Duhelo schreef:daar zeg je het, hij kent de liverpool ook, en weet wat dat bit kan doen
ik heb me mss wel verkeerd uitgedrukt, maar ik doelde meer op paarden die een liverpool gewend zijn, gemakkelijker te rijden zijn op een trens, dan de paarden die ze niet gewend zijn (de meeste trekpaarden worden dan ook eerst voor de kar gezet, dus leren al vrij veel respect voor het bit, en dan pas onder het zadel)
Ik denk dat dit ook voor iedere paard apart geldt. Hier onze ruin, aangeleerd voor de kar op een liverpool. Later ingereden op een trensje. Had eerst dubbelgebroken, maar daar wist hij zich geen raad mee, ws te groot verschil met de liverpool.
Nu al sinds ik het dubbelgebroken weg heb gelegd op een enkel gebroken trens. Gaat prima. Zou hem ook bijna voor de kar durven zetten op een trens. Doe ik uit veiligheid maar niet
Onze merrie, hetzelfde, eerst aangeleerd voor de kar, op een liverpool. Later zadelmak gemaakt op een trens, enkel gebroken. Nou.....dat heb ik snel genoeg verwisseld voor een bokkebit (B-stang) want madam denderd gewoon door hoor, als ze het in haar hoofd heeft!!
Zelfs met de B-stang nog af en toe!
Maar goed, gisteren dacht ze me ook even omver te lopen omdat ze vond dat ze door moest en ik in de weg stond....
Nou, toen heb ik toch even flink ruzie met haar gemaakt!!! Zijn toch een 800 kilo die op je af komen!