De (voor mij) perfecte Andalusiër

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:39

Ja inderdaad, limonero is heel gevoelig. Kun je zo zien.

Had je het trouwens over Famoso? Van andalusieropmaat? Ik kan t filmpje niet goed bekijken op mijn mobiel maar kijk zo ff op de laptop! Inderdaad sprookjesachtig paard :) en bomproof staat er, ideaal! Vind wel jammer dat zn manen kort zijn terwijl hij wel een mooie voorpluk heeft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:47

Sanne135 schreef:
Ja inderdaad, limonero is heel gevoelig. Kun je zo zien.

Had je het trouwens over Famoso? Van andalusieropmaat? Ik kan t filmpje niet goed bekijken op mijn mobiel maar kijk zo ff op de laptop! Inderdaad sprookjesachtig paard :) en bomproof staat er, ideaal! Vind wel jammer dat zn manen kort zijn terwijl hij wel een mooie voorpluk heeft

jepp Geweldig eerlijk karakter!
http://www.youtube.com/watch?v=ZPEPQP2JmH8

ow, selecteer geen paard op manen hoor! Gezondheid , braaf en goed bewegen is basis...en daar heb je wat aan
op manen kan je niet rijden :D ;)
tegenwoordig heb je prachtige hair extentions voor paarden. ;) :+ :D

Cyrina

Re: De (voor mij) perfecte Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:07

Lijkt me een zeer plezierig paard in omgang, maar ik vind hem linksachter niet helemaal oke lopen.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:05

upendo schreef:
Eerlijk? Ik heb al je posts doorgelezen..

Als ik jou was zou ik niet zo vastklampen aan het 'eisje' Andalusiër. :)
Het zijn hele mooie paarden, maar als jij gewoon een beetje wil boshossen.. Kijk dan misschien eens naar een ouder paard die je daarmee nog een plezier kan doen.. :)

Waarom zou iemand die gewoon wil boshossen niet op een andalusier kunnen boshossen, als haar dat mooi lijkt? Ik vind het een beetje een rare opmerking. Andalusiers zijn prima veelzijdige paarden, die je ook een plezier kan doen met een bosrit. Dus als je wil boshossen en een mooi uiterlijk prefereert kun je juist je ei kwijt bij een andalusier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:48

Upendo heeft wel gelijk, je kunt op een anda echt wel boshossen, maar ts is verliefd op het uiterlijk van een paard, net zoals vroeger elke penny droomde van Black Beauty. Mooie dromen maar wees even reeel als je met dit gevoelige ras en dan niet alleen in de mond maar bij alles aan de gang wilt dan is het toch beter om eerst eens een poosje les te nemen op zo'n paard. Hengst(ookal zegt ze nu ruin), dikke nek, lange, wapperende manen en een staart van twee meter, kom op, kijk naar wat je wilt en sta iig open voor alle paarden. Ik weet niet hoe oud ts is of haar ervaring maar met een mooi paard kun je zeker boshossen maar ook mee veronngelukken. Alleen al haar reactie op het gevoelig zijn van dit ras( ik houd niet van harde handen) zegt mij dat ze er nog niet alles van snapt want het zijn echt niet alleen de handen maar zoveel meer.Je koopt niet alleen een paard voor zijn uiterlijk, dit vind ik kortzichtig of dromerig, maar met een doel en dat is ontspannen buitenrijden en dan kun je, wat Upendo zegt, ook kijken naar een wat ouder, bomproof paard die alles al een keer gezien heeft, ookal is het dan niet meteen je "sprookjespaard".

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:22

Cyrina schreef:
Lijkt me een zeer plezierig paard in omgang, maar ik vind hem linksachter niet helemaal oke lopen.

Mee eens ,ook altijd even kijken bij schimmels bij de geslachtsdelen en onder de staart en anus naar melanomen , in Spanje zelf zijn deze paarden (bijna) onverkoopbaar en zelfs niet gewild voor de slacht.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:32

bigone schreef:
Upendo heeft wel gelijk, je kunt op een anda echt wel boshossen, maar ts is verliefd op het uiterlijk van een paard, net zoals vroeger elke penny droomde van Black Beauty. Mooie dromen maar wees even reeel als je met dit gevoelige ras en dan niet alleen in de mond maar bij alles aan de gang wilt dan is het toch beter om eerst eens een poosje les te nemen op zo'n paard. Hengst(ookal zegt ze nu ruin), dikke nek, lange, wapperende manen en een staart van twee meter, kom op, kijk naar wat je wilt en sta iig open voor alle paarden. Ik weet niet hoe oud ts is of haar ervaring maar met een mooi paard kun je zeker boshossen maar ook mee veronngelukken. Alleen al haar reactie op het gevoelig zijn van dit ras( ik houd niet van harde handen) zegt mij dat ze er nog niet alles van snapt want het zijn echt niet alleen de handen maar zoveel meer.Je koopt niet alleen een paard voor zijn uiterlijk, dit vind ik kortzichtig of dromerig, maar met een doel en dat is ontspannen buitenrijden en dan kun je, wat Upendo zegt, ook kijken naar een wat ouder, bomproof paard die alles al een keer gezien heeft, ookal is het dan niet meteen je "sprookjespaard".

je kunt ook een oudere bomproof Andalusier kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:57

Ik lees altijd mee in de topics over Barokke/Klassieke rassen en ga nu toch iets zeggen..

