juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:44

_Lott schreef:
maar moeten jullie hier eens kijken, deze merrie heeft een totaal andere halshouding en is dus niet moeilijk in een goede houding te laten lopen. helaas door een verkeerde manier van beleren is ze wel lastig geweest in de hand maar dit wordt steeds beter:

http://94.100.118.108/804900001-8049500 ... _j6mz.jpeg

http://94.100.120.86/601550001-60160000 ... _g-P0.jpeg

deze merrie word te kort in de hals gereden, en staat te veel druk op de teugel, zie je trug in de mond hoeken van het dier.

mol
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-04-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:49

ten eerste heeft deze merrie een korte hals. dus langer maken kun je niet

en daarnaast je moet toch iets bij je houden? in de dressuur zie je zeker hoog in de sport nooit paarden die met hun neus ver eruit komen. verklaar dat dan eens?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:50

Moll schreef:
_Lott schreef:

en dan van veel verschillende niveau's om de wedstrijd sport!

dan zzit je bij mij niet goed, als het daarom gaat

mol

hoezo zit je dan niet goed?

verschillende niveau's zegt toch wat

ik vind er weinig aan om naar combinaties te kijken waarbij ruiter en paard weinig kunnen en er dus alleen maar lang en laag gereden moet worden. dat is mooi voor het B/L niveau

want daarna moet het toch opgerichter

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:08

waarom je dan bij mij niet goed zit, omdat het rijden opzich meer is dan alleen maar zogenaamd nivo, er zijn zoals jij ze dan benoemt B ruiters die met meer gevoel en suplesse kunnen rijden en met meer rijkunstig gevoel dan mensen die zoals jij het dan noemt in het M of Z rijden, en als je zoals je aan geeft er weinig aan vind om naar te kijken heb jij het over het wedstrijd verband, en daar draait het paardrijden niet om, het is mooi om te kijken wanneer paard en ruiter ongeacht de gradatie van opeleiding van ruiter en of paard, die laatse bepaalt toch de duur van de opleiding, en niet andersom, zoals veel mensen denken, en dan te zien hoe deze 2 tot 1 versmolten raken, oprichting is niet een doel opzich, het heet te maken tot wqar het paard in zijn opleiding is en in hoevere het dier van de voorhand af gereden kan worden en dus meer op het achterbeen gereden kan worden, 80% van de wedstrijd dressuur, (in mijn ogen) kan dit nog niet eens vragen aan hun paard, laatstaan het zelf uitvoeren.
ik persoonlijk heb niet zo'n hoge hoed op van doorgewinterde wedstrijd ruiters, dit omdat deze het paard gebruiken voor de dressuur en dus vergeten waar de dressuur voor ontwikkeld is, en dat veel heel veel ruiters met te veel druk in de hand rijden simpel weg omdat ze niet weten wat aanleuning is en ook niet weten hoe het moet voelen.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:15

_Lott schreef:
ten eerste heeft deze merrie een korte hals. dus langer maken kun je niet

en daarnaast je moet toch iets bij je houden? in de dressuur zie je zeker hoog in de sport nooit paarden die met hun neus ver eruit komen. verklaar dat dan eens?

verklaar dat een, bij je houden? volgens mij, heb je al deze tijd nog niet begrepen wat ik hier voorgaands heb geschreven, spijtig....

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:19

Waar is de dressuur dan voor bedoelt? losgelatenheid en soepelheid in het lichaam. maar daarnaast is het toch het doel om het paard hogerop te rijden, en voor velen om het paard erna te verkopen?

wat houdt doorgewinterde wedstrijdruiters in? wedstrijdruiters die graag hogerop willen komen in de sport? en graag een winstpunt willen halen en het liefst nog het oranje lintje? maar daar hoeft het paard toch niet onder te leiden.

wanneer er te weinig contact is met de teugel, zal een jury je in de knhs sport erop afstraffen. je mag namelijk niet met losse verbinding rijden. natuurlijk is het de bedoeling dat er een lichte verbinding is, maar niet een boogje in de teugels.

bij je houden bedoel ik, onder me houden. het paardm oet onder me lopen, hij kan toch niet verzameld lopen als de hals ver naar voren is? dan moet het paard toch in het geheel bij elkaar gaan lopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:32

De dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur. Het doel is het paard mooier maken, sterker maken, geestelijk en lichamelijk te ontwikkelen, en dat zonder druk en stress. Wedstrijden zijn ooit bedacht om onderling te meten hoe ver de africhting van oorlogspaarden was qua beheersing voor in het slagveld.

