Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:54

Oh maar dat weet ik ook wel. Natuurlijk gaat het niet altijd lief. Maar wat ik aan wil geven is dat het niet altijd zo zwart/wit is. De ene dag mag paard A wel bij paard B hooi komen eten en de volgende dag niet. Dus hoezo altijd consequent na elkaar? Dat is gewoon niet (altijd) zo. De ene dag mag paard A niet als eerste bij de waterbakken de ander dag wel.

Bij merries en ruinen gaat het net zo. En ook daar gebeuren ongelukken met dodelijke afloop. Genoeg voorbeelden op bokt te vinden hierover.

(en ja, ik heb hele lieve en vooral bijzondere paarden, dat klopt wel! ;))

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:55

nombrado schreef:
castano schreef:
jessix ik denk dat jij echt iets bijzonders heb en ik geloof ook zeker in hengsten(dat het ook maar gewoon paarden zijn hihi)maar niet bij allemaal gaat het lief...ik heb jaren op een hengstenhouderij gewerkt en daar heb ik ook gezien dat ze echt elkaar kunnen afmaken.hengsten die al jaren bij elkaar stonden gingen ineens op de vuist en het resultaat was wel dat er van de 5 er 3 ingeslapen konden worden...vreselijk

ik denk als jessix er een vreemde hengst tussen zet, je toch wel een heel ander plaatje krijgt de eerste dagen

Dat heb je dan verkeerd gedacht en dus ook niet gelezen, want ook hier heb ik het over gehad. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:57

Jessix schreef:
Oh maar dat weet ik ook wel. Natuurlijk gaat het niet altijd lief. Maar wat ik aan wil geven is dat het niet altijd zo zwart/wit is. De ene dag mag paard A wel bij paard B hooi komen eten en de volgende dag niet. Dus hoezo altijd consequent na elkaar? Dat is gewoon niet (altijd) zo. De ene dag mag paard A niet als eerste bij de waterbakken de ander dag wel.

Bij merries en ruinen gaat het net zo. En ook daar gebeuren ongelukken met dodelijke afloop. Genoeg voorbeelden op bokt te vinden hierover.

(en ja, ik heb hele lieve en vooral bijzondere paarden, dat klopt wel! ;))

heb jij allemaal hengsten? en in welke leeftijd?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:59

Even voor de duidelijkheid zomers staat die van mij 24/7 in de wei met 3 andere hengsten en nu staat hij overdag buiten met die 3 hengsten en 1 ruin en snachts op stal dus eigenlijk een.soort opfok alleen niet in een groep van 25 paarden. Verderr kom ik ongeveer 3 keer per week dan ha ik borstelen en even wandelen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:00

:)* Lezen. Ik heb het toch over een hengstengroep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:00

NienkeNiels schreef:
Even voor de duidelijkheid zomers staat die van mij 24/7 in de wei met 3 andere hengsten en nu staat hij overdag buiten met die 3 hengsten en 1 ruin en snachts op stal dus eigenlijk een.soort opfok alleen niet in een groep van 25 paarden. Verderr kom ik ongeveer 3 keer per week dan ha ik borstelen en even wandelen

Nou dat lijkt me een prima huisvesting hoor, niets mis mee. :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:03

ik heb ook nog een vraagje aan jullie...hengstenmensen *D

die van mij was er moeilijk te bestijgen ...als je je been in de beugel wilde zetten dacht hij dat hij mocht dekken of zo????(heeft nog nooit gedekt)
uitschachten,gillen,kappen... alles.
een zadel/singel op zijn rug prima maar stap niet op.
Hij raakte echt in de war...iemand vertelde mij dat hij(doordat hij zo lang in een kudde had gestaan 3,2 jaar)hij eigenlijk gewoon dacht dat ik een andere hengst was die met hem ging "spelen"zoals hier boven op de foto..
omdat hengsten onderelkaar zeker spelen en hier ook hun krachten meten ,maar ook het dekken uitproberen en hun hormonen gaan steeds meer meespelen en dekken/erop klimmen ook een onderdeel hier van is..

hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

Jessix

Re: Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:06

Nee, die van mij gaan zelfs zo staan naast het hek dat ik op kan stappen.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer een paard dominantie problemen heeft het niet eens is met het feit dat jij op zijn rug gaat zitten. Ik zou het oplossen op de grond. Jij moet overal aan en op kunnen komen en je paard moet dat goed vinden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:07

NienkeNiels schreef:

ik zou me er nog niet te druk om maken.
vaak is het van die jonkies nog uit "onzekerheid" dat ze zo brullend reageren. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:08

Jessix schreef:
:)* Lezen. Ik heb het toch over een hengstengroep.

pre hengsten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:09

Nee geen PRE hengsten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:10

Cyrina schreef:
Jessix, mooi voorbeeld! Kan me daar groen en geen aan ergeren. Een hegst is gewoon een paard!

Was ook een keer aan het uitstappen op wedstrijd en kom naast iemand anders te rijden die dat ook aan het doen was. Waren een beetje aan het praten over hoe het gegaan was etc. gezellig. Vraagt ze; is die van jouw lang hengst geweest dat hij zoveel hals heeft...? Dus ik zeg; nee hij is nog hengst. Vroemmmm weg was ze. Alsof ze opeens naast een heel ander paard reed dan die 10 minuten daarvoor, wat een onzin!

woehaaaaaaaaaa :+

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:11

Tja, ook iedere hengst is weer anders maar een woord is belangrijk, consequent. En hengsten zijn slim. Die van mij dekt en alleen als ik uit de trailer haal bij het station dan gwbruik ik een ketting. Verder staat hij gewoon op stal naast een paar ruinen. Als ik rij kan dat ook met merries in de bak. Hij brult niet, schacht niet uit etc... Maar wees oh zo duidelijk tegem hem. In het voorjaar gaan we proberem hem met mijn oudere ruin in de paddock te zetten maar nu wisselen we het werk voor hem af, losgooien dat hij even kan spelen, voor de koets buiten, dressuren in de binnen-,of buitenbak. Verder zijn er hoofdzakelijk twee mensen mee bezig...niet meer. Duidelijkheid is toch echt een must! En soms moet je even wat harder zijn, als je daarin maar eerlijk bent.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:16

@ jessix ..Ja dat lukt nu ook wel..maar was niet makkelijk.ik denk ook dat het meer een dominatie probleem was.
en ik denk dat dit net is wat een hengst ook kan leren in een groep hoe hoog sta ik in rang...en hoe hoger hoe dominanter en meer eigenwaarde hij heeft. En als ze dan nog geen kennis hebben gemaakt met de mens is dit soms erg lastig.Ik deel je mening dat je echt niet zoooooo heel erg streng en concequent hoeft te zijn.zodra ze weten dat jij de baas ben kan je best eens wat toelaten.als er wederzijds respect is kan dit prima.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:16

Montignac schreef:
Tja, ook iedere hengst is weer anders maar een woord is belangrijk, consequent. En hengsten zijn slim. Die van mij dekt en alleen als ik uit de trailer haal bij het station dan gwbruik ik een ketting. Verder staat hij gewoon op stal naast een paar ruinen. Als ik rij kan dat ook met merries in de bak. Hij brult niet, schacht niet uit etc... Maar wees oh zo duidelijk tegem hem. In het voorjaar gaan we proberem hem met mijn oudere ruin in de paddock te zetten maar nu wisselen we het werk voor hem af, losgooien dat hij even kan spelen, voor de koets buiten, dressuren in de binnen-,of buitenbak. Verder zijn er hoofdzakelijk twee mensen mee bezig...niet meer. Duidelijkheid is toch echt een must! En soms moet je even wat harder zijn, als je daarin maar eerlijk bent.

precies, duidelijk en eerlijk ;)
of je harder moet zijn? weet ik niet, want ik ga met elk paard, (merrie of ruin) op dezelfde manier om.
ik denk eerder, dat je als mens beter leert omgaan met paarden in het algemeen als je leert met hengsten om te gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:26

Inderdaad, ook een hengst moet je respect en vertrouwen geven. Als je het niet kan geven zul je het ook nooit krijgen. Je kan een paard iets af dwingen, maar het is zoveel mooier als ze het je aan gaan bieden.

