De witte Fries bestaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:07

Een fries moet zwart zijn, die witte is net een barbiepaard, gatver. Vos, appaloosa... ga weg, zonde. Om te kotsen eerlijk gezegd. Ik vind er niets moois aan.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:12

Ik vind hem wel heel erg mooi hoor!!!!
<3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:14

Arashah schreef:
Een rasechte fries is wit, een echte friese paarden fokker weet dat een echte fries wit is. Friese paarden zijn ontstaan door kruizen van werkpaarden met andalusiers. volgens mij zit er ook een deel arabier bij. Vroeger hadden ze veelzijdige paarden nodig, veel uithoudings vermogen maar wel heel erg sterk. daardoor zijn ze vroeger gaan kruizen. Op een gegeven moment hadden ze deze paarden niet meer nodig en heeft nederland ( friesland ) besloten om met deze paarden weer verder te fokken, omdat er minder dan 500 paarden waren van deze paarden. Deze paarden hebben ze frieze paarden genoemd, en ze hebben de kleuren er uit weten te fokken. Dus alleen zwart, die er in blijft.
Weet je dat er nog steeds friezen worden geboren die witte voetjes hebben? Met complete stamboom erbij? Bij mij staat in de buurt een raszuiver fries paard met 2 witten achtervoetjes, doordat ze witvoetjes heeft is ze opgenomen in het veulenboek, terwijl ze een volledig stamboom heeft.
Sommige friese hengsten geven wit door, zij staan dus nog het dichts bij zijn voorouders.

Voor de mensen die dit niet geloven, het is niet erg. Maar het is wel waar.

Ik weet dit omdat ik alles heb uitgeplozen, ik was met een werkstuk bezig over het friese paard een aantal jaren terug. het werd me ook verteld door bejaarde fries fokkers.

Voor de rest vind ik het een fantastische mooie paard! Dit is wel de mooiste friese paard die ik ooit heb kunnen zien!

En dat is dus allemaal flauwekul. Een rasechte fries is niet wit, maar zwart. Het enige plekje waar hij/zij eventueel wit mag hebben is op het hoofd. En dan ook nog maar enkele haren. Weet niet wie je dat wijs heeft gemaakt.

Dan heb je dat dus niet goed uitgeplozen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:17

Heb hier maar 1 woord voor.. Wauw! Ik heb zelf helemaal niets met friezen, en vind ze allemaal op elkaar lijken _O-, maar deze...wowww geweldig paard!!

Yaemyn

Re: De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:29

Ik wil zelf dolgraag een Fries zodra ik er de tijd voor heb, een zwarte dan hé. xD
Ik vind de aparte kleurtjes wel leuk, je hebt in elk geval altijd een unieke Fries want er is er maar 1 van!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:30

Een echte Fries is er ook alleen maar in het zwart ;)
Ik vind het zo jammer dat deze mixjes "friezen" worden genoemd.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:35

Hem Fries noemen vind ik heel logisch, want dan weet je meteen wat er in zit als je dat al niet kan zien.
Hoe wil je hem anders noemen? Volgens mij worden veel kruisingen genoemd naar het ras waar het meeste bloed van in zit.. Is toch gewoon?

Maarja dit was te overzien he, echte Friezen mensen zijn natuurlijk tegen alles wat van buiten komt.
Dat plan van de Amerikanen om nieuw bloed te introduceren zal ook wel de grond in geboord worden.
En dat zal uiteindelijk de ondergang van de Fries worden, want de genenpoel zal alleen maar krimpen.
Jammer eigenlijk, het is net als met honden tegenwoordig.

Ook grappig:

De Fries is ontstaan door kruisen, maar als je de Fries gebruikt om te kruisen is het ineens taboe, kom op zeg..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:36

Goed gezegd, GamblersCup. Dit zijn geen echte friezen. Dit zijn kruisingen en mogen daarom ook geen friezen genoemd worden.

@ Nomanji. Duidelijk dat jij niet in de friezen zit. Dan had je kunnen weten dat het stamboek daar al heel lang mee bezig is. En op een aantal gebieden zelfs voorop loopt ten opzichte van andere stamboeken.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:37

FriesWytske schreef:
Goed gezegd, GamblersCup. Dit zijn geen echte friezen. Dit zijn kruisingen en mogen daarom ook geen friezen genoemd worden.

@ Nomanji. Duidelijk dat jij niet in de friezen zit. Dan had je kunnen weten dat het stamboek daar al heel lan mee bezig is. En op een aantal gebieden zelfs voorop loopt ten opzichte van andere stamboeken.

