Kruising Quarter/ Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Kruising Quarter/ Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:02

Ik zou m'n Quartermerrie heel graag laten dekken door een Andalusierhengst (of Lusitano), maar iedereen raadt me dat af. Wou het hier nog eens vragen (had het al gevraagd bij de Westernfokkerij), misschien dat iemand meer ervaring heeft met zo'n kruising.
Mijn merrie heeft een mooie, erg compacte bouw, is zwart van kleur en ik daar ik gek ben van Azteca's dacht ik dat dit misschien wel een mooi veulen zou kunnen worden mocht ik kruisen met een zwarte Andalusier. Het is dan wel zonde van de papieren, maar het veulen zou ik toch voor mezelf houden.
Ik heb ook al begrepen dat pas de tweede generatie Azteca's mooie dieren zijn, als er bvb 3/4 Anda in zit en 1/4 Quarter.
Heeft iemand al ervaring met zo'n kruisingen? Zou dit een verbetering op vlak van het beendergestel kunnen opleveren?

nasheeta

Re: Kruising Quarter/ Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:47

ik meen dat die in Frankrijk gefokt worden Quanda's ofzo. je zou andalusian horse international kunnen benaderen voor advies.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:16

In Spanje sommige rejoneadores hebben wel gekruisd met quarter , ikzelf heb een kruising met lusitano , is een heel fijn paard heb hem al 11 jaar is een echte allrounder.

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:28

Waarom moet het beendergestel verbeterd worden? Als dat bij je merrie niet in orde is zou ik er niet eens mee gaan fokken!
Ik heb geen ervaring met de kruisingen maar zou het zelf nooit doen. Wat denk je er mee te bereiken; welke verbetering zou het kruisen van die 2 rassen moeten geven?
Wij hebben zelf een ( zwarte) Lusitano hengst en een paint hengst. Beide paarden zijn vrij typisch voor hun ras en ik zie geen enkele meerwaarde in het kruisen van deze rassen.

Als onze hengsten straks gaan dekken zullen ze dat ook alleen binnen hun ras doen ( de Lusitano met PRE kan dan wel of de paint met quarter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:31

Wat is er dan mis met de benen? Ik zou eerst kijken , als er een probleem is, of het erfelijk is.

Sowieso, wat is je doel?
Ik ben het niet geheel met Elcid eens. Wij hebben bijv een Quarab waarvan wij denken dat ze echt talent heeft voor reining. Dit is ook zo gefokt, dus ok.

Maar als je kruist omdat je het beide mooie rassen vindt zou ik er nog eens goed over nadenken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:48

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:14

Ook binnen het Quarterras zijn er hengsten die een stevig fundament hebben en dit ook doorgeven. Ik zou eerder binnen het ras blijven dan buiten het ras gaan zoeken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:18

ElCid schreef:
Waarom moet het beendergestel verbeterd worden? Als dat bij je merrie niet in orde is zou ik er niet eens mee gaan fokken!
Ik heb geen ervaring met de kruisingen maar zou het zelf nooit doen. Wat denk je er mee te bereiken; welke verbetering zou het kruisen van die 2 rassen moeten geven?
Wij hebben zelf een ( zwarte) Lusitano hengst en een paint hengst. Beide paarden zijn vrij typisch voor hun ras en ik zie geen enkele meerwaarde in het kruisen van deze rassen.

Als onze hengsten straks gaan dekken zullen ze dat ook alleen binnen hun ras doen ( de Lusitano met PRE kan dan wel of de paint met quarter).

Hoe zijn de paarden van nu ontstaan ? Juist door te kruisen en zo zijn er meerdere soorten ontstaan.

Tegenwoordig zijn ze ook bezig met haflinger X Quarter of Quarter X Arabier, nou hier komen leuke dingen uit.

Met die benen vind ik wel eng, maar je kan het er misschien op wagen ligt er al aan.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:56

Dapy schreef:
ElCid schreef:

Hoe zijn de paarden van nu ontstaan ? Juist door te kruisen en zo zijn er meerdere soorten ontstaan.

Tegenwoordig zijn ze ook bezig met haflinger X Quarter of Quarter X Arabier, nou hier komen leuke dingen uit.

Met die benen vind ik wel eng, maar je kan het er misschien op wagen ligt er al aan.

