Fries scheren? Wie doet het?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:31

Hoi Bokkers!

Ik vroeg mij af wie allemaal hun Fries scheert 's winters?
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan bij mijn Friese merrie, maar zit er aan te denken om het misschien dit jaar wel te doen. Maar ik twijfel nog!

Wat vinden jullie, als Friese eigenaren, de voor en nadelen ervan?
En hebben jullie misschien een foto van je Fries die geschoren is? Ben eigenlijk wel benieuwd haha!

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 02:01

vorig jaar voor het eerst gedaan ivm veel jeuk door een extreem dikke vacht, nou was vorige winter ook wel een rare winter natuurlijk.
ook had ze al langer last van terugkerende mok op haar achterbenen dus ervoor gekozen alles eraf, en meteen helemaal behandelen tegen de mok, zowel van binnenuit als met shampoo. nu nergens meer last van en sokken zitten er weer mooi aan

voor:
Afbeelding

1 dag erna:
Afbeelding

1 week erna:
Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70852
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:57

ED -> BKR

inge176Jarig

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:50

Wij hebben onze fries vorig jaar ook voor het eerst geschoren. Ondanks de dekens zat ze dik in haar vacht en tijdens het rijden had ze er zelf last van (korter vol kunnen houden ivm warmte) en het duurde natuurlijk enorm lang voor ze weer goed droog was.
Het is ons goed bevallen! Ook merkte je het direct aan de merrie, die had weer energie voor 10.
Die van ons zag er net zo uit als die van Matasja, ze worden muisgrijs, leuk om te zien!

Celine_Famke

Berichten: 6742
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:38

Gaaf die kleur haha!
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik twijfel nog :P mmm

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 02:54

Ik scheer mijn fries ook. Bevalt me super! Ze komt er iets grijsachtig onder vandaan. Zal morgen even een foto zoeken.

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:52

Heb de mijne vorig jaar november voor het eerst geschoren. Ze heeft een korte maar dikke wintervacht. Geen lange haren. eigenlijk zag ze er voor en na hetzelfde uit. Alleen met rijden had ze veel langer energie omdat ze het niet zo vreselijk warm had en ze was met uitstappen gewoon droog te rijden. Dit jaar dus zeker weer als het nodig wordt.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:58

ik scheer al jaren vooral friezen.
Het voordeel is vooral dat ze meer adem (kunnen dus langer doorgaan) hebben en dat ze sneller droog zijn.
ik heb onze beide friezen in augustus en september geschoren, ze zaten wat dik in het jaar (ze waren beide niet helemaal fit deze zomer) en hadden daardoor wat vachtproblemen en ze hadden t erg warm.
Beide vonden ze t heerlijk om van de vacht verlost te zijn.

Afbeelding

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:59

Vorig jaar wel gedaan omdat ze na twee zweetdekens nog niet droog was en een aantal keer ziek geworden is. Maar dit jaar al vroeg met dekens begonnen dus hoop dit jaar niet!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:04

Die van mij krijgt een vacht als een kudde shetlanders dus ik vind het één groot voordeel en hij bleef ook gewoon gitzwart! Maar dat zal per paard verschillen..

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:07

Wauw Matasja wat een verschil!

janneke584

Berichten: 1916
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:47

Heb die van mij vorige week voor het eerst geschoren. Ze had geen lange, maar wel een dikke vacht. Qua kleur zie je geen verschil, ze is alleen lekker snel droog nu

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:56

matasja schreef:
vorig jaar voor het eerst gedaan ivm veel jeuk door een extreem dikke vacht, nou was vorige winter ook wel een rare winter natuurlijk.
ook had ze al langer last van terugkerende mok op haar achterbenen dus ervoor gekozen alles eraf, en meteen helemaal behandelen tegen de mok, zowel van binnenuit als met shampoo. nu nergens meer last van en sokken zitten er weer mooi aan

voor:
[ Afbeelding ]

1 dag erna:
[ Afbeelding ]

1 week erna:
[ Afbeelding ]


Jezus, lijkt wel een heel andere paard!
Op die foto van de week erna ziet het er wel het beste uit :D

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:16

Ik scheer mijn Fries ook elke winter. Vorig jaar kon mijn paard met èèn keer scheren toe :)
Ik scheer hem dan helemaal, dus ook de sokken eraf. Sowieso heeft hij altijd kale pootjes ivm mijt. Vorig jaar kwam hij er prachtig onder vandaan, gitzwart met een glansje. Maar er zijn ook paarden die grijs of bruin worden helaas..

