eerst informeren over andalusische paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UREO

eerst informeren over andalusische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:42

Ik zie veel forums over andalusiers , veel vragen maar weinig mensen die weten waarover ze praten . Een andalusier aanschaffen kost niet niet alleeen veel geld maar ook veel tijd dus geen kinderpraat. Je spreekt meestal over hengsten waar je mee moeten weten en leren om te gaan. Zeer bepalend zijn de afstammelingen en gezondheid, het is geen speelgoed, het is geen pony maar een indivudueel paard wat daarbij wel op de mens gericht is maar ook heel intellligent. Zo intelligent dat hij vele beginners goed voor de gek kan houden. Je kan geen andalusier voor de gein kopen maar het is serious bussiness mede door de prijs ( je krijgt nooit een goede andalusier onder de 15.000 euro ) en de ervaring. De meeste mensen kennen ook niks van hu7n herkomst noch afstammelingen of medisch aspekt. Denk goed na en verdiep je erin !!

mammaslamma

Re: eerst informeren over andalusische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:17

Je gaat met deze boute uitspraken veel mensen tegen je in het harnas jagen, zoals ik in een eerder forum al zei, verklaar je nader en waarom zou jij het zo goed weten, daar zijn wij vast heel nieuwsgierig naar.
Enne, 15.000 euro, dan heb je pas een goed paard, ook zoiets, wie/wat/waar haal je die onzin vandaan?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:19

Dat geld toch voor elk paard?
Niet alleen voor andalusiers!

UREO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:13

mammaslamma schreef:
Je gaat met deze boute uitspraken veel mensen tegen je in het harnas jagen, zoals ik in een eerder forum al zei, verklaar je nader en waarom zou jij het zo goed weten, daar zijn wij vast heel nieuwsgierig naar.
Enne, 15.000 euro, dan heb je pas een goed paard, ook zoiets, wie/wat/waar haal je die onzin vandaan?

Andalusiers zijn over het algemeen veel duurder als Kwpn ers en dergelijke mede door het export verbod dat in 1996 pas opgeheven is en ook mede doordaat er veel meer warmbloeden zijn als andalusiers. Je betaald in spanje voor een cruzado al gauw 8.000 euro en dan heb je nog niet eens papieren erbij. Natuurlijk zijn er goedkopere andalusiers te koop maar vaak mag je er vanuit gaan dat deze paarden iets mankeren bijv hoefbevangenheid ect daar de fokkers in spanje deze prijsklasse paarden niet laten keuren. Genoeg mensen hebben de fout gemaakt om dit wel te doen met de gevolgen van dien omdat ze geen poot hebben om te staan naar de fokkers toe. Overigens worden bij de warmbloeden in nederland zelfs veulens geveild vooor 60.000 euro. De prijs voor een goed paard is duur en het hangt vaak ook nog van de training af.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:25

Als ik dit zo lees, moet ik wel vreselijk veel geluk hebben gehad, dat ik een P.R.E heb kunnen kopen, die en goedgekeurd in Spanje is, en enigzins betaalbaar..........
Het is ook maar net, wat een gek ervoor geeft, en wat je wensen zijn, ik snap ook wel, dat een pre met n ruime, strekkende draf, meer oplevert dan een die maait/korter loopt, maar het is maar net waar je hem voor wilt gebruiken.
Als ik puur voor de sport een pre zou kopen, had ik ook een groter bedrag moeten neerleggen, maar dat is mijn bedoeling niet.
Wel ben ik het eens met het feit, dat het geen modepaard moet gaan worden, dat nu ineens iedereen klakkeloos eraan begint zonder verdere info, dat gaat ten koste van het ras.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:48

UREO schreef:
Ik zie veel forums over andalusiers , veel vragen maar weinig mensen die weten waarover ze praten . Een andalusier aanschaffen kost niet niet alleeen veel geld maar ook veel tijd dus geen kinderpraat. Je spreekt meestal over hengsten waar je mee moeten weten en leren om te gaan. Zeer bepalend zijn de afstammelingen en gezondheid, het is geen speelgoed, het is geen pony maar een indivudueel paard wat daarbij wel op de mens gericht is maar ook heel intellligent. Zo intelligent dat hij vele beginners goed voor de gek kan houden. Je kan geen andalusier voor de gein kopen maar het is serious bussiness mede door de prijs ( je krijgt nooit een goede andalusier onder de 15.000 euro ) en de ervaring. De meeste mensen kennen ook niks van hu7n herkomst noch afstammelingen of medisch aspekt. Denk goed na en verdiep je erin !!

