Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:03

Ja, maar is die ook voor de manen?
Mijn probleem is een paard met schilfers en vette huid die op stal staat :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:06

Kun je ook voor de manen gebruiken.
Maar niet om vet weg te halen, daar heb je echt water voor nodig, het vet kan nooit zomaar verdampen of oplossen, dat zul je altijd moeten wegspoelen..

Kan dat niet gewoon met een gieter met warm water en een shampoo?

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:09

Ze heeft een peesblessure en staat continu in dr box. Dus durf het niet zo aan! Misschien als ze weer in de bak mag stappen ik dr een keer was en met zweetdekentje warm uit kan stappen, word ze gelijk droog :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:12

Afgelopen weekend had ik wedstrijd en heb ik mijn paard 'gewoon' gewassen. Ik was zijn lijf niet omdat hij een deken op heeft. Wel zijn staart, benen, buik en hals. Daarna met een zweetmes en speciale zeem (pettowel) afdrogen. Nog even met zweetdeken op stal en daarna gewone deken weer op. Helemaal geen nat paard op stal. Moet er wel bij zeggen dat hij dit jaar voor het eerst geschoren is waardoor hij nog sneller droog is.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:15

Hmm een pettowel is wel een idee, daarna mischien nog met een gewone handdoek, dan even warm stappen en op stal?
Bedankt voor de tip!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:50

BrankaZ schreef:
haleyjames schreef:
jaa maar als hij zo lang is dat het hem stoort tijdens zijn voer???

maak er dan een knot in tijdens het eten of iets..

Waarom? Heeft een paard volgens mij echt geen last van hoor. Zomers staan er ook zat paarden met van die vliegennetjes op en daar hebben ze tijdens het grazen ook geen last van.

Mijn Hispano ruin heeft redelijk lange manen. (tot onderkant hals, zou van mij best langer mogen) Zijn manen heb ik eigenlijk altijd in de vlecht. Zeker in de winter omdat anders het stuk bij zijn schoft helemaal snel afbreekt. Als de vlechten erg rommelig worden na 1,5 a 2 weken haal ik ze eruit, borstel de manen en doe nieuwe vlechten in.
Voor wedstrijden was ik de manen alleen als ze echt ontzettend vies zijn, maar liever niet omdat ze dan te slap worden en de hengstenvlecht minder mooi blijft zitten.
Zomers laat ik de manen af en toe een paar dagen los, dan doe ik voor het rijden een hengstenvlecht in.

jaa maar een vliegennetje is toch wel wat anders dan lange manen tot over zijn neus?? vliegennetjes zijn niet zo lang hoor
als het tot over zijn neus komt kan het in zn mond komen tijdens het eten.. ik zou de voorpluk niet zo los laten tijdens het eten iig..

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:50

em_papillon schreef:

Je kan ook babypoeder gebruiken.
Goed inpoederen en inwrijven, daarna weer goed uitborstelen.
Dit wordt ook veel gebruikt bij (witte) katten (of met witte plekken) op shows en bij een vette katerstaart.
Je kan ook droogschampoo gebruiken, is gewoon bij het Kruidvat te koop.

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:17

ik doe ze altijd vlechten. maar dan zitten ze nog in de klit :(

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:06

Even een vraagje aan de kenners hier. vond het zonde om er een nieuw topic voor te openen....

hoe zorgen jullie dat de manen niet sneuvelen door de dekens???

De mijne heeft nou een deken op en de manen net voor zn schoft worden er duidelijk slechter en korter op. Wat kan ik hier aan doen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:53

laulau85 schreef:
De mijne heeft nou een deken op en de manen net voor zn schoft worden er duidelijk slechter en korter op. Wat kan ik hier aan doen?

Ben ik ook benieuwd na want ik heb helaas ook diezelfde ervaring ;(

En is er verder hier nog iemand die een winterdeken met hals heeft en deze al langer als 1 jaar gebruikt heeft toevallig??

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:21

Evelienepien schreef:
laulau85 schreef:

Doe je weinig of niks aan. met alleen een deken is het al minder met een borstbeschermer werd het bij mij alleen maar erger

En is er verder hier nog iemand die een winterdeken met hals heeft en deze al langer als 1 jaar gebruikt heeft toevallig??

ik heb winterdekens met een losse fleecehals die gaat over het hoofd over de borst over de schoft en dan nog tot de flanken heb geen last van losse manen oid maar dat komt denk ik ook omdat fleece nog ademd

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:22

Evelienepien schreef:
laulau85 schreef:

Doe je weinig of niks aan. met alleen een deken is het al minder met een borstbeschermer werd het bij mij alleen maar erger

ik heb winterdekens met een losse fleecehals die gaat over het hoofd over de borst over de schoft en dan nog tot de flanken heb geen last van losse manen oid maar dat komt denk ik ook omdat fleece nog ademd[/quote]

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:28

Dat is weer een reden er bij waarom mijn paarden geen dekens op hebben.. Heb alleen na het rijden vaak even een zweet dekentje op omdat ik dan vaak nog buiten ben event voetjes grondig doen, sokjes uit kammen, staart uitpluizen en manen doen..

