Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:16

En dan heb ik het dus over de Barokke/Klassieke rassen.
Ik zag namelijk dit toch wel interessante topic viewtopic.php?f=4&t=596764&st=0&sk=t&sd=a over wat de Quarters/Appi's/Paints krijgen gevoerd en nou vroeg ik me wel eens af wat jullie je Fries/Anda/Lusitano etc. voeren?

Kom maar op. Lachen

Buitenzinnig

Re: Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:18

Mijn andalusier staat dag en nacht op het land met genoeg gras. Hij krijgt elke dag ongeveer een halve kg. mueslie en een iets minder dan een halve kg. basisbrok, dit omdat hij een beetje ingevallen is bij de flanken. Dit krijgt hij elke dag, of we nu rijden of niet. Hij wordt momenteel niet zoveel bereden, omdat we een beetje probleempjes hebben met rijden, maar van de week komt de tandarts en fysio. Ook krijgt hij elke ochtend een boterham Tong uitsteken.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:32

Mijn anda is ook bij de flanken wat ingevallen, helaas, dus ik voer hem stevig bij, 1,5 kilo bix en halve kilo muesli per dag en hooi.
We zijn net een weekje naar Drenthe geweest, dus flink moeten werken en ik zie het gelijk aan hem, de meesten vinden hem goed zo, maar ik houd meer van stevig/rond, ga hem vd winter lekker "vetmesten"'.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:35

Mijn fries is altijd al een stevige dame geweest, en ondanks dat er nog vetkussentjes te vinden zijn oogt ze wel mooi slank nu. Ze krijgt 2x per dag één kilo draversbrok, daarnaast gewoon hooi. Ze komt ook wel buiten maar erg veel gras staat er niet, wordt ze trouwens erg dik van Knipoog

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:24

Mijn andalusier staat dag en nacht op de wei. Dan krijgt hij 's morgens 1,5 kilo pavo kruidenmengeling en 1 kg pavo Explosive samen met nog wat bietenmengeling. Dit krijgt hij 's avonds dan ook en nog een schijf voordroog. In de winter krijgt hij er ook nog bieten bij en 's morgens ook nog voordroog.
Laatst bijgewerkt door orban op 05-08-06 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:33

mijn anda staat hier bekent om niet echt in te vallen bij de flanken Tong uitsteken

die krijgt nu alleen gras,en op stal als hij zou werken 3 kilo sportbrok per dag,en evt zelfs tot 5 kilo per dag ligt eraan welk niveau hij loopt...

nu hij weer geblesseerd is en dus stilstaat krijgt ie 1 a 1,5 kilo op en dag en kuilgras...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:53

Is kuilgras niet te veel eiwit, dat zei de vorige eigenaresse van mijn paard, dus ben daar huiverig mee om het te geven, heb het trouwens afgelopen week op vacantie wel gegeven, met mate.
De mijne staat ook 24/7 buiten, maar de enige die nog vet van de wei worden zijn onze shetten, die worden al dik vd lucht........
Weet iemand nog een goede brok/toevoeging om te geven als extra, geef paar keer pw slobber erbij, maar er moeten echt wat kilotjes bij komen, dus tips zijn welkom!!!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:59

mammaslamma, ik vermoed dat je vraag voor mij was. Esperanto doet het prima op voordroog en wat betreft de eiwitten is zou het eigenlijk niet weten. Ik geef hem al voordroog van toen ik hem heb gekocht en heb hem nu toch al 2 jaar en hij doet het er prima mee.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:18

Oke, bedankt, dan zal het i.d.d wel meevallen, moet alleen wel uitkijken met de shetten, dus apart geven.....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:20

Mijn Fries is heel snel te dun, vooral als ze een veulen heeft

gewoonlijks; 3 kilo per dag bix, soms muesli, soms maïs, verder 3 x daags 1 plak hooi.

momenteel(staat op knappen) ; 5-6 kilo per dag, merrie brokken, soms muesli, soms maïs, hooi zoveel als ze wil, en gras Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:43

oja,ik heb natuurlijk meerdere barokke paarden,mijn friezen krijgen ook 3 kilo biks per dag,en onbeperkt kuil... Lachen

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 07:47

Ai... ben bang dat Ensueno maar weinig te eten krijgt als ik dit zo hoor Bloos

Hij staat nu 24/7 in het land, 's winters alleen overdag. Dus altijd gras. Verder 2x daags 1/3 schep basisbrok/muesli.
In de winter krijgt hij 's op stal en paar keer een plak hooi. Dit wordt regelmatig bijgevoerd zodat hij eigenlijk altijd wat te knagen heeft.