Waarom zo'n betoog??? Snap niet helemaal wat je hiermee probeert te bereiken. Dat je je in het ras moet verdiepen en niet zomaar een paard moet kopen, dat geldt bij elk ras.

Ik ken overigens vierschillende Andalusiers < 15.000 euro en daar is helemaal niks mis mee Knipoog

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:56

Mijne was ongeveer de helft van 15000, nu moet ik toegeven dat hij ook officieel een cruzado is maar ook ik vind het betoog nogal kort door de bocht.
Ten eerste hebben veel andalusier/PRE liefhebbers zich wel verdiept in het ras al is een paard wat mij betreft een paard. Ze hebben allemaal hun bijzonderheden. Prijs is een kwestie van vraag en aanbod of wat de gek ervoor geeft. Prijzen worden ook kunstmatig hoog gehouden voor buitenlanders. Onder het mom van....die betalen het toch wel. Voor Sam vroegen ze zelfs 12500 wat ik echt belachelijk vond. Maar ik was verliefd.... De buurman had hem misschien zelfs voor 4 kunnen kopen.

Geen enkel paard is speelgoed, ieder paard verdient respect. Verder denk ik dat de meeste andalusiers die ik ken via de fora het juist heel erg getroffen hebben met hun eigenaren! Het zijn vaak juist mensen die veel meer met respect met hun paard bezig zijn en het niet alleen als gebruiksvoorwerp zien. Maar Ureo, ik begrijp dat je zelf ook andalusiers hebt? misschien zelfs van het verenigingsbestuur bent?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:52

O, je kent me ofzo?? Dat je vind dat ik me niet verdiep.

Wat een achtelijke uitspraken.
Ik heb momenteel 3 PRE's, waar ik serieus mee bezich ben.
Ook train en verkoop ik paarden voor een kennis fokker uit Spanje.
Dat een goed paard 15000 moet kosten is onzin. Ja een goed paard wat ook nog eens redelijk hoog opgeleid is kost dat minimaal, maar een goed veulen zeker niet. Een paard wat net onder het zadel is meestal ook niet (afhankelijk van kleur, bloedlijn, beweging en maat.)
Misschien moet jij je eens wat meer gaan verdiepen voor je uitspraken doet.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:54

Ik ben het met Ureo eens dat als je echt een goed fokpaard of een hoog afgericht paard wil kopen dat de prijzen beginnen vanaf 12.000. Uitzonderingen daar gelaten. Het is ook erg afhankelijk van de verkoper/fokker hoe graag hij het paard aan jou wil verkopen. Maar ook onder die 12.000 euro zijn mooie, gezonde PRE's te koop. Wellicht niet allemaal even geschikt voor de fok maar dat is ook niet de ambitie van de meeste mensen hier in Nederland. Er zijn hier niets voor niets 3x zoveel hengsten/ruinen als merries. Ik verwacht van iemand die werkelijk geinteresseerd is in een PRE dat hij/zij niet alleen info vraagt op een forum maar ook contact opneemt met de vereniging en fokkerijen en evenementen bezoeken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:26

maar wat is een goed paard???

is een goed paard een gezond paard???is een goed paard een paard met goede papieren???

is een goed paard 1.65m hoog??of kleiner of groter??

een goed paard is een paard die gezond is,die lief is,die je maatje is,waar JIJ mee kunt doen wat je wilt doen,of dat buiten rijden is,fokken,dressuren springen,wat dan ook...

en al koop je een paard voor 1000 euro,kan je het meest geweldige paard op deze aardbol hebben.....

laten we het er simpelweg op houden,dat het leeuwendeel van de mensen die een paard zoeken,het vooral leuk vinden een lief gezond paardje te kopen,voor een gulden middenweg prijs,en dat is onder de 5000 euro (minder als 10.000 gulden dus).

als je een paardje laat keuren en het is gezond,en lief,dan heb je toch een super goede koop gedaan,en dan papier of geen papier,de meeste mensen hebben een ruin,dus hebben papieren geen enkele fokwaarde meer.

beetje rare stelling om te zeggen dat je alleen maar een goed paard hebt boven de 15.000 euro grens,boven de 35.000 gulden dus!!!!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:32

