Verschil tussen Lusitano, andalusier en lippizaner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naijla

Verschil tussen Lusitano, andalusier en lippizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:23

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, want ik wil een spaans paard kopen maar wat is het verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner? Aan het uiterlijk, innerlijk etc.
Ik zie het verschil nie maar wil het wel graag weten, want ze kunnen je van alles wijs maken.

Groetjes!

gomir

Re: Verschil tussen Lusitano, andalusier en lippizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:10

-> BKR

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:16

Hier zijn al een aantal topics over geweest waaruit geconcludeerd moet worden dat het nog niet zo makkelijk is om 123 de verschillen aan te geven. Ik kan je niet zo veel over de Andalusier of Lusitano vertellen maar wel zo alles over de Lipizzaner.
Wat ik je aan zou raden als je echt een van de 3 rassen wil kopen, ga bij de paarden die te koop staan kijken, voel hoe ze onder het zadel zijn en dan weet je vanzelf welk ras of paard het beste bij je past. Het is wat moeilijk ze over 1 kam te scheren, ze zeggen van Lipizzaners dat ze het meest sensibel zijn van de 3, maar dat is ook niet voor alle Lipizzaners waar want ook daar zitten flegmatieke tussen Knipoog De Lipizzaner hangt wel heel erg aan zijn baas, is dus echt een heel eigen paard. En trouwens... sensibel is niet altijd per definitie slecht, ik heb zelf wel een heel sensibele merrie maar werken dat ze voor je doet!!! Ze trekt alles voor je uit de kast en dat geeft wel een kick hoor! Haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:29

De andalusier hangt ook erg aan zijn baas. Zodra hij jou vertrouwen heeft, gaat hij voor je door het vuur. Maar dat geld ook voor de lusitano en de lipizzaner. Ik zou gewoon inderdaad verschillende paarden gaan bekijken. Je kunt ook eventueel contact zoeken met mensen die en lipizzaner, lusitano of andalusier hebben, dat je daar eens mag komen kijken. Kun je ook de rassen onderling vergelijken en ook al staan ze niet te koop, je kunt veel ervaring op doen door te kijken en dan weet je ook zeker dat deze mensen eerlijk zijn over hun paard, omdat ze hem toch niet voor de verkoop hebben.

blackhorse57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:01

weet je dat zijn ook mijn favorite paarden en heb daar een paar sites voor gevonden met alles over het karakter enz. bij deze www. spaanse-paarden.nl (andalusier) www.lusitano-paarden.nl of www.leasepaard.nl
zo kijk ik ook hoe ze eruit zien en vooral wat de prijs is en die is NIET goedkoop helaas

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:58

Op mijn site kun je bij "rassen info" wat over de Lusitano vinden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:51

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:40

ik heb wel eens gehoord dat de lusitano uitermate geschikt is voor de mindere ruiter en ook voor de beginners, maar of dat ook zo is? heb zelf een beetje ervaring met andalusiers rijden en dat zijn werkwillige paarden met power maar ook een super aanhankelijk karakter! mijn vriendin die heeft een lipizzaner en ze rijd er nu m2 mee en hij is als ik het goed heb 7 jaar, hij is echt super lenig en doet alle oefeningen op zijn sloffen. op google kun je ook heel veel info vinden erover!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:38

Er zijn er, en dan met name de oudere, waar je inderdaad een oma of beginner op weg kunt sturen, en er zijn er die wat vuriger zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:33

pre schreef:
ik heb wel eens gehoord dat de lusitano uitermate geschikt is voor de mindere ruiter en ook voor de beginners, maar of dat ook zo is? heb zelf een beetje ervaring met andalusiers rijden en dat zijn werkwillige paarden met power maar ook een super aanhankelijk karakter! mijn vriendin die heeft een lipizzaner en ze rijd er nu m2 mee en hij is als ik het goed heb 7 jaar, hij is echt super lenig en doet alle oefeningen op zijn sloffen. op google kun je ook heel veel info vinden erover!

ik zou niet direct zeggen dat elke Lusitano geschikt is voor een mindere ruiter...
ik ken er in ieder geval een aantal waar ik niet zo gauw een beginnende ruiter op zou zetten (omdat ze daar veel te gevoelig voor zijn...)

