Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:27

Ik zet dit speciaal hier in het forum van barokke rassen omdat het me vooral gaat om Iberische paarden waarvan men weet dat ze als hengst heel mak zijn. (Wat niet meteen impliceert dat hengsten van andere rassen het niet zouden zijn, dus daarover aub geen opmerkingen).

In de thuislanden Spanje en Portugal worden gewoonlijk niet gecastreerd een onhandelbaar paard wordt eerder nog gedood. Alleen als het waardevol blijkt in de sport ofzo castreert men zo´n moeilijk paard (ja ze bestaan, maar zijn een uitzondering).

In andere landen is men zo, dat als er geen fokplannen zijn, er meteen maar gecastreerd wordt.
Men durft zelfs te beweren dat een hengst alleen gelukkig is als hij merries kan dekken (er op los kan ....).
De mensen die zo redeneren kijken niet erg ver. In de natuur mag een hengst ook niet op elke merrie die hem aanstaat! Ze laat alleen een hengst toe als ze in een vruchtbare periode is. Daar ze daarna meteen drachtig is en geen hengst meer toe laat, is dat een eenmalig gebeuren per jaar dus en de hengst heeft het maar te accepteren. Verder mag maar 1 hengst alle merries dekken. De andere hengsten dekken dus niet, tenzij het lukt een merrie te stelen, maar hele groepen hengsten komen, ook in de natuur, niet aan dekken toe en daar is niks tegennatuurlijks aan!!!

Een hengst is en paard als elk ander en haalt niet zijn geluk uit sex.

Je zegt ook niet "laten we de baarmoeder maar uit alle merries halen die niet voor de fok gebruikt gaan worden..."

Het heel laten van een Iberische hengst heeft geen enkel nadelig gevolg voor het paard. Het enige vervelende is dat sommige stallen ze niet accepteren. Maar ik vind het dus gewoon weg cru om een volwassen hengst te castreren als hij in Nederland komt, alleen maar omdat iemand er geen fokplannen mee heeft.
Warom zouden alleen hengsten die mooi genoeg worden gevonden voor het ras hun ballen mogen houden?
Dit zeggende, ontkom ik er soms niet aan om volwassen paarden voor mijn klanten te laten castreren. Maar het zit me flink dwars omdat er maar weinig goede redenen (in mijn ogen) voor bestaan.

Hier rijden bijna alle Portugezen op hengsten. Er zijn maar weinig bereden merries en nog minder ruinen. Ze komen overal samen op ritten en feesten en er gebeurd nooit wat!
Waarom castreren als het niet is omdat je andere geen stal voor hem kan vinden? En die staleignaren die geen hengsten willen snap ik al helemaal niet, hier op de manèges staan gewoonljk 99% hengsten en daar leren kinderen gewoon op rijden en ze halen ze ook gewoon uit de box om op te zadelen enzo...
Moest even mijn ei kwijt. Ik kom op voor de ballen!!!

Rijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:04

Kijk als je er geen fokplannen mee hebt en het paard mag verder ook niet het land op omdat het een hengst is, dan zou ik persoonlijk de keuze maken op het paard toch te laten castreren zodat hij lekker naar buiten kan.

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:44

ik sluit me aan bij de mening van lusitana, ik heb twee hengsten aan huis lekker samen in de wei en tot nu toe gaat dit uitstekend, in het weiland ernaast lopen 6 merries.Mijn hengsten hinneken wel een keer maar daar blijft het bij.Zolang dat ze braaf en handelbaar zijn ( dat zijn ze nu mijn x fries anda nog braver als mijn x tinker) mogen ze lekker hengst blijven.Niet omdat het mooier is of stoer, nee gewoon omdat ik er helemaal niet aan gedacht heb om ze te castreren.Zolang het goed gaat blijven de ballen eraan en nee met mijn paarden gaat echt niet gefokt worden.Mocht er iets veranderen kunnen we altijd nog overgaan in castratie, maar waarom nu zonder noodzaak het zaakje eraf, nee hoor zo lang niemand er last van heeft, lekker zo laten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 15:07

Makhali schreef:
Kijk als je er geen fokplannen mee hebt en het paard mag verder ook niet het land op omdat het een hengst is, dan zou ik persoonlijk de keuze maken op het paard toch te laten castreren zodat hij lekker naar buiten kan.