Is het niet altijd zo dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rij kan zitten? Ik geloof niet dat er hier ook maar iemand is die dat denkt!! Verder denk ik dat een paard kopen meestal niet zomaar in een opwelling gebeurd, het wordt goed doordacht en bovenal moet het 'klikken' als je gaat kijken/uitproberen.
Of diegene dan ambitie heeft en een duur en goed sportpaard koopt of blij is met een fijn braaf recreatiepaard wat niet zoveel hoeft te kosten moet ieder toch voor zich weten??
We hebben het hier nog steeds over levende dieren hoor, niet over gebruiksvoorwerpen!!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

Kijk ik net ff op de site die onze Ureo zo aanprijsd, wat blijkt nu, is een copy van wat hij ons maar wilt doen geloven........
Inderdaad mooie paarden, maar zo in de krul getrokken,hoort dat dan zo?
Ik vind het eigenlijk meer een vorm van spam, zie je andere gerenomeerde fokkers toch niet doen.
Verkooppraatje p[rima, maar doe dat op vraag/aanbod of houd je mening over mede fokkers voor je, dit komt niet proffesioneel over en dat is zonde, er staan zeker mooie paarden, alleen is er hier toch veel minder vraag naar hengsten, en voor een ruin betaal je nu eenmaal niet zoveel als voor een hengst.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:15

Welke site is dat Mammaslamma?
En inderdaad, wat is een goed paard.. Ik heb een cruzado, zonder papieren, uit spanje (fokker bekend) en daar heb ik minder dan €5000 voor betaald.. En die is in mijn ogen echt niet te koop, zelfs niet voor €50 000!! Beetje rare uitspraken... Ken jij ons? Weet jij in hoeverre wij ons verdiept hebben in andalusiers? Wat ik uit jou verhaal haal is dat PRE's vanaf ong. €15000 goed zijn...
En iedereen moet toch een keer leren hoe het allemaal zit, zo`n forum is daar toch een goed opstapje voor?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:14

Komt ie

www.andalusian-horses.eu

Echt mooie paarden, maar zoveel geld, de mijne was de helft van hun startprijs, maar ben er blij mee............

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:29

Ik heb die site even bekeken. Je zult maar een paard van 80.000 euro kopen. Ik denk dat je dan iets anders bezig bent dan de gemiddelde paardenliefhebber. Belachelijke prijs trouwens. Overigens met het getoonde zou ik niets kunnen, leuk voor een circus.
De goedkoopste categorie is verkocht, nou ja goedkoop.
De foto's tonen een wat zielige schimmel met een stap die ik er niet in zou willen hebben. Het verdriet straalt van het dier af.
Inderdaad is het zo dat de prijzen voor buitenlanders hoog gehouden worden. Mijn vriendin woont al heel lang in Zuid Spanje en haar echtgenoot heeft voor ons een hele lieve, mooie Andalusier gekocht voor minder dan de helft dan voor ons gevraagd werd. Met papieren, gekeurd etc.
De prijs hoef ik niet te noemen, maar deze was voor iedereen met een normale portemonnee haalbaar.
En wat zou ik met een paard van meer dan 15.000 euro moeten doen? Ik zou helemaal ziek worden als het dier iets op zou lopen, al was het een nog zo onschuldig schrammetje. Dat is een paard met gouden oren en hoeven.
En ga a.u.b. niet naast je schoenen lopen met een dure Andalusier of Lusitano. In het zuiden van dit continent zijn er meer van dan KWPN-ners in ons kikkerlandje. En de vervoerskosten vallen enorm mee.
Er lopen maar vreemde mensen met vreemde ideeen in dit paardenwereldje rond.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:07

Hmm. de meeste paarden op die site staan of hebben gestaan; op majestic-andalusians. Dat is een erg amerikaans gerichte verrkoper, misschien daardoor de prijzen?????

Maar ook op deze site zeggen ze zelf dat hun paarden mede duurder zijn vanwege de kleur (veel zwarte en bruine).

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:14

Niet iedereen heeft sterke ambities met zijn paard. Ieder weldenkend persoon verdiept zich in een ras, alvorens deze aan te schaffen, ongeacht welk ras, al is het maar mbt de gebruiksmogelijkheden of toegestane kleuren.....
Voor minder geld kan je ook best een leuk PRE paardje hebben, zolang je geen hele bijzondere eisen hebt!!!!

