Wie heeft er een lekkere klassieke fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:51

Ans, jij werkt toch bij een fokker dacht ik? Dan zou je dat van het rijtipisch/tuigtypisch toch kunnen navragen? Lijkt me leuk om zijn visie te horen.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:51

geerke schreef:
ik krijg nieteens fatsoenlijke peesbeschermers om...
Die van mij heeft trouwens ook ZE.

Ik ook niet := hij hoeft gelukkig alleen achter waar ik nu een paar goede leren voor heb gevonden die goed passen :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:52

Standfoto heb ik niet eens denk ik...

Hier een los werk foto:
Afbeelding
Had hem hier net een paar maandjes

Heb er wel eentje MET ruitertje:
Afbeelding

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:53

bij lammie dachten we destijds ook dat ze ZE zou hebben, maar we voerden eerst altijd friesche brok en net die periode even niet ivm dat er op stal vanuit de bulk (voersilo) werd gevoerd, toen ze deze klachten kreeg (schuren, jeuk, wonden tot bloedens toe) zijn we weer terug naar de friesche brok gegaan en hoppa de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon...

Breghje

Wahahaa Zilfstar!! Dikke dop in beeld!! Lief met je dochtertje!!

Wat een verschil tussen Jana en Lammie, mooi om te zien!

Zilfstar

JAAAAA gevonden! Was de eerste dag dat ik hem had:
Afbeelding

(Volgens mij is ie wat voller geworden. Ik hoop dat dat spieren zijn := )
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-09-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:54

Breghje schreef:
Ans, jij werkt toch bij een fokker dacht ik? Dan zou je dat van het rijtipisch/tuigtypisch toch kunnen navragen? Lijkt me leuk om zijn visie te horen.

Ja ik werk bij een handelsstal:
http://www.friesepaardenhoeven.nl

Heb 1 of 2 pagina's terug een paar paarden eruit gevist en bij gezet wat ik denk> sporttype of wat klassiekere type.

bedoel jij Diaan van rijtypisch = luxe en tuigtypisch = barok?
Vrijdag ben ik daar weer, ben benieuwd naar zijn oordeel :j :D zal hem vrijdag vragen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:54

Zilfstar, ik vind hem redelijk barok hoor... Op de loswerkfoto zou je zeggen net niet, maar met ruitertje erop, die meer van de zijkant, toch weer net wel.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:56

Breghje schreef:
Wahahaa Zilfstar!! Dikke dop in beeld!! Lief met je dochtertje!!

Wat een verschil tussen Jana en Lammie, mooi om te zien!

ja dat verschil was inderdaad enorm...maar juist door het karakter van lammie heb ik echt geleerd hoe ik daar mee moet omgaan en uiteindelijk kon ik lezen en schrijven met dat paard.
jana is gewoon echt een grote knuffel en heel relaxed, kon ik vanaf dag 1 dat ik haar heb zo mee weg rijden...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:57

Nee, fokkers hebben een bepaald beeld voor ogen met fokken, meer richting de tuigers wat meer barok is korter en compacter, of richting de luxe sportpaarden, die moeten langer zijn en hoger op de benen staan om de dressuur oefeningen goed uit te kunnen oefenen.

Wat uiteraaaaard níet wil zeggen dat meer tuigergefokten niet kunnen dressuren!!!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:59

Breghje schreef:
Nee, fokkers hebben een bepaald beeld voor ogen met fokken, meer richting de tuigers wat meer barok is korter en compacter, of richting de luxe sportpaarden, die moeten langer zijn en hoger op de benen staan om de dressuur oefeningen goed uit te kunnen oefenen.

Wat uiteraaaaard níet wil zeggen dat meer tuigergefokten niet kunnen dressuren!!!

ja en bij de academische rijkunst zoeken ze juist naar het oude type fries...niet te groot, compact gebouwd, lage staartinplant, zacht en goedmoedig meewerkend karakter enz.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:59

Zilfstar schreef:
JAAAAA gevonden! Was de eerste dag dat ik hem had:
Afbeelding

(Volgens mij is ie wat voller geworden. Ik hoop dat dat spieren zijn := )

Eeeehmm.. dat kan je voelen he, met je duim langs de ribbetjes... als je die moet zoeken, dan zijn het ...eeeehmmm... niet de spieren zeg maar... :D

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:00

Breghje schreef:

Ahh okee, dan heb ik dus een stevige (niet dikke :)) ) sportfries?
Al is de mijne geloof ik niet echt met een specifiek doel gefokt, is papierloos en als 4,5maand oud veulen op de markt verkocht.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:01

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:01

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

ja en bij de academische rijkunst zoeken ze juist naar het oude type fries...niet te groot, compact gebouwd, lage staartinplant, zacht en goedmoedig meewerkend karakter enz.

Pcies, het ligt ook echt aan het paard zelf . Ik doe zelf aan Centered Riding, daar maakt het geen hout uit hoe het paard gebouwd is, maar idd wel meteen rechtrichten en soepel maken van beiden. Ik heb trouwens eens een open training gezien van KR, maar met dat takje hoef ik bij de mijne niet aan te komen... een paar keer tikken en ik wordt vriendelijk verzocht tijdens mijn ronde langs de maan even te zwaaien.. :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:03

Breghje schreef:
Eeeehmm.. dat kan je voelen he, met je duim langs de ribbetjes... als je die moet zoeken, dan zijn het ...eeeehmmm... niet de spieren zeg maar... :D

Ribbetjes???? Hoe voelen die aan dan ? :o :D :+

Nee ik kan ze nog wel voelen (net aan...)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:03

naambordjes schreef:
Breghje schreef:

Al is de mijne geloof ik niet echt met een specifiek doel gefokt, is papierloos en als 4,5maand oud veulen op de markt verkocht.

