Waar lessen volgen in klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roooosje

Waar lessen volgen in klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:38

Ik wil heel graag lessen volgen in "Spaans rijden" of klassieke dressuur.
Weet iemand een adres? Ik heb geen eigen paard en kan mn verzorgpaardje niet mee nemen.
Ik wil wel heel erg graag dat ik dan les krijg op een iberisch paardras, dit omdat ik het ras ook heel graag wil ervaren (van dichtbij Knipoog )
Ik heb al contact gehad met Agaat Moerman (ik meen dat ik haar naam goed heb?)
helaas heeft zij een wachtlijst.

De opzet nu is dat ik een aantal lessen volg, (nog) niet elke week omdat ik dat niet red met school (qua tijd). En als de lessen aan de andere kant van het land worden gegeven dan zou ik daar bijvoorbeeld een week of twee 'op vakantie' willen gaan en dan lessen volgen.
dichterbij is natuurlijk handiger Clown . Ik woon in zevenhoven dit ligt ongeveer tussen Alphen aan den Rijn en Mijdrecht/ Vinkeveen (laatste misschien meer bekent van snelweg en plassen Clown )

Misschien vinden jullie het raar dat ik niet elke week wil lessen, maar ik wil het een keer ervaren en natuurlijk leer je er veel van. Het lijkt me geweldig!

roooosje

Re: Waar lessen volgen in klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:59

weet niemand iets???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:47

Diverse ! Ze bestaan nog, echt wel. Haha!

Mail gerust: paardentango@zeelandnet.nl

of kijk op de community

Deze week Jean Claude Racinet in Nederland, een heuse klassieker !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:49

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:05

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:29

www.andalusier.nl Aghaat moerman geeft les op anda's op de klassieke(spaanse) manier.
Bij haar kan je terecht voor lessen of een kennismaking met de klassieke dressuur

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:08

wouw! super bedankt allemaal! ik ga snel die website's doorlezen!
Aafje: Aghaat had ik idd gebeld, ze heeft een wachtlijst, daar sta ik op (maar kan niet wachten Haha!) Ik denk wel dat ik sowieso een keer bij haar ga kijken als ze les geeft (kun je ook al veel leren toch!)

Enne, als iemand nog een adres weet... Alles is welkom! Wil alles weten!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:51

Als je echte klassieke / Academische dressuur wilt volgen dan kun je het beste terecht bij Marijke de Jong zie www.paardenbegrijpen.nl.

Ik les bij haar en ik heb ook bij Agaath gelest. Agaath is een prima persoon en geeft leuk les, maar te "Spaans" om het zo maar eens te zeggen. Maar bij Marijke wordt dieper op de materie ingegaan. Zij is weer een leerling van Bent Branderup. Bekijk haar website maar eens. Echt de moeite waard!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:05

Anders kun je altijd ook nog eens contact opnemen met Foogul hier op bokt. Zij organiseerd lessen van David de Wispelaere(heb ik zelf ook les van, bevalt super).

Wie David is?: http://www.dwdewispelaere.com/

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:18

ben een beetje druk geweest, dus beetje late reactie. Maar super bedankt MoniqueB en PatriesjeMR2
Ik ga de websites een bekijken.

Maar monique wat bedoel je precies met te Spaans?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:18

Met te Spaans bedoel ik "niet over de rug gereden". Vaak zie je dat er een piaffe of passage wordt uitgevoerd met een weggedrukte rug. Wat je ziet is een hoop getrappel op de plaats maar van enige gedragenheid, balans en ritme is totaal geen sprake. in spanje zie je dit veel en meestal op een hengst met mooie wapperende manen en dan ziet dat er heel imponerend uit.

De Wispelaere gaat ook altijd eerst aan de basis en vooral ontspanning werken. Om je paard gezond te houden in lijf en leden is dat heel belangrijk. En dat is waar het in de klassieke rijkunst eigenlijk om draait.

