Campeonato PRE 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:31

Jeetje twee weken van te voren pas? Dat is wel heel laat. Ik begreep dat de toelating of op donderdagavond of op vrijdagavond is. Als je dat pas twee weken van te voren hoort is het wel lastig boeken. Zal je zien dat alle hotels in de omgeving volgeboekt zijn.

Hoeveel "grooms'' mag je eigenlijk meenemen? Ik kan daat niets over terugvinden. Zouden zij een kaartje moeten kopen?

Is er ook iemand op de hoogte van de regels voor het toiletteren? Mag je bijvoorbeeld de benen knippen of scheren?

SandravdB

Re: Campeonato PRE 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:13

Eerste paard twee kaartjes, voor eigenaar en groom, elk volgende paard een kaartje extra.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:40

Ik heb gehoord dat de jonge paarden op vrijdag gekeurd moeten worden, dus donderdagavond al aanwezig moeten zijn... nachtje bijgeboekt dus..

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:22

Cyrina, bedankt voor de info! Ik had al zo'n vermoeden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:30

Cyrina bedankt weer
Donderdagavond al
Ga ook maar ff wat regelen dan qau slaapplaatsen
Is het dan de bedoeling dat je met je paard tot Zondag blijft?
Toch vreemd dat je niet vooraf hierover geinformeerd word
Ze moeten toch begrijpen dat je alles graag ruim van tevoren geregeld wil hebben
Over wat niet of juist wel toileteren zou ik ook graag meer info willen

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:06

Ik geloof niet dat er veel gezegd is over het toileteren, dus ik doe even een gooi.
Heb 2 x met mijn merrie meegedaan en me er toen wel in verdiept je had zo'n mooie Spaanse site waar het heel goed op stond, maar kan deze niet meer vinden en ook bij de Woeste Hoeve naar de voorbrengclinic geweest.
Hengst is makkelijk, gewoon alles los, oren: plukken er uit geknipt maar niet uitscheren, haren rond de mond: beetje bijknippen maar niet alles eraf, vetlok wat bijknippen (ik doe het zelf altijd met zo'n kappers mesje krijg je niet zo'n knipeffect)
Merrie: zelfde als boven maar eventueel (hoeft dus niet, maar kan net wel het verschil maken als de jury moet kiezen tussen 2 paarden van dezelfde kwaliteit..) manen afscheren/knippen zal foto's van mijn merrie erbij doen (http://www.mijnalbum.nl/Album=VDRYPAWH) dus mooi boogje dus niet zo'n Fjordenboog zeg maar, vanaf boven moet je een mooi dun streepje zien, dus zijn de manen van je merrie wat te breed, de bovenlijn knippen en dan vanaf de zijkant naar boven toelopend scheren (had gewoon zo'n tondeuse van Blokker voor paar euro) staart: bovenste stuk helemaal afscheren zodat de staart vanaf de zijkant mooi tussen de billen valt, de onderkant hoort ook net onder de hak uit te komen (had ikzelf niet gedaan) Begin ruim op tijd met de manen bijknippen zodat je ruim de tijd heb om het nog bij te knippen als het niet helemaal goed is gegaan :j

Nog even wat tips en trucs voor het voorbrengen
kleding dus: op zijn Spaans (Spaanse broek met bolero jasje en eventueel sombrero en laarzen onder de broek) of zwarte broek en witte blouse.
Je mag een zweep gebruiken deze mag niet te lang zijn dus geen longeerzweep, had zelf een kort menzweepje met een niet te lange slag.
Voorbrenghalster/hoofdstel met voorbrenglijn (dus geen gewoon halster) of serreta en voorbrenglijn
Je mag een helper meenemen die je kan helpen je paard voorwaarts te houden/krijgen mocht dat nodig zijn.