Koop wel bij een vertrouwd adres,en ga niet overstag voor een mooi kleurtje of lange manen.
Ik heb járen terug een andalusier gehad,die helaas zo getraumatiseerd was als maar kan...
(devoto,misschien weten mensen dit nog?)
Is uiteindelijk bij Monya terecht gekomen die er gelukkig een fijn paard van heeft weten te maken maar voor mij was het helaas 10 maten teveel.
Was echt gek op dit dier,maar hij was zo enorm sensibel en gevoelig,kon er nauwelijks aankomen,niet opzitten,was echt een dier voor een heel ervaren iemand.
Nu wil ik hiermee alleen zeggen,dat er gewoon "miskopen" tussen kunnen zitten, als je voor goedkoper gaat.

Nog steeds denk ik regelmatig aan hem,(hij leeft niet meer),wetende dat ik nu dingen anders zou doen en hem niet weg zou hebben gedaan maar destijds miste ik echt de ervaring en deskundigen om mij heen die mij konden helpen.

3 jaar terug heb ik nog een tijd een andalusier bijgereden, een superlief dier overigens, enorm sensibel maar zo slim,wilde zo voor je werken...karakter spreekt me nog steeds aan.

Áls ik er ooit nog een zou kopen, zou Monya mijn eerste bezoekadres zijn, die weet er gewoon echt veel vanaf en ik denk dat je daar goed kan slagen.

Maar, is nu je stalling en alles al rond dan??
Lijkt me handig als je dat allemaal eerst goed regelt en dán serieus voor een paard rondzoekt??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:18

Anoniem schreef:
Áls ik er ooit nog een zou kopen, zou Monya mijn eerste bezoekadres zijn, die weet er gewoon echt veel vanaf en ik denk dat je daar goed kan slagen.

Helemaal met je eens +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:51

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:17

Interessant topic dit. Wij zijn ook naar een leuke recreatieve spaanse op zoek.
Ik verschiet ook soms van de prijzen. Ik zou echt geen 5000€ betalen voor een wandelpaard ook al is het een hele mooie. Wij gaan waarschijnlijk voor een gewoon recreatiepaard gaan en de droom van een andalusier/pre laten varen omdat we gewoon niets vinden onder de 2000€. Het was eigenlijk de bedoeling eentje te vinden om af en toe mee te nemen op wandeling met mijn vriend die niet gevorderd is. Verder zou het vooral het weidegezelschap worden van mijn merrie. Maar zoals ik al zei ik geloof niet dat ik dit ga vinden waardoor het maar een 'simpel' paardje zal worden :+
Hopelijk heb jij meer succes tijdens je zoektocht...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:21

Het paard wat de TS op het oog heeft is van de Woeste Hoeve en is een super betrouwbaar adres. Een van de eerste die in nederland is begonnen met de PRE met hele goede paarden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:44

Hé TS, ben je wel eens in Spanje geweest om naar paarden te kijken en vooral ook om ze te rijden?
Ik heb zelf geen andalusier hoor maar ik heb ze wel gereden op trektochten, pure PRE's maar ook cruzado's. Ik vond het geweldige paarden; sommigen makkelijk te rijden waren en bijna zo mak waren als een lammetje maar ik heb ook wel eens doodsangsten uitgestaan op een hele gevoelige Andalusier. Dus ze kunnen enorm van elkaar verschillen. Cruzado's vond ik ook erg leuk, hebben vaak de uitstraling van een Andalusier maar zijn vaak iets vriendelijker van prijs. Karakter is wederom per paard verschillend. Er zitten echt hele koele klanten bij maar ook echt ontzettend gevoelige types.
Als ik ooit genoeg geld heb dan ga ik zelf naar Spanje om dan daar een paard uit te zoeken....het adres waar ik trektochten heb gereden verkoopt ook wel eens en dan weet je zeker dat je een gezond paard hebt dat relaxed is en verkeersmak en dus geschikt voor buitenrijden.
Ik denk dat je een paard echt een paar dagen moet hebben gereden en ook aan wat verschillende situaties moet hebben blootgesteld voordat je zeker weet dat je een veilig paard hebt.
Zo'n trektocht is trouwens ideaal, dan weet je meteen wat voor paard je onder je kont hebt.Als je wilt kan ik je het adres wel sturen per pb.
Fijnste paard wat ik Spanje heb gereden was een Selle Francais trouwens! Wat een beschaafde, goed opgevoede, gentleman was dat. Zo zie je maar weer. Karakter is toch doorslaggevend, niet ras.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:05

Nee, ik ben helaas nog nooit in Spanje geweest om daar een aantal paarden uit te proberen.

En voor de duidelijkheid aan iedereen : natuurlijk is het karakter doorslaggevend. Maar ik ben ook nu eenmaal verliefd op het uiterlijk van de pre en daar zoek ik een lief karakter bij.