De juiste oefeningen op het juiste moment als het paard er klaar voor is zodat een paard tot op hoge leeftijd nog alle moeilijke oefeningen kan uitvoeren.

Wil je een keer ervaren hoe het voelt om een (soort van) piaffe en passage te rijden op een spaanse hengst, dan ben je bij Agaath aan het goede adres, zij heeft best veel kennis in huis en heeft ook in Spnaje getraind en zo, maar naar mijn mening dus 'te Spaans".

Wil je je echt verdiepen in de klassieke rijkunst en zelf een paard gaan opleiden, dan heb je meer aan de bovengenoemde personen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:20

Lusitana schreef:
Gaby Vegelin geeft wel les op Lusitanos, voor zover ik weet. In elk geval kun je daar wel kennis maken met de Lusitano.
http://www.lusitano-paarden.nl/lusitano ... rmont.html

Jaaaaaaaaaaaa... die paarden van Gaby heb ik heeeeeeeel lang voor haar bijgereden en wisseltjes geleert en klaargemaakt zodat ze wat meer aan elkaar kwamen... Leuke meid! En haar moeder is helemaal toppie...

Ik heb Fakir nog een hele tijd gereden, die was leuk hoor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:20

MoniqueB schreef:
Als je echte klassieke / Academische dressuur wilt volgen dan kun je het beste terecht bij Marijke de Jong zie www.paardenbegrijpen.nl.

Ik les bij haar en ik heb ook bij Agaath gelest. Agaath is een prima persoon en geeft leuk les, maar te "Spaans" om het zo maar eens te zeggen. Maar bij Marijke wordt dieper op de materie ingegaan. Zij is weer een leerling van Bent Branderup. Bekijk haar website maar eens. Echt de moeite waard!

De gegeven link werkt bij mij niet Verward

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:17

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:33

oh sorry iets te enthousiast met de punten geweest.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:45

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 18:02

oke moniqueb ik snap wat je bedoeld met te spaans, en ben het met je eens, bedankt.
Allemaal bedankt ben er echt super blij mee, met deze adressen en personen! Helaas is mijn vakantie weer bijna om en heb ik als ik op school zit niet zo veel tijd meer. Maar ik weet nu meer, en dan kan ik volgende vakantie echt wat ondernemen!

Nog steeds zijn namen en adressen meer dan welkom hoor! Niet dat ik het wil afsluiten ofzo Clown

Sowieso wel handig, even verzameld waar en bij wie je les kunt krijgen enzo.

Ik schrok wel vaak van de prijzen! Die zijn niet mis! Scheve mond

Weet iemand toevallig ook een goed adres in Spanje of Portugal (of misschien wel ergens anders (duitsland ?? Belgie??)) waar je buitenritten kunt maken en ook (goede) klassieke dressuur lessen kunt volgen? Het liefst in het Nederlands (want talen zijn voor mij echt een probleem Bloos )
Dus zeg maar een vakantie adres? Ik heb al wat gidsen doorgekeken van time out en trailfinders, maar vond het lastig te kiezen en vaak is het Spaanstalig of Engelstalig. Misschien heeft er iemand toevallig ervaring?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:15

Mireille1970 schreef:
Lusitana schreef:
Gaby Vegelin geeft wel les op Lusitanos, voor zover ik weet. In elk geval kun je daar wel kennis maken met de Lusitano.
http://www.lusitano-paarden.nl/lusitano ... rmont.html

Jaaaaaaaaaaaa... die paarden van Gaby heb ik heeeeeeeel lang voor haar bijgereden en wisseltjes geleert en klaargemaakt zodat ze wat meer aan elkaar kwamen... Leuke meid! En haar moeder is helemaal toppie...