Waarom zou hij niet het land op kunnen ? Je kan een hengst rustig weiden met andere hengsten (zeker als ze van jongs af in dezelfde groep blijven), met ruinen, met drachtige en onvruchtbare merries, met een merrie waarvan je wel een veulen wil van die hengst, met veulens, apart. Waar een wil is, is een weg...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:11

hahahaha ja als je je hengsten in je eigen tuin kunt zetten, why not.

maar meestal heb je hier in NL te maken met gemendge weides, en zit een merrie eigenaar niet op een veulen te wachten.

Wat ik hier vaak zie is dat mensen een hengst hebben omdat t stoer is, en vervolgens komt dat dier de rest van zn leven nooit op de wei, en heeft verder weinig contact met andere paarden.

Ook moet je denken wat je doet na zn pensioen, of bij ongeschiktheid voor de sport. Een ruin/merrie kan je nu eenmaal veel makkelijker op een weide kwijt, dan een hengst...

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:12

Alles leuk en aardig, maar ik ga het risico niet lopen met mijn wedstrijdpaard (merrie), om die met een hengst in een weiland te zetten. Dan kan Lusitana 100x zeggen dat het heel goed mogelijk is, en waar een wil een weg is, maar het hoeft maar 1x mis te gaan, en ik zit met een veulen waar ik niet op zit te wachten. En ik denk dat er meer paardeneigenaren zo over denken, en dat het daarom moeilijk wordt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:14

Wat jij ziet bij de spaanse rassen, zie ik tot op zekere hoogte ook bij de Quarters. En toch ben ik een voorstander van het ruinen van hengsten, omdat niet iedereen de kennis heeft om een hengst te houden, de mogelijkheden heeft om een hengst te houden, of iedere moment dat hij met een hengst omgaat even attent is of even stevig in zijn schoenen staat.

Verder vind ik deze discussie heel er lijken op deze discussies in de volgende topics. Ik denk dat je toch even van het standpunt af moet stappen dat het wel kan omdat het spaanse rassen zijn. Een hengst kan altijd heel onverwachts uit de hoek komen....

Stelling: Castreren tegen de natuur of niet

Zielig???

hengst laten of ruinen

Mijn mening staat in bovengenoemde topics.

mellamoshan

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:15

met ruinen en handere hengsten is prima, alleen onvruchtbare merries lijkt me geen goed idee.
wanneer een hengst gedekt heeft, worden ze toch vaak heter? kan hij toch drukker worden in omgang. dit is niet wat je wilde neem ik aan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:17

Je moet ook niet uit het oog verliezen dat de manier van omgang van de Spanjaarden met hun paarden ook niet altijd even zachtzinnig gaat. Ik ben er helaas nog teveel tegengekomen met de littekens op hun neus.....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:45

Mijn P.R.E is op 4 jarige leeftijd gecastreerd, door de vorige eigenaar, omdat hij uitbrak en uit zijn wei sprong.
Hij is nu nog redelijk "hengst", dwz als mijn merrie's hengstig zijn, duikt hij erop, en hij is erg kroelerig en beschermend met ze, maar dit gedrag is goed te handelen, maar als ik zie hoe sterk hij zich kan maken bij hengstige merrie's, ben ik blij dat hij geruind is...........
Wat ik in Andalusie zielig vond, is dat de merrie's lekker met hun kont in de zon staan en de hengsten in een boxje, stonden er erg zielig bij, als je nu zo hengst moet zijn, zonder privilege's, lijkt me ook niks.
Hier in Nederland is gewoon te weinig ruimte , of je moet geen merrie';s in de buurt hebben, dan zal het wel gaan, maar ga maar es op wedstrijd, ze zien je aankomen..........
Zolang er hier nog te weinig bekendheid is met hengsten, zal dat wel zo blijven, men kijkt er toch naar alsof het vreemde wezens zijn.
Ik vind ze wel veel mooier, meer uistraling, stoer, maar de mijne heeft dat gelukkig ook, dus ik ben blij met mijn ruin.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:46

Op de stal waar ik momenteel veel kom staan 3 lusitanohengsten. 1 van deze hengsten zou als hij de kans krijgt de andere hengsten werkelijk tot de dood toe bevechten. 2 ervan zouden zeker weten elke merrie dekken die ze tegen komen, of het nu mag of niet van de merrie. Ze staan op een manege met dus veel andere paarden, zijn hanteerbaar maar het blijft echt opletten geblazen. Er zijn ook echt maar een paar mensen die met deze hengsten werken, voor de rest blijft iedereen ervan af. Het is dat er met deze hengsten ook gedekt wordt, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze het als ruin fijner zouden hebben. Veel minder prikkelgevoelig, veel minder stress en adrenaline en veel meer sociaal contact en vrijheid.

