PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:33

Nou.. haha. En dan vind ik dat maaiende voorbeen nog niet zo erg..maar die slepende achterbenen!!!!!

Echt, dat die kampioen is geworden..ik snap steeds minder van het KWPN..

PinkPrincess

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:34

Ik snap PRE stamboek ook niet zo goed altijd, ze zoeken op dat moment wat ze willen hebben binnen het stamboek. ook zo bij de KWPN. Dit paard van het filmpje is gewoon nog jong en gaat straks weer weg.
bij het PRE is het meer voorkoment omdat ze de benen wat hoger optillen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:11

Verschil tussen de PRE en de KWPN is dat een PRE een ras is en een KWPN eigenlijk gewoon een kruizing is , een cruzado dus :D

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:21

KWPN is een stamboek. een Nederlands stamboek.
paarden van de regen, hahaha sorry XD

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:22

Het is eigenlijk een sportpaardenregisterstamboek, maar niet echt een ras.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:24

we love horses of the sun
we live in a country with horses of the rain.

Cyrina klopt. ik noem het ook het sportpaarden ras.
wij hebben show paarden hihi

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:26

Dan zou dus dat stuk stamboek weg kunnen worden gelaten: dus een sportpaardenregister.
Er is ook geen rasstandaard. Er wordt volgens mij gekeken naar functionaliteit en aanleg.
In tegenstelling tot rassen, waar rastype en karakter ook worden gewogen.

@ PinkPrincess: KWPN is dus geen ras. Dus ook geen sportpaardenras. Als je er een sportpaard van maakt, prima. Daar worden ze ook voor gefokt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:28

Trakhener is bijvoorbeeld wel echt een sportpaardenras.

We gaan wel heel off topic en laat het de KWPN mensen maar niet lezen, haha

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:31

Je hebt gelijk, Cyrina. Met jouw gehele reactie.

Maar (meer) ontopic: campaneo is volgens mij toch meer de voorhand, terwijl de ts het over een raar loopje van de achterhand had?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:35

We gaan nu wel offtopic maar goed laatste jaren zijn hier veel tuigpaarden (kwpn) geimporteerd in Spanje , veel Spanjaarden wisten dus niet dat dit weer een aparte lijn binnen het KWPN is(zelfs de juryleden niet ) maar vonden die hoge knieacties natuurlijk mooi en ik moet zeggen dat ik veel tuigpaarden hier op hoog niveau heb zien lopen en echt goede proeven heb gezien ook op GP niveau.

Als je goed naar de trakehner kijkt komt hij veel overheen met een goede tres sangres anglo/hispano/arabe , spaans kampioen DV vorig jaar is een trakehner geimporteerd uit Duitsland.

Ik heb zelf ook KWPN ers maar wat we zeggen is toch gewoon waar :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:45

Heel interessant topic om door te lezen.

Ik rij lang niet op het niveau van een aantal van jullie, maar herken wel veel van wat jullie zeggen.

Ik heb een Lusitano (zuiver of niet, waarschijnlijk wel, maar niemand weet t zeker)
Ik heb hem, nu 3,5 jaar geleden, gekocht van een manege. Dramatische gangen, kort krabbelend, kop omhoog en valse knik. (Wat de jonge meiden op de manege overigens erg mooi vonden) Bovendien luchtzuiger en een schieffel op een voorbeen. Hij knikkerde overigens vrijwel iedereen van zijn rug.
Ik werd voor knetter verklaard dat ik dat dier wou hebben. Ik was niet eens van plan om een paard te kopen... Maar ach, er was een klik. (een behoorlijke, anders laat je zo'n paard wel staan...)
Voor de manege is hij van een springruiter geweest, die er nogal het een en ander aan scherpe bitten in had. Hij kan dan ook vrij loperig zijn...
Wat hij daarvoor heeft gedaan, hoe hij in Nederland terecht is gekomen, of iets meer van zijn geschiedenis is een groot raadsel voor mij.

De afgelopen jaren verbaas ik me steeds weer over hem. Hij is veel ruimer gaan lopen, en is veel gespierder geworden. Zodanig dat mensen van de manege hem niet eens meer herkennen, terwijl hij een heel apart kleurtje heeft. Daar wordt toch vaak eerst naar gekeken.
Hij wordt nog steeds langzaamaan steeds soepeler in zijn rug en bewegingen. (Hij is nu 18, en ik niet meer dan leuke recreatiemiep...)
Ik ben er in die 3,5 jaar maar een keer afgevallen, en dat was echt een stommiteit van mij, lag 0,0% aan het paard...

