PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:49

nombrado schreef:
waarom moet ik een hengst uitdagen, prikkelen om aan te vallen?
zie ik echt het nu niet van in
ik werk op basis van respect, wederzijds. ik mijn ruimte, zij die van hen,waarin je tot een samenwerking kan komen ook op basis van wederzijds respect.

En wat als je die ruimte niet krijgt? Bij een paard waar de verhoudingen nog niet zijn vastgelegd? Bij een paard dat je leiderschap uit gaat dagen?
Gelijk niveau werkt niet bij een paard. Of jij bent de leider, of het paard vult het zelf in en daar kunnen gevaarlijke situaties uit ontstaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:51

nombrado schreef:
Jessix schreef:
Dan weet jij zeker niet dat Parelli te gast is geweest op de rijschool in Spanje om daar de hengsten te trainen. :) Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi. :)

haha, nou niet bij Goloso

Alvaro Domecq

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:53

Bij ons op stal staat een volwassen gekeurde Arabische dekhengst in 1 loopstal met een merrie en hun veulen van 4 maanden. :D
En meneer ligt zwaar onder de sloef bij mevrouw. En hij speelt met zijn zoontje.
Met z'n 3-en in 1 stal van 5 op 10 ofzo... Gaat prima!

Dat een hengst moet kunnen dekken, is trouwens ook een beetje een verdraaid argument.
Meneer de Arabische hengst mag bijvoorbeeld best dekken. Maar dat is dan 1 keer, dan zijn de merries weer drachtig en dan moet hij er net zo goed vanaf blijven. De merrie waar hij bij staat, is opnieuw drachtig van hem. Dus daar mag hij dan ook 11 maanden alleen maar naar kijken. Daar wordt hij toch ook niet gefrustreerd van?

Ik heb zelf een 9 maanden oud hengstje, Lusitano-kruising.
Ik heb hem beloofd dat hij hengst mag blijven, zolang hij zich goed gedraagt en niet gevaarlijk wordt. En in dat geval zal ik alles doen om hem sociaal te kunnen houden. Al koop ik speciaal voor hem een vriendje erbij.
Dekken zal hij nooit doen, want hij is papierloos.
Maar hij is zo ontzettend stoer en cool, wat ik een enorm leuke karaktertrek vind. En ik hoor toch van veel mensen dat dat mogelijk minder zal worden, als ik hem zou castreren. En dat zou ik enorm jammer vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:55

nombrado schreef:
nou , parelli'en moet je met de PRE niet doen nee.. ;-)
worden ze levensgevaarlijk van

nombrado schreef:
Jessix schreef:

Dan weet jij zeker niet dat Parelli te gast is geweest op de rijschool in Spanje om daar de hengsten te trainen. :) Een paar weken lang. Parelli en PRE is een prima combi. :)

haha, nou niet bij Goloso

En omdat het bij jouw paard niet werkte denk je dat alle PRE's daar gevaarlijk van worden.
Zo zal je mening wbt hengsten houden ook wel zijn onstaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:56

@ Luckystory: Je hengst is 9 maanden....over een aantal jaren spreken we elkaar weer....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:59

Cassidy schreef:
@ Luckystory: Je hengst is 9 maanden....over een aantal jaren spreken we elkaar weer....

Ach we zien wel. Als ik op zijn vader afga, denk ik dat het best te doen moet zijn.
En ik hoef hem niet op een pensionstal te houden. Ik heb zelf ook grond. ;)
Genoeg hengsten bij ons op stal. Verzorg ze dikwijls genoeg...
Arabieren en warmbloeden.
De warmbloeden vind ik wacko's. De Arabieren zijn best te doen. Veel lawaai maar klein hartje. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:59

Cassidy schreef:
nombrado schreef:
waarom moet ik een hengst uitdagen, prikkelen om aan te vallen?
zie ik echt het nu niet van in
ik werk op basis van respect, wederzijds. ik mijn ruimte, zij die van hen,waarin je tot een samenwerking kan komen ook op basis van wederzijds respect.

