Verzorging Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fos

Verzorging Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 23:48

Welke anti-klit middel werkt bij jouw Fries het beste? Mijn merrie heeft een volle staart en vrij lange manen. Het gaat erg snel klitten en vlechten is geen optie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verzorging Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:03

VSW -> BKR

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:04

Oh dank je :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:09

hoezo is vlechten geen optie als ik mag vragen ?

verder gebruiken wij cowboy magic super body shine spray

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:11

Ze schuurt dan dezelfdw dag nog met de vlechten overal tegenaan (geen eczeem!) En dit doet ze niet zonder vlechten. De vlechten irriteren haar dus enorm :(

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:13

ohw jammer .

cowboy magic al geprobeerd ?

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:24

Ik heb wel de detangler maar dat is een gel en moet ik insmeren :( jij hebt de spray?

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:49

Wij hebben de spray voor een tinker met prachtige manen . Het ontklit heel goed. Ook voor de paarden die een heletijd op wei gestaan hebben en er bv klitbollen inzitten werkt het perfect om het eruit te krijgen

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:48

Hoe vaak spray je het in? Ik ben benieuwd naar de duur van de werking

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:56

in welke zin van hoe vaak . bedoel je hoe vaak per week . of hoe vaak in sprayen tot het ontklit is ?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:01

Ik heb echt wonderspul in mn kast staan, vind ik zelf :P. Weet niet precies het merk meer, iets van Canter mane and tail spray. Kost 15 euro, maar ik heb het al meer dan een jaar en er zit nog meer dan helft in terwijl ik het meerdere keren per week gebruik ( 1x per week is opzich genoeg maar doe steeds opnieuw als ik een nieuwe vlecht maak)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:40

Mijn friese paarden hebben over het algemeen allemaal lange manen en ik doe er vaak niet meer aan dan dat ik het vuile (strotjes/grasjes ect) er met de hand uit haal. Niet eens wekelijks een borstel erdoor. Daarbij vlecht ik sporadisch. Mijn ervaring is dat hoe meer je aan de manen zit je juist kortere manen krijg.
Afbeelding als twenter

Afbeelding als driejarige
Afbeelding een jaar later, regelmatig ingevlochten (je ziet de manen dunner en korter worden)

Inmiddels is de voorpluk weer ruim richting neus gegroeid (heb helaas geen recente foto's op deze computer).

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 23:16

supperazzie schreef:
in welke zin van hoe vaak . bedoel je hoe vaak per week . of hoe vaak in sprayen tot het ontklit is ?

Hoe vaak per week voordat het weer in de klit zit ;)

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 23:18

Bamii schreef:
Ik heb echt wonderspul in mn kast staan, vind ik zelf :P. Weet niet precies het merk meer, iets van Canter mane and tail spray. Kost 15 euro, maar ik heb het al meer dan een jaar en er zit nog meer dan helft in terwijl ik het meerdere keren per week gebruik ( 1x per week is opzich genoeg maar doe steeds opnieuw als ik een nieuwe vlecht maak)

Heb je misschien een foto van de verpakking?

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 23:18

friesiszwart schreef:
Mijn friese paarden hebben over het algemeen allemaal lange manen en ik doe er vaak niet meer aan dan dat ik het vuile (strotjes/grasjes ect) er met de hand uit haal. Niet eens wekelijks een borstel erdoor. Daarbij vlecht ik sporadisch. Mijn ervaring is dat hoe meer je aan de manen zit je juist kortere manen krijg.
[ [url=m/kJv9wO.jpg]Afbeelding[/url] ] als twenter

[ [url=m/T3q6ej.jpg]Afbeelding[/url] ] als driejarige
[ [url=m/2veQWC.jpg]Afbeelding[/url] ] een jaar later, regelmatig ingevlochten (je ziet de manen dunner en korter worden)

Inmiddels is de voorpluk weer ruim richting neus gegroeid (heb helaas geen recente foto's op deze computer).

Als ik niets doe dan worden het dreadlocks :(

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:28

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:50

Ik heb de manen van mijn merrie altijd in een losse hengsten vlecht zitten, dit moet wel omdat ze er anders op gaat staan tijden het hooi eten als het los hangt. Ik gebruik je gel van cowboy magic, doe er altijd een beetje in en dan gewoon weer een losse vlecht. De vlecht laat ik ook gewoon een week zitten, als ik het opnieuw vlecht kam ik het ook alleen maar even met mijn vingers door. Met een borstel gaan er teveel manen uit waardoor het dun word.
Wanneer ik dan wedstrijd oid heb was ik het de dag van te voren met de shampoo van cowboy Magic, de dag zelf kam ik het dan een keer door met een borstel met ruime tanden. Daarna maak ik dan een goede strakke vlecht erin, deze gaat er echter zodra alles klaar is gelijk weer uit zodat ze geen 'haarpijn' krijgt.

Ze heeft ook een erg volle staart, hier gebruik ik altijd gewoon antiklit spray voor van vgm sectolin, die grote oranje flessen. Ik kijk altijd per dag even of er klitten in zitten, zo ja dan spray ik er eerst een flinke laag op en in. Laat dit even intrekken terwijl ik haar verder poets en dan kam ik haar staart ook even door.

Het is veel werk maar ja dan heb je ook wat! :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:52

Andrelon Antiklitspree werkt prima. Gebruikt ik ook bij mijn merrie. Bij de Fries die ik rijd probeer het niet (manegepaard) maar zal daar ook vast goed bij werken.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:56

Sinds een tijdje heb ik ook een friesje ,de verzorging van de manen valt me vies tegen.

Ze heeft niet graag dat je de manen borstelt of vlecht , ik mag er niets insmeren ,
ze hangen nu los en ik hark er iedere dag even door met mijn vingers.

Helaas rolt mevrouw meerdere keren per dag ,en dat doet geen goed aan de manen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:00

Ik gebruik gewoon Sectolin Equishine bij mijn Fries. Heeft niet enorm lange manen maar wel erg dik! Zelfde geldt voor de staart, die is echt heel erg dik. De staart borstel ik misschien 1 a 2x in de week, ik spray er elke dag een klein beetje Equishine in en als ik m dan borstel dan vliegt de borstel er doorheen :)
Verder vlecht ik de manen ook. Heb daar een heel ritueel voor _O- Slaat echt nergens op maar ik vlecht het op zondagavond in. Dan laat ik de vlechten een week zitten tot vrijdagavond, dan haal ik ze eruit (borstel de manen dan niet door) en laat ze het weekend los hangen en vlecht ze zondagavond weer in :D

friesehengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:11

Ik gebruik result dat is een soort cockpitspray en werk goed voor staart en manen en voor de wedstrijden lekker over zijn hele lichaam.
Afbeelding

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:45

wij gebruiken cowboy magic detangler and shine . ongeveer 1 x per week in de manen en soms vaker in de staart .de manen zitten in een hengstvlecht welke ik opnieuw maak als het echt ontploft is .
de body spray wil ik ook wel eens gebruiken voor de staart .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:09

ik gebruikte altijd cockpitspray. Kun je gewoon bij de action kopen. Ik spoot dat altijd in het onderste gedeelte van de staart en manen. het gaat mooi glazen en je kamt het zo door. alleen moet je wel af en toe wassen want het is best vettig spul.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:16

Equishine van sectolin! Zit een liter in en tekoop tussen de 9 en 12.50 euro ( net waar je het koopt)

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:33

equishine!