Bij merries en ruinen gaat het net zo. En ook daar gebeuren ongelukken met dodelijke afloop. Genoeg voorbeelden op bokt te vinden hierover.
(en ja, ik heb hele lieve en vooral bijzondere paarden, dat klopt wel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:castano schreef:jessix ik denk dat jij echt iets bijzonders heb en ik geloof ook zeker in hengsten(dat het ook maar gewoon paarden zijn hihi)maar niet bij allemaal gaat het lief...ik heb jaren op een hengstenhouderij gewerkt en daar heb ik ook gezien dat ze echt elkaar kunnen afmaken.hengsten die al jaren bij elkaar stonden gingen ineens op de vuist en het resultaat was wel dat er van de 5 er 3 ingeslapen konden worden...vreselijk
ik denk als jessix er een vreemde hengst tussen zet, je toch wel een heel ander plaatje krijgt de eerste dagen
Jessix schreef:Oh maar dat weet ik ook wel. Natuurlijk gaat het niet altijd lief. Maar wat ik aan wil geven is dat het niet altijd zo zwart/wit is. De ene dag mag paard A wel bij paard B hooi komen eten en de volgende dag niet. Dus hoezo altijd consequent na elkaar? Dat is gewoon niet (altijd) zo. De ene dag mag paard A niet als eerste bij de waterbakken de ander dag wel.
Bij merries en ruinen gaat het net zo. En ook daar gebeuren ongelukken met dodelijke afloop. Genoeg voorbeelden op bokt te vinden hierover.
(en ja, ik heb hele lieve en vooral bijzondere paarden, dat klopt wel!)
NienkeNiels schreef:Even voor de duidelijkheid zomers staat die van mij 24/7 in de wei met 3 andere hengsten en nu staat hij overdag buiten met die 3 hengsten en 1 ruin en snachts op stal dus eigenlijk een.soort opfok alleen niet in een groep van 25 paarden. Verderr kom ik ongeveer 3 keer per week dan ha ik borstelen en even wandelen
NienkeNiels schreef:Even voor de duidelijkheid zomers staat die van mij 24/7 in de wei met 3 andere hengsten en nu staat hij overdag buiten met die 3 hengsten en 1 ruin en snachts op stal dus eigenlijk een.soort opfok alleen niet in een groep van 25 paarden. Verderr kom ik ongeveer 3 keer per week dan ha ik borstelen en even wandelen
Cyrina schreef:Jessix, mooi voorbeeld! Kan me daar groen en geen aan ergeren. Een hegst is gewoon een paard!
Was ook een keer aan het uitstappen op wedstrijd en kom naast iemand anders te rijden die dat ook aan het doen was. Waren een beetje aan het praten over hoe het gegaan was etc. gezellig. Vraagt ze; is die van jouw lang hengst geweest dat hij zoveel hals heeft...? Dus ik zeg; nee hij is nog hengst. Vroemmmm weg was ze. Alsof ze opeens naast een heel ander paard reed dan die 10 minuten daarvoor, wat een onzin!
Montignac schreef:Tja, ook iedere hengst is weer anders maar een woord is belangrijk, consequent. En hengsten zijn slim. Die van mij dekt en alleen als ik uit de trailer haal bij het station dan gwbruik ik een ketting. Verder staat hij gewoon op stal naast een paar ruinen. Als ik rij kan dat ook met merries in de bak. Hij brult niet, schacht niet uit etc... Maar wees oh zo duidelijk tegem hem. In het voorjaar gaan we proberem hem met mijn oudere ruin in de paddock te zetten maar nu wisselen we het werk voor hem af, losgooien dat hij even kan spelen, voor de koets buiten, dressuren in de binnen-,of buitenbak. Verder zijn er hoofdzakelijk twee mensen mee bezig...niet meer. Duidelijkheid is toch echt een must! En soms moet je even wat harder zijn, als je daarin maar eerlijk bent.
Jessix schreef:Inderdaad, ook een hengst moet je respect en vertrouwen geven. Als je het niet kan geven zul je het ook nooit krijgen. Je kan een paard iets af dwingen, maar het is zoveel mooier als ze het je aan gaan bieden.
En nogmaals, ik ben echt wel bereid om hard te zijn. Veiligheid komt voor alles. Het is alleen nog nooit nodig geweest, gelukkig.
nombrado schreef:Zo is mijn streven met de hengsten ze hun eigen identiteit te laten houden , hun unieke zijn en eigen karakter.
Ze mogen zich laten zien wie ze zijn, maar in het kader van de veiligheid van zichzelf en de begeleider.
Zo loop ik altijd met ze aan een los touwtje aan een halstertje, geen probleem.
Er blijft altijd ruimte voor humor en spel, maar ook serieuzer werk.
Als er een vreemde hengst op stal komt (of kan ook ruin zijn) dan staat de hele stal op stelten![]()
allemaal brullen, ze willen allemaal ruiken , voelen , aftasten van die nieuwe.
ze kunnen dat ook door de tralies . Dan schachten ze allemaal uit. Maar dat is meer imponeergedrag dan dat ze willen gaan dekken![]()
Ik noem het altijd haantjes gedrag, zo onderling. Maar na het aftasten en ontdekken van elkaar keert al vrij snel de rust weer .
Het stel hier, maakt altijd de "emotioneel afgesloten" paarden weer "wakker" dat is altijd erg leuk om te zien.
Fauno was zon afgesloten mannetje toen hij hier kwam.
Zet hem naast Goloso of Nombrado en het komt vanzelf weer goed![]()
Hij is nu net zo lekker zichzelf en brutaal als de andere, maar in zijn unieke zijn. Hoe hij echt is.
De ogen stralen, staan wakker en open. En daar houd ik van.
Cyrina schreef:Angst kan je idd niet verbergen, je kunt misschien doen alsof in je gedragingen naar mensen, maar paarden prikken daar dwars doorheen. Een een mens wat zich anders voordoet als hij eigenlijk is, is voor paarden alleen maar verwarrender.
Was i kde staleigenaar, was het niet eens ee ndiscussie of jij deze 2 paarden ging buiten zetten met jouw ervaring. Eerst ervaring op doen en later als je wat zekerder bent deze paarden onder begeleiding gaan buiten zetten.