Voorbrengen: je moet je opstellen naast elkaar op de lange zijde naast elkaar, zodra je aan de beurt bent, stap je een lange zijde over de middellijn tot achteraan. Probeer je paard zo ruim mogelijk te laten stappen, dus hoofd wat lager brengen en wat door lopen.
3 rondjes galop bij paarden vanaf 4 jaar anders in draf. Het makkelijkste is linksom omdat je zo beter uitkom met het vertrekken uit de volte. Maar kan je paard de rechtergalop beter dan rechtsom en voordat je vertrek je paard linksom zetten.
Je eindigt dus de volte in draf en vertrekt zo een lange zijde naar achter en dan een halve zijde terug tot in het midden. Geef je paard een lange lijn in draf dus niet te kort vasthouden. Je paard zal in galop gaan (heb het er geloof ik nog geen 1 niet zien doen) dan zet je hem op de volte totdat hij terug komt in draf en dan vertrek je zo weer. Dan stel je je paard op in het midden, probeer je paard wat vierkant te zetten en probeer van te voren te kijken hoe jouw paard het mooitste uitkomt. De meeste voorbrengers laten hun paard hun neus er wat uit stekken, dit kun je eventueel doen (helpt helemaal goed bij hengsten) om het uiteinde van je zweepje van tevoren in de mest van een ander paard (merrie) te doen en hem er dan aan laten ruiken en zo zijn neus er wat uit trekken. Ga niet constant staan plukken of aaien aan je paard dit wordt niet gewaardeerd. Probeer je paard goed halt te laten houden.

Succes ermee!!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:40

Oei ik ben stiekem nu al zenuwachtig! :o

Ga dus met Luna en zij is nogal een heethoofd en trekt heel erg naar mijn ruin toe, die dus niet meegaat.
Het wordt een hoop gehinnik denk ik...

Ik ben wel al druk met het oefenen van het voorbrengen, dat gaat eigenlijk behoorlijk goed. Alleen het stilstaan gaat af en toe nog niet vlekkeloos en met stappen wil ik haar hoofd wat lager hebben zodat ze onstpannen over de rug is en haar stappen mooier afmaakt, maar dit lukt ook niet altijd.

Ach we zien het wel! Eerst ook eens even scannen of ze drachtig is van Cantaor! :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:21

@Faya_barock
Bedankt voor de uitgebreide info!
Dat zweepje in de poep ..geniaal :')

@Retivi
Vind het ook wel spannend hoor
Hoofd laag kun je oefenen door iets druk te geven op een halster (of kaptoom)naar beneden
zodra ze het hoofd naar beneden doet belonen door de druk weg te nemen evt. lokken met iets lekkers
Dan kun je dat later gaan uitbreiden in stap
Het commando hoofd laag is zowiezo voor elk paard handig om aan te leren
Mijn vorige paard kon zelfs tot de grond 8-)

Bij mij gaan de voltes al een stuk gecontroleerder alleen het stuk daarna rechtuit gaat mis
Ze durft niet voluit te gaan en draait telkens naar me toe
Het ging gisteren wel iets beter maar het lijkt nog nergens naar :=

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:55

Faya_barock, bedankt voor je uitleg! De manen van mijn twee jarige heb ik inmiddels al kortgewiekt, alleen over de boog ben ik nog niet helemaal tevreden. De tondeuse is vandaag aangekomen dus daar kan ook mee aan de slag (eng!). Als ik de foto's van jouw merrie zie dan begin ik toch te twijfelen of ik niet ook die van mijn 3 jarige moet knippen. Ik vind het wel heel sjiek staan. Wat onwijs mooi geknipt/geschoren.

Bij mij gaan de voltes nu ook een stuk beter. Rechtuit ben ik nog maar niet aan begonnen. Ik was al super blij dat ik gewoon een mooie ronde gecontroleerde volte kreeg en dat de bedoeling nu duidelijk is. De twee jarige snapte het gelukkig wel gelijk. Met haar wil ik eigenlijk niet te veel oefenen omdat ze nog zo jong is.

Retivi: Die van mij zijn ook behoorlijk aan elkaar gehecht, heel lastig. Als ik ze uit elkaar haal dan heb ik er mijn handen vol aan, het went wel..hoop ik.
Maar wat spannend zeg, het scannen. Volgend jaar misschien een veulentje *\o/* .

IngoNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:48

Hallo Allemaal,

Oeps ook wij gaan deze keer voor het eerst met onze twee hengsten van 4 en 5 jaar! En eerlijk gezegd gieren de kriebels nu al af en toe door me heen. Vandaag maar weer eens een rondje met de serreta geoefend buiten langs de merries, oef daar valt nog een en ander te oefenen. ;) Maar begrijp ik nu goed dat 4 jarigen op donderdag moeten komen en daarboven op vrijdag voor de veterinaire keuring of beiden op vrijdag?

In iedergeval iedereen succes met de voorbereidingen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:55

Is er al ergens te zien hoe laat er wat te bekijken is? Ik wil graag op vrijdag en zondag komen kijken, maar is er al een rooster bekend?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:11

[quote="unamie
@Retivi
Vind het ook wel spannend hoor
Hoofd laag kun je oefenen door iets druk te geven op een halster (of kaptoom)naar beneden
zodra ze het hoofd naar beneden doet belonen door de druk weg te nemen evt. lokken met iets lekkers
Dan kun je dat later gaan uitbreiden in stap
Het commando hoofd laag is zowiezo voor elk paard handig om aan te leren
Mijn vorige paard kon zelfs tot de grond 8-) [/quote]

Bedankt voor de tips.
ik ben er al wel mee bezig, uiteraard ook dr koppie. Maar doordat ze altijd alles wilt zien, duurt het ongeveer 3 seconden en daarna gaat hij weer de lucht in! :+ Ze krijgt dan wel een mooie nek en een imposant geheel, maar ze drukt haar rug dan wat weg en die wordt dan wat te hol.
Ook ben ik bang dat ze het vreselijk vindt om bij de rest vandaan te moeten en dan niet vooruit te branden is. Erg lastig, want thuis moet ik haar juist altijd tot kalmte vermanen.
Ik zeg, veel oefenen nog. :j
En iedereen heel veel succes!

Alegra, idd heeeeel spannend! Volgende week vindt de scan plaats, ik weet nog niet op welke dag.

Angela, Volgens mij zijn de jonge paarden tot 4 op vrijdag en op zondag zijn vaak de hengsten aan de beurt.
De merries vaak op zaterdag.
Ook worden op zondag nogmaals de best bewegende paarden uit hun categorieen voorgebracht, waaruit een algeheel bewegingskampioen volgt. Ik denk dat zondag de meest 'spectaculaire' dag is voor het publiek.
Maar het definitieve programma is nog (steeds) niet bekend! Erg lastig dus

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:15

Is bij jullie het inschrijfgeld wel al afgeschreven, bij mij niet in elk geval.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:27

Nee, bij mij ook nog niet, vind ik ook vrij laat!

Cyrina, weet jij wanneer het geld wordt afgeschreven en wanneer het programma bekend wordt?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:03

Hier ook hard aan het oefenen! Gisteren weer even geoefend en hij doet het eigenlijk heel goed. Alleen het aan de hand stappen is hij niet heel makkelijk in want meneer wil altijd alles zien en het liefst proeven.... Dus probeert hij de longe te pakken of mijn mouw of de zweep... Krijg je niet echt een rustige stap door. Dus dat moeten we nog extra oefenen maar verder doet hij het nu braaf!

Sandra ik heb eigenlijk nog niet gekeken of het bedrag er af is. Vanavond maar eens doen.

Retivi spannend hoor! Hopen dat ze drachtig is!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:16

Aangezien ik me aan het oriënteren ben voor volgend jaar aangezien mijn PRE dan 3 wordt heb ik even meegelezen hier.

In April ben ik in Murcia geweest bij de Campeonato dit was echt mega interessant dus ben benieuwd hoe ze het hier in NL doen in september het voorbrengen daar gaat ook niet altijd perfect hoor ;)

http://www.youtube.com/watch?v=RdYxUcyABpk&feature=related

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:22

Ik ben ook al druk bezig met oefenen! stap gaat prima, maar de draf op het rechte stuk is echt een drama.
Meneer gaat echt heel snel over in de galop en laat ook niet echt middendraf zien :(
dus dat wordt nog ff goed oefenen!! :D
en hij is heel dominant dus ik hoop dat het stilstaan naast andere hengsten goed gaat.....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:41

Ja dat naast elkaar staan wordt bij de mijne ook leuk...