Hier in Nederland worden de merries nou eenmaal wel gereden en zijn niet enkel voor de fok dus derhalve ook veel meer te vinden op manege's en pensionstallen. Hierdoor wordt het gewoon risicovoller om hengsten te houden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:42

Cassidy schreef:
Je moet ook niet uit het oog verliezen dat de manier van omgang van de Spanjaarden met hun paarden ook niet altijd even zachtzinnig gaat. Ik ben er helaas nog teveel tegengekomen met de littekens op hun neus.....

Daar komen we weer. Dat komt omdat ze op het iberisch shiereiland nu eenmaal de belachelijk ouderwetse gewoonte hebben om paarden te longeren met een kaptoom met randjes an de binnenkant om ze "beter te kunnen houden" ze zijn helaas de kunst van het longeren niet echt machtig. De neus wordt daar snel kaal van, maar ook van een te strak halster ofzo. Ik kan zo tien Hollandse paarden aanwijzen met littekens op de neus. De makheid van de Iberische hengsten zit ´m in het ras, het is een eigenschap en ook de hengsten die in het buitenland worden geboren tonen dat en die worden anders opgevoed, toch? omdat ze gevaarlijke hengsten uitschakelen (doden) is er dus altijd een selctie van de makste Dat heeft door de eeuwen heen gezorgd dat ze gewoon genetisch niet agressief zijn.
Je hoeft helemaal niks te kunnen om er mee om te kunnen gaan. hier rijden peuters op hengsten rond (foto´s zien, kan zo een boel links plaatsen) en lopen daar ook gewoon mee aan de hand tussen ander paarden. kom een naar Golegã zou ik zeggen, kun je het zelf zien, of hoor het van een ooggestuige en bekijk de foto´s:
http://www.newrider.co.uk/Other_Bits/Ch ... lega1.html

En om op andere posten terug te komen (was er even niet bij vanmiddag), ze hebben helemaal niet de behoefte om een wei uit te springen!!! Ik zal heel graag willen dat iedereen die nog geen Iberische hengst heeft meegemaakt, een sprak of gewoon hier op bokt luisterde naar eigenaren die er wel ervaring mee hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:47

mammaslamma schreef:
Mijn P.R.E is op 4 jarige leeftijd gecastreerd, door de vorige eigenaar, omdat hij uitbrak en uit zijn wei sprong.
Hij is nu nog redelijk "hengst", dwz als mijn merrie's hengstig zijn, duikt hij erop, en hij is erg kroelerig en beschermend met ze, maar dit gedrag is goed te handelen, maar als ik zie hoe sterk hij zich kan maken bij hengstige merrie's, ben ik blij dat hij geruind is...........
Wat ik in Andalusie zielig vond, is dat de merrie's lekker met hun kont in de zon staan en de hengsten in een boxje, stonden er erg zielig bij, als je nu zo hengst moet zijn, zonder privilege's, lijkt me ook niks.

Lusitanos zijn beslist niet zo, maar goed ik neem van je aan dat deze P.R.E wel zo was, maar wellicht was dat dan ook de reden van verkoop?

Hier in de zuiden is een paard in de zon zieliger dan een paard in een box, hoor. Mijn vriendin houd de paarden in de zomer periode expres overdag binnen en ´snachts buiten.

Wat voor priveleges moet je en paard gunnen, hij weet niet meer dan hj gewend is, dus verlangd er ook niet naar. Ik denk dat er veel te veel met menselijk gevoel naar paarden en hengsten met name wordt gekeken.

Hier waar ik rijdt, komen de engsten ook alleen maar van stal om even te rennen door de paddock en te rollen en verder alleen voor werk. Toch blijven ze gewoon zichzelf en levenslustig. In de natuur staan ze ook de meeste tijd maar te soezen of te grazen (op stal vervangen door hooi eten).