Tegenwoordig is dressuur vooral een middel om geld te verdienen door het paard zo snel mogelijk naar het Z te rijden voor de verkoop, liefst voor hun 5e de galopwissels er al op want dan stijgt de waarde toch al weer een flink stuk. Lichamelijke en geestelijke rijping wordt overgeslagen, is ondergeschikt aan het belang van de financiele kant. Dat slaat weer door op mensen die met de beste bedoelingen met een jong paard beginnen, dit aanschaffen bij een handelsstal waar vervolgens ook gelest gaat worden bij de staleigenaar, vaak een 'hogere' dressuurruiter. De goedbedoelende koper moet in de lessen steeds meer van het paard vragen, loopt wel tegen protest aan maar wordt door de instructeur een verhaal voorgehouden van: paard is nu 5, en moet gewoon aan het werk, je wilt toch straks het M in??!

Geloof me, heb dat zo vaak gezien, en zo veel paarden de vernieling in zien lopen door dit soort praktijken.

Zonde, en het oorspronkelijke doel wordt volledig vergeten. Paard wordt als middel gezien om ter meerdere eer en glorie van ambitieuze ruiters ingezet om zo snel mogelijk hoog in de sport te lopen.

Een enkeling neemt echt de tijd om zorgvuldig een paard op te leiden, zonder geldelijk belang en zonder te snel te veel te willen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:13

_Lott schreef:
Waar is de dressuur dan voor bedoelt? losgelatenheid en soepelheid in het lichaam. maar daarnaast is het toch het doel om het paard hogerop te rijden, en voor velen om het paard erna te verkopen?

Neen zoals Mindfields al aan gaf, doel van dressuur is het paard te gimnastisheren, te sterken en te verijken, in de lichaams beweging van het dier, tot doel de hoogschool oefeningen, alles wat je daar voor doet is voorberijding tot dat ultime onderdeel.

Citaat:
wat houdt doorgewinterde wedstrijdruiters in? wedstrijdruiters die graag hogerop willen komen in de sport? en graag een winstpunt willen halen en het liefst nog het oranje lintje? maar daar hoeft het paard toch niet onder te leiden.

het is geen probleem om een wedstrijd te willen rijden uiteraard niet, het probleem is indeze dat het paard ondergeschikt is aan de zo genoemde wedstrijd sport en prestatie drang :r, doorgewinterde wedstrijdruiters zijn die mensen die wedstrijden willen doen en dus daarom een paard kopen. en dus de doelstelling en oorsprong vergeten of simpelweg nooit hebben gekent, dit soort mensen hebben dan ook nooit meer gelezen dan het preovenboekje, en zijn wereld vreemd als het om de echte dressuur gaat, proefgericht trainen.

Citaat:
wanneer er te weinig contact is met de teugel, zal een jury je in de knhs sport erop afstraffen. je mag namelijk niet met losse verbinding rijden. natuurlijk is het de bedoeling dat er een lichte verbinding is, maar niet een boogje in de teugels.

aanleuning en teugelgewicht heeft niks te maken met waslijnteugels, echter de gevoeligheid en snelheid van de ruiter, die als er echt correct gereden word het hoofd met de tugel naar voren duwt zoals ze dat zeggen, waardoor de teugel als een stokje in contact staan tussen de hand van de ruiter en de hond van het paard, en dit alles is niks meer dan teugel gewicht.