In de winter krijgt hij trouwens ook altijd een paar winterpenen bij het eten.
En 's zondags lekker slobber.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:27

@ Patriesje, Ensueno is best wel aan de maat, dus hij hoeft ook niet zoveel :p

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:32

Hoe bedoel je ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:33

Onbeperkt hooi, overdag op een vrij kale wei, een halve kilo brokken en een halve kilo haver Lachen

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:28

de jongste staat nu op 3x een half en krijgt 3x daags kuilhooi
dit word langzaam opgevoerd naar meer omdat ze steeds meer werkt en ze staat op zaagsel

de oudste krijgt ook 3x daags een half en 2x daags kuilhooi
zij loopt niet meer in de sport en stapt enkel of staat voor de wagen met een stapritje
zij staat trouwens wel op stro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:05

Kuilgras heeft een hogere voedingswaarde en er zitten geloof ik ook meer eiwitten in; Maar correct me if I'm wrong!

Mijn Fries, 1.60 , net ingereden en alles opbouwend, heeft 24/7 weidegang, zeer schraal land (anders ontploft mevrouw, wat ze nu al doet lijkt wel af en toe Haha! ) en ze krijgt dagelijks kwartschep kruidenmuesli met een schepje vitaminen als aanvullling. En ze heeft sinds kort zo'n Horselyx bak tot haar beschikking; Wat een groot succes is trouwens. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-06 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:06

PatriesjeMR2 schreef:
Hoe bedoel je ??

Dat Ensueno wel goed in zijn vel zit, dus dat je niet bang hoeft te zijn dat je hem te weinig geeft Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:08

soeske schreef:
PatriesjeMR2 schreef:
Hoe bedoel je ??

Dat Ensueno wel goed in zijn vel zit, dus dat je niet bang hoeft te zijn dat je hem te weinig geeft Cool

Same here ..

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:02

soeske schreef:
PatriesjeMR2 schreef:
Hoe bedoel je ??

Aha.. ik snap hem Clown

Ja Ensueno is in goede conditie Pling

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:22

Hij krijgt 's ochtends een kilo biks en gaat daarna het land op, s' avonds na het rijden of als ik hem weer binnen haal krijgt hij kuil en nog een kilo biks en een kilo powerplusmix van havens. Hij is op het moment wat aan de dunne kant dus ik probeer hem flink wat bij te voeren om hem weer op gewicht te krijgen.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:22

Wow! Wat voeren jullie allemaal veel! Haha! Die van mij zou accuut ontploffen Clown
Mijn Lipizzaner doet momenteel niet veel anders dan stevige buitenritten rijden. Hij staat fulltime op het land en krijg 1/3 tot 1/2 kilo basisbrok per dag.

In de winter wanneer hij volop getraind wordt, krijgt Capriva 2 keer kuil, 1 keer hooi een 1,5 kilo mengeling van basisbrok en een granenmix (Kentucky lite). Ik heb een mooi zuunig peerdje Ja

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:34

Foogul schreef:
Wow! Wat voeren jullie allemaal veel! Haha! Die van mij zou accuut ontploffen Clown
Mijn Lipizzaner doet momenteel niet veel anders dan stevige buitenritten rijden. Hij staat fulltime op het land en krijg 1/3 tot 1/2 kilo basisbrok per dag.

In de winter wanneer hij volop getraind wordt, krijgt Capriva 2 keer kuil, 1 keer hooi een 1,5 kilo mengeling van basisbrok en een granenmix (Kentucky lite). Ik heb een mooi zuunig peerdje Ja

Veel? Wat noem jij veel? 6 kilo brok op een dag, dát vind ik veel. De meeste hier voeren redelijk dezelfde hoeveelheid... Ligt natuurlijk ook aan het temperament van je paard en wat je ervan vraagt. Een buitenrit is niet te vergelijken met een flinke dressuurtraining, dat lijkt me vanzelfsprekend.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:09

Starbreeze schreef:
Veel? Wat noem jij veel? 6 kilo brok op een dag, dát vind ik veel. De meeste hier voeren redelijk dezelfde hoeveelheid... Ligt natuurlijk ook aan het temperament van je paard en wat je ervan vraagt. Een buitenrit is niet te vergelijken met een flinke dressuurtraining, dat lijkt me vanzelfsprekend.

Chill! Ik bedoelde alleen maar in vergelijking met mijn paard Ja
Dat mijn knol niet helemaal standaard is, is wel duidelijk Haha!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:30

Mijn lipi krijgt nu 1 kilo meusli per dag terwijl ze vol op in training staat.

Dat betekend zo'n twee keer per week fanatiek dressuur, 2 keer per week een paar uur naar buiten en één rustig ritje/longeren. Daarnaast krijgt ze twee maal daags hooi. waar ze een paar uur over doet.

Ik had haar op het land staan, maar ze zat tegen hoefbevangenheid aan, dus ze staat nu op een stuk afgezet zand.