Fries of Shire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera26

Fries of Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:02

Ik heb een paar jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn KWPN er en ben toen bij een Friezen fokker gaan rijden. Vroeger had ik altijd de overtuiging dat die geen dressuur konden lopen. Nou die mening heb ik moeten bijstellen!! Nu ben ik zelf weer op zoek naar een paard en vind een Fries prachtig, maar ook een Shire lijkt mij fantastisch.
Nu moet ik dus kiezen. Over Friezen weet ik ondertussen genoeg. Je ziet er ook heel wat op wedstrijden lopen, maar bij de Shire ligt dat heel anders.

Wie weet of heeft er ervaring met het dressuur matig rijden van een Shire. Ik ben zo nieuwsgierig of dat een beetje te doen is. Ik heb gehoord dat je met de luxere types best nog ver kunt komen. Nu is het niet mijn ambitie om er een top dressuur paard van te maken ofzo, maar af en toe een wedstrijdje lijkt me wel weer leuk.

tienus63

Re: Fries of Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:05

Ik weet dat er een vrouwtje in onze regio M1 of M2 met een shire start, ze is gewoon onderaan begonnen. Verder kan ik je er niets over vertellen.

Volgens mij heeft Sherwood de nodige shires. PM haar even.

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:43

Shires zijn best leuke paarden heb ze alleen nog maar op i-net gezien en in boeken maar ik vind het de leukste trekpaarden
Ik denk dat je er wel een beetje dressuur mee kan rijden, Tinkers doen het ook best goed vind ik!

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:24

Tinkers zijn inderdaad ook erg leuk. Het probleem is alleen dat ik vrij lang en ook nog eens zwaar ben. Ik heb wel op Tinkers gereden maar vond het niet echt mooi staan.

Friezen heb je tegenwoordig al een stuk groter, Ik heb er laatst nog een gezien van 1.80m. Een grotere Tinker dan 1.60m heb ik helaas nog nooit gezien.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:43

Precies, De friezen worden tegenwoordig steeds groter gefokt. Met lange benen en een smal lijf. Mijn fries is 1.70 en mijn Andere Fries van net 2 nu al 1.65. Daarbij vind ik de friezen eleganter als Shires. maar dat is persoonlijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:47

Ik vind het allebei fantastische rassen. Misschien is het een idee om bij een shirestal te vragen of je een dagje mee mag lopen zodat je verschillende shires in de omgang meemaakt? Zo kun je een vrij objectief beeld vormen.

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:54

tinkers zijn er ook wel in de wat grotere maten, degene waar ik op rijd is ook 1.60 en zijn vader is maar liefst 1.63! hier op bokt zit de eigenaresse van the offspring, die is maar liefst 1.65 ze zijn er dus wel in grotere versie.

als je het echt niet vind staan, zou ik voor een shire gaan omdat die toch wat breder zijn als de gemiddelde fries. ik heb zelf ook een vrij grote kont:P en vind het dan ook netter op een tinker dan op een smalle kwpn, de verhoudingen kloppen dan beter. je stevigheid valt minder op doordat het paard ook vrij stevig is! op een smal paardje valt je eigen postuur ook weer wat meer op, altans is het aan jou de keus waarvoor je kiest!
alles is trouwens NIET beledigens bedoeld, maar meer als tip etc

gr annique

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:38

Als je op Google 'Sherwood Shires' intikt vind je vanzelf een site met allemaal schitterende Shires die je vanzelf wel doet twijfelen !

Ik heb zelf een Fries. Heerlijk beest: Trots, Trouw, Intelligent, Lief, Aanhankelijk, Is zekerrr niet gauw bang en gewoon een ontzettend lief paard. 1.64 meet ze trouwens. Maarja, de ene Fries is de andere natuurlijk niet. Ik zou zelf in ieder geval de Fries kiezen.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:44

Ik wist wel wat ik moest kiezen!
Shires zijn ook super! Je hebt er hele mooie tussen zitten.

Mijn Fries is ook zo'n super beest. Zal nooit een stap verkeerd zetten en iedereen kan der op weg stappen. Maar ja net zoals Miirthe zei; de ene Fries is de andere niet.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:42

Ik heb laatst een keer in een oude bit gelezen dat een ruiter voor een fries niet zwaarder mag zijn dan 75 kg. Dit omdat friezen vaak lang in de rug zijn tegenwoordig en daardoor een zwakke rug hebben. Wrs is daar wel iets in te schipperen, ik bedoel, een fries met een kortere rug kan dan dus weer meer hebben, maar toch. En ik weet natuurlijk helemaal niet hoe zwaar je bent Shires kunnen dressuurmatig zeker een eindje mee komen. In het land van ooit werden alle shires op ong M niveau getraind. Succes met de keuze! Enneh, we willen natuurlijk wel foto's zien als je iets aangeschaft hebt!

