Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:58

Diablo schreef:
Jesser, ik begrijp je verhaal en ook ik vind het mooi om te zien, dat samenspel tussen ruiter en paard. Maar dan nog blijf ik van mening dat het niet nodig is om hierbij onnodig stieren te kwellen. Ik snap dat het ontstaan is door het hoeden van vee, dan kan dat toch nu ook nog zo gaan? Waarom die stierengevechten? Ik snap echt niet waarom dat er dan bij hoort.

Oorspronkelijk bedoeld als krachtmeting waarschijnlijk, waarin jonge mannen de eer van de familie verdedigden....
Maar dat is zo allejezus primitief.
We kennen allemaal de gruwelverhalen van de wijze waarop men in het zuiden van Europa met dieren omgaat. Het is tijd dat die knakkers onder dwang eens gaan leren dat de beschaving van een land af te meten is aan de manier waarop het omgaat met zijn dieren en kinderen.

Jesser, ik bewonder je fanatisme en begrijp volkomen je passie omtrent de rijstijl.
Laat ze echter aub die stieren heel laten....

Ik hoop dat hier snel een einde aan komt, desnoods ga ik zelf de barricaden op....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:16

Ninx schreef:
We kennen allemaal de gruwelverhalen van de wijze waarop men in het zuiden van Europa met dieren omgaat. Het is tijd dat die knakkers onder dwang eens gaan leren dat de beschaving van een land af te meten is aan de manier waarop het omgaat met zijn dieren en kinderen.

Vertel maar welke verhalen je bedoelt.
Let er wel op dat je voorbeelden een goed beeld moeten schetsen van de norm aldaar.
Misstanden en uitzonderingen zijn... misstanden en uitzonderingen. Ook daar.

Menig Zuid-Europeaan kan zomaar met dezelfde vinger wijzen naar onze varkens en kippen, terwijl dat niet eens uitzonderingen zijn.

Ik denk dat je de beschaving van een land net zo goed kunt afmeten aan de manier waarop men tijdens het oordelen over anderen, de hand in eigen boezem durft te steken.
Zelfs als hier alles perfect zou zijn, dan nog is het echter nodig dat je weet waarover je het hebt, zonder meteen
vele landen over één kam te scheren en te veroordelen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:19

Pardon! Als er ergens landen zijn waar men van een kind af moeten blijven dan is het wel in Portugal en Spanje!!!!

Daarnaast is het hier niet beter dan daar hoor, net nog 2 konijnen uit het asiel gehaald hier, bom en bomvol zat het met op straat gedumpte beessies die daar verwond door katten en honden van straat getrokken worden als ze geluk hebben.
En dan de paarden; 23 uur per dag opgesloten in een box met een deken op zodra de temp. onder e 20 graden komt, komt hier vaker voor dan je denkt.
En laten we het maar niet hebben over onze manier van het houden van productiedieren.
Want als er ergens een land zich moet schamen over het houden van dieren is het wel Nederland. De meeste dierenleed in de wereld ontstaat uit armoede, maar hier niet hoor, nee hier ontstaat het uit welvaart.
Normaal schrijf ik geen tegenleed, omdat ik niet vindt dat je het een met het ander kan wegstrepen.

Maar bovenstaande post met zovel beschuldigingen aan en land zonder zich er goed in verdiept te hebben is ronduit walgelijk.

Het stierenvechten is een overblijfsel uit de oorlogstijd, de vechttechnieken te paard. Iberische paarden zijn hier altijd extreem geliefd voor geweest en hier voor gefokt.

Het vee is er dus ook speciaal voor gefokt (of misschien juist niet doelmatig gefokt, maar weinig gedomesticeerd. Kijk eens naar de ASfrikaanse buffel die toch bij de big 5 hoort en je ziet veel overeenkomsten kwa gedrag).

Omdat dit vee daar loopt, is ook de manier van veehoeden ontstaan enz. (dingen die natuurlijk gelijk op liepen).

Dus waren er geen stiergevechten, was er niet dit ras vee enz.

