Een andalusier boven een kwpner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lorsina

Een andalusier boven een kwpner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:24

Wie vind het andalusier ras leuker om te rijden dan een kwpner?

Cyrina

Re: Een andalusier boven een kwpner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:52

Veeeeeeeeeel leuker.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:50

Ikke wel Lachen Ze hebben in mijn ogen veel meer karakter dan de kwpn. Als ze hun dag niet hebben laten ze dat goed merken, rijden wil ook vaak minder dan.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:49

Ik heb veel KWPN'ers door mijn opleiding . Maar nu hebben de Andalusiers toch echt wel de voorkeur. Dit ras zitten ook wel verschillen niet iedere Andalusier past bij mij ,dat heb je toch vaak . Maar over het algemeen past een Andalusier beter bij mij . Ze zijn veel koeler in het hoofd , gevoeliger hebben best wel veel temperament en dat is als je ze juist berijdt ok goed onder controlle te houden. Ik denk wel dat niet iedereen met dit ras overweg kan , vooral als je gewend bent om paarden op druk te rijden . En als je op druk rijden als prettig ervaart zou ik geen Andalusier nemen. Ik wil niet meer anders dan een kleine pittige Andalusier die graag voor en met mij werkt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:02

Voor mij is dat niet moeilijk te beantwoorden; Ja zeker als ik een Kwpn'r met mijn Propje moet vergelijken Haha!

Ik heb 18 jaar een Kwpn'r gehad en heb heel veel rassen gereden maar ik moet zeggen dat ik mijn Spanjaard erg fijn vind rijden..

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:34

Ik vind een Andalusier ook fijner om te rijden.
Komt misschien ook omdat ik hieraan gewent ben geraakt Haha!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:01

Andalusier inderdaad.

't is gewoon.. heerlijk Vingers aflikken

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:33

Sinds we Andalusiers hebben kan ik niet meer op een KWPN-er rijden. Misschien ligt dit aan het paard dat we hebben en hebben gehad. Maar die lopen allemaal automatisch, bokken/steigeren niet en zitten ook nog eens geweldig lekker door.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:04

Lisette schreef:
Sinds we Andalusiers hebben kan ik niet meer op een KWPN-er rijden. Misschien ligt dit aan het paard dat we hebben en hebben gehad. Maar die lopen allemaal automatisch, bokken/steigeren niet en zitten ook nog eens geweldig lekker door.

Ik heb er wel een aantal voor de handel gereden die hééééééééél hoog konden steigeren!!! Lachen
zoals, Mio (v. Frappa op bokt), Esperanto (v. Orban op bokt!), dit waren pittige mannetjes!! Lachen

Maar een Anda is ook mijn voorkeur, ze hebben écht meer karakter en gaan voor het vuur voor je!! Haha!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:56

Ik denk dat het ook ligt aan de paarden die wij hadden. Onze merrie heeft nog nooit een stap verkeerd gedaan, bokt alleen aan de longeerlijn en dan ook flink. De ruin die wij hadden was net een bommetje met rijden heel heet maar echt een gentleman . Dus wederom niet steigeren bokken oid.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:43

En die vraag stel je op dit subforum? Anda natuurlijk! Wat een geweldige dieren, super karakter, fel maar bestuurbaar, eerlijk en onwijs intelligent. Super paarden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:16

ben toevallig hier dus zal wat tegengas geven. KWPN-er, alleen al omdat mijn ambitie in het springen en de cross ligt Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:50

Lielle schreef:
ben toevallig hier dus zal wat tegengas geven. KWPN-er, alleen al omdat mijn ambitie in het springen en de cross ligt Haha!