Off topic- maar daar heb ik dus Governo aan verkocht, hun nieuwe dekhengst (Orix st.Georg paard) waar ze helemaal weg van zijn, ze noemt hem nog vaak in haar mails. En dat is precies het paard dat ze voor lessen wil gebruiken (weet niet of ze dat al doet) dus dat is weer on-topic... Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:13

Lusitana schreef:
Mireille1970 schreef:

Off topic- maar daar heb ik dus Governo aan verkocht, hun nieuwe dekhengst (Orix st.Georg paard) waar ze helemaal weg van zijn, ze noemt hem nog vaak in haar mails. En dat is precies het paard dat ze voor lessen wil gebruiken (weet niet of ze dat al doet) dus dat is weer on-topic... Haha!

Ik zag het op de website van Gaby... Ik ken haar van de tijd dat ze les gaf aan gehandicapten op een manege. En ik ken haar moeder heel goed, fantastisch mens!! Draagt Gaby niet de naam van haar man inmiddels? Ik was nog bij de bruiloft maar ehm dat is al zo lang terug...

Zij zijn helemaal FAN van het klassieke barokke type he... Hadden vroeger grote jachtpaard-ieren, en haflingers, en inderdaad Faquir (leuk dier!)... Vegelin van Claerbergen... mooie stal, leuke paarden, ja een aanrader...

Zijn er mensen die er lessen??

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:45

Roosje Op jou vraag voor een leuk vakantie adres in Spanje kan ik je deze aanraden http://www.picaderofuentedelgallo.de/

Ik heb hier niet gelogeerd maar wel een paar buitenritten gemaakt. Het is een schattig kleinschalige stal met alleen maar hengsten die uitermate goed zijn opgevoed en getrained. Ze hebben voor elke ruiter van beginner tot gevorderde wel een paard beschikbaar. De omgeving is heerlijk om te rijden en ben je er na het seizoen dan mag er ook op het prachtige strand gereden worden.

Ze spreken er Duits en Engels dus iets buitenlands moet je wel kennen.

Ik heb hier gelogeerd wat op 10 minuten afstand is

http://www.villafaro.com/ehome.html

en hier dit is ook op 10 min afstand

http://www.piedramar.net/conil_piedramar_e.html

beide accomodaties zijn bij Nederlandse touroperators zoals Arke te boeken. Maar bij picadero del fuente gallo kun je dus ook een complete reis boeken. Je moet zelf nog wel een vliegticket kopen.

Onderstaande adressen daar heb ik van gehoord dat ze ook goed zijn maar die ken ik zelf dus niet

http://www.horseridingspain.com/pages_dutch/speciale.htm

en hier spreken ze ook Nederlands!
http://www.rancho-la-paz.com/en/intro.html

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 07:31

MoniqueB schreef:

en hier spreken ze ook Nederlands!
http://www.rancho-la-paz.com/en/intro.html

Moet je wel geluk hebben. er is eens een Nederlandse begeleidster geweest, maar vorig jaar waren er alleen Duitse begeleiders. Meestal spreken ze er dus voornamelijk duits en heel een beetje engels.
Ben er vorig jaar geweest. Een supervakantie Haha!

Patricia1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:07

Roosje, als je eens een buitenrit wilt maken op Spaanse paarden, dan hoef je niet perse ver naar het buitenland. Net over de grens in Belgie (Zutendaal op 15 km. van Maastricht)
zit ook een stoeterij, Yeguada Vaessen-Meijs. Zij hebben echte Pura Raza Española paarden en andalusiërs en organiseren weekenden weg. Ook kun je een dagtocht maken van 4,5 uur met een picknick.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar het schijnt erg super te zijn. Zelf zit ik er ook over na te denken, want in de vakantie ben erg enthousiast geworden van spaanse paarden.
Ik geloof alleen niet dat je er ook lessen kunt volgen in klassieke dressuur, maar dat kun je misschien wel navragen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:54

Iemand iets in Zuid holland? Liefst in de directe omgeving van Rotterdam?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:51

elibeest schreef:
Iemand iets in Zuid holland? Liefst in de directe omgeving van Rotterdam?

Bedoel je echt les in de klassieke dressuur of buitenritjes?