Ik kijk ook wel naar cruzados nu, ik heb al vaker gehoord dat die veel op de pre lijken maar vaak iets goedkoper zijn. Ik heb nou eenmaal niet 20000 euro liggen en dat heb ik er ook voor over. Het moet leuk blijven :p

Ik wil geen oud paard omdat dit paard nooit meet weg gaat en ik wil er graag nog jaren van kunnen genieten. Ik heb een vriendin met een heel oud en een heel jong paard en de oude (die ze al 18 kaar heeft) doet ze steeds mineer mee en ze vindt het niet leuk om toe te geven maar ze baalt steeds meer van haar ou knollie.. Nja niet balen maar. Tja lastig uit te leggen. Ik wil gewoon graag een jonge. Als ik zelf ouder zou zijn, zou ik graag met liefde een oud paard nog wat fijne karen geven.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:06

Nee, ik ben helaas nog nooit in Spanje geweest om daar een aantal paarden uit te proberen.

En voor de duidelijkheid aan iedereen : natuurlijk is het karakter doorslaggevend. Maar ik ben ook nu eenmaal verliefd op het uiterlijk van de pre en daar zoek ik een lief karakter bij.

Ik kijk ook wel naar cruzados nu, ik heb al vaker gehoord dat die veel op de pre lijken maar vaak iets goedkoper zijn. Ik heb nou eenmaal niet 20000 euro liggen en dat heb ik er ook voor over. Het moet leuk blijven :p

Ik wil geen oud paard omdat dit paard nooit meet weg gaat en ik wil er graag nog jaren van kunnen genieten. Ik heb een vriendin met een heel oud en een heel jong paard en de oude (die ze al 18 kaar heeft) doet ze steeds mineer mee en ze vindt het niet leuk om toe te geven maar ze baalt steeds meer van haar ou knollie.. Nja niet balen maar. Tja lastig uit te leggen. Ik wil gewoon graag een jonge. Als ik zelf ouder zou zijn, zou ik graag met liefde een oud paard nog wat fijne karen geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:18

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:37

Die staat een paar post hierboven al.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:00

oh...sorry...niet gezien :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:38

Wel grappig dat Famoso nog een keer door iemand anders wordt aangewezen, want hij lijkt me helemaal top. Bomproof en je kunt er zo op klauteren, loopt niet eens weg. Ideaal! Alleen hij staat in Spanje... Waarom heb ik dat nou weer? :p

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:44

betadine schreef:
Interessant topic dit. Wij zijn ook naar een leuke recreatieve spaanse op zoek.
Ik verschiet ook soms van de prijzen. Ik zou echt geen 5000€ betalen voor een wandelpaard ook al is het een hele mooie. Wij gaan waarschijnlijk voor een gewoon recreatiepaard gaan en de droom van een andalusier/pre laten varen omdat we gewoon niets vinden onder de 2000€. Het was eigenlijk de bedoeling eentje te vinden om af en toe mee te nemen op wandeling met mijn vriend die niet gevorderd is. Verder zou het vooral het weidegezelschap worden van mijn merrie. Maar zoals ik al zei ik geloof niet dat ik dit ga vinden waardoor het maar een 'simpel' paardje zal worden :+
Hopelijk heb jij meer succes tijdens je zoektocht...

Bedankt. Ja dat vind ik ook heel moeilijk aan mijn zoektocht, mede daarom heb ik dit topic gestart. Want twee zien er meer dan één (of in dit geval, weetniethoeveel zien er meer dan één) . Er zijn wel anda's te vinden van 2000 of zelfs daaronder maar wat je dan krijgt.. Ik weet het niet. Waarschijnlijk

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:45

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:51

Hmmm misschien toch eens een kijkje gaan nemen daar en er eens opklimmen. Ik denk dat het best de moeite kan zijn als je zolang hebt gespaard.
Zeker omdat ze zo kunnen verschillen in karakter en ik vind het toch echt heel anders rijden dan bijv. KWPN'ers. IK bedoel ik kan het heerlijk vinden zitten maar ik weet zeker dat er mensen zijn die het niets vinden.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:58

Ja dat is zo. Ik ken er ook één redelijk bij mij in de buurt, tegen de Duitse grens. Geen idee of die betrouwbaar is. Weet de naam zo snel niet meer maar heb het als bookmark op mn pc.. Zit nu op mn mobiel. Even naar boven rennen dan stuur ik jullie de site!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:04

een cavalia paardje.....misschien kunnen ze hem met het volgende transport met nieuwe paarden naar Nederland wel meenemen...Als je hem dan hengst houd, kan dat best, mijn hengst loopt samen met 2 ruinen en dat zijn zijn vriendjes, hij is het makkelijkst en braafst.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:07

Als je dit paard kiest en ik over 1,5 slaag zit er dikke kans in dat ze dan samen op transport gaan. Haha.
Maar denk niet dat je zo snelt wilt beslissen, aangezien je al aangeeft dat je nog met de stalling zit enzo.