Citaat:
bij je houden bedoel ik, onder me houden. het paardm oet onder me lopen, hij kan toch niet verzameld lopen als de hals ver naar voren is? dan moet het paard toch in het geheel bij elkaar gaan lopen.
[/quote]
verzameling komt van uit de ruiter niet van uit het paard, wanneer de ruiter heet paard correct aan de hulpen heeft staan en du het paard met de zit kan controleren kan het dier als een arcordion in en uit elkaar geschoven worden, wanneer het paard meer gaat zitten op de achterhand komt de voorhand meer om hoog en kan de oprichting met hals lengte verkregen worden zonder dat de hand van de ruiter het dier in elkaar trekt. dat het paard onder de massa moet lopen heeft in deze eerder te maken met het rechtrichten van het dier(basis) dan het verzamelen.

mol

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:15

Moll schreef:
waarom je dan bij mij niet goed zit, omdat het rijden opzich meer is dan alleen maar zogenaamd nivo, er zijn zoals jij ze dan benoemt B ruiters die met meer gevoel en suplesse kunnen rijden en met meer rijkunstig gevoel dan mensen die zoals jij het dan noemt in het M of Z rijden, en als je zoals je aan geeft er weinig aan vind om naar te kijken heb jij het over het wedstrijd verband, en daar draait het paardrijden niet om, het is mooi om te kijken wanneer paard en ruiter ongeacht de gradatie van opeleiding van ruiter en of paard, die laatse bepaalt toch de duur van de opleiding, en niet andersom, zoals veel mensen denken, en dan te zien hoe deze 2 tot 1 versmolten raken, oprichting is niet een doel opzich, het heet te maken tot wqar het paard in zijn opleiding is en in hoevere het dier van de voorhand af gereden kan worden en dus meer op het achterbeen gereden kan worden, 80% van de wedstrijd dressuur, (in mijn ogen) kan dit nog niet eens vragen aan hun paard, laatstaan het zelf uitvoeren.
ik persoonlijk heb niet zo'n hoge hoed op van doorgewinterde wedstrijd ruiters, dit omdat deze het paard gebruiken voor de dressuur en dus vergeten waar de dressuur voor ontwikkeld is, en dat veel heel veel ruiters met te veel druk in de hand rijden simpel weg omdat ze niet weten wat aanleuning is en ook niet weten hoe het moet voelen.

mol

en vertel nou eens, waar haal je die wijsheden statistieken vandaan?

Nu is voor mij wel meteen duidelijk waarom ik niet direct enthousiast werd toen jij/jullie opperden een clinic te gaan geven....
..

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:16

Dit is mijne :D Dit is ongeveer een jaar geleden. Ro is van eind mei, hij was hier ruim 3,5 en nog geen half jaar onder het zadel. Ik reed hem toen 1 of 2 keer in de week. Deze foto is gemaakt toen ik 1 dag mijn nieuwe zadel had :P

Afbeelding

Maar nadat ik hem wat vaker ging rijden kreeg meneer ook steeds meer praatjes, zodra ik meer van hem ging vragen ging het hop, dat hoofd de lucht in. Gelukkig gaat dat nu wel steeds beter, vooral z'n galop is de laatste tijd vooruit gegaan. En ik mag echt niet zeuren, ben net een maandje weer intensief bezig en heb daarvoor vanaf december stil gestaan door dat rotweer. Kon helemaal niks meer. Deze foto is nog van eind oktober, hier loopt ie absoluut veel te diep, maar laat ie wel mooi vanuit zijn schoft los, hij moet hier natuurlijk veel meer met zijn neus eruit:

Afbeelding

Maar dan ineens, zoals gisteren, kan ie wel ineens de hele tijd laag lopen, en soms is er niks mee te bezeilen en zijn we alleen maar aan het sterren kijken. Hem eerst gewoon maar los laten etc werkt ook niet, dan snapt ie er helemaal niks meer van. wat ik nu doe is, zodra hij maar iets meegeeft, gelijk heel veel belonen, maar vaak is het zo dat zodra ik 'Goed zo' zeg, of 'Braaf paard', hoppaaa, weer omhoog :') hij vindt het gewoon heel erg moeilijk, maar ik merk wel dat het steeds iets makkelijker gaat.

