P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:53

welmoed__ schreef:
http://www.she-stables.nl/
misschien deze, weet niet of hij al genoemd is.


Dankjewel, maar de bruine spreekt me qua bouw niet zo aan.
Maar ze komt wel betrouwbaar over.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:55

Femke_Tweety schreef:
Ik heb zelf een Lusitano, en die zijn qua karakter redelijk vergelijkbaar met PRE's. (Misschien een stukkie heter en gevoeliger nog, als ik de verhalen en eigen ervaringen mag geloven)

Ik denk dat het met jouw beperking absoluut mogelijk moet zijn om een leuk paardje te vinden, zeker ook binnen de PRE's of Lusitano's.
Koop zo'n dier echter NOOIT op alleen papier of foto. Dat geldt bij ieder paard, de klik is er, of hij is er niet. Alleen bij een Lusitano of PRE is dat misschien nog wel iets belangrijker dan bij een sportpaard.
Juist omdat ze voor de passende baas -letterlijk- door het vuur gaan, maar als de klik er niet is geen normale pas meer verzetten.
En dit weet ik niet uit de boekjes, maar heb ik zien gebeuren in mijn omgeving.

Femke


Dankjewel, was ik ook niet van plan.
Zeker omdat ik me op sommige paarden ook al zijn ze erg braaf gewoon niet veilig voel.
En ik in andere paarden wel veel meer vertrouwen heb.
Ligt niet aan het paard, maar dat ligt bij mij, en daar kom ik dus alleen maar achter door ze te zien en ze te rijden.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:59

Tess1 schreef:
Op Marktplaats en Kapaza biedt iemand uit Zeeland verschillende anda's aan, maar de prijzen lijken nogal laag? Kent iemand deze? Betrouwbaar?
Anders misschien ook wel een optie?


Zelf krijg ik geen goed gevoel bij het zien van de foto's en de prijzen..
Ook qua rijden en bouw, daarom zal ik er ook niet gaan kijken.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:04

russel schreef:
Ik persoonlijk zou alleen voor de echte fokkers hier in Nederland gaan, zijn goede paarden waar mee gefokt wordt, fokkers hebben veel verstand van het ras, kennen hun fokprodukten, kennen de ouders.....betere begeleiding tot iets goeds kan je niet krijgen...dan zijn er hier ook erg bekende handelaren en betrouwbare die in Spanje hun paarden halen, maar dat zijn niet de goedkope en brakke paarden..dus keus genoeg....


Helemaal mee eens.
Alleen kan ik tot nu toe alleen fokkers in Nederland vinden die met schimmels fokken.
Dus dan blijft alleen een bekende, goede en vooral betrouwbare handelaren over die zelf goede paarden uit spanje halen.
Ik koop een paard hopelijk voor de rest van zijn leven en wil dan wel een goed bewegend en goed gebouwd en gezond paard en dan ben ik ook bereid om daar meer voor te betalen dan veel van die goedkope paarden die op marktplaats staan en waar vaak op de foto's al een hoop aan lijkt te mankeren of niet is wat ik zoek.
Daarnaast blijft mijn keuze natuurlijk beperkt omdat ik geen schimmel wil..

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:10

XshaartjeX schreef:
Ahah vandaar :P
ik vind m wel leuk. Hou niet zo van zijn bewegingen en hals (hou van dik whahah) maar ik denk dat er in de juiste handen een heel ander paard onder vandaan kan komen. Miss een uitdaging voor de TS?? ;)


Is dat die bruine op boktmarkt staat?
Is niet mijn type paard, ook denk ik dat ik al genoeg uitdaging aan mezelf ga hebben om weer fatsoenlijk te gaan rijden en aan mijn vertrouwen en balans te gaan werken zonder dat ik ook nog een hoop werk aan een paard ga hebben. En dan vind ik een paard wat weinig kent en jong is vaak gemakkelijker op te leiden dan een paard wat een bepaalde stijl gewend is en je een andere manier van rijden wilt gaan aanleren.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:11

Paashaas, ik kan je toch echt Mariette van andalusieropmaat.nl aanraden. Schimmels komen vaker voor maar er zijn nog genoeg andere kleuren te vinden :)

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:13

zomers schreef:
Heb niet alles meer gelezen, maar zoek je echt een ruin of mag het ook een merrie zijn?
Mijn vriendin verkoopt 1 van haar (eigen) gefokte paarden, een merrie uit (ik meen 2008), zwart. Heel erg lief en haar vader is Don Enamorado (via Google vind je al veel over 'm).