Het is wel zo dat als hij wat heet wordt (understatement....) hij soms nog teruggrijpt naar zijn korte loopje en valse knik. Maar dat zijn steeds minder momenten, en ook steeds minder vaak.
Rij je hem met veel teugeldruk en kort aan de voorkant, dan kun je er gevoegelijk van uit gaan dat hij na een aantal passen weer gaat krabbelen.
Ook dressuurmatig moet je hem voor de ontspanning blijven geven. Je kunt best wel wat druk hebben op het bit, maar beslist niet strak vasthoudend. Af en toe toegeven heeft hij echt nodig.

Voor mij en ook voor het paard echt een hele leuke ontdekkingstocht de afgelopen jaren. (En die gaat nog steeds door...)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:00

Femke, wat een mooi verhaal dat je dit paard hebt gekozen.. dat moet er indd een bijzondere klik zijn.
Zo zijn er meer hoor, die voor een paard zijn gevallen die eigenlijk voor het leven een trauma hebben en bij de gerinkste weer terug kunnen vallen in hoe het was.

Wat jij beschrijft van de gang, kort krabbelig en de houding is een en al stress.
dus de verbetering van de gang en de houding van je paard verbaast me niks want hij voelt zich natuurlijk nu veel meer op zijn gemak en de stress is er groot en deels vanaf. + Als hij zo veranderd doet hij dat natuurlijk ook voor jou, ik denk dat dit paard ook echt verliefd is op je en hij nooit meer bij jou vandaan wilt en ik denk adnersom ook het zelfde hihi..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:43

PinkPrincess schreef:
Femke, wat een mooi verhaal dat je dit paard hebt gekozen.. dat moet er indd een bijzondere klik zijn.
Zo zijn er meer hoor, die voor een paard zijn gevallen die eigenlijk voor het leven een trauma hebben en bij de gerinkste weer terug kunnen vallen in hoe het was.

Wat jij beschrijft van de gang, kort krabbelig en de houding is een en al stress.
dus de verbetering van de gang en de houding van je paard verbaast me niks want hij voelt zich natuurlijk nu veel meer op zijn gemak en de stress is er groot en deels vanaf. + Als hij zo veranderd doet hij dat natuurlijk ook voor jou, ik denk dat dit paard ook echt verliefd is op je en hij nooit meer bij jou vandaan wilt en ik denk adnersom ook het zelfde hihi..

Ze zeggen van de PRE's altijd dat niet de mens het paard kiest, maar het paard de mens. En ondanks de trauma's en eventuele andere problemen ga je dan toch voor dát paard. Dat geldt dus niet alleen voor PRE's!
Mooi hoor!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:32

Ik ging bij de mijne kijken voor een zwart, 3 jarig paardje waar nog niet veel mee gebeurd is en ik kwam thuis met een bruine van 10 jaar die behoorlijk moeilijk was/is. Dus ik kan me helemaal vinden in het bovenstaande, mijn paard heeft mij gekozen ipv dat ik hem heb gekozen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:03

Daar ben ik ook wel mee eens,

Sendero heeft mij gekozen of eigenlijk wij kozen elkaar.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:28

Hai Dames,

Ik meld me even. Het verhaal van Femke is haast hetzelfde verhaal als de mijne. Echter heb ik mijn Anda particulier gekocht van iemand. Puur ook omdat ik op slag verliefd was en zij op mij :)
Het is een echt stresskipje mijn Andalusier.
Ze vind het heeeelll erg moeilijk om te ontspannen, liefst scheurt ze de hele bak door in galop. Met der hoofd in de lucht en zo kort mogelijke gangen. Het maaien is hier ook zeker van toepassing.

Reageert jullie Anda ook zo vreselijk gestressd / bangig haast op het been? Doordat ik mijn been vaak afleg om haar rustiger te krijgen gaat ze voorover duikelen zeg maar. Herkent iemand dit probleem? Toch stug been aan blijven houden en dan maar racen? Soms weet ik het even niet meer..