En nog 2 foto'tjes van de galop, eerste is van oktober, andere is van vorige week.
http://i371.photobucket.com/albums/oo15 ... G_8283.jpg
http://i371.photobucket.com/albums/oo15 ... cture1.png

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:17

Mindfields schreef:
De dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur. Het doel is het paard mooier maken, sterker maken, geestelijk en lichamelijk te ontwikkelen, en dat zonder druk en stress. Wedstrijden zijn ooit bedacht om onderling te meten hoe ver de africhting van oorlogspaarden was qua beheersing voor in het slagveld.

Tegenwoordig is dressuur vooral een middel om geld te verdienen door het paard zo snel mogelijk naar het Z te rijden voor de verkoop, liefst voor hun 5e de galopwissels er al op want dan stijgt de waarde toch al weer een flink stuk. Lichamelijke en geestelijke rijping wordt overgeslagen, is ondergeschikt aan het belang van de financiele kant. Dat slaat weer door op mensen die met de beste bedoelingen met een jong paard beginnen, dit aanschaffen bij een handelsstal waar vervolgens ook gelest gaat worden bij de staleigenaar, vaak een 'hogere' dressuurruiter. De goedbedoelende koper moet in de lessen steeds meer van het paard vragen, loopt wel tegen protest aan maar wordt door de instructeur een verhaal voorgehouden van: paard is nu 5, en moet gewoon aan het werk, je wilt toch straks het M in??!

Geloof me, heb dat zo vaak gezien, en zo veel paarden de vernieling in zien lopen door dit soort praktijken.

Zonde, en het oorspronkelijke doel wordt volledig vergeten. Paard wordt als middel gezien om ter meerdere eer en glorie van ambitieuze ruiters ingezet om zo snel mogelijk hoog in de sport te lopen.

Een enkeling neemt echt de tijd om zorgvuldig een paard op te leiden, zonder geldelijk belang en zonder te snel te veel te willen.

Maar ik zie in je eigen profiel dat je zelf ook minstens 1 paard binnen een jaar naar de Z2 hebt gereden? Dat kan dan wel?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:23

Verder is mijn mening dat er helemaal niks mis mee is om op wedstrijd te gaan. Uiteraard is het doel je paard te gymnastiseren en hem lekker in zijn/haar vel te laten worden. En dan is het uiteraard leuk meegenomen als je met een puntje thuiskomt :)
Vind het eerlijk gezegd erg kortzichtig om gelijk alle wedstrijdruiters af te schilderen als een stelletje puntenrijders die hun paarden over de kling jagen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:25

Vraag: ter ondersteuning van de ideale houding onder het zadel: wat gebruiken jullie (of juist absoluut NIET) bij het longeren?
Ik heb bijzetteugels gebruikt maar daar ging meneer zwaar op hangen.
Ik gebruik nu regelmatig een slof op de langste stand. Waarom? Zodra ik de slof eraan doe denkt Jippe: HEEE we gaan nu echt werken en gaat dan geconcentreerd aan het werk. Zonder slof is ie sneller afgeleid. Maar MET slof heeft is soms (zoals je op eerdere foto kon zien) de neiging te veel te gana krullen. Dus slof heeft voor en nadelen bij mijn paard.

Ik heb nu de laatste weken Jippe juist helemaal los laten lopen, met halster om, geen longe en dan regelmatig balkjes en nu gaat dat concentreren ook beter. Hij heeft door dat er ook zonder slof gewerkt kan worden. Maar ik heb dan niks in handen natuurlijk om hem lang en laag te vragen.

Dus wat gebruiken jullie: slof, bijzet, elastiek van achter de oren naar beneden, of gogue, pessoa, helemaal niks, of zo'n elastieken touw dat op de schoft ligt en dan tussen de benen doorgaat naar het bit (sorry weet niet hoe DAT heet)...

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:29

Zilfstar schreef:
Vraag: ter ondersteuning van de ideale houding onder het zadel: wat gebruiken jullie (of juist absoluut NIET) bij het longeren?
Ik gebruik nu regelmatig een slof op de langste stand. Waarom? Zodra ik de slof eraan doe denkt Jippe: HEEE we gaan nu echt werken en gaat dan geconcentreerd aan het werk. Zonder slof is ie sneller afgeleid. Maar MET slof heeft is soms (zoals je op eerdere foto kon zien) de neiging te veel te gana krullen. Dus slof heeft voor en nadelen bij mijn paard.