Goed en fijn huis vind ze belangrijker dan geld, dus ze is ook nog eens goed betaalbaar.
PB me maar voor meer info (ik heb foto's van haar op mijn computer, dus kan ze mailen).


Mijn voorkeur gaat echt naar een ruin of een rustige hengst die ik kan laten castreren.
Maar ik zeg niet op voorhand geen merrie, alleen heb ik daar om de een of andere reden minder snel een klik mee, voel me er minder toe aangetrokken.
Maar misschien wel door deze merrie, als je foto's zou willen sturen heel graag.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:18

Zomers...ik zoek juist een merrie. Maar ik zoek echt een bomproof onverstoorbaar paard.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:22

zomers schreef:
zomers schreef:
Heb niet alles meer gelezen, maar zoek je echt een ruin of mag het ook een merrie zijn?
Mijn vriendin verkoopt 1 van haar (eigen) gefokte paarden, een merrie uit (ik meen 2008), zwart. Heel erg lief en haar vader is Don Enamorado (via Google vind je al veel over 'm).

Goed en fijn huis vind ze belangrijker dan geld, dus ze is ook nog eens goed betaalbaar.
PB me maar voor meer info (ik heb foto's van haar op mijn computer, dus kan ze mailen).


Paard staat nu op MP: http://dieren.marktplaats.nl/paarden/53 ... 3D%3D&df=1


Mooi hoofdje en kleur.
Alleen lees ik op marktplaats dat ze nog niet ingereden is.
En ik wil ze toch een paar kunnen rijden om te kijken of de klik er is en ik vertrouwen heb als ik erop zit en het paard niet te onzeker van mij wordt.
Omdat ik sommige paarden niet kan geven wat ze nodig hebben.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:28

Kinke schreef:
Ik ben afgelopen donderdag en vrijdag in Andalusie geweest. Ik zocht zelf een merrie maar er staan ook genoeg hengsten en ruinen te koop. Ik kan je Mariette van andalusieropmaat aanraden. Ze denkt helemaal met je mee en zal echt zoeken naar een paard wat echt geschikt is voor jou.


Ik ben alleen bang dat zo'n paard gaat veranderen van karakter als die hier staat, temperamentvoller gaat worden. Door de reis, ander klimaat, voeding, huisvesting, omgang, rijden enz.
Dan kan het toch zijn dat een heel braaf paard uiteindelijk hier helemaal niet meer zo braaf gaat zijn? Omdat het daar onder controle werd gehouden door de manier van huisvesting, omgang en rijden en ik dat niet op die manier kan.
Daarnaast is het ook een stuk moeilijker, door naar spanje te moeten reizen, veel paarden uitproberen, wat voor mij erg uitputtend is ivm mijn been en ook door alle indrukken en ervaringen.
Dan nog de reis en papieren regelen, castratie, en keuring met rontgenfoto's enz.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:30

Limonade schreef:
Wilje per se een PRE? Al eens aan een Lusitano gedacht? Ik weet wel een hele goede fokker hier in NL :D


Daar heb ik ook aan gedacht, alleen trek ik qua bouw, karakter en beweging meer naar de pre.
Ook omdat die over het algemeen wat rustiger zijn dan de lusitano.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:35


Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:39

Papieren, reis, keuring en eventuele castratie wordt daar geregeld, hoef je niets voor te doen :)
Paard kan inderdaad veranderen, maar dat heb je met paarden uit Nederland toch ook? Je zult er vast anders mee omgaan dan degene voor je? Reis en uitproberen...dat weet jij het beste, kan ik niet over oordelen :)

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:39

Kinke schreef:
Paashaas, ik kan je toch echt Mariette van andalusieropmaat.nl aanraden. Schimmels komen vaker voor maar er zijn nog genoeg andere kleuren te vinden :)