SOS hellup...
*\o/*

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:43

Carmy81 schreef:
Hai Dames,

Ik meld me even. Het verhaal van Femke is haast hetzelfde verhaal als de mijne. Echter heb ik mijn Anda particulier gekocht van iemand. Puur ook omdat ik op slag verliefd was en zij op mij :)
Het is een echt stresskipje mijn Andalusier.
Ze vind het heeeelll erg moeilijk om te ontspannen, liefst scheurt ze de hele bak door in galop. Met der hoofd in de lucht en zo kort mogelijke gangen. Het maaien is hier ook zeker van toepassing.

Reageert jullie Anda ook zo vreselijk gestressd / bangig haast op het been? Doordat ik mijn been vaak afleg om haar rustiger te krijgen gaat ze voorover duikelen zeg maar. Herkent iemand dit probleem? Toch stug been aan blijven houden en dan maar racen? Soms weet ik het even niet meer..

SOS hellup...
*\o/*

komt vanzelf goed :j mijne heeft het ook 2 jaar gedaan en ik kan nu gewoon fatsoenlijk been geven (blijft wel been is reactie. maar niet meer : 'been....aaaaah weg rennen ' :+
been blijven aanhouden :j

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:44

Heel erg herkenbaar. Mijn paard was zo bang voor het been dat als ik been gaf hij of giga hard ging of hij ging in een draai met 4 benen tegelijkertijd omhoog om zijn eigen as heen en vertrok vanuit die draai naar stand race. Ik ben met paard en al door omheiningen heen gevlogen en heb meerdere malen echt geluk gehad dat ik goed kan zitten. Mijn paard zette zijn tanden op het bit en dan had ik niks meer, het enige dat ik dan kon doen was blijven zitten, wachtte tot hij stopte en hopen dat hij aan het eind van de bak een bocht maakte ipv door de omheining te gaan, want een stuur had ik niet. Mijn paard ging in blinde paniek verder en je kon niet meer tot hem door dringen.

Ik kan je een pb sturen met hoe ik dit heb opgelost (nouja nog steeds mee bezig ben) maar dat word een lang verhaal en moet ik echt even voor gaan zitten om het duidelijk op papier te krijgen. Als je dat wil dan laat het me weten dan neem ik er de tijd voor om op het op te schrijven.

Ik kan je wel zeggen gewoon met been druk blijven rijden... anders leren ze het nooit.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:45

De stress is en blijft een puntje.. tenminste bij mijn paard wel. maar hij was vroeger echt niet om mee om te gaan wat een ramp maarja toen kon hij ook nog niet zoveel. Hij is nu meer lui als moe XD om het maar zo te noemen, groeien ze vanzelf wel overheen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:54

Wat een fijne reacties allemaal, doet me heel erg goed om te horen dat jullie er allemaal eigenlijk mee kampen :). Ik heb haar nu 9 maanden om precies te zijn en we zijn al van heel erg ver gekomen. Compleet panisch was ze, dat is er gelukkig wel uit. Maar vreselijk gestresst, opgekropt en de drang om te racen blijft ze wel houden. Buiten in het bos is het wel minder dan in de binnenbak. Daar heeft ze een soort van prestatie stress ofzo.

@ Kady: Jouw verhaal is precies wat ik inderdaad bedoel. Plat door de bocht, geen rem. Soms denk ik gewoon, ja hoor daar gaan we, direct valt ze nog.... :S. En JAH ik ben ZEER geinteresseerd in jouw oplossing hiervoor, dan kan ik eraan gaan werken. Maar duidelijk is dus van iedereen, been aanblijven houden!! Daar ga ik dus eens mee starten.

@ PinkPrincess: Ik hoop dat wij ook ooit in de fase komen dat ze liever lui als moe is... By the way, wat een prachtig paard heb je !! WAUW...

