Is een Fries een koud- of een warmbloed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:29

horseyfries schreef:
Kruisen met zwaardere types was echter niet met trekpaarden, maar met bijv. Groningers en Oldenburgers, en laten dat nu de voorvaderen van de KWPNers ook zijn. Dus dat is echt geen reden om ze dan onder koudbloeden te scharen, maar juist onder de warmbloeden. Ze zijn nooit gekruist geweest met echte trekpaardrassen!

Dat klopt, maar door dat iets zwaardere type Fries zijn de mensen ze volgens mij wel als 'koudbloeden' gaan zien.

Volgens mij is er geen rechte lijn door de rassen te trekken om te zeggen welke koudbloed en warmbloed zijn. Er zijn lichte koudbloeden, zwaardere warmbloeden, of rassen die twijfelgevallen zijn. En dan nog is elk paard verschillend, ook al zijn ze van hetzelfde ras.

horseyfries

Re: Is een Fries een koud- of een warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:26

Dan heb je het alleen maar over uiterlijk, het verschil tussen koudbloed en warmbloed is veel meer dan dat, omdat het erom gaat uit welke voorouderen een ras is ontstaan, welke eigenschappen (intern, hartwaarden, bloedwaardes, enz.) daardoor in zo'n ras normaal zijn, en dan is er een duidelijk verschil tussen warmbloeden en koudbloeden.

Ik begrijp niet hoe mensen erbij komen dat je puur op uiterlijk een iets zwaarder paard tot de koudbloeden zou mogen rekenen, er staan toch ondertussen in de afgelopen pagina's genoeg artikelen waarin je kan lezen dat dat niet klopt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:31

Horseyfries, je moet eens weten hoeveel mensen denken dat Gelderse(en Groningers FTM) van koudbloeden afstammen of zelfs koudbloeden zijn. Bijna niet uit te roeien zoiets.

Of mensen die denken dat het KWPN onstaan is uit kruisingen tussen trekpaarden en volbloeds.

Geen besef van de ontstaansgeschiedenis van de warmbloedfokkerij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:32

En blijkbaar ook niet bereid om bij te leren? ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:38

horseyfries schreef:
En blijkbaar ook niet bereid om bij te leren? ;)

Geen idee maar ik zie deze(is het een koudbloed) vraag/opmerking erg vaak bij deze wat "klassiekere" rassen en types steeds weer terug komen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:48

In de laatste Paard&Sport stond nog bij dat stukje voor kids (jep, toegegeven, dat stuk lees ik ook altijd), dat een Fries een koudbloed is..

Bij een blad dat verbonden is aan de KNHS notabene 8)7 Zo worden de penny meisjes natuurlijk verkeerd geïnformeerd..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:03

Lastig overigens hoor de oorsprong van vele rassen is toch vaak niet helemaal meer te achterhalen.

Blij dat ik ook een fjord heb, die houdt het simpel, dat is een fjord, punt.
(oke, heb ook nog een lastige.. knabstrupper, dat is ook historische wirwar)
Veel andere rassen waaronder de Fries hebben een kleurrijke historie, die nooit helemaal te achterhalen is,
maar ik stem warmbloed.

En de KNHS schrijft wel vaker rare dingen, hoewel nu weer hele generatie op het verkeerde been is gezet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:58

Klopt, dat heb ik ook gezien en me ook behoorlijk aan gestoord, denk dat ik er ook nog maar even een mailtje over stuur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:48

Er worden wel meer vreemde dingen in dat soort blaadjes geschreven. Ik heb het ook gelezen en dacht nog: 'oei.. tenenkrommend!'. Mensen weten blijkbaar niet hoe je bepaalt wat een koud- en wat een warmbloed is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:02

Voorbeeld van een koudbloed
Afbeelding

en een warmbloed
Afbeelding

Who cares??? ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:07

Ik vind ze meer bij de koudbloeden passen dan de warmbloeden. Neemt niet weg dat het gewoon leuke paarden zijn. :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:56

Id who cares maar Haflinger voert toch arabisch bloed dus volgens de theorie is dit een warmbloed.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:01

Aranel schreef:
In de laatste Paard&Sport stond nog bij dat stukje voor kids (jep, toegegeven, dat stuk lees ik ook altijd), dat een Fries een koudbloed is..

Bij een blad dat verbonden is aan de KNHS notabene 8)7 Zo worden de penny meisjes natuurlijk verkeerd geïnformeerd..