Ik heb een paar mooie gezien op haar website.
Ben alleen bang dat zo'n paard gaat veranderen van karakter als die hier staat, temperamentvoller gaat worden. Door de reis, ander klimaat, voeding, huisvesting, omgang, rijden enz.
Dan kan het toch zijn dat een heel braaf paard uiteindelijk hier helemaal niet meer zo braaf gaat zijn? Omdat het daar onder controle werd gehouden door de manier van huisvesting, omgang en rijden en ik dat niet op die manier kan.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:40

Paashaas, op een stang rijden is daar net zo normaal als hier fietsen ;)
Ze rijden nou eenmaal heel anders dan hier gemiddeld, geen druk op de teugels bijvoorbeeld.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:41

Kinke schreef:
Papieren, reis, keuring en eventuele castratie wordt daar geregeld, hoef je niets voor te doen :)
Paard kan inderdaad veranderen, maar dat heb je met paarden uit Nederland toch ook? Je zult er vast anders mee omgaan dan degene voor je? Reis en uitproberen...dat weet jij het beste, kan ik niet over oordelen :)


Dat is ook zo, alleen zijn de paarden hier het klimaat, voeding, huisvesting enz al gewend en het rijden ook als je ergens gaat proberen waar ze op ongeveer dezelfde manier rijden.
Dan is de kans op grote veranderingen al minder groot dan een pre uit spanje.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:43

Jep, klopt. Heb je al contact gezocht met Monya van het Balingehof? (baroquehorses.nl) ?

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:49

Kinke schreef:
Jep, klopt. Heb je al contact gezocht met Monya van het Balingehof? (baroquehorses.nl) ?


Ja daar ben ik ook gaan kijken.
1 paard vond ik erg leuk qua bouw, beweging en had er ook in de omgang een klik mee.
Alleen met rijden voelde ik me er niet zeker op terwijl hij wel erg braaf was.
Hij was ook nog niet lang onder het zadel, misschien als hij langer onder het zadel is dat ik me er wel zeker op voel.
Vond dat erg jammer, ligt niet aan het paard maar aan mij.
Dus wie weet in de toekomst mocht ik geen paard hebben gevonden en dat paard er nog is dat ik dan nog eens terug ga om te kijken hoe hij dan is met rijden.

Anoniem

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:12

Kan iemand je niet helpen met lessen om zekerheid te krijgen? Elk nieuw paard is spannend, althans dat vind ik ook...ik heb een paard wat ik niet zomaar aan iemand meegeef, maar ik voel mij 200% zeker met hem, is de band die je opbouwt. Met elk nieuw paard moet je dat ook doen...
met anda's moet je ze leren kennen en als ze jouw vertrouwen dan zijn ze heel betrouwbaar....voor hem was het ook spannend en als hij dan niets probeert, vind ik dat al heel belangrijk, dan denk ik dat de basis in dat paard goed is....want instincten reagerende op spanning kunnen onvoorspelbaar zijn...een paard dat zich dan blijft gedragen, heeft een solide inborst...

Zo heb ik een keer op een proefpaard gezeten en kwam er niet meer af........ :D Hell, dat beest was bang en bleef rennen, met stilstaan voelde ik een rodeo aankomen, dus moest blijven rennen.......ik denk dat ik toen de basis heb gelegd voor grijze haren... :D

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:50

Dat paard had zeker een goede inborst maar had niet genoeg vertrouwen in mij omdat ik dat niet in hem had, ik kon hem dat niet geven terwijl hij dat wel nodig had omdat het een jong en onervaren paard was. Hij ging gewoon regelmatig iets harder dan ik wilde tot het mij lukte om me te ontspannen en dan kreeg ik hem weer in mijn tempo. En dat vond ik eng waardoor ik nog minder vertrouwen kreeg. Het zou misschien kunnen overgaan als ik hem bv een maand onder begeleiding zou kunnen rijden maar misschien ook niet. En het is te ver om regelmatig er heen te rijden. Misschien blijf ik op dat paard gespannen als hij bv ergens iets engs vindt. Hij heeft niks aan een ruiter die dan zelf ook gespannen raakt dan krijg je straks een kettingreactie..
Het risico zit er in dat als ik dat paard koop ik er straks niet meer op durf of met tegenzin.
En dat risico durf ik niet te nemen.. Dat ik dan opnieuw een paard moet verkopen.

