Ik snap het vanuit haar oogpunt als Europese fokster wel dat ze afraadt paarden te importeren, en het klopt natuurlijk dat als je een paard zoekt wat altijd goed behandeld is, daarbij hier de weg niet kent en de taal niet spreekt het behoorlijk lastig kan worden. Maar echt, er zijn hier ook naar Europese maatstaven kwaliteitspaarden te vinden en de procedure is wat ingewikkeld, maar niet onmogelijk. En nog daarbij, verdienen minder goed behandelde paarden dan niet een kans op een beter leven? Dit zijn vaak juist de dankbaarste paarden...En dank je voor Kalife! Ja hij is mooi bijgetrokken, hij mist nog wel wat bespiering op zijn kont maar het wordt alleen maar beter
ik ben echt benieuwd hoe jouw dame zich gaat ontwikkelen, denk echt dat ze van 'lelijk eendje' naar hele mooie zwaan zal gaan! Nicolanca ja Chantal Chekroun heeft inderdaad prachtpaarden staan en is ook heel vriendelijk en behulpzaam

Vertigo aaah ja als je eenmaal verliefd bent...
en ja mooi artikel he! Oei dat is wel triest, zulke jonkies
die prijzen liggen nu vaak niet zo gek veel meer uit elkaar, er is de laatste jaren een groot aanbod aan Arabische volbloeden die niet goed genoeg waren voor de races.. Met papieren kunnen ze nog wel twee a drie keer zoveel kosten als een 'toeristenwerkpaardBerber', maar de mooiere Berbers gaan ook voor steeds hogere prijzen weg. Een van de factoren die sterk meespeelt is de stroom rijke Lybiers die hier Berberpaarden komt kopen... Die geven soms bijna Europese prijzen uit aan paarden hier. Laatst las ik op het Duitse forum weer zulke arrogante opmerkingen over de paarden hier in de Maghreb, dan staan soms echt mijn haren overeind
Er lopen hier echt prachtige paarden rond, en ook veel paarden die misschien niet in zo'n goede conditie zijn maar wel veel potentie hebben. Als ik dan foto's van peperdure Berberpaarden in Europa zie denk ik om heel eerlijk te zijn ook wel eens van tja zo zie ik ze hier wel vaker lopen
en alleen omdat er dan geen papier bijzit en ze niet het geluk hebben gehad op te groeien op hectares weideland of in mooie stallen zijn dat dan bijna allemaal paarden die niet de moeite waard zijn? En, nog erger zelfs, de Berberpaarden hier, gefokt door Berbers in een van de moederlanden van de Berbers waar ze al duizenden jaren op deze wijze gefokt en gehouden worden, zouden dan geen 'Berber' zijn omdat er geen papier bij zit? Dat klopt toch niet? Berbers zijn toch ten slotte eigenlijk de al duizenden jaren op dezelfde wijze gefokte keiharde werkpaarden uit de Maghreb, niet dure elite rijpaarden uit Europa...Ik ben absoluut niet tegen fok in Europa hoor, ben juist voor alles en iedereen die het ras promoot! Maar soms vraag ik me wel een beetje af waarom sommige mensen voor Berberpaarden kiezen als ze eigenlijk een hekel aan de Maghreb en het overgrote deel van de Berbers hier hebben. Ik vind het super dat er zich steeds meer mensen in Berbers interesseren en ik begrijp heel goed dat de meest voor de hand liggende keuze in Europa bij een goed bekend staande fokker te gaan kijken is, er is natuurlijk over het algemeen veel meer informatie bekend over de paarden en dus minder risico. Maar ik hoop als hier woonachtige wel dat men niet vergeet waar de Berber oorspronkelijk vandaan komt
Zijn jullie behalve Vertigo ook wel eens in een van de Maghreblanden geweest?
) ik vond het een nogal rare opmerking zomaar uit het niets. Daarna echter nog zoveel zulk soort dingen gelezen, zoals geïnteresseerden die vriendelijk om informatie vragen en gelijk worden afgesnauwd dat ze blijkbaar te dom zijn om de reglementen te lezen
een stamboek zou er toch juist alles aan moeten doen om een ras geliefder te maken, het lijkt me dat ze dat met zulk soort gedrag niet snel zullen bereiken... Daarbij is hun houding tegenover het BRZP (wat al langer bestaat) ook al zo discriminerend 
?