Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arashah schreef:Een rasechte fries is wit, een echte friese paarden fokker weet dat een echte fries wit is. Friese paarden zijn ontstaan door kruizen van werkpaarden met andalusiers. volgens mij zit er ook een deel arabier bij. Vroeger hadden ze veelzijdige paarden nodig, veel uithoudings vermogen maar wel heel erg sterk. daardoor zijn ze vroeger gaan kruizen. Op een gegeven moment hadden ze deze paarden niet meer nodig en heeft nederland ( friesland ) besloten om met deze paarden weer verder te fokken, omdat er minder dan 500 paarden waren van deze paarden. Deze paarden hebben ze frieze paarden genoemd, en ze hebben de kleuren er uit weten te fokken. Dus alleen zwart, die er in blijft.
Weet je dat er nog steeds friezen worden geboren die witte voetjes hebben? Met complete stamboom erbij? Bij mij staat in de buurt een raszuiver fries paard met 2 witten achtervoetjes, doordat ze witvoetjes heeft is ze opgenomen in het veulenboek, terwijl ze een volledig stamboom heeft.
Sommige friese hengsten geven wit door, zij staan dus nog het dichts bij zijn voorouders.
Voor de mensen die dit niet geloven, het is niet erg. Maar het is wel waar.
Ik weet dit omdat ik alles heb uitgeplozen, ik was met een werkstuk bezig over het friese paard een aantal jaren terug. het werd me ook verteld door bejaarde fries fokkers.
Voor de rest vind ik het een fantastische mooie paard! Dit is wel de mooiste friese paard die ik ooit heb kunnen zien!
FriesWytske schreef:Goed gezegd, GamblersCup. Dit zijn geen echte friezen. Dit zijn kruisingen en mogen daarom ook geen friezen genoemd worden.
@ Nomanji. Duidelijk dat jij niet in de friezen zit. Dan had je kunnen weten dat het stamboek daar al heel lan mee bezig is. En op een aantal gebieden zelfs voorop loopt ten opzichte van andere stamboeken.
Nomanji schreef:Ook grappig:
De Fries is ontstaan door kruisen, maar als je de Fries gebruikt om te kruisen is het ineens taboe, kom op zeg..
Nomanji schreef:Ik wil even benadrukken dat de mensen die de vos geen echte Fries noemen er toch wel heel ver naast zitten. De Vosjes worden nog steeds af en toe uit 2 volle Friesen geboren, dus is het een Fries, kleur of niet. Dat er niet mee gefokt mag worden is een ander verhaal.
@ Gambler, nee door jou niet nee, dank je.
S_Evelyne schreef:GamblersCup schreef:Een fries moet zwart zijn, die witte is net een barbiepaard, gatver. Vos, appaloosa... ga weg, zonde. Om te kotsen eerlijk gezegd. Ik vind er niets moois aan.
Om te kotsen?Nou zeg, als het goed is kots je bij geen enkel paard...