En nogmaals, ik ben echt wel bereid om hard te zijn. Veiligheid komt voor alles. Het is alleen nog nooit nodig geweest, gelukkig.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:38

Jessix schreef:
Inderdaad, ook een hengst moet je respect en vertrouwen geven. Als je het niet kan geven zul je het ook nooit krijgen. Je kan een paard iets af dwingen, maar het is zoveel mooier als ze het je aan gaan bieden.

En nogmaals, ik ben echt wel bereid om hard te zijn. Veiligheid komt voor alles. Het is alleen nog nooit nodig geweest, gelukkig.

klopt!! en ik moest soms ook wel eens hard zijn, maar ook weer loslaten en vertrouwen en respect opbouwen ik wil hem niet breken,of zijn eigen waarde afpakken. maar met hem samen werken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:50

Zo is mijn streven met de hengsten ze hun eigen identiteit te laten houden , hun unieke zijn en eigen karakter.

Ze mogen zich laten zien wie ze zijn, maar in het kader van de veiligheid van zichzelf en de begeleider.

Zo loop ik altijd met ze aan een los touwtje aan een halstertje, geen probleem.

Er blijft altijd ruimte voor humor en spel, maar ook serieuzer werk.
Als er een vreemde hengst op stal komt (of kan ook ruin zijn) dan staat de hele stal op stelten :+
allemaal brullen, ze willen allemaal ruiken , voelen , aftasten van die nieuwe.
ze kunnen dat ook door de tralies . Dan schachten ze allemaal uit. Maar dat is meer imponeergedrag dan dat ze willen gaan dekken :D
Ik noem het altijd haantjes gedrag, zo onderling. Maar na het aftasten en ontdekken van elkaar keert al vrij snel de rust weer .

Het stel hier, maakt altijd de "emotioneel afgesloten" paarden weer "wakker" dat is altijd erg leuk om te zien.

Fauno was zon afgesloten mannetje toen hij hier kwam.
Zet hem naast Goloso of Nombrado en het komt vanzelf weer goed 8-)
Hij is nu net zo lekker zichzelf en brutaal als de andere, maar in zijn unieke zijn. Hoe hij echt is.
De ogen stralen, staan wakker en open. En daar houd ik van.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:55

nombrado schreef:
Zo is mijn streven met de hengsten ze hun eigen identiteit te laten houden , hun unieke zijn en eigen karakter.

Ze mogen zich laten zien wie ze zijn, maar in het kader van de veiligheid van zichzelf en de begeleider.

Zo loop ik altijd met ze aan een los touwtje aan een halstertje, geen probleem.

Er blijft altijd ruimte voor humor en spel, maar ook serieuzer werk.
Als er een vreemde hengst op stal komt (of kan ook ruin zijn) dan staat de hele stal op stelten :+
allemaal brullen, ze willen allemaal ruiken , voelen , aftasten van die nieuwe.
ze kunnen dat ook door de tralies . Dan schachten ze allemaal uit. Maar dat is meer imponeergedrag dan dat ze willen gaan dekken :D
Ik noem het altijd haantjes gedrag, zo onderling. Maar na het aftasten en ontdekken van elkaar keert al vrij snel de rust weer .

Het stel hier, maakt altijd de "emotioneel afgesloten" paarden weer "wakker" dat is altijd erg leuk om te zien.

Fauno was zon afgesloten mannetje toen hij hier kwam.
Zet hem naast Goloso of Nombrado en het komt vanzelf weer goed 8-)
Hij is nu net zo lekker zichzelf en brutaal als de andere, maar in zijn unieke zijn. Hoe hij echt is.
De ogen stralen, staan wakker en open. En daar houd ik van.

Super....zo moet het ook :j :j

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:14

Hallo hengsten mensjes!

