Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ElCid schreef:Waarom moet het beendergestel verbeterd worden? Als dat bij je merrie niet in orde is zou ik er niet eens mee gaan fokken!
Ik heb geen ervaring met de kruisingen maar zou het zelf nooit doen. Wat denk je er mee te bereiken; welke verbetering zou het kruisen van die 2 rassen moeten geven?
Wij hebben zelf een ( zwarte) Lusitano hengst en een paint hengst. Beide paarden zijn vrij typisch voor hun ras en ik zie geen enkele meerwaarde in het kruisen van deze rassen.
Als onze hengsten straks gaan dekken zullen ze dat ook alleen binnen hun ras doen ( de Lusitano met PRE kan dan wel of de paint met quarter).
Dapy schreef:ElCid schreef:Waarom moet het beendergestel verbeterd worden? Als dat bij je merrie niet in orde is zou ik er niet eens mee gaan fokken!
Ik heb geen ervaring met de kruisingen maar zou het zelf nooit doen. Wat denk je er mee te bereiken; welke verbetering zou het kruisen van die 2 rassen moeten geven?
Wij hebben zelf een ( zwarte) Lusitano hengst en een paint hengst. Beide paarden zijn vrij typisch voor hun ras en ik zie geen enkele meerwaarde in het kruisen van deze rassen.
Als onze hengsten straks gaan dekken zullen ze dat ook alleen binnen hun ras doen ( de Lusitano met PRE kan dan wel of de paint met quarter).
Hoe zijn de paarden van nu ontstaan ? Juist door te kruisen en zo zijn er meerdere soorten ontstaan.
Tegenwoordig zijn ze ook bezig met haflinger X Quarter of Quarter X Arabier, nou hier komen leuke dingen uit.
Met die benen vind ik wel eng, maar je kan het er misschien op wagen ligt er al aan.
jus schreef:In Spanje sommige rejoneadores hebben wel gekruisd met quarter , ikzelf heb een kruising met lusitano , is een heel fijn paard heb hem al 11 jaar is een echte allrounder.
nielsd schreef:Goh, die gevoelige hoeven zijn nieuw voor mij.
Nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Tuurlijk heeft een QH wel eens wat, maar niet meer dan een ander ras?
Cyrina schreef:De paint van een vriendin van mij heeft het ook. Heel dunnen voetzolen waardoor ze verkrampt ging lopen en haar hele lijf op slot sloeg.
Nou ik vind die Azteca's wel erg mooi om te zien!!
Ik zou het proberen, zo duur is het dekgeld van PRE's nu ook weer niet.
nielsd schreef:Arakhan, volgens mij bedoel je echt dit soort halterpaarden?
http://www.kidsclassicstyle.com/
Dat is idd een ramp, maar andere lijnen hebben dat totaal niet.
Ik ken niet veel quarters die beenproblemen hebben.
Citaat:de Andalusiers groter en meer bloedgemaakt te fokken
Cyrina schreef:Citaat:de Andalusiers groter en meer bloedgemaakt te fokken
Niet meer bloed hoor!!!
In de pure andalusiers (PRE) is nog [url]nooit[/url] engels of arabisch bloed gefokt!! (een van de weinige rassen die beide niet hebben).
PRE's en Lusitano's zijn ooit ontstaan uit Berbers en de inheemse Iberische pony's. En daarna is er nooit meer wat aan toe gevoegd.
De quarter is weer ontstaan uit Iberische paarden vermengd met inheemse Amerikaanse paarden.
voor de rest heb je pb.
. Cyrina schreef:Ja iets groter worden ze wel. Maar juist de grote, toch barokke andalusiers zijn erg in trek.
Ik heb 4 andalusiers staan, juist onze 17 jarige hengst is een heel nerveus type, de rest is heel relaxed.
. louw01 schreef:Quarters zijn afgeleid van het Barokke Spaanse ras...dat ooit na Columbus Amerika werd ingevoerd. Voor een mooie combinatie....you tube [amerikaanse] Orpheo Merlin

Cassidy schreef:Een Quarter is idd een mix tussen Engels Volbloed en alles wat er op dat moment in Amerika rondliep. Van Percheron tot Arabier tot Spaanse rassen. In 1940 is er een groep mensen geweest die een bepaald type paard graag wilden behouden, deze groep mensen heeft persoonlijk paarden op verschillende ranches persoonlijk bezichtigd en in het stamboek opgenomen. Daarbij kon het dus heel goed zijn dat bij volle broers of zussen de een wel, en de ander niet opgenomen werd.
Overbouwd zijn is bij de Quarters overigens ook niet graag gezien, maar in tegenstelling tot de meeste rassen komt er bij de Quarters geen keuring bij de ouderdieren kijken. Om overbouwde ouderdieren te vermijden kun je serieus binnen de Quarters gaan kijken (daar is met inmiddels 5 Miljoen geregistreerde paarden vast wel een niet overbouwde hengst te vinden), ipv meteen naar paarden buiten het ras te grijpen.
Arakhan schreef:Cassidy schreef:Een Quarter is idd een mix tussen Engels Volbloed en alles wat er op dat moment in Amerika rondliep. Van Percheron tot Arabier tot Spaanse rassen. In 1940 is er een groep mensen geweest die een bepaald type paard graag wilden behouden, deze groep mensen heeft persoonlijk paarden op verschillende ranches persoonlijk bezichtigd en in het stamboek opgenomen. Daarbij kon het dus heel goed zijn dat bij volle broers of zussen de een wel, en de ander niet opgenomen werd.
Overbouwd zijn is bij de Quarters overigens ook niet graag gezien, maar in tegenstelling tot de meeste rassen komt er bij de Quarters geen keuring bij de ouderdieren kijken. Om overbouwde ouderdieren te vermijden kun je serieus binnen de Quarters gaan kijken (daar is met inmiddels 5 Miljoen geregistreerde paarden vast wel een niet overbouwde hengst te vinden), ipv meteen naar paarden buiten het ras te grijpen.
Het idee zal ik jammer genoeg moeten laten varen als blijkt dat de merrie klinisch niet ok is. Verdere onderzoeken en een lege portemonnee zullen meer inzicht geven.
Voor de fokker zelf is het inderdaad beter om binnen het ras te fokken puur voor het geld. Kruising betekent geen papieren en het veulen is bijna de helft minder waard, maar dat wil daarom niet zeggen dat het veulen minder gezond is. Mijn merrie is nu zo extreem overbouwd dat het geen zo'n goed idee is om met Quarter te fokken. Gezien de miserie die ik al gehad heb wou ik jamais nog een tweede Quarter erbij. Ik grijp naar een ander ras omdat het veulen voor mij zou zijn en ik persoonlijk Azteca's of kruising Quarter met Iberisch paard veel mooier vind dan een onnatuurlijk gespierde Quarter. 't is natuurlijk een risico, maar elk paard dat je fokt is een risico. Ik zou al blij zijn met een gezond, levend veulen.