Ze heeft sterke benen, alleen is eer een probleem ontstaan na het bekappen. Ze heeft erg kreupel gestaan. Ondertussen heb ik vernomen dat Quarters daar erg gevoelig kunnen voor zijn. Er zijn nog meer mensen die dit probleem gehad hebben. Ze is ook van heel lang naar zeer kort gezet geweest. Ik heb iemand doen komen waar ik veel vertrouwen in had, maar die persoon kon dat ook niet weten. Ze is toen heel stijf beginnen lopen en daardoor zijn er wat probleempjes ontstaan, heb van alle benen en alle gewrichten foto's laten nemen en er was niets te zien.
Nu loopt ze terug als een trein, ze is weer vrolijk en alle pijn is weg. Dus er is niets met de benen, alleen zijn sommige Quarters erg gevoelig. Mijn Haflinger heeft dezelfde behandeling ondergaan en die had minder last, maar heeft ook een eindje op eieren gelopen, maar hij is ook al 4,5 en zij is bijna 3, dus nog volop in groei. Ze kan daardoor dus ook iets gevoeliger zijn.
Ik heb via enkele fokkers in Frankrijk die gericht Quarters met Iberische rassen kruisen heel wat info gehad en een dame die al jaren zo'n kruisingen doet en zeer mooie resultaten heeft zal me nu begeleiden in m'n keuze. Haar kruuisingen vind ik persoonlijk veel mooier dan de pure rassen. Een Quarter heeft naar mijn gedacht overdreven veel spieren, ik vind dat niet natuurlijk. Een Andalusier vind ik qua type mooier, maar in mijn prijskategorie was er geen mooie zwarte te vinden.
Hier zijn enkele prachtige exemplaren van kruising Anda x Quarter te zien (Bij Azteca's):
http://www.chevaux-iberiques.fr/index.php?s=3cbe48622e8d16ae95f2e53a45745707&showforum=25

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:11

jus schreef:
In Spanje sommige rejoneadores hebben wel gekruisd met quarter , ikzelf heb een kruising met lusitano , is een heel fijn paard heb hem al 11 jaar is een echte allrounder.

Afbeelding

Prachtig paard, is hij 50% Quarter en 50% Lusitano?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:14

Goh, die gevoelige hoeven zijn nieuw voor mij.
Nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Tuurlijk heeft een QH wel eens wat, maar niet meer dan een ander ras?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:38

De paint van een vriendin van mij heeft het ook. Heel dunnen voetzolen waardoor ze verkrampt ging lopen en haar hele lijf op slot sloeg.

Nou ik vind die Azteca's wel erg mooi om te zien!!
Ik zou het proberen, zo duur is het dekgeld van PRE's nu ook weer niet.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:38

nielsd schreef:
Goh, die gevoelige hoeven zijn nieuw voor mij.
Nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Tuurlijk heeft een QH wel eens wat, maar niet meer dan een ander ras?

Inderdaad, daar zeg je het, de Quarter is niet het enige ras met probleemgevallen, je moet er gewoon geluk in hebben.
Al waar de mens zich mee gemoeid heeft en waar de natuurlijke selectie uitgeschakeld is, is een pure gok:Warmbloeden, Friezen en nu zijn ze ook nog eens bezig de Andalusiers groter en meer bloedgemaakt te fokken, de Haflingers fijner en groter te fokken, Quarters die veel te zwaar zijn naargelang de benen die het kunnen dragen...
Had ik het geld gehad dan had ik me een Berber gekocht, dit ras is nog niet zo populair en naar 't schijnt minder doorgefokt door de mens.
Nu, mijn merrie loopt weer goed, waarschijnlijk dat het maar door het bekappen kwam en heb ik toch nog een goed paardje aan haar. Ik fok zeker niet mocht blijken dat ze niet sterk genoeg is, ik ga nog twee jaar afwachten, maar ondertussen zoek ik al wat info over kruisingen van Quarters met Iberische rassen. Ik wil goed geinformeerd zijn vooraleer ik aan zo iets begin.
Zo'n kruising is nog zo gek niet, aangezien de Berber een voorouder is van de Quarter, het is eigenlijk de Quarter die niet natuurlijk is en ook ontstaan uit kruisingen door de mens. Dus dan is mijn idee nog zo gek niet denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:42

Arakhan, volgens mij bedoel je echt dit soort halterpaarden?
http://www.kidsclassicstyle.com/
Dat is idd een ramp, maar andere lijnen hebben dat totaal niet.
Ik ken niet veel quarters die beenproblemen hebben.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:43

Cyrina schreef:
De paint van een vriendin van mij heeft het ook. Heel dunnen voetzolen waardoor ze verkrampt ging lopen en haar hele lijf op slot sloeg.

Nou ik vind die Azteca's wel erg mooi om te zien!!
Ik zou het proberen, zo duur is het dekgeld van PRE's nu ook weer niet.

Hé, da's interessant. Mag ik vragen of het terug goed gekomen is? Heeft ze er iets voor moeten doen? Inderdaad, zo leek het wel, ze leek gans te verkrampen door de pijn. Dit heeft wel twee maanden geduurd. Het is maar toen ik bepaalde zaken bij gaf dat ze verbeterde. Nu loopt ze terug redelijk normaal denk ik.
Kun je me anders eens PB mailen of ik nog iets kan doen? Ik heb er me heel erg druk in gemaakt, dacht echt dat ze er niet meer zou doorkomen.

