Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:11

Castano , Neo is ook een plaatje om te zien :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:17

Afbeelding

Afbeelding

deze is ook erg gaaf heb hem zelf uitgekozen in Mexico om hier in Nderland nog een lijn op te zetten:)
van hem komt er in mei diepvries sperma naar nederland

zou ook erg mooi zijn op je merrie

in America springen ze zeer zeker met de azteca ze doen daar veel mee in eventing dingen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:32

castano schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

deze is ook erg gaaf heb hem zelf uitgekozen in Mexico om hier in Nderland nog een lijn op te zetten:)
van hem komt er in mei diepvries sperma naar nederland

zou ook erg mooi zijn op je merrie

in America springen ze zeer zeker met de azteca ze doen daar veel mee in eventing dingen

oke ,en wat een prachtige hengst.waar ik ook benieuwd naar ben.bij sommige lusitano lijnen heb je het ramshoofd(of zo als andere het noemen een convexe neus).zijn er ook azteca hengsten die dit hebben?

Authentic

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 12:28

Heb je meer info over die hengst? :)

Als sommige Lusitano's dat hebben, zullen sommige Azteca's dat ook hebben... Mijn merrie heeft een vrij edel hoofd (al zeg ik het zelf :o ) en dit zou ik in een veulen ook graag terug zien, dus ik ben wat terughoudender met hengsten met een ramsneus. Ook al is het hoofd natuurlijk niet het belangrijkste, maar ja het is de bedoeling dat ik er wel elke dag naar kijk. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:49

Ik denk dat er zeker Azteca's zijn die kunnen springen, hangt natuurlijk ook weer van de ouders af, maar Novilheiro ( Lusitano) was een beroemd spingpaard onder John Withaker. Als ik naar Ultramar kijk, die springt ook heel makkelijk, veel Lusitano's kunnen prima springen. In Portugal worden , o.a. in Golega, springwedstrijden voor Lusitano's georganieerd.
Er zijn ook quarters die goed kunnen springen, in Amerika worden ze niet alleen voor western gebruikt maar ook voor dressuur en springen, al zal je als je een Quarter springpaard zoekt wel een exemplaar met redelijk wat maat willen gebruiken.
Mijn Paint is 1.55m en die springt bijv. ook met gemak, maar het is niet mijn ding, dus echt oefenen doen we dat zelden.

Dit is een betere foto van die zwarte, Castano, dan op facebook staat. Nu nog een mooie in stand ;) en meer info over zijn bloedlijnen ;) !

Ja, er zijn dus ook Azteca's met ramshoofden, ook weer afhankelijk van met welke Iberische lijnen er gekruist wordt en de hoeveelheid van dat bloed wat er in zit. Ultramar heeft bij de Quarter merries alleen maar mooie, rechte, hoofdjes gegeven, maar die heeft zelf ook geen ramshoofd, wel een iets convexe lijn, zoals bij het ras hoort. Sommige Lusitano lijnen ( bijv uit de fokkerij van Veiga) hebben vaker een ramshoofd. Ik hou zelf absoluut niet van ramshoofden , dus die echte bolle hoofden, maar iets convex hoort bij de Lusitano. Hengsten en merries met een te edel hoofd ( te recht of zelfs concaaf ( arabierenhoofd :o )) krijgen onvoldoendes bij de keuring daarvoor en worden daardoor meestal afgekeurd. Overigens wordt een onedel en te extreem ramshoofd ook niet hoog beloond bij de Lusitano's. /3

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:11

ja deze foto ! eerste is van 2 jaar geleden...2,5 jaar was hij daar...maar hij heeft een ongeluk gehad met zijn tong en daar is een stuk van af gehaald...gaat nu erg goed en ze zijn dus nu pas met hem aan het werk (hij had niet erg veel bespiering ) maar hij kan bewegen als de beste hihi
ik heb zijn stamboek papieren hier liggen.

ik vindt een ramshoofd juist erg mooi hiihhi bij de lusitano..hoort er gewoon bij vindt ik..in de azteca,s D zie je het wel eens,maar in de fok naar de A willen ze het niet zien ;)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:12

authentic ik zal je zijn stamboek even naar je PB sturen oke

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 13:15

Ok dank je wel :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:57

Castano, ik ben heel benieuwd hoe hij er nu uitziet, wacht vol spanning op nieuwe foto's. Lijkt in ieder geval een mooi dier.

Een link naar een echte ramshoofd, het kan nog extremer, maar in sommige gevallen ligt het neusbeen nog hoger tussen de ogen. Nadeel van paarden met zo'n hoofd is dat hij gezichtsveld daardoor beperkt wordt en dat kan lastig zijn met rijden. Een convex hoofd is ook wat "rond" maar het deel tussen de ogen blijft dan nog vrij vlak. Ik hou meer van een recht hoofd en vind , niet extreme, arabieren hoofden bijv. heel mooi ( dus licht concave lijnen).