Met heel veel interesse lees ik dit ( en heel bokt)
Ik heb 0,0 ervaring met paarden in het algemeen ( buiten als kind manege lessen gereden te hebben)
Ik schets even de situatie, ik hoop op advies ;-)

- stal met 11 paarden ( 1 hengst van 4 jaar ( klophenst) de rest ruinen en 2 pony merries.
- Hengst word in voorjaar gecastreerd.
- met buiten zetten gaat de hengst als eerste of laatste , in een wei met tussen wei ertussen de rest met stroomdraad.
- Zoals ik nu kan zien is de hengst heel lief ( liever dan zijn buurman ruin in de stal)
- Gilt wel regelmatig , showt zichzelf heel graag.( Volgens de eigenaar mag je er niet voor gaan staan want hij kan trappen, en altijd opletten want kan bijten op een moment dat jij het echt niet verwacht)

Nu help ik in deze stal en wil graag de paarden buiten zetten of binnen halen.
De hengst of buurman ruin heb ik nog nooit gedaan omdat ik bang ben dat de hengst zich lostrekt of er iets ergers gebeurd ( enge hengsten verhalen brrr)
De ruin....daar durf ik de stal niet eens van in, zogauw hij iemand ziet smorgens word hij gek en gaat omhoog in de stal, roepen, schrapen enz, ongeduld om naar buiten te mogen.
Nu vind ik dit zo eng!
Oren in de nek en proberen te bijten alleen al als hij me ziet en ik langs de box loop.

De hengst staat echter of dat het hem niks boeit, kauwt rustig op zijn strootje verder ;-)
Ook bijna geen reactie als ik met de rest van de paarden ( ook merries) langs zijn box loop, hoogstens wat roepen en hoofd eruit steken.

Maar die ruin he...........oe wat een eng beest!
Maar iedereen die op de stal komt ( incl meisje van 13 hihi) is niet bang?!!! Openen gewoon de box, zeggen iets, hup halster om en mee lopen.
Ik moet wel zeggen als hij eenmaal zijn halster om heeft en 2 meter uit de box is dat het een lammetje is en achter je aan kruipt.
Nu heb ik het advies gekregen zogauw ik de stal in kom als eerste die ruin te pakken en de wei op zetten, dan pas de rest en als laatste de hengst.

Nouja, ik krijg het halster denk ik niet eens om, ben zelf erg klein en de ruin gooit zijn hoofd omhoog en schraapt en oren in de nek ( eng)
Ik durf nu dus nog niet de stal in.

De hengst heb ik wel al een halster om gedaan, maar nog niet de wei in gezet, hij heeft er een handje van om met mensen te spelen zegt de eigenaar, als hij voelt dat je onzeker bent dan is hij heel mak, en opeens doet hij wat hij wil.
( Lostrekken en in volle galop zijn stukje wei in, of rukken om los te komen als je wat sterker bent)
Ik had al als suggestie, kan ik de hengst niet zonder touw om naar de wei laten lopen, en als hij zich los maakt, sterker is dan ik hem gewoon de wei in jagen? dan lint erop en klaar....
Antwoord is dan , nee want dan leert hij nooit dat hij normaal naast je moet lopen ( wat ik wel snap ja)

Maarja, ik durf het nog niet aan, de ruin voelt mijn angst voor hem dat weet ik zeker, want alleen bij mij is hij een heel stuk erger dan bij de rest.
De hengst is ook zo groot maar omdat iedereen enge verhalen over hem heeft ben ik dus best huiverig ( terwijl de hengst helemaal niet eng is, eerder een schaapje als je hem zo ziet hihi)

Ik kom pas 2 maanden op deze stal en ken de paarden echt nog niet.
Merries zijn nu hengstig, hengst reageert er niet echt op.( zover ik het zie in dat uurtje per dag)

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik de ruin en hengst gewoon in de box laat staan en dat een ander ze maar op wei moet zetten.
( terwijl ik de mensen graag zou willen ontlasten zodat ze niet perse naar stal hoeven te komen)
De stal mensen zeggen dat ik me gewoon veeeeeeeeeeel harder op moet stellen en zeker de ruin moet overbluffen. hmmm
Tja maar als die ruin me al ruikt bij wijze van spreken en al de oren in de nek gooit en poging tot bijten doet.....ik vind hem gewoon heel eng, net als de hengst maar die vind ik eng door de verhaaltjes over hem ;-)

Wat moet ik nu doen?
Wat kan ik doen om mijn angst te verbergen of is dat niet mogelijk?