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:08

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar op Infante (Lusitano dus) zou ik nooit een beginnende ruiter zetten Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:19

Veel zullen verstelt staan van hoe lief hun paard is voor beginners, al zijn ze niet makkelijk voor gevordenen. Een en ander heeft te maken met een soort beschermingsdrang, noem het moedergevoel, en wat een ruiter al of niet vraagt.
Er zijn er ook die gewoon alleen maar een ruiter echt dulden, maar als jij dat toevallig bent, zal hij heus lief voor je zijn Haha!

Veel felheid wordt opgeroepen en is trouwens verder onschuldig. Wat geeft het als een paard druk beweegt?
Maar ik ken bv hengsten waar je achterste voren nog veilig op kunt rijden en mijn merrie Florita moest ik gewoon in de gaten houden met kinderen erop. Dan moest ik er bij blijven, zodat ik eigenlijk "afstandbediening" deed. Ik gaf de commando´s waar ze op reageerde. Raakte ze buiten bereik, dan ging ze er onherroepelijk vandoor. Ik had bij haar het idee dat ze met name een hekel aan kinderen had.

Daarom zeg ik ook: er zijn er bij die kipmak zijn er er zijn erbij die het niet zijn, maar, als je het ras over zijn geheel neemt, zijn de meeste (en met name de oudere) best inschikkelijk. In elk geval hier. Kan te maken hebben met een combinatie van factoren.
Men moet niet vergeten dat ze laat rijp zijn, dus lang puberen. Tegen de tijd dat ze een jaar of zeven-acht zijn kun je verwachten dat ze stabiel zijn in hun gedrag.

Ik vind het trouwens vrij gevaarlijk om van welk ras ook te adverteren dat ze "uitermate geschikt zijn voor beginners" onafhankelijk van het feit of ze het zijn. Laat iedereen eerst maar leren rijden (tot een niveau waarin ze in elk geval en onafhankelijke zit hebben, en het liefst ook zelfstandig een paard kunen trainen en verkeerregels en ruiteretiquette kennen, voor zover daar nog les in gegeven wordt)voordat ze denken aan een eigen paard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-01-07 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:27

Naijla schreef:
...want ik wil een spaans paard kopen maar wat is het verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner?

Lippizaners zijn toch geen Spaanse paarden, maar van oorsprong Sloveens? Of zit ik nu fout en worden Lipizzaners als Spaanse paarden gezien omdat de eerste paarden (eind 16e eeuw) van de stoeterij in Lipica afkomstig waren uit Spanje?

[Edit] suf tikfoutje
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-01-07 01:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:28

nee hoor karin.
Je hebt gelijk.
Lusitano komt van oorsprong ook uit protugal.
Andalusier komt uit spanje

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:32

als ik jou was zou ik lekker rond gaan kijken, zien wat er het beste bij je past. een ras hoeft niet op basis van de algemene kenmerken bij jou te passen..

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:26

Lipizzaners komen van oorsprong wel van Spaanse hengsten, maar vinden hun wortels in het Habsburgse Rijk. "Oostenrijk" was toen namelijk een stuk groter als nu en Lipica (nu Slovenie) hoorde daar toen bij.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:13

pre schreef:
ik heb wel eens gehoord dat de lusitano uitermate geschikt is voor de mindere ruiter en ook voor de beginners, maar of dat ook zo is?

Ik zou niet weten of dit idd zo is maar kan me nog wel herinneren dat mij is verteld toen ik mijn Lipizzaner kocht dat je beter niet een lipizzaner kan aanschaffen als je niet fatsoenlijk een kwpner in de rondte kan rijden (!) Let wel: dit zijn niet mijn eigen woorden maar die van een kenner.......

