Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:55

Ik vroeg me af wat jullie jullie PRE voeren en wat voor activiteit jullie ermee doen. De een zegt sober voeren en de ander zegt gewoon voeren..

De mijne is een 6 jrge PRE ruin(sinds sept 2014 ruin) Mag nog steeds spier en vetjes erbij hebben. Ik rij hem 3 a 4x per week. Som een keer vaker en soms een keer minder, dit ivm mn diensten. We rijden serieus dressuur en genieten ook van een lekkere buitenrit.

Hij krijgt nu van mij:
Smorgens: hooi en 1 kg basisbrok
Paddock: hooi
savonds: hooi en 1 kg basisbrok

Nu staat hij op het paddock en straks gaat hij lekker de wei in. Altijd snachts op stal.

Als ik gereden heb krijgt hij er nog 1 kg Pavo Sportfit bij met lijnzaadolie, magnesium en vitamine E + selenium. Rij ik niet krijgt hij een kwart muesli met zn vitaminen/ lijnzaadolie.

Ik ben benieuwd. Sta open voor tips!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:41

Mijn pre staat op dit moment op 4 handjes Subli zonder met 3ml vitamine van cavallesse.

Hij is overigens bijna 8

Verder staat hij van 6-1400 buiten (verschilt per dag tot ik kom staat hij buiten) En heeft hij hooi. Ook in zijn stal nog hooi en dan in de avond nog een keer. Dit doordat hij niet echt aankomt...

dus hele dag hooi
middag: 4 handjes subli zonder.

Hij heeft genoeg energie. Naarmate zijn werk niveau stijgt pas ik het voer aan. Op dagen dat we niks doen of logeren krijgt hij minder.

Heb wel eens andere muesli gehad + biks en grasmix, later bleek dat hij dit allemaal niet mocht hebben. De subli mag hij wel :)
Laatst bijgewerkt door Duijfje op 01-04-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:53

Hier ook een PRE'tje van 9 jaar!
Staat heel de dag buiten, loopt 4 à 5 x per week een uurtje dressuur, af en toe een buitenrit en regelmatig galoptraining.
Krijgt beperkt hooi, beperkt gras ( nu dus zo goed als niks wegens geen gras op de wei ), lijnzaadbrokken en een vit en mineralenbrokje in de winter. Is in prima conditie en ik moet nog heel erg opletten dat hij niet te vet wordt...

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:28

ik heb een PRE van bijna 11, een energie vol type.
hij krijgt in 4 voerbeurten verdeeld: 1/2 kilo biks van Havens, 1/2 kilo muslie Cavalor sensitive en dan aangevuld met lucerne. Daarnaast krijgt hij 4 keer voordroog kuil per dag, om 08:00 en 22:00 een grote portie en op 12 uur en 17.30 een kleinere portie.

hij staat van 13.30 tot 16.30 buiten, vanaf mei gaat hij van 10.30 tot 16.30 de wei op en krijgt dan ook iets minder voer.

hij doet dagelijks wel iets aan beweging. Of we rijden, longeren, los of grondwerk.

ik heb lang gezocht maar hier doet hij het heel goed op. Als het kouder weer is geef ik hem minder biks en vul ik het weer aan met Lucerne. Ze hebben niet veel krachtvoer nodig, genoeg energie van zichzelf. Genoeg ruwvoer is veel belangrijker.

Edit: mijn paard wordt eerder te dun dan te dik dus ik geef hem zoveel voordroog als hij opkan.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:50

De mijne mag echt voller worden, is echt nog een dun sprietje. We zijn nu conditie en kracht aan het kweken vind hij wel moeilijk maar loopt altijd door. Zou hij van bv granenmix meer uithoudingsvermogen kweken? Hij is verder niet heet oid.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:51

Ik weet niet of je nog meer hooi kan bijvoeren dan dat hij nu krijgt?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:55

Ik zou lucerne gaan geven, daar krijgen ze meer body van. En zorgen dat hij het niet koud heeft zodat hij daar niet teveel energie in stopt

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:03

Mijn lusitano merrie was ook heel schraal en armbespierd toen ik haar net had.
Ik heb van alles geprobeerd, uiteindelijk kwam ik uit op lucerne, omega 369 mix en senioren priores van Subli.
Allemaal arm aan suikers en snelle energie, maar wel dikmakers en spieropbouwers.

En verder heel veel goed hooi!

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 09:23

Hij staat netjes gedekend. Verhaard als een rund nu... Waarschijnlijk zn eerste koude winter omdat hij in augustus 2014 daar Nederland is gekomen. Heb hem extra gedekend ivm de kou.
Alleen ben ik bang voor bevangenheid omdat het een sober ras is. Hoe ervaren jullie dat? Hij krijgt al flinke poties hooi. Kan hem wel luzerne bij gaan geven totdat hij het gras opgaat. Wat denken jullie?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:32

die van mij moest ook wennen hoor toen hij naar Nederland kwam, deze winter is het voor het eerst goed gegaan, maar 1 keer hoeven scheren, geen bommetje en nu lekker verharen. Het is toch wennen voor ze.

ik heb nog nooit het idee gehad dat hij bevangen zou raken of er tegenaan zat. Wel heb ik hem eens van die korrels gegeven voor spieropbouw (myoplast?) en daar zo veel suiker in dat hij rasp kreeg. Nu krijgt hij dat allemaal niet meer en geen mokje te vinden.

Luzerne zou ik echt aanraden :)

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 18:02

Ik ga hem luzerne bijvoeren. Ik zal na t weekend ff een foto plaatsen.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:26

Alenthe05 schreef:
Ik ga hem luzerne bijvoeren. Ik zal na t weekend ff een foto plaatsen.


Wat luzerne bijvoeren en verder zou ik afwachten tot hij weer een tijdje op het gras staat...mijne was ook een magere, iele spriet toen ik hem pas had....vanaf zijn 6 jaar ( dus 2 jaar na de castratie ) is ie langzaam beginnen uitzwaren en nu moet hij constant op dieet :Y) :+

Edit; even in je profiel gespiekt en nu valt het kwartje pas :)* :D Voor 6 jaar te zijn en pas vorig jaar geruind, vind ik hem er gewoon goed uitzien...die pre's zitten anders in elkaar dan warmbloeden en co... ;)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 03-04-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:29

hier 2 PRE's 2x een half per dag basisbrok. als ze hard gewerkt hebben krijgen ze de 2e x wat meer brok. en onbeperkt hooi krijgen ze.

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:42

Alenthe05 schreef:
De mijne mag echt voller worden, is echt nog een dun sprietje. We zijn nu conditie en kracht aan het kweken vind hij wel moeilijk maar loopt altijd door. Zou hij van bv granenmix meer uithoudingsvermogen kweken? Hij is verder niet heet oid.

Je zou ook eventueel zupa van equifyt kunnen bijvoeren. Is heel goed geschikt als dikmakertje. Is een kruidenslobber. Mijn paard smult ervan!

Mijn PRE van 14 krijgt sochtends en savonds een volle schep equimagic. In de middag zupa gemengd met bietenpulp zonder melasse , een berg kuil en onbeperkt hooi in zijn hooinet. Doet het er super op!

Staat nu op het gras. En wordt 3 tot 4 x gereden. En ongeveer 2 x gelongeerd.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:08

Wij hebben er nu 2 die wel heel makkelijk dik worden en dan vervolgens weer moeilijk afvallen... :+
Die krijgen allebei Purefeed balance, wat omegamix en een handje lucerne en verder hooi en haverstro.

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:09

Mijne krijgt een combi van luzerne, spelt en metazoa. Krijgt nu nog kuilvoer, maar gaat binnenkort over op onbeperkt hooi/gras. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

Rijd hem 4-5x per week en longeer hem 1x. Hij heeft overigens energie zat, soms zelfs wat te veel haha

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:15

Mijn 2 pre merries krijgen per dag in totaal 1 schep onderhoudsbrok, verder onbeperkt hooi (geen voordrong, gewoon droog hooi). In de winter voer ik ze Subli Seniores priores bij als het nodig is (als ze wat terugvallen). Ze staan dag en nacht buiten. Ik rijd ongeveer 4 tot 5 keer per week, voornamelijk dressuur. Ze hebben energie genoeg zonder vervelend of te heet te worden.

Anoniem

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:28

Mijn merrie staat op 3 à 4 X daags ruim hooi/voordroog en 2 X daags een half subli zonder. Verder krijgt ze van mij na het werk (5 X per Week gemiddeld) maisslobber bijgevoerd.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:35

De mijne krijgt 3x per dag rijk hooi en 2x per dag 2 handjes basis brok. Hij is goed gevuld en barst van de energie.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:43

Alenthe05 schreef:
De mijne mag echt voller worden, is echt nog een dun sprietje. We zijn nu conditie en kracht aan het kweken vind hij wel moeilijk maar loopt altijd door. Zou hij van bv granenmix meer uithoudingsvermogen kweken? Hij is verder niet heet oid.


Ik heb echt goede ervaringen met Master brok van van Cooten (basis sport brok of sereen)
1 schep (kilo) per dag is veelal voldoende voor een PRE.
Granenmix heb ik ook gevoerd tussen de middag, maar dan wel de hele granenmix , kwart schepje tussen de middag.
Paarden die het even wat minder hadden, knapte hier altijd reuze van op.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:47

Alenthe05 schreef:
Hij staat netjes gedekend. Verhaard als een rund nu... Waarschijnlijk zn eerste koude winter omdat hij in augustus 2014 daar Nederland is gekomen. Heb hem extra gedekend ivm de kou.
Alleen ben ik bang voor bevangenheid omdat het een sober ras is. Hoe ervaren jullie dat? Hij krijgt al flinke poties hooi. Kan hem wel luzerne bij gaan geven totdat hij het gras opgaat. Wat denken jullie?


och, arme...een verhuizing vreet al energie en dan nog het vochtige klimaat hier in ons fijne nederland. Ander voer, andere vriendjes, andere mensen. Dat moet je even de tijd geven hem weer op krachten te laten komen.
Als hij straks het gras op gaat, kan je beter even wachten...en je voerschema van nu houden.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:13

Inderdaad @ Nombrado; hij heeft veel meegemaakt in korte tijd... 30u transport vanuit Spanje, op stal in Nl, gelijk gekeurd en een week later bij mij op stal. Nieuwe vriendjes, eerst wennen aan andere paarden, stal ed ed. De eerste 2 paarden moesten niks van hem weten en nu heeft hij een vriend voor het leven gevonden bij het 3e paard bij mij op stal. Hij is gecastreerd, later de tandarts erbij gehad want bij had 7 boventanden en die 7e verdrukte zn blijvende gebit, gehele tandarts behandeling zat vol met haken. Dus hopelijk gaat hij nu aankomen... Ik blijf even op dit voerschema en kijk als er gras is hoe hij zich gaat ontwikkelen. Ik zal morgen even een foto maken van hoe hij er nu uit ziet.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:27

Ik heb geen standfoto maar ik denk dat dit ook een beeld geeft.
Afbeelding
Afbeelding

btw 2x 1e :)

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:47

Je moest eens weten hoe jaloers ik ben op dat strakke lijntje van 'm ! :=
Ik vind hem er gewoon goed uitzien ! :j
Proficiat met je 1e plaatsen ! Maar probeer eens wat vriendelijker te kijken, lijkt me toch heerlijk rijden met 'm.... :') :+

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat en hoeveel voeren jullie, jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:14

Hahah @Pandora2... Wedstrijd spanning en rijden met hem is Fantastisch!! Dus bij deze mijn Big Smile! :-)