En wat als je die ruimte niet krijgt? Bij een paard waar de verhoudingen nog niet zijn vastgelegd? Bij een paard dat je leiderschap uit gaat dagen?
Gelijk niveau werkt niet bij een paard. Of jij bent de leider, of het paard vult het zelf in en daar kunnen gevaarlijke situaties uit ontstaan.

huh...dat heeft alles te maken met het respect wat je jezelf geeft
laat jij een ander mens jou slaan of bijten? nee toch?
nou, dat laat je een hengst jou ook niet doen
(geen1 paard trouwens)
Het is een uitstraling waar een paard op reageert
een paard leest je, en zoekt je zwakke plekken
dan doen ze bij elkaar ook.
wederzijds respect is wat anders dan leiders schap
ik wil geen schapen, die alles doen wat ik zeg
ik wil een paard die meedenkt, voelt en doet en begrijpt wat ik vraag (vraag jah, niet beveel)
ik zet mijzelf niet boven een paard, en een paard ook niet boven mij
dat is wederzijds respect.

Cassidy

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:05

Dus die correctie op die hap, wat als een hengst dat niet accepteerd en in de aanval gaat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:06

anneliesdj schreef:
En omdat het bij jouw paard niet werkte denk je dat alle PRE's daar gevaarlijk van worden.

Ja
Ik zal je een verhaal vertellen van een PRE hengst, die door een parellier (en geen misselijke) op deze manier werd behandeld, in de round pen (ofhoeheetzoiets.)
De PRE werd het gezeur op een gegeven moment zooooo zat, dat ie met onblote tanden, oren plat in de nek op diegene afstormde
De eigenaar had nog nooit iemand zo snel over het bakrand zien springen hahaahahah
met de opmerking "dat paard is levensgevaarlijk"
hahahahahaha
ik kende het paard een heel klein beetje
dit verhaal had ik nog niet gehoord toen ik daar weer eens op visite ging (lekker pre prietpraten)
ik stond in de bak
en de PRE kwam met ontblote tanden , oren plat op me afgestormd????? khad echt zoiets, ja en nu?
Ik bleef staan...en op echt 30 cm van mij af stond ie stil
oren naar voren
snuffelen in me zak
Koekje hahahahahaha
zooooooooooooooooon grapjas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:07

Cassidy schreef:
Dus die correctie op die hap, wat als een hengst dat niet accepteerd en in de aanval gaat?

doet ie dat bij een merrie ook? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:10

Nombrado: Mijn Icaro staat niet als een idioot te springen aan een hek als er een merrie langskomt... Die kijkt, draaft stukje mee en denkt dan "ah, gras/food" en tot zover zijn interesse. Die kan er gerust naast staan met slechts stroom op 1 draadje, hij weet dat hij zich moet gedragen.

PRE, warmbloed, quarter, shet... hengst is hengst, het zijn toch wel dezelfde hormonen hoor en het hangt allemaal af van opvoeding en omgeving. Als je je als eigenaar vragen gaat stellen over je hengst omdat je vreest dat hij misschien ooit een keer over het hek heen zal gaan omdat hij nu al half er overheen klimt, dan moet je aan jezelf kunnen toegeven dat castratie toch wel eens nodig kan zijn, zeker als ze niet bedoeld zijn voor dekdienst. Al is het maar om te vermijden dat hij het echt een keer probeert en je hem dan terug vindt op een dag met zijn benen er helemaal tussen gevlochten. Dan mag hij nog zo mak zijn als een lammetje aan de hand en onder het zadel, daar heb je niks aan als ze in de weide rondlopen.

Kan je als eigenaar van een niet-fokwaardige hengst niet met zekerheid vermijden dat hij zichzelf (of anderen) schade toebrengt door zijn hormonen, dan is castratie aangewezen lijkt me. Ongelukken kunnen altijd maar als je ze kan inperken door de ballen eraf te halen dan is dat toch wel iets dat zwaarder doorweegt dan de rest.
Ik ga er verder ook van uit, het moment dat je als eigenaar zelfs maar gaat twijfelen over castratie wil zeggen dat je er ook een reden toe hebt om die beginnende twijfel een kans te geven. Sta je 100% stevig in je schoenen over je hengst, dan zou het idee niet eens in je opkomen.