BTW, ik zou een Berber hengst nemen, dekgeld kost toch wel 1200 euro, daarom dat ik eerst wat kruisingen zou willen zien vooraleer ik die beslissing neem.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 18-07-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:48

nielsd schreef:
Arakhan, volgens mij bedoel je echt dit soort halterpaarden?
http://www.kidsclassicstyle.com/
Dat is idd een ramp, maar andere lijnen hebben dat totaal niet.
Ik ken niet veel quarters die beenproblemen hebben.

Inderdaad, deze zijn naar 't schijnt gevoelig voor beenproblemen heb ik me laten wijsmaken. Ik wist dat ook niet van Quarters, dacht dat dit sterke dieren waren. Pas toen ik haar gekocht had waren er mensen die me bang gemaakt hebben omdat Quarters naar 't schijnt snel artrose zouden hebben in de voeten. Ik hoop echt dat dit niet waar is, ben als de dood voor beenproblemen omdat m'n zus en ik in't verleden drie paarden hebben moeten laten inslapen door voet-en beenproblemen (waren BWP-ers). Op de foto's was niet echt iets te zien dus ik hou hout vast dat het goed komt.
Mijn merrie'tje is een pleasure type, dus geen haltertype gelukkig.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:45

Citaat:
de Andalusiers groter en meer bloedgemaakt te fokken

Niet meer bloed hoor!!!

In de pure andalusiers (PRE) is nog [url]nooit[/url] engels of arabisch bloed gefokt!! (een van de weinige rassen die beide niet hebben).

PRE's en Lusitano's zijn ooit ontstaan uit Berbers en de inheemse Iberische pony's. En daarna is er nooit meer wat aan toe gevoegd.

De quarter is weer ontstaan uit Iberische paarden vermengd met inheemse Amerikaanse paarden.

voor de rest heb je pb.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 09:53

Cyrina schreef:
Citaat:
de Andalusiers groter en meer bloedgemaakt te fokken

Niet meer bloed hoor!!!

In de pure andalusiers (PRE) is nog [url]nooit[/url] engels of arabisch bloed gefokt!! (een van de weinige rassen die beide niet hebben).

PRE's en Lusitano's zijn ooit ontstaan uit Berbers en de inheemse Iberische pony's. En daarna is er nooit meer wat aan toe gevoegd.

De quarter is weer ontstaan uit Iberische paarden vermengd met inheemse Amerikaanse paarden.

voor de rest heb je pb.

Oei, misverstandje, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat het nu beetje de trend is om Andalusiers groter te gaan fokken voor de dressuur, in vergelijking met de zwaardere en gebloktere types van vroeger. Dus waarschijnlijk gewoon selectief de grotere types met elkaar gaan kruisen. Een fokster zei me dat de huidige Andalusiers niet alleen groter zijn, maar ook nerveuzer zijn, ik weet het ook maar van horen zeggen Bloos .
Het is beter van de natuur z'n gang te laten gaan, dan paarden te fokken op uiterlijk. Maar dit is nu eenmaal een utopie.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:04

Ja iets groter worden ze wel. Maar juist de grote, toch barokke andalusiers zijn erg in trek.
Ik heb 4 andalusiers staan, juist onze 17 jarige hengst is een heel nerveus type, de rest is heel relaxed.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:13

Cyrina schreef:
Ja iets groter worden ze wel. Maar juist de grote, toch barokke andalusiers zijn erg in trek.
Ik heb 4 andalusiers staan, juist onze 17 jarige hengst is een heel nerveus type, de rest is heel relaxed.

Da's waar, de barokke types zijn gigantisch mooi Knipoog .

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:48

Quarters zijn afgeleid van het Barokke Spaanse ras...dat ooit na Columbus Amerika werd ingevoerd. Voor een mooie combinatie....you tube [amerikaanse] Orpheo Merlin

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 23:56

louw01 schreef:
Quarters zijn afgeleid van het Barokke Spaanse ras...dat ooit na Columbus Amerika werd ingevoerd. Voor een mooie combinatie....you tube [amerikaanse] Orpheo Merlin

http://nl.youtube.com/watch?v=zf3qAYfFydo
Bedoel je dat dit paard een kruising is tussen een Quarter en Andalusier?? Kun je me daar dan eens meer over vertellen? Prachtig paard indeed maar verder van de rest weerzinwekkend gedoe op dat filmpje (alhoewel sommige dieren bij ons niet veel beter behandeld worden).
Ik dacht dat ook dat Quarters afgeleid waren van Iberische rassen, maar onze hedendaagse Quarters hebben daar naar ik vernomen heb bijna niets meer mee te maken. Mijn idee is dat oude Mustang types nog Iberisch bloed in de anderen hebben en Quarters vooral kruisingen zijn met Mustangs en Volbloeds en zelfs (heb ik me laten wijsmaken, weet dus niet of dit waar is) koudbloeden om 'cooler' karakter te verkrijgen. Misschien niet zo gek dan mijn idee om een Quarter te kruisen met een Iberisch paard...staat het veulen dan hopelijk niet meer zo afschuwelijk overbouwd meer langs achter, en krijgt het zo een betere morfologische structuur van het lichaam. Zoals sommige Quarters overbouwd staan met veel te zware spieren op die fijne voetjes, da's gewoon vragen om problemen besef ik nu tot m'n scha en schande.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 21-08-08 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 00:04