Uiteraard is het bloederige en pijnvolle stierengevecht niet meer van deze tijd daar hebben jullie gelijk in en daarom hoop ik op het spel zonder bloedvergieten!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:30

oomens schreef:
Ninx schreef:

Vertel maar welke verhalen je bedoelt.
Let er wel op dat je voorbeelden een goed beeld moeten schetsen van de norm aldaar.
Misstanden en uitzonderingen zijn... misstanden en uitzonderingen. Ook daar.

Menig Zuid-Europeaan kan zomaar met dezelfde vinger wijzen naar onze varkens en kippen, terwijl dat niet eens uitzonderingen zijn.

Ik denk dat je de beschaving van een land net zo goed kunt afmeten aan de manier waarop men tijdens het oordelen over anderen, de hand in eigen boezem durft te steken.
Zelfs als hier alles perfect zou zijn, dan nog is het echter nodig dat je weet waarover je het hebt, zonder meteen
vele landen over één kam te scheren en te veroordelen.

De manier waarop men omgaat met zwerfdieren, en eigen huisdieren. Hondjes worden cadeau gegeven als pup en zijn als volwassen hond niet meer handzaam genoeg en worden in vuilnisbakken gedumpt, in de fik gestoken, op straat geflikkerd.
Jongeren rijden 'for fun' met een aan de trekhaak gebonden hond over straat, steken katten en honden in de fik. Wanneer men pups vind gooien ze ze in vuilnisbakken.
Jachthonden gaan mee op jacht, krijgen vrijwel niets te vreten en zijn na een jaar al zo goed als 'af'. Naar oud gebruik (weer zo'n mooie traditie) worden ze dan opgehangen terwijl ze met hun pootjes net de grond raken, zo kan het moment van sterven eindeloos lang duren.... zeer pijnlijk.
Ik weet uit ERVARING dat dit GEEN uitzonderingen zijn.

Los daarvan ben ik dan blijkbaar erg beschaafd; ik steek wel degelijk hand in eigen boezem. Eet geen vlees, gebruik nauwelijks producten van dierlijke komaf en ben iemand die bewust consumeert. Ik ben dan gelukkig 1 van velen, maar evengoed nog steeds te weinig.....

Al dit soort argumenten praten het gebruik/misbruik van stieren nog steeds niet goed....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:35

Cyrina schreef:
Pardon! Als er ergens landen zijn waar men van een kind af moeten blijven dan is het wel in Portugal en Spanje!!!!

Daarnaast is het hier niet beter dan daar hoor, net nog 2 konijnen uit het asiel gehaald hier, bom en bomvol zat het met op straat gedumpte beessies die daar verwond door katten en honden van straat getrokken worden als ze geluk hebben.
En dan de paarden; 23 uur per dag opgesloten in een box met een deken op zodra de temp. onder e 20 graden komt, komt hier vaker voor dan je denkt.
En laten we het maar niet hebben over onze manier van het houden van productiedieren.
Want als er ergens een land zich moet schamen over het houden van dieren is het wel Nederland. De meeste dierenleed in de wereld ontstaat uit armoede, maar hier niet hoor, nee hier ontstaat het uit welvaart.
Normaal schrijf ik geen tegenleed, omdat ik niet vindt dat je het een met het ander kan wegstrepen.

Maar bovenstaande post met zovel beschuldigingen aan en land zonder zich er goed in verdiept te hebben is ronduit walgelijk.

Dat is weer een veronderstelling van jou!
Ik spreek JUIST uit persoonlijke ervaring en dus enorme frustratie.... Los daarvan beamen mijn Spaanse vrienden dit ook.
De uitspraak over 'kinderen en dieren' moet je niet al te letterlijk nemen, daar is het een gezegde/ spreuk voor... maar de gedachte achter de spreuk is zeer bruikbaar in deze.

Je zou me eens tekeer moeten gaan in topics over paarden die 23 uur per dag binnen staan, de druk die sport met dieren met zich meebrengt, het gebruik van allerlei hulpmiddelen om het paard te kunnen bedwingen. Los daarvan heb ik het brein om te kunnen bedenken dat je niet lukraak allerlei huisdieren moet aanschaffen die weer terecht komen in asiels.
Er is hier veel werk te verzetten....