Over Parelli deel ik wel je mening, daar zou mijn kereltje ook bij denken "steek het waar de zon niet schijnt" haha.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:11

Ik vrees dat hier een discussie zonder einde gaat ontstaan....
TS, je paard heeft ataxie (gehad) en je bent nu al soms bang dat hij over het hek gaat klimmen, castreer hem gewoon. Geeft meer rust aan hem en aan u

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:12

Een normaal paard, met een karakter wat nog niet afgestompt is, zal die parelli onzin ook niet accepteren, daar hoef je geen PRE voor te zijn.
Maar die eigenaar had vast ook nog nooit zoiets gezien :)*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:17

Voordeel van de PRE....ze kunnen niet zo goed springen ;-)
maar serieus, ik ben een echte hengstenmens
heb niks met merries, en dus misschien wel een vrouw met ballen hahahahahahh
Nu heb ik zelf bewust die keuze gemaakt, naar mijn kunnen en de karakters van de paarden die ik heb
1 heb ik echt moeten castreren, dat was gewoon zielig hoe een last hij van die testosteron had. en ook destijds de stal waar ik stond niet de juiste plek voor hem was. Terwijl de anderen nergens last van hadden.
Nu was hij wel het binnenvettertje, met af en toe de explosie..naar spiegelbeeld, in extase op de poetsplaats.
gek genoeg was hij mijn braafste hengst (vergeleken met de andere die ik had) maar op 6 jarige leeftijd kreeg hij op die stal een omslag
misschien is er iets daar ooit gebeurd
misschien gedekt?
wie weet het?
uiteindelijk heb ik hem (nadat ie broodmager was) gecastreerd . ik was echt als de dood dat ik hem levenloos in zijn box aan zou treffen.
Die keuze heb ik voor hem gemaakt, niet omdat ik het lastig vond of bang voor hem was.
Hij ging er aan onderdoor....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:17

Varekaj schreef:
PRE, warmbloed, quarter, shet... hengst is hengst, het zijn toch wel dezelfde hormonen hoor en het hangt allemaal af van opvoeding en omgeving.

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Een warmbloedhengst vind ik doorgaans veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld een Arabische hengst.
Die Arabieren lopen wel te patsen en te showen. Maar ze blijven bij je. Trekken niet en zijn redelijk makkelijk te controleren. (Zolang je zelf je aandacht erbij houdt natuurlijk) Echt gevaarlijk worden die zelden.
De warmbloedhengsten daarentegen. Die vind ik wel gevaarlijk. Omhoog gaan, zich los trekken, kappen naar je hoofd en soms blind voor correctie. Nee, daar moet ik weinig van hebben. Wacko's!
En nochtans is de omgeving en opvoeding zowel voor de Arabieren als warmbloeden dezelfde. Bij ons op stal staan beiden. (Is een fokstal) Maar het ras maakt dus wel degelijk uit.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:19

Luckystory schreef:
Varekaj schreef:
PRE, warmbloed, quarter, shet... hengst is hengst, het zijn toch wel dezelfde hormonen hoor en het hangt allemaal af van opvoeding en omgeving.

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Een warmbloedhengst vind ik doorgaan veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld een Arabische hengst.
Die Arabieren lopen wel te patsen en te showen. Maar ze blijven bij je. Trekken niet en zijn redelijk makkelijk te controleren. (Zolang je zelf je aandacht erbij houdt natuurlijk) Echt gevaarlijk worden die zelden.
De warmbloedhengsten daarentegen. Die vind ik wel gevaarlijk. Omhoog gaan, zich los trekken, kappen naar je hoofd en soms blind voor correctie. Nee, daar moet ik weinig van hebben. Wacko's!
En nochtans is de omgeving en opvoeding zowel voor de Arabieren als warmbloeden dezelfde. Bij ons op stal staan beiden. (Is een fokstal) Maar het ras maakt dus wel degelijk uit.