Ik heb wel ergens anders een 3 jarige geprobeerd, is nog heel erg jong dus zou dan straks voornamelijk lekker op de wei verder moeten uitgroeien. Maar op dat paard had ik wel vertrouwen, die was zo onverstoorbaar trok zich met rijden eigenlijk niks van mijn spanning aan waardoor mijn spanning snel redelijk ver weg ging. En buiten vond hij wel een paar dingen akelig maar deed niet meer dan stoppen en hij bleef ook zijn rug los houden.
Paarden die juist wel hun rug opspannen, dat vind ik akelig dan doe ik zelf nu hetzelfde wat ik vroeger nooit gehad heb. Alleen heb ik met die 3 jarige niet zo'n klik in de omgang en zijn zijn gangen ook een stuk minder dan die van Baroque Horses. Maar mijn eigen paard is nog niet verkocht dus voorlopig kan ik helaas toch nog geen beslissing maken.

Ik ben wel van plan om een nieuw paard voor een paar weken bij mijn oude trainer te zetten zodat hij hem de beginselen kan aan leren zodat ik het wat gemakkelijk heb met mijn been en daar dan ook verschillende lessen te nemen. En verder ken ik niemand bij mij in de buurt van wie ik les zou willen hebben, de meeste zijn erg prestatie gericht terwijl ik juist heel erg basis gericht train.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2184
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:56

russel schreef:
Kan iemand je niet helpen met lessen om zekerheid te krijgen? Elk nieuw paard is spannend, althans dat vind ik ook...ik heb een paard wat ik niet zomaar aan iemand meegeef, maar ik voel mij 200% zeker met hem, is de band die je opbouwt. Met elk nieuw paard moet je dat ook doen...
met anda's moet je ze leren kennen en als ze jouw vertrouwen dan zijn ze heel betrouwbaar....voor hem was het ook spannend en als hij dan niets probeert, vind ik dat al heel belangrijk, dan denk ik dat de basis in dat paard goed is....want instincten reagerende op spanning kunnen onvoorspelbaar zijn...een paard dat zich dan blijft gedragen, heeft een solide inborst...

Zo heb ik een keer op een proefpaard gezeten en kwam er niet meer af........ :D Hell, dat beest was bang en bleef rennen, met stilstaan voelde ik een rodeo aankomen, dus moest blijven rennen.......ik denk dat ik toen de basis heb gelegd voor grijze haren... :D


Mijn vorig paard wat helaas gestorven is die vertrouwde ik volledig terwijl hij temperamentvol en een angsthaas was. En eenkennig waardoor ik er haast niemand anders op kon zetten.
Maarja hem kende ik door en door was toen een stuk jonger toen ik daarmee begon en ik had nog niks aan mijn been..

Om de reden wat jij schrijft met uitproberen van een nieuw paard, daarom durf ik de meeste paarden niet te gaan proberen. Dan zou mijn vertrouwen een nog grotere deuk krijgen..
Ik ben wel al haast volledig grijs, nog grijzer kan haast niet.. :D

Anoniem

Re: P.R.E. / Andalusier Ervaring qua Ras + Verkoopadress gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:45

Ik snap je gevoel, heb dat met mijn oudere paard ook , die is bijna 20, maar ging gisteren even als een rotje af en was bijna niet te stoppen, van jolige energie...de anda er achter aan, maakte rare springbewegingen om hem na te doen,...maar echt over de emmer dat kan hij niet....maar die anda daar heb ik nog niet op gezeten...zit met hetzelfde gevoel...ik denk de leeftijd...hebben beiden vast gelijke leeftiijd, dan durf je niet alles meer zomaar en doe je niet alles meer zomaar. ;)

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:06

het is inmiddels al 2 jaar geleden, maar ts, heb je een geschikt paard gevonden?