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-a ... 2476_n.jpg
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-01-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:09

quarter opa is smoot juice zijn vader is de PRE hengst Nieto I (staat in Mexico)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:10

ja dat is inderdaad een beetje te..ramshoofd..doet me aan zon buldog hond denken ihihi(omdat hij wit is)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:13

castano schreef:
ja dat is inderdaad een beetje te..ramshoofd..doet me aan zon buldog hond denken ihihi(omdat hij wit is)

Soms zie je ze dus nog erger envaak in combinatie met vrij kleine, ronde ogen.
Ik zal kijken of ik iets over de Quarter hengst kan vinden, van PRE heb ik geen verstand :o

Edit: is dit de vader; http://www.allbreedpedigree.com/smooth+juice, dat is een mooie lijn aan vaderskant, moederskant zegt me niks. Mijn Paint heeft o.a. ook dezelde lijn vanaf Three Bars ( was een volbloed hengst die aan de "wieg" van de Quarter heeft gestaan) in zijn pedigree; oud bloed :D ! ( Dus Top Deck, etc).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:31

ElCid schreef:
Castano, ik ben heel benieuwd hoe hij er nu uitziet, wacht vol spanning op nieuwe foto's. Lijkt in ieder geval een mooi dier.

Een link naar een echte ramshoofd, het kan nog extremer, maar in sommige gevallen ligt het neusbeen nog hoger tussen de ogen. Nadeel van paarden met zo'n hoofd is dat hij gezichtsveld daardoor beperkt wordt en dat kan lastig zijn met rijden. Een convex hoofd is ook wat "rond" maar het deel tussen de ogen blijft dan nog vrij vlak. Ik hou meer van een recht hoofd en vind , niet extreme, arabieren hoofden bijv. heel mooi ( dus licht concave lijnen).

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-a ... 2476_n.jpg

ik vind het wel mooi,maar niet ieder paard staat het,in lichtere vorm vind ik ook mooi

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:00

Ik vind het alleen mooi als het past bij de hals. Dus een mooie ronde hals erbij.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:32

Jessix schreef:
Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

Ik heb 3 veiga's. Hm...welwillend worden ze met goeie training, maar het zijn absoluut geen simpele paarden. Ik heb hier al wat meegemaakt in het begin.... Ik vind het wat te rooskleurig voorgesteld. Ze gaan zich hechten aan 1 baas en doen hun best omdat je hun vertrouwen hebt, dat kan ik beamen. Ze zijn ook eerlijk, maar komen ook best eerlijk uit voor hun eigen mening :D
Stop je ze dan in de handen van iemand anders...mijn merrie's zijn toch wel best erg eenhandig en kieskeurig....als het niet klikt, dan laten ze dat echt op het gevaarlijke af merken...

Je mag ook niet vergeten dat die Portugezen hun paarden enorm kunnen 'zetten'. Eens ze getraind zijn, kun je er inderdaad veel mee doen. Heb je al eens gezien hoe Quiosque gereden wordt (ik heb paar foto's zien staan op FB tijdens training met nep-stier)? Die mannen spelen kort op de bal, paarden hebben echt geen ruimte om hun zin te doen....je zou voor minder braaf zijn als zo'n vent op je rug zit en met een scharenbit je mond gijzelt....

Ik begrijp de reden niet om te kruisen met een quarter en zie absoluut geen meerwaarde voor de doorsnee bokt-meiden, we hebben hier weinig vee te hoeden....ook ken ik in België of Nederland geen plek waar er stieregevechten plaatsvinden. Ik vind Azteca's dus gewoon weer een luxe product en geen meerwaarde voor de Lusitano (kruisingen zijn altijd link van karakter, je weet nooit hoe het zal uitvallen).
Voor het ogenblik ben ik in contact met iemand die Berber kruisingen doet, Berbers zijn de voorouders van de Lusi, maar dus ook van de quarter!!! Dat is al een betere keus én je krijgt wél een beter karakter als je Lusi kruist met Berber (dit kan ik beamen, ze zijn cooler).
In Frankrijk heb je een andere soort kruising, namelijk de Lusitano X Berber. Ze noemen het : Le genet.
Ik zou persoonlijk eerder zo'n keuze maken dan een Lusi met en Quarter fokken. Quarters zijn onnatuurlijk, met Berber fok je terug naar het oude type Iberisch paard. Natuurlijk zijn Azteca's opzichtiger, meer gebolde spieren en dergelijke....maar ik hou er niet van...
Le Genet zijn iets kleinere paarden, maar hebben een enorme uitstraling en zalig karakter.
Dit is zo'n type genet kruising:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8MYKT4G.jpg
Deze hengst heeft een prachtige zwarte zoon, 3/4 berber, 1/4 Lusitano. Ik zou er 1 van merrie's wel eens willen door dekken...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:36

Cambiar schreef:
Quarters zijn onnatuurlijk

Kan je deze uitspraak onderbouwen?

