lusitano veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:27

Haha , ik ook niet mijn Spanjaard heeft de goede maat en heeft ook geen paard nodig van 1,75

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:18

Hier ook, was mijn generatie en die ervoor gemiddeld zo'n 1.55m, tegenwoordig zijn ze ook al snel 1.75m. Maar hier hebben ze wel korte pootjes. (ik heb het hier over mensen ;) )

Wat ik raar vind, is dat mensen zo bang zijn om onder het paard uit te komen met de voeten terwijl dat voorheen eigenlijk normaal was en als ideaal werd gezien.
Hier een groot aantal oudere illustraties.
Dan kun je zeggen de paarden waren kleiner, dat is zo, maar de mensen waren toen ook kleiner!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:17

Citaat:
Hier ook, was mijn generatie en die ervoor gemiddeld zo'n 1.55m, tegenwoordig zijn ze ook al snel 1.75m. Maar hier hebben ze wel korte pootjes. (ik heb het hier over mensen )

Jaja korte pootjes of niet ik hou wel van portugeese mannen :D

Jessix

Re: lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:16

Mijn luso meet nu met z'n 3 jaar 1.65m, maar die is zeker wel rastypisch en komt ook uit een ouderwetse bloedlijn. Ik denk dat hij toch wel richting de 1.70m gaat. Had voor mij niet gehoeven, maar ik kan 't niet tegen houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:02

Ik vind het persoonlijk niet erg als een paard klein is, prettig zelfs, maar dan moeten ze wel voldoende lijf hebben voor mijn lange benen...
Voor 't gezicht maakt het me niet zoveel uit, maar ik zit gewoon fijner als mijn benen niet een eind onder m'n paard uit zwabberen, en kan m'n hulpen dan ook wat prettiger geven...

Mijn Lusitano-merrie is 1.58, ik ben zelf 1.76 met lange benen, maar bij haar gaat het prima, omdat ze een diep lijft heeft...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:25

Nouvel schreef:
Ik vind het persoonlijk niet erg als een paard klein is, prettig zelfs, maar dan moeten ze wel voldoende lijf hebben voor mijn lange benen...
Voor 't gezicht maakt het me niet zoveel uit, maar ik zit gewoon fijner als mijn benen niet een eind onder m'n paard uit zwabberen, en kan m'n hulpen dan ook wat prettiger geven...

Mijn Lusitano-merrie is 1.58, ik ben zelf 1.76 met lange benen, maar bij haar gaat het prima, omdat ze een diep lijft heeft...

Dat van de hulpen lijkt me ook wel prettiger. Ik vind jullie een prima combinatie! Zelf wilde ik wel een grote Lusitano. Dat wil zeggen van iets boven de 1.60m. Ik vind het niet mooi staan als ik op een kleiner paard zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:10

dank je!

zo ziet onze combi er uit:
http://img18.imageshack.us/img18/3032/dsc0187aa.jpg

zou ik opnieuw op zoek gaan zou ik misschien ook iets boven de 1.60 gaan zoeken, maar ik zou niet veel groter willen, omdat ik dat voor het aangespannen rijden niet prettig vind, dan vind ik een kleiner paard handzamer...

maar voor het geven van beenhulpen is het inderdaad veel prettiger als je mooi contact hebt met je been en met je voeten er een stuk onder hangen (is mijn persoonlijke ervaring), en dat hoeft dus helemaal niet met de hoogte van een paard te maken te hebben.
Een paard van 1.70 kan ook weinig lijf hebben, waardoor je er met je voeten onderuit komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:13

Nouvel, je paard toont groter en zo zit alles wel in verhouding, dit vind ik het mooist. Als de benen halverwege komen vind ik niet mooi. Ik denk dat je zo ook de hulpen het best kan geven, alles zit toch op de goede plaats?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:28

ja bij mijn merrie gaat dat prima, omdat ze voldoende lijf heeft.
ik heb ook paarden gereden met dezelfde stokmaat of hoger die minder lijf hadden, en waar ik dan wel onderuit steek, en dan kom je wat in de knoei met je hulpen geven (ik dan, want dan neig ik om m'n been op te gaan trekken enzo...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

Wat bedoel je met lijf, rondgeribt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:58

diep naar beneden toe (van schoft naar onderkant buik zeg maar), erg rond en weinig diep (naar beneden) is weer lastiger met lange benen, dan kom je wijd te zitten en heb je helemaal geen aansluiting met je been...
hmm, lastig uit te leggen zo zonder het te kunnen laten zien...
heb je een beetje een idee wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:00

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, mijn paard is 1.62 en ik ben 1.70 en als ik op hem zit, dan is dat het zelfde als bij jouw, de meesten denken nl dat hij 1.68 is. Ze geloven niet dat het maar een ukkie is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:32