Heb je ook ervaring met andalusiers, want ik vind als je op dit onderwerp reageert, moet je wel beiden gereden hebben............
Er heeft trouwens een Lusitano heel hoog in de springsport gelopen,dus ze kunnen het wel, wordt alleen weinig gedaan.
Mijn anda springt ook graag, en zonder problemen, ik heb kwpn ers en anda's gereden en voor mij ook de andalusier, vooral het ruggebruik, waardoor je heerlijk zit, het werkwillige, en het mensgerichte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:02

ik ken er eentje die crosst, en die doet dat niet slecht. Maar ik geef de voorkeur aan een paard dat meer springgericht gefokt is Knipoog hoewel ik ook met een Flemmingh cross Haha! Maar ik zal mijn KWPN-ers niet op de renbaan zal uitbrengen, en zo zal ik ook geen Anda (Fries, Fjord, vul maar verder in) kopen om mee te gaan springen of crossen. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar die moet je dan maar net treffen.

Maar ik moet zeggen dat ook mijn paarden werkwillig en bijzonder mensgericht zijn en met goed ruggebruik lopen. Ik heb in een lang vervlogen verleden ook nog wel een Anda gereden, maar dan kan ik weinig meer over zeggen. Maar uiteindelijk is het niet mijn type paard, om te zien iig, er staat er een op de stal van mijn verzorgpaard.

Maar als je alleen maar mag reageren als je Anda's rijdt, ben ik wel weer weg Doei!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:03

Anda Lachen

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:08

mijn instructrice rijd sinds kort ook allemaal anda's.. ik vind het echt prachtige beesten Knipoog Afbeelding zij en een anda

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:43

Lielle,ik wil daarmee niet zeggen dat je niet zou mogen reageren, maar als je wilt vergelijken kan dat m.i alleen als je met beide ervaring hebt opgedaan, ik zou ook nooit reageren op een zelfde vraag over bv fjorden/kwpn, omdat ik met een fjord geen ervaring heb, kan dan alleen zeggen wat me er niet aan aanspreekt, maar dat is een ander verhaal.........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:45

Volgens mij is de vraag wat er leuker is om te rijden, en voor mijn doelstellingen is dat een KWPN-er en dat baseer ik op wat ik hiervoor al heb aangegeven.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:50

ik vind het ook geweldige beesten... maar ik heb alleen maar kwpnners...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:17

He das Andele brenninkmeijer, of niet?
Ik heb haar en Marismeno op de keuring gezien. Wat kan die lopen!!! Die gaat hier in Nederland wel laten zijn dat de vooroordelen hier in Nederland over andalusiers ongegrond zijn.

Ik ga Marismeno zeker een keer gebruiken voor 1 van onze PRE merries. !!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:23

soeske schreef:
Ikke wel Lachen Ze hebben in mijn ogen veel meer karakter dan de kwpn. Als ze hun dag niet hebben laten ze dat goed merken, rijden wil ook vaak minder dan.

dat kan een kwpn net zo goed laten merken Knipoog

Tsja eigenlijk kan ik mijn mening er niet over geven, nog nooit op een andalusiër gereden. Vind ik erg jammer! Maar ben gek op KWPN'ers!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:43

Cyrina schreef:
He das Andele brenninkmeijer, of niet?
Ik heb haar en Marismeno op de keuring gezien. Wat kan die lopen!!! Die gaat hier in Nederland wel laten zijn dat de vooroordelen hier in Nederland over andalusiers ongegrond zijn.

Ik ga Marismeno zeker een keer gebruiken voor 1 van onze PRE merries. !!

dat is idd Andele Brenninkmeijer Knipoog 't zijn idd allemaal super paardjes die ze heeft. voor meer foto's kan je kijken op andalusiers.com Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:36

He elianne, dan woon je vlakbij me denk ik Tong uitsteken

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:48

soeske schreef:
He elianne, dan woon je vlakbij me denk ik Tong uitsteken

Ik woon in ijlst.. Haha! Clown

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:01

Ik in Workum Knipoog

@ Noekje. Ja, daar heb je wel wat gelijk in; maar op één of andere manier valt het veel minder op bij een Kwpn'er. Heb er zelf ook even 1 verzorgd, maar ik vind ze toch heel anders qua karakter dan een andalusier. daarmee bedoel ik dat ik de kwnp'ers dus minder hun emoties laten zien.. zo ongeveer, beetje moeilijk uit te leggen zo hihi