En voorbeeld hier en daar spreekt nog niet voor het hele land. Dan kan ik ook wel gaan roepen dat in Nederland de sportpaarden nooit de wei in mogen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:50

Amable schreef:
Op de stal waar ik momenteel veel kom staan 3 lusitanohengsten. 1 van deze hengsten zou als hij de kans krijgt de andere hengsten werkelijk tot de dood toe bevechten. 2 ervan zouden zeker weten elke merrie dekken die ze tegen komen, of het nu mag of niet van de merrie. Ze staan op een manege met dus veel andere paarden, zijn hanteerbaar maar het blijft echt opletten geblazen. Er zijn ook echt maar een paar mensen die met deze hengsten werken, voor de rest blijft iedereen ervan af. Het is dat er met deze hengsten ook gedekt wordt, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze het als ruin fijner zouden hebben. Veel minder prikkelgevoelig, veel minder stress en adrenaline en veel meer sociaal contact en vrijheid..

die worden hier dus gewoon gedood of gecastreerd, dat is dus onhandelbaar. Ik ga uit van gewone paarden. Zijn ze in Nederland gefokt of in Portugal? Even vraagje tussendoor

Amable schreef:
Hier in Nederland worden de merries nou eenmaal wel gereden en zijn niet enkel voor de fok dus derhalve ook veel meer te vinden op manege's en pensionstallen. Hierdoor wordt het gewoon risicovoller om hengsten te houden.

Hier staan ook merries op pensionstallen en manèges en toch staan daar dan gewoon een stuk of tig hengsten bij.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:02

Nou zeg je inderdaad Spaanse en Portugese paarden, maar niet alle maneges hier in nederland zijn voor 99% gevuld met dit soort paarden. (vergeef me als je dat niet bedoeld. )

Op mijn manege staan enkel europese paarden, en de drie hengsten die ik ooit in mijn leven tegen ben gekomen, zou ik niet in de handen van een kleuter of peuter willen zien. Europese hengsten zijn niet gefokt, of geselecteerd om 'braaf' te zijn, maar om mooi te zijn.
Ik wil zo'n hengst niet in een manege hebben.

Om een voorbeeld te noemen; alle drie de hengsten die op de manege stonden waren zo... onhandelbaar voor de gewone ruiter dat ieder 15 meter bij ze uit de buurt bleef.

Ik zie hengsten liever niet in de handen van een beginnende ruiter, zelfs ik zou mijn paard nog steeds hebben gecastreerd als hij zijn ballen nog gehad zou hebben. Ze zijn feller, sterker, en je moet sterk in je schoenen staan om hier een hengst te houden/handelen.

Zo ken ik de hengsten van hier, geen beginnerpaardjes.
Spaanse hengsten ben ik wel tegen gekomen, en ze gedroegen zich inderdaad voorbeedlig. Mijn paard heeft de neiging alles naar de keel te vliegen wat zijn ballen nog heft ( jaloers trekje denk ik dan maar) maar hier ging hij heel vriendschappelijk mee om.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vul geen 99% procent van een manege met niet spaanse hengsten waar mensen op mogen rijden...

Vergeef me als ik het niet goed begrepen heb, maar zo vatte ik het op.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 00:25

Daarom staat dit in barokke rasen en begin ik in de opening over Iberische hengsten, want ik wil het DAAR specifiek over hebben. Niet over hengsten in het algemeen.

En ik zit trouwens in Portugal en spreek wat ruimer over Iberische paarden en niet Spaanse paarden.

Dat jij je manège niet vol wil hebben met Iberische hengsten, is je goedrecht. Ik zeg niet dat het moet, ik zeg dat het kan en dat het hier zo IS.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 00:31

Roane schreef:
Ik zie hengsten liever niet in de handen van een beginnende ruiter, zelfs ik zou mijn paard nog steeds hebben gecastreerd als hij zijn ballen nog gehad zou hebben. Ze zijn feller, sterker, en je moet sterk in je schoenen staan om hier een hengst te houden/handelen.