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:40

heeft hij ook een site?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:43

Het geld is bij mij afgeschreven!

Ik denk op zich dat het naast elkaar staan voor mijn merrie geen probleem is (is ook anders dan met een hengst natuurlijk) Maar het is wel een draaikont.
Gisteren deed ze super haar best, echt heeeel braaf alleen mistte ze nu net dat tikkie pit in de draf.
al heeft ze geen één keer op het lange stuk aangegaloppeerd. *\o/*

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:53

Weten jullie trouwens of de dressuurproef doorzitten is of ichtrijden want dat staat nergens volgens mij....

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:20

Bij mij begint het ook al te kriebelen hoor!!

Als jullie paarden in galop aanspringen op het rechte stuk sta dan direct stil en laat ze een volte draaien, vinden ze niet leuk en komen ze wel terug. Dit mag ook op de keuring!!!! Mits het er geen kweetniet hoeveel zijn. het filmpje is dan ook geen voorbrengen voor een schoonheidsprijs van de jury kan hier gerust wel wat mee.

Galina snapt de bedoeling inmiddels en kan het goed...., maar is enorm een puber momenteel! Ze loopt me echt een beetje uit te dagen, die tr.t. Stilstaan is wel een probleem en ze heeft van die enorm beweeglijke gewrichten waardoor ze haar been bijvoorbeeld heel stom neer kan zetten.. _-:(

Cantaor doet wat hij moet doen, die kent her riedeltje inmiddels wel. Toch ben ik ook met hem zenuwachtig, want hij heeft een hekel aan applaus, dat is niet zo erg als je bezig bent, maar bij het wachten in de rij is dat zo irritant , want alle keren dat er voor een paard geklapt wordt schrikt hij... :(

Ik vind het niet zo erg dat het programma nog niet bekend is, gaan moet je toch wel. maar van die extra dag eerder komen dat is wel zo handig als het rondgestuurd zou worden...

Waarschijnlijk is het idd vrijdag jonkies, zaterdag volwassen merries, zondag volwassen hengsten, maar ik weet het niet zeker, zit niet meer in het bestuur he!

Volgens mij stond er in de regelementen dat het dit jaar toegestaan is om de keuring eerder te verlaten met de jonkies als je geen kampioenstitel hebt. Maar pin me er niet op vast, heb het niet zo goed gelezen, want ik blijf toch wel. En kan het andere ook aanraden, want jullie moeten er wel van genieten! Tuurlijk is het spannend, maar het is ook heel leuk, gezellig en je ziet prachtige paarden <3 !

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:13

Hier nog een foto van het toilleteren van de merrie

geschoren staart van mijn merrie toen (had nog wat lager geschoren gemogen)

Afbeelding

Hier nog een filmpje van het halthouden met voorbrengen en neusje eruit (altijd grapig hoe de voorbrenger zich in allerlei bochten wringt om de aandacht van het paard vast te houden)

voorbrengfilmpje

http://www.youtube.com/watch?v=jTnKBqkSEp0
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-08-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 afbeeldingen ter illustratie. Derde in link geplaatst.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:42

Echt als ik zie hoe mak die paarden allemaal staan te wachten in dat filmpje hierboven dan is Hinc toch wel een gigantisch heethoofd.... Ben benieuwd wat dat gaat worden... (hoop stiekem dat ik als een van de eerste mag haha...)

Gisteren Hinc aan de longe gehad en geoefend. Hij vond het alleen te warm en had eigenlijk het idee dat ik beter kon gaan rennen en dat hij dan wel toe zou kijken... Althans zo gedroeg hij zich. Dus het ziet er nogal braafjes uit haha naja gewoon sloom...

Ben benieuwd wat jullie er van vinden haha...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:55

hé gezellig een hoop bokkers op de campeonata! Ik ben er ook, met een 4 en 5 jarige hengst.