Maar dierenleed dat gerechtvaardigd wordt door een traditie van testosteron-bewijsdrang (hanengevechten/ stierenvechten/ etc...) mag wat mij betreft vandaag nog tot het verleden behoren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:36

Ninx schreef:
De manier waarop men omgaat met zwerfdieren, en eigen huisdieren. Hondjes worden cadeau gegeven als pup en zijn als volwassen hond niet meer handzaam genoeg en worden in vuilnisbakken gedumpt, in de fik gestoken, op straat geflikkerd.
Jongeren rijden 'for fun' met een aan de trekhaak gebonden hond over straat, steken katten en honden in de fik. Wanneer men pups vind gooien ze ze in vuilnisbakken.
Jachthonden gaan mee op jacht, krijgen vrijwel niets te vreten en zijn na een jaar al zo goed als 'af'. Naar oud gebruik (weer zo'n mooie traditie) worden ze dan opgehangen terwijl ze met hun pootjes net de grond raken, zo kan het moment van sterven eindeloos lang duren.... zeer pijnlijk.

Los daarvan ben ik dan blijkbaar erg beschaafd; ik steek wel degelijk hand in eigen boezem. Eet geen vlees, gebruik nauwelijks producten van dierlijke komaf en ben iemand die bewust consumeert. Ik ben dan gelukkig 1 van velen, maar evengoed nog steeds te weinig.....

Al dit soort argumenten praten het gebruik/misbruik van stieren nog steeds niet goed....

En hier in Nederland: dieren in te kleine opfokhokken, broodfokkers, dieren worden verkracht/verwond, schapen worden in brand gestoken, katten verdronken, dieren gedumpt, aan een boom gebonden, paarden in veel te kleine stalletjes... nee, hier in Nederland is men heilig. Knipoog

Daarbij zeg ik natuurlijk niet dat ik dit alles goedkeur, het is ook vreselijk, maar om realistisch te blijven; dat gebeurt echt niet alleen in de zuidelijke landen. Knipoog

Het is prachtig om te zien die paarden en mensen, en ik hoop ook echt dat er voor de stier zoveel verandering gaat komen dat het arme dier niet meer zo bloederig wordt afgeslacht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:39

Fiffill schreef:
Ninx schreef:

En hier in Nederland: dieren in te kleine opfokhokken, broodfokkers, dieren worden verkracht/verwond, schapen worden in brand gestoken, katten verdronken, dieren gedumpt, aan een boom gebonden, paarden in veel te kleine stalletjes... nee, hier in Nederland is men heilig. Knipoog

Daarbij zeg ik natuurlijk niet dat ik dit alles goedkeur, het is ook vreselijk, maar om realistisch te blijven; dat gebeurt echt niet alleen in de zuidelijke landen. Knipoog

Het is prachtig om te zien die paarden en mensen, en ik hoop ook echt dat er voor de stier zoveel verandering gaat komen dat het arme dier niet meer zo bloederig wordt afgeslacht.

Omdat dit topic niet over NL gaat heb ik daar maar geen eindeloos verhaal over getyped.
Maar je hebt gelijk, zoals ik hierboven ook al aangaf.
Evengoed gaat dit topic over tradities in de zuidelijke landen. We kunnen een apart topic maken over dierenleed in NL, want ook daar ben ik meer dan voldoende 'furieus' over...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:45

Oke. Knipoog Ik dacht al om dit stukje

Ninx schreef:

dat je het puur over het zuiden had en niet naar Nederland keek. Knipoog Maar dat neem je dus wel mee.

Overigens vind ik het verschil tussen het Portugese en het Spaanse stierenvechten niet zo duidelijk hoor, in beide gevallen is de stier zwaar de klos... al is het dan fair om het dier meteen af te maken en niet te laten lijden (zoals bij het Portugese stierenvechten meende ik? Kan het omgedraait hebben).
Ik zie niet in waarom die stier nodig is. Voor de kick... zet dan twee paarden tegenover elkaar, met twee ruiters erop, en ga dezelfde kunstjes doen. Probeer je tegenstander dan maar uit het zadel te duwen, die kan er tenminste nog zelf voor kiezen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:42

Fiffill schreef:

Niemand zegt toch ook dat men in Nederland heilig is? Ook de dingen die jij noemrt, keur ik sterk af. Maar omdat hier erge dingen gebeuren, mag er over bijv. de stierengevechten niets gezegd worden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:07

