoop dat ze een leuke nieuwe eigenaar treft die veel plezier met d'r gaat beleven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:52

Ik bedoelde de andere Duna. ;)
Die was precies liever thuis gebleven...

De cremello Duna werd zeker heel leuk voorgesteld :j
(Zou trouwens een heel leuk paardje kunnen zijn voor een jong meisje, zoals de TS van dit topic...)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:55

Oh ok... |o Die heb ik niet (goed) gezien dan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:59

Geeft niks. ;)
Maar zo zie je maar. Prachtige merrie maar als ze er geen zin in hebben...