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:24

@Amable: 75 kg.? Echt waar? Heb je het artikel nog? Ben wel benieuwd hoe dit berekend is.

Heb er echt nog nooit van gehoord

@Vera26: lastig om hierover advies te geven. Misschien gewoon eens naar Shires gaan kijken en een ritje maken. Dan voel je vanzelf of het is wat je zoekt

Succes

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:35

Ik zal volgende week (vertrek morgenochtend een weekje naar Drenthe) voor je gaan zoeken, maar ik heb zo'n 100 bits liggen dus het kan even duren

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:44

Bits of Bitten?

Heeft geen haast hoor, maar ik vind het echt een hele rare stelling, ben gewoon nieuwsgierig naar de onderbouwing

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 06:59

You're right

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:05

Toch de fries, vind de shire toch wat te stevig.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:09

Wij hebben een aantal shires op stal staan en ik moet zeggen dat ik die toch wat meer vind hebben dan friezen. Ze zijn veelzijdigheid, je kunt er recreatief en dresuur mee rijden maar ze kunnen ook prima voor de kar, plus dat je leuk aangekeken wordt als je op zo'n shire aan komt kakken. En dat shires wat steviger zijn vind ik ook nog wel meevallen kijk maar naar deze http://www.nshs.nl/pages/n.s.h.s._cotebrook_realisationpag.html

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:31

Over het algemeen zijn shires steviger.
Ik vind friezen gewoon nét wat mooier en sierlijker.

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:13

Met frieze kom je wel wat verder in de dressuur dan shires.

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:10

Sappos schreef:
Wij hebben een aantal shires op stal staan en ik moet zeggen dat ik die toch wat meer vind hebben dan friezen. Ze zijn veelzijdigheid, je kunt er recreatief en dresuur mee rijden maar ze kunnen ook prima voor de kar, plus dat je leuk aangekeken wordt als je op zo'n shire aan komt kakken. En dat shires wat steviger zijn vind ik ook nog wel meevallen kijk maar naar deze http://www.nshs.nl/pages/n.s.h.s._cotebrook_realisationpag.html

Deze vind ik zeker wat hebben zeg. Maar allemachtig 1.88 je zou er op moeten klimmen. Geef mij dan maar mijn friesje van 1.62

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:18

Hoi,

Ik geef een meisje les op een shire. Echt een super beest. En ik vind het echt bijzonder dat hij het zo goed doet met de dressuur. Hij loopt al oefeningen op M1 niveau. Dat is toch geweldig.

Eerlijk gezegt vind ik het meer bijzonder dan een fries! succes met kiezen

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 17:49

Tja, inderdaad erg moeilijk kiezen. Ik ga binnenkort maar eens bij sherwood stables kijken. Je hebt toch wel iest bijzonders als je met een shire rijdt.

Dat je trouwens niet meer dan 75 kilo mag wegen voor de Friezen van tegenwoordig heb ik ook nog niet eerder gelezen. Ik weeg meer en heb altijd zonder een enkel probleem op een fries gereden. Ben benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:47

Ik vind Shires echt supergaaf. Heb er een aantal gezien die echt flink rondsjouwden in de dressuurring. Je trekt wel alle aandacht!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:46

Ik zou kiezen voor de Shire. Vind Friezen prachtige paarden, maar Shires spreken me meer aan, hun bouw, karakter, uitstraling

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 08:22

Mijn voorkeur begint toch ook wel uit te gaan naar een Shire. Ik hoop alleen dat ik wat dressuur betreft ik er ook een beetje mee uit de voeten kan. Ik weet wel dat ik minder moet verwachten van een shire dan een kwpn, maar wil wel een beetje dressuur kunnen rijden.

Maar ach ik heb toch ook wel al wat voorbeelden gehoord en gezien van anderen waar dat prima lukt.

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:30

Ik heb zelf nog nooit een shire op wedstrijden gezien (maar rijd nog maar 1,5 jaar wedstrijden).
Ik denk dat je met een shire niet heel hoog kunt komen, maar tot M1 ofzo moet lukken tog .
Maar persoonlijk zou ik een fries kiezen, daar kun je toch meer mee in de 'echte' sport denk ik .
Maar de keuze is aan jou natuurlijk!