Als ie niet van een fokker afkomt maar idd voor de lol is gefokt, dan is het moeilijk te zeggen met welk doel hij op de wereld is gezet. :D Bregh is specifiek barok gefokt (in elk geval was dat de planning van de fokker) maar wel om de sport in te gaan. Afijn, dat laatste is in elk geval mislukt. _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:04

Zilfstar schreef:
Breghje schreef:

Ribbetjes???? Hoe voelen die aan dan ? :o :D :+

Nee ik kan ze nog wel voelen (net aan...)

_O- Dééénk dat ie dan wel een soort van tikkie eeeehmm... onderbespierd is zeg maar... zeg ik dat tactisch? :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:05

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

Pcies, het ligt ook echt aan het paard zelf . Ik doe zelf aan Centered Riding, daar maakt het geen hout uit hoe het paard gebouwd is, maar idd wel meteen rechtrichten en soepel maken van beiden. Ik heb trouwens eens een open training gezien van KR, maar met dat takje hoef ik bij de mijne niet aan te komen... een paar keer tikken en ik wordt vriendelijk verzocht tijdens mijn ronde langs de maan even te zwaaien.. :D

ik gebruik bij de mijne ook geen takje of iets dergelijks hoor...gewoon simpel barebackpad en kaptoom tegenwoordig en dat wissel ik af met kaptoom en zadel...niks meer, niks minder...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:08

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

ik gebruik bij de mijne ook geen takje of iets dergelijks hoor...gewoon simpel barebackpad en kaptoom tegenwoordig en dat wissel ik af met kaptoom en zadel...niks meer, niks minder...

Dat scheelt al uiteraard. Ik schrok toen eigenlijk terug van de enorme hoeveelheid ijzer die het paard toen in zijn mond had hangen, en dat getik met dat takje.
Misschien had jij beter die clinic kunnen geven. :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:10

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

Dat scheelt al uiteraard. Ik schrok toen eigenlijk terug van de enorme hoeveelheid ijzer die het paard toen in zijn mond had hangen, en dat getik met dat takje.

ja die kandare hoeft van mij ook niet hoor...marijke zegt wel dat dat het meest vriendelijke bit is wat er bestaat, maar mij moet ze toch eerst overtuigen oftewel bewijs laten zien dat het zo is...
ik heb het liefst zo min mogelijk nodig om toch datgene te bereiken wat ik wil...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:10

Breghje schreef:
_O- Dééénk dat ie dan wel een soort van tikkie eeeehmm... onderbespierd is zeg maar... zeg ik dat tactisch? :D

Tactisch genoeg :D Ik ben zelf ook nogal euh... barok van bouw :+ bourgondisch zeg maar... :Y) En zoveel krijgt ie niet eens: bij elkaar een kwart schep biks (over 2 momenten verdeeld) en onbeperkt ruwvoer (gras 24/7 in de zomer, kuil en hooi in de winter). En eens per dag een wortel of appeltje.

En ja... beweging: wrs minder dan zou moeten, maar hij wordt er niet nors of heet van. Blijft altijd vrolijk! Miss wel omdat ie zo weinig hoeft te werken haha. Hij heeft vroeger direct vanaf inrijden al wedstrijden gelopen en nu... rij ik 1 a 2 keer op hem, longeer hem af en toe en rijdt zoon dus op hem (half uur eens per week) en dochter aan de longe kwartiertje eens per week.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-09-10 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:11

Breghje schreef:
naambordjes schreef:

Als ie niet van een fokker afkomt maar idd voor de lol is gefokt, dan is het moeilijk te zeggen met welk doel hij op de wereld is gezet. :D Bregh is specifiek barok gefokt (in elk geval was dat de planning van de fokker) maar wel om de sport in te gaan. Afijn, dat laatste is in elk geval mislukt. _O-

hahahah achjoh jij sport toch met der?? of wordt dat er niet mee bedoeld _O- :')
Neeh mijne was ongelukje of probeerseltje oid :)) maar hij is wel goed gelukt vind ik, papa en mama van Haiko bedankt *D

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:12

Zilfstar schreef:
Tactisch genoeg :D Ik ben zelf ook nogal euh... barok van bouw :+ bourgondisch zeg maar... :Y) En zoveel krijgt ie niet eens: bij elkaar een kwart schep biks (over 2 momenten verdeeld) en onbeperkt ruwvoer (gras 24/7 in de zomer, kuil en hooi in de winter). En eens per dag een wortel of appeltje.

En ja... beweging: wrs minder dan zou moeten, maar hij wordt er niet nors of heet van. Blijft altijd vrolijk! Miss wel omdat ie zo weinig hoeft te werken haha. Hij heeft vroeger direct vanaf inrijden al wedstrijden gelopen en nu... rij ik 1 a 2 keer op hem, longeer hem af en toe en rijdt zoon dus op hem (half uur eens per week) en dochter aan de longe kwartiertje eens per week.

Ahh das toch heerlijk voor paardlief!! lekker met de hele fam. ervan genieten +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:18

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

ja die kandare hoeft van mij ook niet hoor...marijke zegt wel dat dat het meest vriendelijke bit is wat er bestaat, maar mij moet ze toch eerst overtuigen oftewel bewijs laten zien dat het zo is...
ik heb het liefst zo min mogelijk nodig om toch datgene te bereiken wat ik wil...

Het rammelde in elk geval dusdanig hard dat ik het kon horen... en als iets rammelt lijkt me dat al niet lekker zitten bij een paard, kan er niks aan doen. Wel leuk om te zien dat je meteen weet wie ik bedoel. :D Ik rijd ook gewoon met een dubbelgebroken bitje bij Bregh, en dat gaat goed.