Ik heb nu de laatste weken Jippe juist helemaal los laten lopen, met halster om, geen longe en dan regelmatig balkjes en nu gaat dat concentreren ook beter. Hij heeft door dat er ook zonder slof gewerkt kan worden. Maar ik heb dan niks in handen natuurlijk om hem lang en laag te vragen.

Dus wat gebruiken jullie: slof, bijzet, elastiek van achter de oren naar beneden, of gogue, pessoa, helemaal niks, of zo'n elastieken touw dat op de schoft ligt en dan tussen de benen doorgaat naar het bit (sorry weet niet hoe DAT heet)...

Ik doe verschillende dingen. De ene keer doe ik een elastiek, de volgende keer touwtjes, en de 3e keer pak ik een dubbele longe. de ene keer werkt het andere, maar ook voor de afwisseling. gebruik ik alleen touwtjes, gaat ie daarin hangen, met een elastiek gaat ie dan op z'n bek, en als ik hem ook bewust wil maken van z'n achterbenen pak ik de dubbele longe :j

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:32

dit is een hengst die ik toen op mn stage een paar x heb gereden hij is vlak na deze foto's geruind en verkocht naar amerika!
wat vinden jullie van zijn hoofd en hals houding?
Dit was overigens de 1e x dat ik op hem reed!
dit waren ook de foto's voor de verkoop!

Afbeelding

Afbeelding

http://img26.imageshack.us/img26/93/philips1136.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-04-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto''s ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:33

Hmm, wil me niet in de discussie mengen over wedstrijdruiters, maar mijn jonge paard van 6 (die ik nu 10 mnd heb) was duidelijk als gebruiksvoorwerp gebruikt. Vanaf 3 jaar OHZ gebracht wrs (met een te krap zadel ook nog) en klaar gestoomd voor wedstrijden. Is al op B geweest en ook al richting de L getraind. Gaat dus als ie op zijn kop krijgt in de krul lopen om braaf te wezen, schrok zich rot als ik met zadel aankwam en stond dan te stressen, wilde bit moeilijk aannemen en was duidelijk dat dat altijd zijn bek ingesmeten werd, staakte op die vlakken waar hij maar staken kon (voetje niet optillen als ie geen zin had, niet om willen draaien op commando met longeren, wilde geen bescherming meer om de benen etc).

Kortom ik heb aan alles gemerkt dat hij gebruikt was. Het is een paard met een hart van goud die eerlijk behandeld wil worden. Ben nu vanuit ontspanning, plezier, lol bezig. Grondwerk, clickeren, targetten, lange lijnen en lekker los longeren zonder dwangmiddelen. Paard is nu bijna geheel ontstressed, er komt eerdaags een nieuw (boomloos) zadel, genoemde stakingen zijn voorbij wegens het door mij eerlijk behandelen van het paard en hem in waarde te laten. Omkeren, voetjes, bescherming omdoen, jas over zijn hoofd gooien... niks is hem te gek...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:35

Gulpje schreef:
Maar ik zie in je eigen profiel dat je zelf ook minstens 1 paard binnen een jaar naar de Z2 hebt gereden? Dat kan dan wel?

