Groninger..!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Groninger..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:43

Heeft er iemand een groninger of is er bekend mee...??

Ik heb namelijk een hengstveulen gekocht van 5 maanden en ben er benieuwd naar de verhalen/reacties van mensen die ook een groninger hebben/rijden.
Wat je er mee rijd en wat het karakter is....

Manny

Re: Groninger..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:56

ik ken mensen die fokken met groningers die hebben 1 stevige zal ik maar zeggen.. de veulens die daar uit kwamen zij allemaal veel slanker en zijn echt schatjes vind ik zelf de fok merrie loopt voor de kar alle nakomelingen dressuur de 5jarige m2(is van Lancet) en de 4jarige l1(is van Cabochon) en de 3jarige(is van PARCIVAL) is net reservekampieon geworden.... maar hangt allemaal van de ouders af. ik vind het supoer beesten soms wat sterk maar echt een gouden hartje!

edit: ze hebben dit jaar veulen van Sirius gehad.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:29

Mijn veulen is Thor x Erik t weet niet of je dat wat zegt moeder is super braaf en gouden karakter van de vader weet ik vrij weinig...

ze zeggen dat t wat sterkere paardjes zijn dan een kwpn-er....en rustiger heb jij dat ook gemerkt?omdat er erg weinig van zijn vroeg ik me af of de meeste voor de dressuur gebruikt worden of ook voor t springen jij noemt meer dressuur op weet je iets van springende groningers laat ik t zo zeggen

Mijne is nu 5 maanden en 1.39 groninger van t lichtere type en erg lange benen....niet echt een type groninger...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:32

Ik rijd een halve groninger.
Een merrie van Legaat, lastig karakter maar wil wel werken.
Vrij snel beledigd en verder in de omgang een schat.

Vrij fors en groot, in mijn profiel staan wel een paar foto's.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:46

Wat versta je onder lastig karakter? heeft ze kortere benen dan een standaard kwpn-er zeg maar en wat forser qua bot of spier?Schofthoogte ongeveer?

half groninger half? of weet je dat niet?

thnx voor de reactie trouwens

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:00

Ik heb ook een groninger met mijn vader. Het is een Eendracht x Floryan. Een heel kopstuk zo nu en dan, maar een echt familiepaard. Ik heb nog nooit een paard gehad waar ik zo om kan lachen als onze merrie...

Onze groninger is vrij stevig (spieren) geworden in de afgelopen twee jaren, maar ze is nu ook echt in training gekomen. Ik rijd officieel nog L-dress met haar, maar de knoppen voor het M zitten er al op.

Ze is drachtig van de hengst Bartus (v. Bascal x Leopard)

Maar er zijn veel meer groninger-fans op bokt. Ze zitten alleen allemaal op het nieuwe topic dat we net geopend hebben. Wellicht ook wat voor jou? Zie: viewtopic.php?f=34&t=467068&hilit=

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:11

Ze is erg nukkig vaak en dan tegendraads, zeker als ze haar zin niet kan krijgen dan is het net een klein kind.

Ze is idd vrij kortbenig en is ongeveer 1.73 hoog.
Verder fors in haar bouw, ze zal nooit een slank paardje worden wat we ook proberen.

Ze is half groninger omdat ze van Legaat is en dat is een groninger hengst.
Haar moeder is van Meridiaan welke een halve gelderse is.

Haar bloedvoering is dus 50% groninger en 12,5% gelders en voor de rest geen idee wat er verder in zit.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:24

Ik heb een merrieveulen van 7 maanden. Erg lief diertje maar wel met pit. Ze zijn onder het zadel over het algemeen erg betrouwbaar en koel. Vraag maar eens vaan Nimber hier op het forum zij fokt ze.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:26

@ fjordygirl: Legaat was geen Groniger overigens. Mijn oudste merrie is van Legaat. Hij was half Gelders, en stond ingeschreven bij het KWPN.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 19:43

Hey hey....

Jouw merrie veulen is van t zwaardere type? Mijn hengstveulen is namelijk wel forsser maar wat slanker en langere benen dan de jouwe....

Mijne is enorm lief en super rustig....pit heeftie alleen op t weiland maar in de omgang is het een scheetje....
Alleen zit er wel mee dat hij voor redelijk stijl staat rechts meer dan links weet iemand of dat veulens van 5 maanden voor vaker wat stijler staan dan achter???

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:28

Hoe kan het dan dat zijn zoon als ggk hengst van het groningerstamboek is??

Citaat:
Gerlinus is goedgekeurd door het Groninger Stamboek. Hij is een zoon van de keurhengst Legaat.

Dit houdt dus in dat Legaat ook wel een groninger moet zijn anders kan dat toch niet???

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:37

Ik had ergens ook gelezen (maar weet helaas niet meer waar) dat Legaat wel een groninger was.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:12

Waarschijnlijk is Gerlinus zijn moeder dan een Groninger die hoog in het bloed staat. Legaat is een KWPN'er. Hij komt van Marco Polo en dat was een Trakehner hengst.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2066 (mijn merrie is Make My Day van Legaat)

Edit: Zat dus ook niet helemaal correct.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 05-10-05 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:14

TeQuiero1 schreef:
Hey hey....

Jouw merrie veulen is van t zwaardere type? Mijn hengstveulen is namelijk wel forsser maar wat slanker en langere benen dan de jouwe....