Als je even de post boven je had gelezen dan had je gezien waarom ik die reactie gaf. Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:21

ik vraag me af,hoe mensen zouden reageren dat een boer hier in nederland voor de fun speren met haken in zijn kalfjes zou "prikken" ,waarbij hij een leuk dansje erom heen doet,en verteld dat het echt geen pijn doet bij en kalfje..of tja,een grotere stier,maar dan mogen de haken ook wat groter zijn...

zum kotsen...

bewust HAKEN in dieren steken,die mensen zijn niet wijs..

nee ik heb er echt geen respect voor,en wat ze die paarden leren,kan ook zonder een stiertje of kalfje ,wordt er misselijk van als ik zie dat zelfs bij OEFENEN bewust speren in een kalfje gestoken worden,en dat moet ik mooi vinden????

mens ik kijk niet eens naar dat paard,ben alleen met die stakker van een kalfje bezig, Verdrietig

waarom komen die lui er zelf niet op,om een matje op die rug te doen en daar mee te werken,nee ze vinden dat wel lekker blijkbaar dat ze in een levend dier kunnen steken..

maar dat matje moet onder druk straks gebruikt gaan worden,niet omdat ze dat zelf ook wel zo'n goed idee vinden?zegt toch echt meer als genoeg..er is een zeer goed alternatief vor handen,en zolang dat niet verplicht is,prikken ze liever met HAKEN???? in dieren???

en ze voelen er niets,heb je weleens gezien dat ze zelfs een vliegje wegtrillen die op die bult land?dat is omdat daar gevoel zit en zenuwen,ze voelen het wel degelijk,maar stieren schreeuwen helaas niet,maar weet zeker als ze dat wel zouden doen,dat dit niet weggemoffeld zou worden onder het mom van "ze voelen het niet".

ben wederom niet overtuigd,wel weer overtuigd van het enorme egoisme van de mens..

bah...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:52

kimmie261 schreef:
mens ik kijk niet eens naar dat paard,ben alleen met die stakker van een kalfje bezig, Verdrietig

en ze voelen er niets,heb je weleens gezien dat ze zelfs een vliegje wegtrillen die op die bult land?dat is omdat daar gevoel zit en zenuwen,ze voelen het wel degelijk,

Goed gesproken, bedankt voor je post....
Ik kan er dan ook werkelijk niets goeds van maken, hoe hard ik ook probeer me in te leven.
Ik trek een grens bij dierenleed, anderen blijkbaar niet.... hoe triest.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:05

http://www.youtube.com/watch?v=h6dEjX-7hds

Van dit filmpje krijg ik spontaan tranen in mijn ogen. Wat dieren wel niet doen voor mensen. Kan mij niet voorstellen dat paard noch stier hier plezier aan beleeft, maar ik kan het fout hebben.(wat ik betwijfel) En dan zo een stom kermismuziekje erbij, ik kan het niet waarderen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:24

Jongens, wat is de discussie nou eigenlijk? Nagelbijten / Gniffelen Ik snap dit werkelijk niet hoor.. Scheve mond

De stier moet de arena in om voor het vermaak van mensen gestoken te worden met speren. Zo simpel is het toch? Of de samenwerking tussen mens en paard nou zo ontzettend mooi is (wat ik overigens niet vind, op de manier waarop veel paarden getraind worden daar. Zie filmpje vorige post) dat doet er helemaal niet toe. De stier heeft toch pijn? Ja! Ben je een dierenliefhebber? Dan kun je dit niet goedkeuren! Punt. Scheve mond

edit: Ik vraag me af of de liefhebbers van de sport het ook nog zo leuk zouden vinden als er in plaats van de stier een paard in de arena werd gezet. En ''hij heeft een goed leven gehad'' is ook het slapste excuus wat je kunt bedenken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:42

TS heeft haar wanhopige pogingen mensen te enthousiasmeren voor dit gebeuren maar gestaakt..... ik voorzie ook niet veel nieuwe fans alhier.... weinig voedingsbodem.

Maar zoals gezegd; de 1 is bijzonder invoelend, de ander iets minder en bij een derde is het empathisch vermogen defect.......