In al die 9 maanden heb ik niemand gesproken met een Andalusier eigenlijk. Laatst staan gesproken met iemand met hetzelfde probleem. Ik ben dan ook heel blij dat ik hier even een reactie hebt geplaatst. Wellicht dat jullie me een eindje de goeie richting in kunnen duwen. Want aan het paard ligt het niet, die is super werkwillig, over enthousiast.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:09

Carmy, je vergeet dat Sendero dit jaar 8 word.
en al heel ver in zijn opleiding is, hihi hij gaat al naar de universiteid (bewijzen van)

Hoe meer ervaring in het leven een paard heeft, hoe wijzer hij word en vaak hoe rustiger
en zelf verzekerd ( heb ik het niet over rot ervaringen eh, kwa rijden enz..)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:33

Carmy81 ik herken het vluchten voor je been ook wel enigzins
Houd rekening met de hoeveelheid druk die je geeft maar ga zeker
niet afsteken.
het voelt als de omgekeerde wereld maar een rennerig paard
maak je traag op je been.
probeer vooral je been eraan te houden en terug te rijden op je zit.

makkelijker gezegd dan gedaan overigens maar uiteindelijk werkt het écht!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:47

hier nog zo 1 :')
Heb mijn merrie door middel van een ruil gekregen tegen een heus 'sportpaard' waar ik het erf
nog niet eens mee afkwam ;(
Dessy is mijn merrie uit duizenden..Maar toen ze van die vrachtwagen af kwam dacht ik wow dat is ze he
wat een rust van een uitstraling.
Maar toen ik haar in de bak zag lopen moest ik huilen (met mijn 0,0 verstand van pre's)
uiteindelijk ben ik reuze blij dat ik heb doorgezet en voor haar heb gekozen <3

maar het nerveuse en de stress wat ze soms heeft pff vraag me echt af waar het vandaan komt hoor
en de grote angst voor vreemden voor de smid en de DA vraagt me soms af wat ze heeft 'meegemaakt'

en als ze liep van achteren zo slap als een rietje alsof we zo omvielen in de bocht :')
En bij haar merk ik ook wel hoe losser van voren hoe beter die loopt
echt op je zit rijden en met je been :j

maar geen moment spijt van hoor <3

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:51

@ PinkPrincess: Amathist is al 13 jaar en is pas met haar 8 uit Spanje naar NL gekomen, ik vrees dat ze vresleijke dingen heeft meegemaakt in Spanje. Gelukkig heeft ze bij mij een goed plekje nu. Zou haar voor geen goud meer kwijt willen.

@ Zodiacje: Ik heb gisterenavond geoefend met been eraan en met de zit terug rijden. In het begin werd ze rennerig, maar hoe meer ik voor los liet en been eraan hield..... WAUW jongens, tada madame liep ineens in een verzameld drafje... Mijn bek viel serieus waar open. :'). Al die tijd heb ik haar met weinig been en een rem van voren gereden en nu, er gaat een wereld open :)

@ Onley: Grote angst voor vreemden komt mij ook erg bekend voor, maar het is vaak ook de manier waarop mensen haar benaderen. Rustige mensen kan ze dan wel weer accepteren. Vooral mannen is lastig.

Het is echt super fijn dat jullie me uit eigen ervaring wat tips willen geven, ik ga er zeker hard verder mee aan de slag. Het begin is gemaakt :). Vanmiddag ga ik een bosritje maken. Ik zal jullie op de hoogte houden betreffende vorderingen. Als jullie nog tips te binnen schieten hoor ik het graag :+

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:57

Carmy, al is je paardje al 13 jaar dan nog kan zijn balans met rijden nog missen. Dat kan. ik zeg niet dat het zo hoeft te zijn.

Zoals je leest zijn alle andalusiers hier als jong paard of nu zelfs nog, snel gestresst en kunnen ze hectische worden of flug gedrag vertonen. Dat hoeft niet te zeggen ze een zielig leven heeft gehad die conclusie kun je niet trekken als je het niet weet. In NL zijn mensen ook niet altijd even goed voor de paarden. Overgens kan het ook je zadel zijn. Mijn paard is heel gevoelig voor zadels maar ook voor de houding van een ruiter.
ik hoef maar iets scheef te zitten en hij raakt al in de war.
een keertje was ik aan het rijden en ik had kriebel aan mijn gezicht dus ik wrijf langs de kraag van mijn jas, 2 seconde en hij was al van streek. zo gevoelig.

Om alle dingen uit te sluiten is onderzoek doen naar haar gezondheid in haar botten,spieren,pezen en gewrichten, jouw manier van rijden en je zadel. je bitje en haar tanden misschien.
de singel? en het voer kan het ook zijn. maar eigenlijk heb ik maar 1 tip om haar rustig te krijgen en waarmee ze vanzelf wel gaat geven wat jij wilt en dat si gewoon accepteren dat ze zo is. en je best doen zodat ze tevreden en goed in haar vel zit.