Klopt de mijne is klassiek gefokt en is een wat zwaarder type. Haar vader is Orbaldo II. Hij staat bij Stal Littink (www.stal-littink.nl)

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:56

De moederlijn van Gerlinus is inderdaad geheel gronings. Ook is de moeder van Legaat een groninger merrie (NWP)
Hierdoor komt het dat Gerlinus ingeschreven staat als dekhengst bij het groninger paard.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:36

Mijn moeder heeft een Groninger merrie van Farao (zie Het Groninger Paard voor een foto), met een heel hoog % Gronings bloed.
Fotootje:

Afbeelding

Ze heeft veel aanleg voor de dressuur, maar mijn moeder is nogal afgeknapt op dressuurwedstrijden dus die rijdt ze niet meer! Ze lest wel en het is echt leuk om te zien hoe goed Tsarina meewerkt, en haar best doet om het goed te doen. Ze snapt dingen vaak al na een of twee keer, zoals galopwissels en appuyeren, dat had ze zo door.
We rijden heel veel buiten, en daar is ze ook goed geschikt voor. Maar het is echt geen braaf rustig paard (dat denken veel mensen van Groningers), ze kan nogal pittig uit de hoek komen en is een echte merrie...
Mijn moeder heeft ook een paar endurancewedstrijden van 30 km met haar gereden, dat gaat ook super. Ze is heel looplustig en heeft een goede conditie. De laatste wedstrijd was in Wallonië op heel moeilijk terrein maar daar kon ze toch prima uit de voeten.

Er zijn ook goede springpaarden met veel Groningerbloed, maar kan even niet op namen komen.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:07

De vader van mijn veulen is Thor....kan alleen nergens informatie over hem vinden...weet iemand een goeie site waar groningse hengsten staan???

zijn opa van moeders kant is Erik-T

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:42

Farao is echt mooi. Ik heb hem wel eens in het echt mogen bewonderen. Ik heb zelf op een groninger stoeterij gereden. Ook op eendracht. Dekhengst. Jullie zullen hem vast wel kennen. Verder reed ik op maleika een groninger merrie.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:33

Ik fok ze zelf ook en heb momenteel 2 nederlands gefokte 'groningers' 2 duistgefokte zwaarwarmbloeden en 1 poolse en een gekderse. Ik fok dan ook binnen het IHW ( www.ihwstudbook.com ) juist omdat er bij het groningerpaard idd al snel word geroepen dat je een groninger hebt de hengst Farao bv is holstein maar wordt wel groninger genoemd (het is een prachtig paard daar niet van)Destijds hebben ze andere rassen met enigsinds hetzelfde type gebruikt voor bloedspreiding.

Thor is goedgekeurd bij het NEWP Mijn pools gefokte merrie is een Literat die een zoon is van Turkus, Turkus is ook de vader van Test die achter jouw hengstveulen zit.
meer info over het NEWP kun je vinden op www.groningerpaard.nl

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:35

Afbeelding
Erik T

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:56

Thnx.....

maar waar ik mijn hengstveulen gekocht heb stond Erik-t heb hem in het echt gezien maar toch bedankt....

alleen kan echt nergens informatie over thor vinden heb 1 foto uit t newp leden boekje....

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:14

Wij hebben ook Groningers en fokken er mee op kleine schaal.
We hebben 2 Faraos, 1 Eendracht, 1 Gerlinus, 1 Bolero en een Hanno merrie.
Ze hebben allemaal een super karakter voornamelijk de Faraos.
De Eendracht merrie, waar we alleen mee fokken vind ik in de wei erg dominant naar andere merries toe maar in de mensenomgang is ze erg meegaand.
De Bolero loopt super (3 jarige ruin) en de Hanno is ingereden maar al weer dragend.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:10

hebben jullie ook fotos van jullie paardjes???

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:21

passepartout schreef:
Wij hebben ook Groningers en fokken er mee op kleine schaal.
We hebben 2 Faraos, 1 Eendracht, 1 Gerlinus, 1 Bolero en een Hanno merrie.
Ze hebben allemaal een super karakter voornamelijk de Faraos.
De Eendracht merrie, waar we alleen mee fokken vind ik in de wei erg dominant naar andere merries toe maar in de mensenomgang is ze erg meegaand.
De Bolero loopt super (3 jarige ruin) en de Hanno is ingereden maar al weer dragend.

heb je een foto van de nakomelingen van Eendracht en Bolero. Ken namelijk die hengsten. Ben wel benieuwd

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:22

Ik heb een kleine Groninger (v. Esperiment), erg lief en loopt graag. Wij rijden alleen recreatief en sinds een jaar of twee loopt ze zo nu en dan voor de kar. Het beleren ging heel gemakkelijk. Toen de kar er voor het eerst achter kwam (we hadden toen al een aantal weken van slepen achter de rug omdat we nog geen kar hadden) keek ze een keer achterom alsof ze wilde zeggen, wat heb ik nu aan mijn kont hangen. Vervolgens stapte ze weg alsof ze nooit anders had gedaan.

Deze foto is van de 2e dag dat ze voor de kar stond.
Ondanks dat ze wat aan de kleine kant is, gaat ze "nooit" meer weg.

Ze is deze zomer gedekt (gerlinus) en we hopen oop een mooi Groninger veulen.

http://pic2.picturetrail.com/VOL1014/40 ... 648431.jpg
[/img]