Daarnaast heb ik natuurlijk vrij weinig aan het fokadvies Lusi x Berber.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:43

@Cambier...misschien moet je eerst eens lezen waar het hier omgaat???
voor dat je reageert, dan snap je dat jou opmerking "dat de azteca geen meerwaarde voor de lusitano is gewoon heel erg DOM is en off topic.
het gaat hier om de azteca en niet over de lusitano

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:46

Je hebt er geen nood aan, maar neemt niet weg dat ik mag reageren. Dit is een openbaar forum.
Ik heb me zelf enorm verdiept in deze rassen en kruisingen, ook de azteca!!! Ik heb hier al véél eerder een topic geopend, maar geen interesse meer.

Ik zou zeggen, ik hoop dat je zelf inziet dat een Quarter geen 'natuurlijk' paard is. Ik veronderstel als je een beetje van de geschiedenis van de quarter afweet, dat je dan wel weet waarom.

Ten eerste is de Quarter afkomstig van Amerikaanse paarden, oorspronkelijke paarden die gekruist werden met Berber en dan zijn ze nog eens gekruist met Engelse volbloeden (en soms met hele zware paarden, om halterpaarden te bekomen). En van waar stamt de Engelse volbloed af? Van de ...Berber...
Waarom Quarters onnatuurlijk zijn? Omdat ze zodanig gemanipuleerd zijn door de mens. Niets natuurlijks meer aan. Of vond jij van wel? Overbouwd langs achteren, veel meer spieren, soms tot op het idiote af en hoeven die veel minder hard zijn (de een toch meer dan de andere. Ik had voor m'n Lusitano's enkele Quarters, dus ik ken het ras een heel klein beetje..... :D
Btw, ultramar rules!! Ik zag vandaag een plaatje van een zoon van hem, wauw hij fokt prachtig! ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:50

castano schreef:
@Cambier...misschien moet je eerst eens lezen waar het hier omgaat???
voor dat je reageert, dan snap je dat jou opmerking "dat de azteca geen meerwaarde voor de lusitano is gewoon heel erg DOM is en off topic.
het gaat hier om de azteca en niet over de lusitano

Uh...een azteca is in het algemeen geen meerwaarde, voor het paard in bijzonder. Het is gewoon... een kruising.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:52

Gemanipuleerd? Genetisch gemanipuleerd? :')

Wat is er zo onnatuurlijk aan afkomstig zijn van Mustangs, Berbers en Engels Volbloeden? Naar mijn weten zijn dat paarden, het zijn geen koeien ofzo hoor. Er is een flink verschil tussen een halter kanon en de gemiddelde Quarter. Hoeven die veel minder hard zijn? Mijn merrie loopt al jaren zonder hoefijzers. Quarters zijn oorspronkelijk ook gefokt als ranchpaarden waar je de hele dag op moet kunnen zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:55

Er lopen ook goeie rond. Dat is waar. Van die harde werkpaarden. Het is dan de vraag voor wat je kiest.
Veelal wordt met het 'oog' gekozen om een kruising te maken....niet met het verstand...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:58

gekopieerd van Wikipedia

De Mustang is een bekend ras van sterke, rondzwervende paarden die vooral te vinden zijn in het Westen van Noord-Amerika. De eerste voorouders van het ras werden in Amerika ingevoerd door de Spaanse en Portugese conquistadores (veroveraars).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:58

Cambiar schreef:
Er lopen ook goeie rond. Dat is waar. Van die harde werkpaarden. Het is dan de vraag voor wat je kiest.
Veelal wordt met het 'oog' gekozen om een kruising te maken....niet met het verstand...

Er lopen ook goeie rond? Wat voor een kromme Quarters heb jij gehad dan...

Even voor de duidelijkheid, dit topic open ik omdat ik de Azteca, tot nu toe, een interessante vindt voor mijn niet onnatuurlijke, niet kromme, niet overbouwde, sterke Quartermerrie met goede hoeven. Die niet genetisch gemanipuleerd is. Dus op het Lusi X Berber verhaal zit ik niet echt te wachten, wil ik ook niet. Want ik wil dat het veulen van mijn merrie iets van dat gemanipuleerde Quarter houdt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:04

oja , en voordat de spanjaard(Columbus) amerika ontdekte waren er geen paarden in amerika. die zijn in de ijstijd uitgestorven .
de eerste paarden na de ijstijd in amerika waren de iberische paarden .
Laatst bijgewerkt door Jos op 13-01-13 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:05

@cambier ik begrijp jou vijandigheid echt niet
wij hebben het hier gewoon over de azteca en dat jij de berber beter vindt maakt mij niet uit.
dat het voor boktmeiden (ik dus OOk) volgens jou geen meerwaarde zou hebben ???wie ben jij om dat voor mij te beslissen..ik heb genoeg verstand van de azteca en zijn geschiedenis ik hoef de azteca helemaal niet te verantwoorden aan jou. En het blijkt allen maar uit jou domme uitspraken, dat je niet eens weet wat hier al allemaal gezegd is...alsof je enkel een lusitano mag hebben...of een natuurlijk paard de rest is bagger of zo???pleur dan gewoon op en ga op een forum zitten die jou kan behagen en laat ons gewoon genieten van de AZTECA..