- 1? De hengst en ruin voor een ander laten staan
- 2? De ruin en hengst er als eerste uit halen met angst en risico nemen op....vul maar wat in....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:22

Ik zou gaan oefenen met iemand erbij die de paarden goed kent en ook in kan grijpen zodra het fout dreigt te gaan.
Verder zou ik de hengst en de ruin afentoe een aai geven als ze op stal staan, of gewoon bij de box gaan staan en een praatje maken.
Als je zelf niet zeker bent, dan absoluut niet toch de paarden uit stal halen, dan krijg je inderdaad ongelukken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:31

Angst kan je niet verbergen ;)
Ga eens na, hoe jij dit in het dagelijks leven doet.
laat jij iemand jou ook wel eens wat aandoen, zonder dat een halt toe te roepen?
Je zal het zo moeten zien.
je komt de ruimte in van de hengst of ruin.
daarbij ben je open zoals je bent. (dus zonder je stoer of macho op te stellen, want dat toneelspelletje hebben ze best door)
Verder zal je moeten leren te luisteren naar je gevoel, naar je intuitie, die is namelijk sneller dan je denken.
en dus zal je moeten leren naar je intuitie te handelen.
Zelf geef ik daar hier les in ook met mijn hengsten, dus naast het rijden, doe ik ook lessen met het "staan voor wie je bent" en geloof me, die paarden spiegelen ons daarin gigantisch.
een paard leest als het ware jou al. (ondanks dat je met je gedachte je probeert in te prenten , ik ben niet bang, ik ben niet bang ;) )
Paarden werken met lichaamstaal, daarin zal je jezelf ook kunnen ontwikkelen.
als je dat eenmaal gewend bent, merk je dat je in je dagelijkse leven hier ook al veranderingen in zal komen met hoe mensen op je reageren.
Alles met paarden is timing
en dat werkt vanuit je gevoel. Je denken is daar te traag voor *D

Een kind die onbevangen de box in gaat van een hengst en open en eerlijk is in haar doen en laten, zal een hengst gewoon respectvol tegen zijn.
Zie het omgaan met paarden iets als een leerproces voor jezelf *D , de paarden weten het allemaal al lang

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:44

Angst kan je idd niet verbergen, je kunt misschien doen alsof in je gedragingen naar mensen, maar paarden prikken daar dwars doorheen. Een een mens wat zich anders voordoet als hij eigenlijk is, is voor paarden alleen maar verwarrender.

Was i kde staleigenaar, was het niet eens ee ndiscussie of jij deze 2 paarden ging buiten zetten met jouw ervaring. Eerst ervaring op doen en later als je wat zekerder bent deze paarden onder begeleiding gaan buiten zetten.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:51

Oke bedankt voor de tips!

Het klopt inderdaad dat ook al ga ik denken ik ben niet bang, jij bent niet eng dat ik toch voel dat ik bang ben!
Ik kan het hardop zeggen maar in mijn buik kriebelt het dan toch wel haha.

Ik stond echt ongelofelijk te kijken hoe dat meisje zonder angst of wat dan ook beide paarden zo met een heel los touwtje mee nam!
Geweldig dit wil ik ook!

