Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tsvl schreef:Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome
[ [url=m/H1r6fd.jpg]Afbeelding[/url] ]
SweetVanille schreef:tsvl schreef:Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome
Ten eerste up je een topic van 19 jaar geleden.
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.
SweetVanille schreef:tsvl schreef:Voor de mensen die graag een foto willen zien van een prachtige voskleurige Fries…. My Mr handsome
Ten 2e ziet dat beestje er erg jong uit, waar je dus niet op zou moeten zitten. Ik tem bij deze.
JameyDL schreef:Oke, uhm ik weet hier ook niet precies the in's en out's over maar wat ik weet correct me if im wrong, vroeger zaten er meer vossen tussen friezen was het zelfs normaal maar rond "1980" heeft het frieze stamboek het verboden alle "hengesten en merries" die het gen hadden zolang ze maar niet in die kleur fokte dus de nakomelingen geen vos kleur kregen mochten ze door blijven fokken. Alle vossen friezen hoe geweldige ouders ze ook hadden worden niet in het frieze stamboek opgenomen. Daardoor is de kleur best wel uitgestorven. Ze zijn er maar echt niet veel, ik weet dat er iemand in amerika zich er mee bezig hield en haar hengst als zeldzaam neerzetten en de vos er weer terug in wou hebben maar dat het frieze stamboek dat niet toeliet vanwege de kleur. Persoonlijk ik vind ze wel een grappig kleurtje hebben.
Djorf_6 schreef:Voor vosse-friezen-liefhebbers; ik kwam laatst op tiktok een amerikaanse fokker tegen die specifiek met vosse friezen fokt. Is te vinden onder de naam FireFriesianFoundation
Sherivey schreef:JameyDL schreef:Oke, uhm ik weet hier ook niet precies the in's en out's over maar wat ik weet correct me if im wrong, vroeger zaten er meer vossen tussen friezen was het zelfs normaal maar rond "1980" heeft het frieze stamboek het verboden alle "hengesten en merries" die het gen hadden zolang ze maar niet in die kleur fokte dus de nakomelingen geen vos kleur kregen mochten ze door blijven fokken. Alle vossen friezen hoe geweldige ouders ze ook hadden worden niet in het frieze stamboek opgenomen. Daardoor is de kleur best wel uitgestorven. Ze zijn er maar echt niet veel, ik weet dat er iemand in amerika zich er mee bezig hield en haar hengst als zeldzaam neerzetten en de vos er weer terug in wou hebben maar dat het frieze stamboek dat niet toeliet vanwege de kleur. Persoonlijk ik vind ze wel een grappig kleurtje hebben.
Zo heb ik op een stageadres ook een voskleurige Arabofries gehad. Beide ouders bekend, maar toch kwam er een vos uit.
Heeft iets met genencombinaties ofzo te maken, maar dat is niet mijn sterkste punt. Weet iig dat het kan.
Absolem schreef:Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.
Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.
Morganlefay schreef:Het vervelende van uitsluiten van bepaalde factoren is dat de al zo smalle genenpool nog smaller wordt.
Ik weet dat wat ik schrijf vloeken in de kerk is binnen het Stamboek, maar genetica gaat verder dan alleen een "verkeerd" kleurtje verbannen omdat.
janderegelaa schreef:Absolem schreef:Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.
Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.
Dat vind ik wel bijzonder want wettelijk moet een paspoort uitgevende instantie de afstamming van een paard registreren -als die bekend is-. Ze worden alleen niet in het stamboek opgenomen maar dan praat je over een stamboekkeuring.