Tja, en hier wijst de praktijk dus uit dat iberische hengsten gewone paarden zijn waar kindertjes op kunnen rijden en mee om kunnen gaan en ook beginners. Er staan toevallig twee hengsten op de manège, gekocht door volslagen beginners die niet eens kunnen doorzitten en galop uit kunnen zitten. Niks aan het handje. Daar tegenover staat er ook de enige ruin van de wijde omgeving en het duurde een jaar voordat de eigenaren daarop konden, in het begin moest de manège beheerder he rijden, hij kwam steeds omhoog. Nou jij weer.
Ruin is niet synoniem aan mak en hengst niet synoniem aan wild. Helemaal niet als het een iberische hengst betreft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:34

Als er alleen maar op hengsten gereden wordt, dan staan daar de maneges en pensionstallen dus ook mee vol, zoals je zelf al zei 99%.

Dan wordt het een stuk gemakkelijker dan als er zoals hier in Nederland 99% ruinen én merries staan

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:38

Ik denk toch dat het een kwestie van 'gewoonte van het land' is. In Nederland 'rijd iedereen nu eenmaal op ruinen en merries' en zijn hengsten een uitzondering. De enige hengsten die 'men' kent zijn de hete KWPN'ers, en daar hebben stalhouders die de 'geen hengsten' regel aanhouden waarschijnlijk hun slechte ervaringen mee opgedaan. Als mensen al verschillende ruinen gehad hebben, en van hun leven nog nooit een hengst hebben meegemaakt, is de keuze voor een barokke ruin 'logischer' dan die voor een barokke hengst.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:39

Als je het bekijkt zoals de TS het doet, klinkt het heel logisch zoals ze het zegt. Alleen is het temperament van de Iberische paarden anders dan de bijv. KWPN paarden hier in NL en dat is de reden waarom er veel gecastreerd worden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:18

Ik denk dat Ellende in haar kleine postje meer zegt wat ik wilde zeggen dan in de hele post.

Was je er trouwens al achter waarom de staarten en manen van de veulentjes waren geschoren?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:06

Gut, alweer vergeten, zal het vandaag even iemand vragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:19

Karl66 schreef:
Als er alleen maar op hengsten gereden wordt, dan staan daar de maneges en pensionstallen dus ook mee vol, zoals je zelf al zei 99%.

Dan wordt het een stuk gemakkelijker dan als er zoals hier in Nederland 99% ruinen én merries staan

Ik zeg niet dat er alleen maar hengsten staan op 99% van de stallen, ik zeg dat er 99% hengsten staan op de stallen. Die andere 1 procent zijn dus merries en een enkele ruin op diezelfde stal waar veel hengsten staan.

Meerdere hengsten en 1 merrie zorgt bij andere rassen voor meer trammalant dan meerdere merries met 1 hengst.

Dus theoretisch zou dat niet makkelijker zijn. Maar bij Iberische paarden kan het gewoon.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:21

In Nederland staan hengsten vaak alleen. Ik vind het sneu om zo'n dier alleen te houden als het niet voor een doel is: de dekdienst. Paarden blijven toch kuddedieren. Op de opfokstal waar Indra stond, heeft een vrouwtje haar Anda laten castereren. Hij werd daar helemaal gek omdat hij alleen stond en constant naar de merrie's wilde. Ik vond dat een goede beslissing.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:24

Ellende schreef:
Ik denk toch dat het een kwestie van 'gewoonte van het land' is. In Nederland 'rijd iedereen nu eenmaal op ruinen en merries' en zijn hengsten een uitzondering. De enige hengsten die 'men' kent zijn de hete KWPN'ers, en daar hebben stalhouders die de 'geen hengsten' regel aanhouden waarschijnlijk hun slechte ervaringen mee opgedaan. Als mensen al verschillende ruinen gehad hebben, en van hun leven nog nooit een hengst hebben meegemaakt, is de keuze voor een barokke ruin 'logischer' dan die voor een barokke hengst.

Klinkt heel logisch, maar waarom dan geen twenter kopen en castreren ipv van een volwassen paard die operatie laten ondergaan?

Toen ik in Nederland woonde vond ik het ook allemaal gewoon, hoor, castreren, maar als je dan in een anti-castratie land woont, ga je er andere tegen aan kijken en is het allemaal zo logisch niet meer. Vandaar deze discussie om achter de motivatie van mensen te komen, om ze ook even na te laten denken over iets wat zo logisch lijkt, maar het helemaal niet is!
Zeker als het zulke zachtaardige doetjes betreft.