De eigenaar van de hengst heeft een dochtertje van bijna 4 jaar, en die mag dan niet de box in, maar als hij op de poetsplaats vast staat mag ze rustig naast hem staan en hem iets voeren of mee borstelen.
( Ik zou niet eens tussen die 2 muren durven te staan met die hengst, bang voor wat zou KUNNEN gebeuren......pfff ik ben oud geloof ik, vroeger zag je al dat gevaar niet en dacht je er nooit aan wat zou kunnen gebeuren, nu denk ik het al als ik nog niet eens bij de stal ben ;-)

Maar ik ga zeker vragen of ik gewoon met iemand mee mag lopen die 2 naar de wei brengen, en als ik dat niet eng meer vind zelf eruit halen en naar de wei brengen en natuurlijk wel vragen of iemand bij me wil blijven ( dat zal geen probleem zijn)
Ik denk dat als ik wen aan deze 2 paarden dat de angst dan ook minder zal zijn, want na een paar weken nu mijn verzorg paardje hier te verzorgen vind ik deze ook niet eng meer en doe ik er alles mee ( behalve rijden , ik heb het hier over gewoon de dagelijkse dingen)

Maar kan het ook zijn dat ik grote paarden gewoon over het algemeen heel eng vind?
de 2 merrie ponys zijn ook gevaarlijk zei de eigenaar, 1 schopt graag, en dramt, maar op 1 of andere manier heb ik hier totaal geen angst bij, reageer dan zoals de eigenaar op zijn hengst reageert, stem gebruiken en gewoon doen wat je wilt doen zonder aarzeling......

Er staat een grote fries, nouja beetje eng voor mij, maar als ik zijn halster niet om krijg omdat hij zijn hoofd omhoog gooit, of stom naar me kijkt, dan doe ik de box dicht en zeg "nee hoofd omlaag, halster om anders niet naar buiten en loop ik weg en doe eerst een ander ;-)
Als ik dan terug kom dan kan ik makkelijk zijn halster om doen, haha is dat nu omdat het paard snapt wat ik bedoel?
Reageert een paard zo omdat hij dan weet dat hij dan sneller naar buiten kan als hij mee werkt?
Of zal het mijn houding zijn zo van ja bekijk het maar, dan niet......

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:57

Cyrina schreef:
Angst kan je idd niet verbergen, je kunt misschien doen alsof in je gedragingen naar mensen, maar paarden prikken daar dwars doorheen. Een een mens wat zich anders voordoet als hij eigenlijk is, is voor paarden alleen maar verwarrender.

Was i kde staleigenaar, was het niet eens ee ndiscussie of jij deze 2 paarden ging buiten zetten met jouw ervaring. Eerst ervaring op doen en later als je wat zekerder bent deze paarden onder begeleiding gaan buiten zetten.

Thkz, nee het is ook zeker geen discussie of ik de paarden buiten zet, ik wil ze gewoon graag ontlasten, ze zeggen tegen mij doe alleen de paarden die je durft en kan, als je een beetje twijfelt niet doen, dat doe ik dus zeker niet.
( Wil niet op mn geweten hebben dat ik ze van schrik los laat en weg lopen het dorp in of zo , mn ergste nacht merrie )

Zoals voorbeeld Fries, ik loop dan weg, niet dat ik bang ben op dat moment, nouja een beetje kriebel gevoel van Ojee, hij maakt zich weer groot en ik kom er niet bij", even later poging 2 en dan zonder geen enkel probleem halster om en mee tjokken hihi.
Volgende x eens op letten hoe ik me voel als ik niet met de 1e keer het halster om krijg.....waarom gaat het de 2e keer wel goed dan....
Pfff ik heb nog veel te leren maar vind het helemaal geweldig!

Zo ga ik vaker met stoel in de wei zitten ( wel buiten de draad) en gewoon een half uur kijken hoe ze zich gedragen;-)
Vaak schrik ik wel als ik zie hoe hard ze met elkaar omgaan maar dat schijnt hier heel rustig nog te zijn haha. Als ik zo een foto zie als hier eerder zou ik denk ik in paniek raken en gaan roepen of zo als ze zo omhoog komen naar elkaar.

Maar ik vind het leuk om te leren/lezen hoe je het beste met paarden om moet gaan in welke vorm dan ook.

Bedankt!