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:58

aerdenhout1 schreef:
IK blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen hier naar kunnen kijken.Heb er dan ook geen goed woord voor over en hoop dat mevrouw aan den lijve gaat ondervinden wat ze de stier aandoet.

Mee eens,ik heb een heel deel in dit topic gelezen. Ook de uitleg van Lusitana, maar ik blijf bij mij mening. Ik vind het een traumatische ervaring voor een paard en je kan mij niet wijsmaken dat ie dat leuk vind. Hamer
Ook het deel dat ze van haar paarden en de stier houd kan ik niet bijkomen, weet ze wel de betekenis van ''houden van'' ? Vork
Ik houd van mijn paard en zal haar dus nooit in een situatie zetten waarbij ze recht tegen over een stier staat, en ik zal helemaal niet de stier zijn attentie zoeken zodat hij mijn paard als prooi ziet. Ik ben geen idioot.

Ik ga mijn hond en kat, waaar is oooooh zoveel van houd niet te vergeten, toch ook niet in de gang met elkaar laten vechten met een leuk muziekje erbij ? En dan krijg ik hier waarschijnlijk commentaar op dat je dit niet kunt vergelijken, nou ik vind van wel.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:00

Fijn voor dr.. Slapen ze maakt er echt vriendjes en vriendinnetjes mee Blond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:05

Ik heb geen zin om mij te mengen in de zinloze discussie over het stierenvechten.

Ik vind het wel bijzonder dat zo'n dame al die positie heeft daar, want het is nog echt een mannencultuur! En al op die leeftijd! Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:06

Ik vind er niks bijzonders aan, tis vast gewoon omdat vrouwen meer denken over die dieren en mannen toch lomp zijn? Schijnheilig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:09

Als je haar ziet verwacht je niet dat ze een stierenvechtster is! Vind haar erg vrouwelijk om te zien voor zo'n beroep zeg maar Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:32

Eén van de dingen die mij eigenlijk opviel bij het bekijken van de filmpjes, en dat hebben jullie misschien ook wel gezien: de stier blijft telkens staan om op adem te komen, valt niet meer aan.. dat is denk ik in de natuur ook zo als de dieren "in het wild" met elkaar zouden knokken.. degene die verliest maakt zich uit de voeten. Met dit vechten in de arena is dat heel anders: als de stier stopt wordt-ie telkens weer opnieuw opgejakkerd door die kerels - dat is toch niet "natuurlijk"? Het dier heeft totaal geen kans, hij kan niet weglopen en wordt gedwongen om telkens opnieuw aan te vallen. Als hij dat al niet uit zichzelf doet, dan wordt hij wel ertoe aangezet door hem haken in z'n rug te zetten.
Arme dieren, beestachtige mensen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:00

Welshcobfan schreef:
Ik heb geen zin om mij te mengen in de zinloze discussie over het stierenvechten.

Ik vind het wel bijzonder dat zo'n dame al die positie heeft daar, want het is nog echt een mannencultuur! En al op die leeftijd! Lachen

Wat is er zinloos aan?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:05

Ik denk dat ze het zinloos vind aangezien wij het verschil niet maken. Stel dat wel allemaal in dit forum 100% tegen zijn, kan het verschil toch niet maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:08

Farouche schreef:
Ik denk dat ze het zinloos vind aangezien wij het verschil niet maken. Stel dat wel allemaal in dit forum 100% tegen zijn, kan het verschil toch niet maken.

Omdat mensen altijd denken dat ze geen enkele macht kunnen uitoefenen op welk proces dan ook, veranderd er idd ook vaak niets.
Maar emancipatie, mensenrechten, afschaffing van kinderarbeid zijn vaak een voortvloeisel uit een protest van 1 enkele persoon welke een enorme schare mensen om zich heen heeft weten te verzamelen.
Wanneer deze mensen dezelfde gedachtengang hadden gevolgd waren veel zaken onveranderd gebleven.

Jammer dat er zo weinig vertrouwen in eigen kunnen is.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:14

Ik vind het zinloos omdat het een oneindige discussie is die totaal niets bijdraagt aan het tegengaan of begrijpen van stierenvechten. Waarbij men vooral niet open staat voor andere ideeen. Ik merk hier een tunnelvisie Lachen