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:19

Ik heb zo snel geen foto's.
Het eerste jaar was het echt, sorry paard, lelijk. Hij was door het scheren helemaal grijs en doordat ie een allergie had, had hij overal zwarte stipjes van oude wondjes warvan de haren er niet af gingen met de scheermachine.
Vorig jaar is ie helemaal mooi zwart gebleven bij het scheren :D

Splinterz

Berichten: 1136
Geregistreerd: 28-05-12
Woonplaats: Radewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:23

Hoe doen jullie dat met dekens dan? Wanneer welke deken? Ik heb mijn fries nu onder regendeken staan maar dr vacht word al ontzettend dik maar zie het niet zitten om haar helemaal als een mummie in te moeten pakken als het gaat vriezen

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:29

Ik scheer ook, is wisselend per jaar hoe ze er onder vandaan komen.

Afbeelding
2010

Afbeelding
Afgelopen winter

Maar altijd wel heel bruin/grijzig. Ik vind het dan wel mooi dat ze dan appeltjes krijgt :)
Het is jammer dat ze niet zo mooi zwart blijven, maar goed, dat is dan pech. Beter dat, dan elke keer na rijden en longeren zeiknat en uren in de weer met dekens..
Komt in ieder geval een 200 grams op met hals, maar ik kan wisselen met verschillende onderdekens. Zodat ze lekker warm blijft :)

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:32

Pff.. Ik mocht willen dat m'n bijrijd Fries geschoren werd.. Als het heel koud wordt krijg ze wel een ongevoerde deken op, maar ik met het met rijden ontzettend dat ze er last van heeft. Naast het minder intensief rijden vanwege de warmte moet ik ook op tijd stoppen (of om 7 uur opstaan) als ik voor 12 uur thuis wil zijn. Duurt zo ontzettend lang voordat ze droog is, tegen die tijd zijn we 3 zweetdekens verder.. Maar rond 12 uur thuis kunnen zijn is een must omdat ik zelf niet heel veel tijd heb ivm met studie en bergen huis- en leerwerk in t weekend.

Dusja.. Als het aan mij ligt gaat het haar eraf :P

Tinkertje dat ik hiervoor gereden heb werd wel geschoren, beviel prima ^^

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:32

mooi sanet.
Hoe heb jij de sokken laten zitten?

pronkje_vdp

Berichten: 347
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Hoeven

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:34

Over twee weken gaat die van mij voor het eerst kaal. Ben benieuwd

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:35

Wij scheren heel z'n onderbenen niet :)

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:36

mariekerocky schreef:
Wij scheren heel z'n onderbenen niet :)


Dus vanaf de "knie" zeg maar ?

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:39

De bovenbenen scheer ik dus wel gewoon Daks. En het bovenste gedeelte van de onderarm ook en het laatste stukje met de haren mee scheren. Maar dat is meer vanaf de kogel dan de hele onderarm.
Ik wil wel heel graag gewoon de sokken houden. Maar de rest van de benen moeten gewoon strak.
Het hoofd scheer ik overigens ook gewoon helemaal (oeiii voorplukje!!), anders heeft ze zo'n gek wollig hoofd.

Wel goed oppassen dus, niet op de tocht zetten, zeker niet na het rijden. Goed instappen en uitstappen, met temperaturen onder de 5 graden sowieso met een uitrijdeken op. Maar als het echt koud is, doe ik heel het rijden met deken op. Ik heb alleen een buitenbak. In de binnenbak kan wel gewoon zonder. Maar instappen dan vaak nog wel even met een dekentje. Na het rijden zo snel mogelijk weer inpakken.
Maar ik ben in de zomer eigenlijk niet anders gewend ook met de eczeemdeken, dus ach, altijd een ingepakt paard :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:28

Daks schreef:
mariekerocky schreef:
Wij scheren heel z'n onderbenen niet :)


Dus vanaf de "knie" zeg maar ?


Jepp

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Fries scheren? Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:13

Ik was wel verbaasd, want ik had dit topic gelezen, maar toen bleek vorige week mijn bijrijdfries wel gewoon gitzwart te blijven na het scheren. Zelfs nog zwarter dan vóór het scheren :D