Misschien komt het door mijn ervaring in pony rijden en de Akhal Teké die ik had (over weinig lijf gesproken ;) ), maar ik heb geen problemen met voeten die onder het paard uitsteken. Ik drijf gewoon zoals het moet, net onder het zadel, met de boven binnenkant van de kuit, en gebruik verder vooral mijn zit, dus voor mij maakt het niet erg uit waar mijn voeten zijn. Sterker nog, ik vind een breed paard vreselijk, maar dat heeft meer te maken met mijn heupen en mijn strakke spieren waardoor ik mijn benen niet goed kan spreiden (behalve onde narcose, dan scheuren ze gewoon de boel :+ ).
Ik heb wel korte benen, en ben maar 1.65m dus heb ook niet zoveel paard nodig. :D
Maar ik snap wel dat iemand die neiging krijgt en been op te trekken, ik zag op foto's dat ik het ook deed toen de hengst stug was met buigen. Dat was dan wel in de fase dat hij nog naar mijn hulpen afgesteld werd. Ik houd niet van stevig moeten drijven.
Maar zulke dingen zijn natuurlijk heel persoonlijk, want we hebben niet allemaal dezelfde figuren en stijl.
Ik wilde alleen aangeven dat de smaak veranderd is door de jaren heen. Met de omslag zo rond de jaren 80 volgens mij. Kan me in elk geval niet herinneren dat we voor de tijd nou persee op grote paarden wilden uitkomen. Op de verenigingen waren heel grote paarden in elk geval nog uitzonderingen. En als je zag wat een lange lijzen er op ponies rondscheurden, daar zou men tegenwoordig schande van spreken hahaha, die (ruiters) moesten hun benen optrekken bij het springen anders hadden ze zelf de balk te pakken. :+

Maar ik dwaal af, sorry.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:56

russel schreef:
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, mijn paard is 1.62 en ik ben 1.70 en als ik op hem zit, dan is dat het zelfde als bij jouw, de meesten denken nl dat hij 1.68 is. Ze geloven niet dat het maar een ukkie is.

Zo eentje heb ik er ook rondlopen hier! Inderdaad maar 1.63m, maar met een ego van wel 1.80m!! Pas als hij in de wei staat zeggen mensen: "Oh hij is helemaal niet zo groot!" :D Maar ik heb er dus ook een van 1.83m.. Kan er ook niets aan doen: Het veulen is een grote kerel geworden!! En dan nu een Luso die volgens zeggen misschien de 1.70m wel gaat halen. En dan heb ik ook nog een mini van 70cm, dus ik ben van alle markten thuis! ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:00

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:11

jus schreef:
Citaat:
Hier ook, was mijn generatie en die ervoor gemiddeld zo'n 1.55m, tegenwoordig zijn ze ook al snel 1.75m. Maar hier hebben ze wel korte pootjes. (ik heb het hier over mensen )

Jaja korte pootjes of niet ik hou wel van portugeese mannen :D

Haha...ik denk dat ik ook meer hou van Portugese mannen, ze lijken iets zachter van karakter (meer ingetogen) dan de Spanjaarden...of heb ik dat mis op (heb ook die zelfde indruk van de paarden)?
Grappig, misschien naast een paarde-verkoop-site, ook een dating site installeren? Amazone zoekt Portugees paard mét inclusief knappe Portugese ruiter inbegrepen hihihi...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:13

kun je eigenlijk n.a.v. de maat van een veulen al ong. inschatten hoe groot 'ie later zal worden?

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:16

Hey, Marcha hier op bokt heeft een aantal maanden gewerkt in Portugal oa met een Lusitano. Toen ze vertrok is die ook verkocht, misschien kun je haar een pb sturen voor de contactgegevens van die stal in Portugal?

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:23

Nouvel schreef:
kun je eigenlijk n.a.v. de maat van een veulen al ong. inschatten hoe groot 'ie later zal worden?

Ja, dit kun je redelijk doen. Als ze precies 1 jaar oud zijn, hebben ze 90% van hun stokmaat gehaald.
Ook met het touwtje naar de koot tot de elleboog, en dan van de elleboog richting schoft, en wat er dan uitsteekt, dat wordt dan de uiteindelijke stokmaat. Uiteraard is het niet helemaal precies, maar is wel een richtlijn.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:27

Nouvel schreef:

Ongeveer wel, als ze normaal goeien (dus zonderstop vanwege slechte omstandigheden, bereiken ze een bepaald percentage van de groei op bepaalde leeftijden.
Echter heb je natuurlijk wel verschillen, de ene groeit heel gelijdelijk, de andere met stoten, dus het is altijd een schatting.

Dit zijn de percentages van de KWPN'ers. Iberiers groeien langzamer maar langer door, dus dat zal ietsje afwijken, maar ook geen giga hoeveelheid;

leeftijd in maanden -- percentage eindhoogte min -- percentage eindhoogte max
0 -- 64 % -- 61 %
2 -- 74 % -- 70 %
6 -- 86 % -- 83 %
12 -- 93 % -- 91 %
18 -- 96 % -- 94 %
24 -- 98 % -- 96 %

Uiteraard is dit een gemiddelde en je hebt altijd de uitschieters en de uitzonderingen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:16

Het is ongeveer in te schatten maar wij hebben 2 PRE jaarling merries staan toen ze net bij mama weggingen was het schimmeltje echt stukken kleiner dan de zwarte nu ze over het jaar zijn zijn ze goed gegroeid en de roodschimmel is zelfs groter als de zwarte., ben benieuwd hoe ze uitgroeien.