Een Quarter is idd een mix tussen Engels Volbloed en alles wat er op dat moment in Amerika rondliep. Van Percheron tot Arabier tot Spaanse rassen. In 1940 is er een groep mensen geweest die een bepaald type paard graag wilden behouden, deze groep mensen heeft persoonlijk paarden op verschillende ranches persoonlijk bezichtigd en in het stamboek opgenomen. Daarbij kon het dus heel goed zijn dat bij volle broers of zussen de een wel, en de ander niet opgenomen werd.

Overbouwd zijn is bij de Quarters overigens ook niet graag gezien, maar in tegenstelling tot de meeste rassen komt er bij de Quarters geen keuring bij de ouderdieren kijken. Om overbouwde ouderdieren te vermijden kun je serieus binnen de Quarters gaan kijken (daar is met inmiddels 5 Miljoen geregistreerde paarden vast wel een niet overbouwde hengst te vinden), ipv meteen naar paarden buiten het ras te grijpen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 00:16

Cassidy schreef:
Een Quarter is idd een mix tussen Engels Volbloed en alles wat er op dat moment in Amerika rondliep. Van Percheron tot Arabier tot Spaanse rassen. In 1940 is er een groep mensen geweest die een bepaald type paard graag wilden behouden, deze groep mensen heeft persoonlijk paarden op verschillende ranches persoonlijk bezichtigd en in het stamboek opgenomen. Daarbij kon het dus heel goed zijn dat bij volle broers of zussen de een wel, en de ander niet opgenomen werd.

Overbouwd zijn is bij de Quarters overigens ook niet graag gezien, maar in tegenstelling tot de meeste rassen komt er bij de Quarters geen keuring bij de ouderdieren kijken. Om overbouwde ouderdieren te vermijden kun je serieus binnen de Quarters gaan kijken (daar is met inmiddels 5 Miljoen geregistreerde paarden vast wel een niet overbouwde hengst te vinden), ipv meteen naar paarden buiten het ras te grijpen.

Het idee zal ik jammer genoeg moeten laten varen als blijkt dat de merrie klinisch niet ok is. Verdere onderzoeken en een lege portemonnee zullen meer inzicht geven.
Voor de fokker zelf is het inderdaad beter om binnen het ras te fokken puur voor het geld. Kruising betekent geen papieren en het veulen is bijna de helft minder waard, maar dat wil daarom niet zeggen dat het veulen minder gezond is. Mijn merrie is nu zo extreem overbouwd dat het geen zo'n goed idee is om met Quarter te fokken. Gezien de miserie die ik al gehad heb wou ik jamais nog een tweede Quarter erbij. Ik grijp naar een ander ras omdat het veulen voor mij zou zijn en ik persoonlijk Azteca's of kruising Quarter met Iberisch paard veel mooier vind dan een onnatuurlijk gespierde Quarter. 't is natuurlijk een risico, maar elk paard dat je fokt is een risico. Ik zou al blij zijn met een gezond, levend veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:17

Arakhan schreef:
Cassidy schreef:

Het idee zal ik jammer genoeg moeten laten varen als blijkt dat de merrie klinisch niet ok is. Verdere onderzoeken en een lege portemonnee zullen meer inzicht geven.
Voor de fokker zelf is het inderdaad beter om binnen het ras te fokken puur voor het geld. Kruising betekent geen papieren en het veulen is bijna de helft minder waard, maar dat wil daarom niet zeggen dat het veulen minder gezond is. Mijn merrie is nu zo extreem overbouwd dat het geen zo'n goed idee is om met Quarter te fokken. Gezien de miserie die ik al gehad heb wou ik jamais nog een tweede Quarter erbij. Ik grijp naar een ander ras omdat het veulen voor mij zou zijn en ik persoonlijk Azteca's of kruising Quarter met Iberisch paard veel mooier vind dan een onnatuurlijk gespierde Quarter. 't is natuurlijk een risico, maar elk paard dat je fokt is een risico. Ik zou al blij zijn met een gezond, levend veulen.

Als je merrie zo overbouwd is, is het dan wel een goed idee om er mee te fokken?