Ja hoor dat kan, ik krijg zo'n paard in training op oudere leeftijd, vaak als compleet verreden dier dat overal vastzit en met ruiters niets meer te maken wil hebben, vanwege wat er met zulke paarden vaak gebeurd zoals in mijn vorige post. Ik rij zo'n dier los, rij hem nog meer los, en nog meer, alles in ontspanning en zonder dwang. Dan ineens krijgt zo'n dier weer uitstraling, voelt zich weer fijn met een ruiter erop, en dan kan ik kracht gaan opbouwen in het paard, hem sterker maken, mooier maken, zijn zelfvertrouwen weer opbouwen. Zodra een paard los en sterk is, kan het elke oefening zonder moeite lopen. De oefeningen gaan dan vanzelf. Omdat ik al meerdere paarden Z gereden heb mag ik elk paard meteen Z starten, dus als ik dan zin heb om een dagje met mijn paard weg te gaan en eens te kijken of ik het fijne gevoel in een proefje ook kan behouden en kan laten zien hoe fijn we samen aan het werk zijn, dan neem ik ze een keer mee. En als ik dan daar fijn heb gereden is dat een kadootje. Heb ik nog een puntje te pakken of zelfs een prijsje, is dat helemaal super maar slechts een bevestiging van wat ik thuis al maanden voel. Gaat het wat minder, dan was het toch een leuke dag want mijn paard heeft zijn best gedaan en ga ik alsnog helemaal tevreden naar huis.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:45

StalDuijndam schreef:
dit is een hengst die ik toen op mn stage een paar x heb gereden hij is vlak na deze foto's geruind en verkocht naar amerika!
wat vinden jullie van zijn hoofd en hals houding?
Dit was overigens de 1e x dat ik op hem reed!
dit waren ook de foto's voor de verkoop!

http://img249.imageshack.us/img249/7741/philips152.jpg

http://img268.imageshack.us/img268/5449/philips164.jpg

http://img26.imageshack.us/img26/93/philips1136.jpg

paard loopt lekker met het neusje eruit. maar vind wel dat hij teveel in zijn houding loopt en dat hij dus net wat meer mag nageven en contact zoekt met de teugel

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:49

_Lott schreef:
paard loopt lekker met het neusje eruit. maar vind wel dat hij teveel in zijn houding loopt en dat hij dus net wat meer mag nageven en contact zoekt met de teugel

Dank je voor je reactie!
In zijn eigen houding liep hij meer achter de teugel dus ik was iig al blij dat ik zn neus eruit kreeg :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:50

bedoel met zijn eigen houding dat hij zijn hals wat meer mag laten vallen voordat je hem in deze houding laat lopen. zodat hij zijn rug meer gebruikt

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:57

_Lott schreef:
bedoel met zijn eigen houding dat hij zijn hals wat meer mag laten vallen voordat je hem in deze houding laat lopen. zodat hij zijn rug meer gebruikt

dat klopt ook alleen hij loopt normaal al zo hoog met zn hals en achter de teugel! & dit was de 1e x dat ik hem reed dus was al blij met dit kleine resultaat daarna heb ik hem nog 2x gereden en toen zakte hij wel meer maar dat is niet van toepassing want dat heb ik helaas niet op foto..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:59

StalDuijndam schreef:
_Lott schreef:

dat klopt ook alleen hij loopt normaal al zo hoog met zn hals en achter de teugel! & dit was de 1e x dat ik hem reed dus was al blij met dit kleine resultaat daarna heb ik hem nog 2x gereden en toen zakte hij wel meer maar dat is niet van toepassing want dat heb ik helaas niet op foto..

meestal maak je daar ook geen foto's van. het blijft een momentenopname.

maar ik vind het een prettig beeld om naar te kijken

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:01

_Lott schreef:
meestal maak je daar ook geen foto's van. het blijft een momentenopname.

maar ik vind het een prettig beeld om naar te kijken

Dank je :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:33

Zilfstar schreef:

longeeren doe ik hoofdzakelijk aan de dubbel, de enkele keer dat ik een paard aan de enkel zet, doe ik dat met touwtjes, maar zoals ik zij de dubbel, hier in kan je gelijk beginnen met recht richten, en van SB tot elke gewenste oefening gaan, bij friezen is dit ook prettig, om te zien wat je vraagt en waar je er mee op moet letten met die hals houding.

mol

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:15

Ik longeer voornamelijk aan de kaptoom of aan een halster. Bijzet of touwtjes gebruik ik nooit, omdat je ze dan voor mijn gevoel toch ergens vast zet.
Kaptoom vind ik nog wel heel moeilijk om de correcte buiging in het lichaam te krijgen, maar we hebben dan ook pas net een paar lessen gehad :)