Beetje absurd om zomaar te gaan schreeuwen dat mensen zich niet verdiepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:23

De prijzen zijn overdone. De paarden vind ik wel mooi. Ik heb idd niet voldoende verstand van het ras om een goed paard voor een redelijke prijs te kunnen kopen. Maar hoevelen komen niet met een sof te zitten met een KWPN-er?

De prijzen die TS noemt zijn niet reeel, ik kan vanuit hier niet zien hoe deze paarden zijn opgetraint. Spanje heeft bij de andaleek een niet zo beste naam, ook hierin geldt, ken je fokker/hanelsstal en idd neem een kenner mee.

Natuurlijk zijn het hengsten waar je mee omgaat, maar doorgaans makkelijker te hanteren dan een KWPN-hengst. Vele hengsten worden alsnog geruint, omdat de meeste pensions/maneges geen hengsten willen/kunnen plaatsen.

Als ik hier op bokt kijk, is er toch maar heel betrekkelijk weinig verkeerde keuze bij de andabezitters en op dit forum toch ook weer genoeg kennis en ervaring met anda's. Het valt allemaal wel mee.

De anda's die ik op marktplaats zie, bekoren mij niet echt, maar daar kan idd wel een leuke tussen zitten, zoals laatst een zwarte die mooi kon lopen en 8000 euro moest kosten. Dat zijn prijzen die vind ik reeeel. Maar ik heb idd geen verstand van afstamming/bloedlijnen en daar kan idd ook een adder voor onder het gras zitten, zeker als achteraf blijkt dat hij niet zo helemaal echt pre is als wordt gezegd.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:01

Ik heb het gevoel dat die Ureo de boel heeft zitten uitlokken en nu in zijn vuistje lacht om de reacties.
Of Ureo heeft betrokkenheid bij die verkoopsite.
Overigens was het paard in de 'laagste' prijsklasse een schimmel.
Ik heb een schimmel, een echte Andalusier, met papieren, goed gereden, met een gouden karakter en hij ziet er nog goed uit ook.
Voor zijn aankoopbedrag heb ik geen KWPN-ner die spoort.
Ik heb mijn paard zelf opgehaald en laten castreren, gewoon omdat ik geen hengst wil hebben.
Inderdaad, men heeft in Spanje door dat deze paarden in Nederland een hype zijn geworden. En inderdaad zijn de Spaanse paardenliefhebbers niet gecharmeerd van dergelijke verkoopstallen.
Het is daar nog steeds mogelijk om voor weinig (normaal) geld een leuk paard te vinden, maar even zo goed verknipte paarden voor veel geld.
Dat zijn vaak die paarden die 'alles' kunnen, de mooie plaatjes.
Ik ken toevallig zo'n schitterende PRE hengst, men heeft daarvoor een prijs betaald waar je scheel van wordt. Het dier is zwaar gefrustreerd en staat de hele dag stukken uit zijn borst te bijten.
Maar hij kent alles, noem maar op, hij doet het. Ook van zo'n handesstal.
En het is zeker waar dat de meeste mensen die overgaan tot aanschaf van een Andalusier wel degelijk weten wat ze doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:07

Waarom zijn de gezichten op de site gecensureerd?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:19

UREO schreef:

Ik ben benieuwd waarom je hier een topic over opent terwijl je zo te zien nog meer net post.
Waarom hier over een discussie aangaan?
Bij elk ras moet je verdiepen in het beste ervoor,zelfs voor de asbakje's

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:25

Die weggewerkte smoeltjes.
Dat heb ik al vaker op die soort verkoopsites gezien.
Vrijwel zeker om niet herkend te worden.
Bij mij komt dan de gedachte naar boven dat het om duistere praktijken gaat.
Wie eerlijk en open is hoeft geen gezichten te vervagen.
Maar misschien ben ik kwaaddenkend.
Je kunt in ieder geval na betaling van een hele berg euro's geen smoel meer aanwijzen.

Die Ureo is een uitlokker en wij trappen er met zijn allen in.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:53

Heb deze mensen ook wel vaker op sites gezien, weet niet meer of het deze was maar goed. Is een familie bedrijf geloof ik. Maar dat even terzijde, er zijn een paar foto's dat die jongen er wel met zn gezicht op staat...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 07:22

Het zijn wel mooie paarden, die prijzen worden ook voor goede kwpn-ers gevraagd. Heb prijzen gehoord, onbegrijpelijk.