Trouwens ik ben echt een mega Cowboy Magic fan geworden. Vind het super spul!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:42

voor de manen en mensen die er weinig tot geen zin in hebben gewoon laten slijten tot ze op een mooie lengte zijn. bij mijn merrie kam ik ze zelden grote klitten haal ik er uit. wassen moet ze dit jaar weer aan geloven maar dat komt door de keuring anders was ik ze ook nooit.

Heb van de jaar wel voor het eerst cowboy magic maar dan niet voor de manen maar voor haar gele plekken.

Afbeelding
Je moet voor jezelf gewoon uitzoeken wat jij fijn vind.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:22

Femmetje schreef:
em_papillon schreef:

Je kan ook babypoeder gebruiken.
Goed inpoederen en inwrijven, daarna weer goed uitborstelen.
Dit wordt ook veel gebruikt bij (witte) katten (of met witte plekken) op shows en bij een vette katerstaart.
Je kan ook droogschampoo gebruiken, is gewoon bij het Kruidvat te koop.

He wat grappig! Heb dit pas uitgeprobeerd en het werkt echt goed!
Ook vieze poepvlekken gaan er veel makkelijker uit daarmee!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:54

Babypoeder wordt ook gebruikt bij Shires en Tinkers op keuringen, dat wordt in de witte sokken gedaan.
de vlekken gaan niet weg hoor, je maskeert ze alleen maar ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:02

Nou mijn paard is bruin :P en als je de poeder op een vlek doet borstel je het veel gemakkelijker weg..

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:34

Die van mij is nu 1 jaar en 8 maanden heb dus nog een lange weg te gaan naar lange manen.
Afbeelding
Dit is zijn vader op de achtergrond. Veulentje is die van mij.
dit is hem nu:
Afbeelding
Zal ik dan al beginnen met vlechten?

sparkeyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:36

dit waren mijn tinker zijn manen tot zomer 2008.
Afbeelding

Afbeelding
in 2008 zijn zijn manen aangegeten op het weiland hoor het veulen van mijn ouders.
doen waren ze mane zo erg aangegeten en ongelijk dat ik ze heb moeten trekken tot 1 gelijke lengte naar de kortste pluk toe.
ze zagen er toen zo uit.
http://94.100.123.72/1016000001-1016050 ... _4_nd.jpeg
dit vondt ik ercht verschrikkelijk dat mijn manen er zo uitzagen.

nu 2 jaar later zijn zijn manen heel hard gegroeit en ze zien er nu zo uit.
http://94.100.118.210/1016000001-101605 ... _ulzX.jpeg]

]http://94.100.116.140/1016000001-1016050000/1016035901-1016036000/1016035971_5_CQMV.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-07-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:47

Gaaf zeg! En wat doe jij er nu aan?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:56

Whinnylando schreef:
Ken je Coboy Magic? Is ook heel fijn voor lange manen.
Ik vind het wel handig als die lange manen ook op stal in een aantal vlechten zitten. (we hebben er 1 gehad met manen van een meter) Om zoveel tijd dan even wassen en goed uitkammen, ook tegen de jeuk, werkte goed :)

riders magic van leovet is nog beter. :)
ruikt lekkerder en is een soort serum en dat onwart echt en gaat niet zo vies plakken zoals al die andere antiklit sprays waar t alleen nog maar meer van gaat klitten.
alleen is t in den haag uitverkocht. |(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:17

Het ligt inderdaad ook heel erg aan het paard, de ene krijgt vanzelf superlange manen en bij de ander groeien ze gewoon niet verder dan tot een bepaalde lengte, wat je er ook aan doet...

mijn merrie is op 5 jarige leeftijd kort geschoren naar Nederland gekomen en haar manen zijn inmiddels behoorlijk lang.
omdat ze altijd enorm in de knoop gingen zitten, door zweten, regen etc vlecht ik ze tegenwoordig en dat werkt best goed en is in de zomer ook minder warm dan zo'n pak manen...

sparkeyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:34

mijn tinker zijn manen zitten altijd in vlechten.
ik haal ze 1x in de 2 weken los. anti klit erin en borstelen en weer invlechten.
als ik wedstrijd heb dan was ik de manen en staart met shampoo voor witte paarden uitspoelen en daarma doe ik er cremespoeling in van zwitsal baby.
daarna gaan ze weer in vlechten en voor de wedstrijd gaan de manen in een hengstenvlecht.
en heel soms los maar dat is een uitzondering.
kan niet met losse manen rijden dan zitten mijn handen er in vast.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:33

mijn Tinkers hebben allebei er standaard een hengstenvlecht inzitten.
vooral de merrie met de echt lange manen, daar doe ik zo weinig mogelijk mee.
zit vaak een vlecht in voor zo'n 3/4 weken, en af en toe haal ik de boel met de vingers uit de klit en was het even met neutrale shampoo.
tot nu toe nog geen 'stop" gehad op de groei, dus vermoed dat ze tot in ten eeuwigheid kunnen doorgroeien.
lengte zit nu rond de 1m80/1m90 van haar manen

Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:40

lowara jij hebt ze ook in een hengstenvlecht
heb jij er ook last van dat de vlecht tussen de vlecht en de manenkam heen rijgt ??