Dit heeft ook weer te maken met opvoeding, ik ken genoeg warmbloed hengsten die zich keurig gedragen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:21

martina1 schreef:
Dit heeft ook weer te maken met opvoeding, ik ken genoeg warmbloed hengsten die zich keurig gedragen.

Ik had het hier over hengsten op dezelfde stal van dezelfde eigenaar. Hoe wil je het dan op opvoeding steken?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:22

nombrado schreef:
uiteindelijk heb ik hem (nadat ie broodmager was) gecastreerd . ik was echt als de dood dat ik hem levenloos in zijn box aan zou treffen.
Die keuze heb ik voor hem gemaakt, niet omdat ik het lastig vond of bang voor hem was.

Lijkt het je dan niet dat het voor een hengst die bijna over het hek klimt ook leuker is om zijn ballen en testosteron kwijt te zijn?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:22

Luckystory schreef:
martina1 schreef:

Ik had het hier over hengsten op dezelfde stal van dezelfde eigenaar. Hoe wil je het dan op opvoeding steken?

Dan betekend het nog niet dat alle warmbloedhengsten over één kam gescheerd moeten worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:24

Ik denk dat hier het merendeel , die zo fel zijn betreffende het houden van een hengst, naar zichzelf zouden moeten kijken, waarom zij er bang voor zijn. (ben je ook bang voor mannetjes honden)
Een mannetjes paard is niet gevaarlijk
dat wij (nederlanders) de ballen eraf halen is iets nederlands/duits/engels (gemakzucht/prestatiedrang)
dat vinden ze bv in spanje totaal niet nodig
overigens ook in bv Tunesie met de berbers.
echt niet, dat die gecastreerd gaan worden anders.....ongelukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:25

Als je al gaat twijfelen over zijn gedrag en jezelf vragen gaat stellen bij gedrag in een weide door zijn hormonen, dan zit de kans er dik in dat je altijd ook dat kleine stukje onzekerheid gaat meedragen in je omgang met je hengst. Kan ook onbewust, maar het zit er wel en dat kan je als hengstenbaas nu net missen als kiespijn.
Zet daar dan de feiten tegenover zoals (mogelijk erfelijke) aandoeningen, de kosten van een dekhengst, de rompslomp met papieren, huisvesting en dergelijke en maak de som.

Als je geen wedstrijden rijdt of je hengst niet moet presenteren op keuringen is "net dat tikje meer" in de bak verwaarloosbaar. Lol met je knol kan ook zonder, het is het geheel dat telt en ik ben er zeker van dat je datzelfde vonkje ook kan bereiken met een ruin of merrie als je maar gewoon weet hoe je je paard zover kan krijgen om dat voor jou te willen doen.

Heb al PRE's hengsten gezien met goed en minder goed gedrag, warmbloeden met goed en minder goed gedrag en arabische hengsten met vreselijk gedrag :P Was elke keer zo duidelijk dat het gewoon van de eigenaar afhangt en de opvoeding.
Met de mijne gaat het ook nog steeds goed maar ik geef toe dat af en toe de twijfel wel eens toeslaat met "wat als", en dat gevoel heb ik nu ook bij de TS. Ze is zich de vraag "wat als" gaan stellen bij dat gedrag, ze is er verder over gaan nadenken en dat is in mijn ogen toch ergens als een teken dat ze er niet voor de volle 100% meer achter staat om hem ook hengst te houden.

Vraag blijft: ben je dan nog in staat als eigenaar om ook echt altijd en overal 100% consequent en correct te handelen/reageren als je twijfel de kans geeft om om het hoekje te komen piepen?