Ben er wel van overtuigd dat het zéér gevoelige paarden zijn. Alleen een eerlijke ruiter kan er op rijden, het vergt veel smanewerking en het zijn absoluut paarden die niets vergeten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:16

Hm, wat apart.. Ik kan een kwpn'er (tenminste, 1 die ik een tijdje bijgereden heb) ook niet echt in de rondte krijgen, maar mijn andalusier wel (oke, danwel geen lipizzaner, maar toch, denk wel dat ze hetzelfde bedoelden)

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:34

ik denk dat het leukste aan deze drie rassen is dat het alledrie uitermate inteligente rassen zijn. Bij ons op de site staat ook nog wat meer info. Wat ik zelf ook een onwijs leuk ras vind is de Frederiksborger; even intelligent, gevoelig, barok maar net iets minder lange tenen, hihi. En echt super bewegen!

Voor leuke foto's kun je altijd even pb en

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:11

Een KWPN'er moet je toch heel anders 'in de rondte rijden' dan een Lipizzaner... De barokke rassen zijn over het algemeen heel gevoelige dieren. Maar ik denk dat, ook al ben je zelf geen sterruiter, maar je hebt wel een rust over je heen en je gaat geduldig en met respect met de dieren om dan maakt het niet uit of je in de B of in het Z rijdt. De Lipizzaner van een vriendin is hoog aangereden en als ik erop ga zitten kan ik daar ook mee piafferen en appuyeren en ik ben echt geen Z ruiter of iets. Maar als je het gewoon aardig vraagt, vinden ze het leuk om voor je te werken.
Barokke paarden willen met je mee werken en denken, maar je moet het niet gaan eisen van ze. Mijn eigen Lipizzaner merrie is niet de makkelijkste, als je erop gaat zitten en denkt zoooo nou ik doe het allemaal wel even, dan rij je echt bagger! Maar ga je zitten en probeer je gewoon plezier te hebben met je paard, doet ze alles voor je! Ik als B ruiter rij dan ook met haar oefeningen dat ik denk pfffff doe ik dat???!
Ook kan mijn kleine nichtje er gewoon op zitten zonder dat ze gek doet of weg springt of wat dan ook. Ze heeft helemaal door dat ze dan voorzichtig moet zijn, dat merk ik aan Cap's bewegingen en houding. En dat vind ik dan wel weer heel bijzonder.
Ik denk dus dat het meer met jezelf te maken heeft of je geschikt bent voor een Barok paard en niet zozeer met je nivo van rijden.
Een barok paard moet je 'passen'.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:20

Helemaal mee eens!! Je moet er echt een klik mee hebben. Eigenlijk zou je wat dat betreft gewoon alle drie de rassen moeten bekijken en ongeacht het ras je match proberen te vinden......

tinkywinky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:21

hey kijk anders even op www.moravita.com hun hebben een lippizaner en andalusier fokkerij. Hele mooie paarden en hun kunnen je precies uitleggen wat het verschil is. hun hebben trouwens ook nog een hele mooie andalusier hengst te koop

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:54

regine schreef:
Mijn eigen Lipizzaner merrie is niet de makkelijkste, als je erop gaat zitten en denkt zoooo nou ik doe het allemaal wel even, dan rij je echt bagger! Maar ga je zitten en probeer je gewoon plezier te hebben met je paard, doet ze alles voor je!

Goh wat komt me dit bekent voor Haha! Menig ruiter die op Nap zijn rug ging zitten om hem wel eens even aan het werk te zetten kwam er hopeloos vermoeid af Nagelbijten / Gniffelen Hahaha i.p.v. het paard aan het werkt te zetten hadden ze zelf veel werkt te doen Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:50

Uiteindelijk kreeg ik jouw paard wel voor elkaar en jij uiteindelijk de mijne ook... Haha!
en dat heeft dan volgens mij gewoon weer te maken met 'het gevoel' wat je voor die dieren moet hebben. Ja

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:34

Ik weet dat de lusitano gevoeliger is dan een andalusier.