Volgens mij is er in dit topic niet goed gelezen, ik vraag veelvuldig om uitleg en zeg 100 maal weinig ervan af te weten, mij zo aan vallen is helemaal niet nodig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:38

hebbe hebbe hebbe <3

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:39

Ik vind dit 100 keer mooier dan zo'n 'standaard' zwarte :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:41

Nomanji, je wordt helemaal niet aangevallen. :)

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:43

Ik wil even benadrukken dat de mensen die de vos geen echte Fries noemen er toch wel heel ver naast zitten. De Vosjes worden nog steeds af en toe uit 2 volle Friesen geboren, dus is het een Fries, kleur of niet. Dat er niet mee gefokt mag worden is een ander verhaal.

@ Gambler, nee door jou niet nee, dank je. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:44

@ Nomanji Val je helemaal niet aan. Maak alleen maar duidelijk dat uit jouw tekst blijkt dat jij niet in de Friezen zit. In ieder geval niet in de officiele friezen die ingeschreven zijn bij het stamboek.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:46

Zit ik ook niet, ik heb niet eens een paard. ;)
Dat is wel een droom die ik zou willen vervullen. Met een FRIES.
Mag ik vragen hoe de Friezen mensen tegen de 2 verschillende Fries soorten/variaties aankijken?
Er is een luxe en een barokke toch?
Ik heb het idee dat veel liefhebbers liever de barokke hebben.
Nu dat er echte kenners zijn kan ik maar beter wat dingen over de Fries leren he. :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:50

Dan zou ik even een nieuw topic openen, Nomanji. Dan houd je meer overzicht.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:51

Oke, bedankt. Zal ik zo aanmaken dan. :)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:56

Nomanji schreef:
Ook grappig:

De Fries is ontstaan door kruisen, maar als je de Fries gebruikt om te kruisen is het ineens taboe, kom op zeg..

Ik vind het sowieso wel verstandig om een beetje te kruisen met een Fries, aangezien het ras op zichzelf al wel wat mankementjes vertoont.

Ontopic: Ik moet zeggen dat ik de witte fries wel erg mooi vind! En de vos-friezen die ik hier in het topic ben tegen gekomen zijn ook niet verkeerd. Doe mij er dan maar zo'n eentje. Al hoort het bij het ras, ik vind zwart een beetje saai worden :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:58

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:02

Jeetje wat bijzonder!
Ik vind het nog mooier dan de zwarte! _/-\o_

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:15

Nomanji schreef:
Ik wil even benadrukken dat de mensen die de vos geen echte Fries noemen er toch wel heel ver naast zitten. De Vosjes worden nog steeds af en toe uit 2 volle Friesen geboren, dus is het een Fries, kleur of niet. Dat er niet mee gefokt mag worden is een ander verhaal.

@ Gambler, nee door jou niet nee, dank je. :)

chestnut-friezen zijn idd zuivere friezen :j
maar ik dacht dat ze nu op vos-gen konden testen als ik me niet vergis, dus die zijn er nu uitgefokt.
Gelukkig maar, want ik hou van onze zwarte pareltjes <3

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:54

Echt een schitterend dier dit, ben dol op friezen en dus ook op friezen met een twist :D Maakt mij geen drol uit wat voor kaartje eraan hangt, ziet er gewoon gaaf uit en lijkt nogal fries, dus snap dat hij onder die noemer gezet wordt. Dat gemeuk over wel of niet fries... lekker boeiend zeg := Iedereen ziet direct dat het geen zuiver stamboekdier is want spierwit, staat gelukkig ook nergens dat hij 100 procent raszuiver is ;) De rest is kwestie van smaak, gelukkig vind niet iedereen het mooi, dan zouden we allemaal dezelfde paarden in de tuin hebben staan :D Niemand een mooie foto van een volwassen palominofries?

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:04

Wauw vind zo'n witte fries wel mooi! :~

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:57

GamblersCup schreef:
Een fries moet zwart zijn, die witte is net een barbiepaard, gatver. Vos, appaloosa... ga weg, zonde. Om te kotsen eerlijk gezegd. Ik vind er niets moois aan.

Om te kotsen? :? Nou zeg, als het goed is kots je bij geen enkel paard...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:54

S_Evelyne schreef:
GamblersCup schreef:

Om te kotsen? :? Nou zeg, als het goed is kots je bij geen enkel paard...

Je zou bijna discriminatie zeggen, hihi. :')