AArrggh ja ik zag het ook, mijn vingers jeukten echt om te mailen en ze even te vertellen dat ze echt een blunder hebben gemaakt {:)-:

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:47

arun schreef:
Id who cares maar Haflinger voert toch arabisch bloed dus volgens de theorie is dit een warmbloed.

Maximaal 1,56% Arabisch bloed maakt dus een warmbloed?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:32

Citaat:
3. De halfbloeden of warmbloeden:
Deze kunnen nog eens onderverdeeld worden in 2 groepen, namelijk in harddravers of halfbloedrenpaarden en in halfbloed niet-renpaarden. De term warmbloed geeft aan dat het paard Oosters bloed in zijn stamboom heeft, voornamelijk door toevoeging van Arabisch bloed. Afhankelijk van de hoeveelheid Arabisch bloed spreekt men van weinig of veel adel. De half- of warmbloedpaarden zijn een overgang tussen volbloeden en koudbloeden: allen zijn kruisingsproducten. De eerste werden vooral aangehouden voor het dragen van leger-ruiters en voor lichte trekkracht en vervolgens voor ontspanningsdoeleinden en sport. In de economisch meest welvarende landen ging de afname van de trekpaardenstapel samen met een toename van de halfbloedpaarden. Thans maken niet-renpaarden halfbloeden het grootste aantal uit van de wereldpaardenstapel, denk maar aan BWP (Belgisch Warmbloedpaard), KWPN (Koninklijk Warmbloedpaardenstamboek Nederland), SF (Selle Francais)….

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:34

Citaat:
3. De halfbloeden of warmbloeden:
Deze kunnen nog eens onderverdeeld worden in 2 groepen, namelijk in harddravers of halfbloedrenpaarden en in halfbloed niet-renpaarden. De term warmbloed geeft aan dat het paard Oosters bloed in zijn stamboom heeft, voornamelijk door toevoeging van Arabisch bloed. Afhankelijk van de hoeveelheid Arabisch bloed spreekt men van weinig of veel adel. De half- of warmbloedpaarden zijn een overgang tussen volbloeden en koudbloeden: allen zijn kruisingsproducten. De eerste werden vooral aangehouden voor het dragen van leger-ruiters en voor lichte trekkracht en vervolgens voor ontspanningsdoeleinden en sport. In de economisch meest welvarende landen ging de afname van de trekpaardenstapel samen met een toename van de halfbloedpaarden. Thans maken niet-renpaarden halfbloeden het grootste aantal uit van de wereldpaardenstapel, denk maar aan BWP (Belgisch Warmbloedpaard), KWPN (Koninklijk Warmbloedpaardenstamboek Nederland), SF (Selle Francais)….

Definitie spreekt niet over % toch.

tijntje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:38

Hehe ik werd altijd uitgelachen op stal omdat ik zij dat een Fries n warmbloed was

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:50

een warmbloed! :)
want dat kun je zien bij een filmpje bij penny.nl ;)
Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 22-12-12 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:53

Sammyoo schreef:
Voorbeeld van een koudbloed
[ Afbeelding ]

en een warmbloed
[ Afbeelding ]

Who cares??? ;)

je bedoeld andersom, want dat gouden paard is een warmbloed. en dat zwarte pssrd is een koudbloed! ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:53

Die 'gouden' is een Haflinger (volgens de meesten nog steeds een koudbloed), de zwarte is een Groninger, een warmbloed. Ik heb deze foto's geplaatst om aan te tonen dat de termen koudbloed en warmbloed niet zoveel zeggen over hoe 'zwaar' een paard is. Deze discussie vind ik eigenlijk ook niet zo interessant.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:18

Sammyoo schreef:
Die 'gouden' is een Haflinger (volgens de meesten nog steeds een koudbloed), de zwarte is een Groninger, een warmbloed. Ik heb deze foto's geplaatst om aan te tonen dat de termen koudbloed en warmbloed niet zoveel zeggen over hoe 'zwaar' een paard is. Deze discussie vind ik eigenlijk ook niet zo interessant.

ow, ik bedoelde het lief..... :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:21

Mischien een heel stom antwoord maar is het niet gewoon een kruising van warm en koud of kan dat niet?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:22

paardjeanouk schreef:

Solly :(:)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:56

Sammyoo schreef:
paardjeanouk schreef:

Solly :(:)

van mij ook een sorry ;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:57

Koudbloeden!
Friesen,Shetlanders,Fjorden,Tinkers,Haflingers,Shire,BelgisheTrekpaard :)
En ik vind dat ook de leukste rassen *D