Ohja, het is niet omdat ze een slechte springer zijn dat ze zich niet in de nesten kunnen werken hoor :+

Jessix

nombrado schreef:
anneliesdj schreef:

Ja
Ik zal je een verhaal vertellen van een PRE hengst, die door een parellier (en geen misselijke) op deze manier werd behandeld, in de round pen (ofhoeheetzoiets.)
De PRE werd het gezeur op een gegeven moment zooooo zat, dat ie met onblote tanden, oren plat in de nek op diegene afstormde
De eigenaar had nog nooit iemand zo snel over het bakrand zien springen hahaahahah
met de opmerking "dat paard is levensgevaarlijk"
hahahahahaha
ik kende het paard een heel klein beetje
dit verhaal had ik nog niet gehoord toen ik daar weer eens op visite ging (lekker pre prietpraten)
ik stond in de bak
en de PRE kwam met ontblote tanden , oren plat op me afgestormd????? khad echt zoiets, ja en nu?
Ik bleef staan...en op echt 30 cm van mij af stond ie stil
oren naar voren
snuffelen in me zak
Koekje hahahahahaha
zooooooooooooooooon grapjas.

Dat is een leuk voorbeeld van één PRE, maar ik schrijf net dat Parelli zelf met zijn twee beste studenten meerdere weken in Spanje is geweest op de school van Alvaro Domecq. Daar hebben ze alle hengsten in de ring gehad en alle studenten hebben al die weken verplicht moeten toekijken. Maar daar reageer je dan weer niet op...

Ook deze man is Parelli student en die heeft toch ook wel eens een PRE gezien ;)
http://www.luislucio.com/english/doma-nat/index.htm

Equi_libre

Luckystory schreef:
martina1 schreef:

Het kan natuurlijk ook nog aan de combi mens-paard liggen. Niet iedereen kan met elkaar door 1 deur en daarnaast dezelfde opvoeding werkt niet persé voor ieder paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:27

nombrado schreef:
Voordeel van de PRE....ze kunnen niet zo goed springen ;-)
maar serieus, ik ben een echte hengstenmens
heb niks met merries, en dus misschien wel een vrouw met ballen hahahahahahh
Nu heb ik zelf bewust die keuze gemaakt, naar mijn kunnen en de karakters van de paarden die ik heb
1 heb ik echt moeten castreren, dat was gewoon zielig hoe een last hij van die testosteron had. en ook destijds de stal waar ik stond niet de juiste plek voor hem was. Terwijl de anderen nergens last van hadden.
Nu was hij wel het binnenvettertje, met af en toe de explosie..naar spiegelbeeld, in extase op de poetsplaats.
gek genoeg was hij mijn braafste hengst (vergeleken met de andere die ik had) maar op 6 jarige leeftijd kreeg hij op die stal een omslag
misschien is er iets daar ooit gebeurd
misschien gedekt?
wie weet het?

Nombrado, jij hebt je paarden/hengsten aan huis en de TS niet. Dus je eindeloze verhalen over jouw hengsten zijn hier niet relevant, TS moet hengst op een pensionstal houden en dat is allemaal HEEL ANDERS dan dat je ze aan huis hebt.
Dus omdat jij een hengstenmens bent en het allemaal zo goed doet met jouw hengsten, is dit nog geen advies aan de TS.
Maar sowieso kom je op me over dat je nogal heel erg vooral met jezelf bezig bent en over jezelf aan het o.h. bent ipv je te kunnen verplaatsen in de situatie van de TS en daar advies over geeft.
(Anders open je een HK topic "Nombrado en haar hengsten", daar kan je dan lekker zelf kletsen over jouw hengsten :)* ).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:28

martina1 schreef:
Dan betekend het nog niet dat alle warmbloedhengsten over één kam gescheerd moeten worden.

Nee natuurlijk niet. Je hebt ook altijd individuele verschillen.
Maar ik zie wel een trend.

De manier waarop je een Arabier of een Iberiër moet/mag benaderen verschilt ook van de manier waarop je met een QH of een warmbloed of een koudbloed omgaat. (Ongeacht of het een hengst of merrie is.)
Ze reageren anders in de omgang. En dat maakt dat ik die Arabische hengsten bijvoorbeeld makkelijk vind dan de warmbloeden.
Ik vermoed dat dat voor een Iberiër ook kan gelden.
Die rassen lenen zich beter om hengst te laten, omwille van het karakter en temperament.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 29-01-13 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt