Mijn 4 jarige pre schuurt zijn staart tot model pleeborstel
Even een situatieschets.
Ik heb hem februari vorig jaar gekregen. Hij was toen heel chubby en heeft de eerste periode op stal gestaan met voordroog hooi (voor paarden) en na het werk een halve schep fibravoer. Deze periode geen jeuk oid gezien
Vanaf mei is hij met de kudde 24/7 het land op gegaan. Na het werk kreeg hij weer fibra. Geen bijzonderheden
Halverwege de zomer is hij een keer erg schrokkerig geweest op zijn voer en stikte hij er zowat in. Door de droge vorm van fibra is mij aangeraden om over te stappen op een brok. Ondertussen was hij mooi in proportie gekomen. Op stal werd pavo gevoerd en dat kreeg vanaf toen na het rijden 3/4 schep. Geen schuren oid
Vanaf eind oktober staan de paarden weer op stal. Overdag komen ze in groepen in de paddock en hij komt eruit wanneer ik ga rijden wandelen etc. S ochtends krijgt hij naast zijn hooi een halve schep pavo en na het werken een halve schep.
Nu is hij ergens in de periode tussen november en december gaan schuren aan zijn staart. Zijn huid zelf ziet er totaal niet schilferig uit. Wanneer ik eraan kriebel reageert hij wel dat hij het lekker vindt maar gaat niet extreem tegen mijn hand aan schuren.
Vanaf december begonnen met zoeken naar de oorzaak
Dus komt het door warmte --> van 350 grams naar 200gram deken gegaan, geen verschil
Verveling? --> Geen idee, dat vertelt hij me helaas niet. Waarom schuurt hij dan nu wel en vorig jaar niet? Ik heb wel een speelbal en voeremmer waar hij fanatiek mee klooit in stal.
Voer --> Zou goed kunnen. Als ik vergelijk met begin vorig jaar is dat zeker veranderd. En pavo geeft veel jeuk klachten las ik op internet. Dus ik hoop dat dit het is.
Wat nu?
Ik ben in ieder geval overgestapt op Subli aangezien er hier niet veel anders te koop is dan pavo en subli. Maar ik wil verder denken. Welk voer geeft over het algemeen weinig tot geen jeukklachten, maar heeft wel voldoende energie om hem te houden zoals hij nu is....
Iemand tips voor mij?