Familiepaard, waar op letten en wat is realistisch, fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartj3

Familiepaard, waar op letten en wat is realistisch, fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:20

Hallo allemaal,
Eind van het jaar willen we op zoek naar een leuke familiepaard. Ben erg gecharmeerd van het Friese ras maar dit is geen must, een kruising of advies over een ander ras mag ook, als het maar een paard is wat een stabiel,rustig karakter heeft. We willen er met 1 volwassenen en 2 kinderen (jongens) op gaan rijden en dan dressuurmatig in de bak, lessen volgen en verder lekker buiten in de polder, wijk, bos en strand. Geen wedstrijdambities! Gezien het feit dat mij huidige (verzorg)paard een merrie is met Soms een wat onregelmatig karakter lijkt een ruin me het verstandigst omdat ikzelf door een val uit het verleden soms ineens wat onzeker kan zijn. Qua leeftijd heb ik de voorkeur voor een paard tussen 8 en 12 jaar. Maar dit is geen must maar heeft er vooral mee te maken dat ik gewaarschuwd ben dat Friese paarden vroeg "oud" kunnen zijn. Heb geen wensen qua papieren of uiterlijk, karakter is veel belangrijker. O ja omdat mij jongens niet heel klein zullen blijven dacht ik aan. Minimaal 1,60 m en stevig gebouwd omdat jongens toch vaak wat groter worden en het zou niet leuk zijn als ze er niet meer op zouden kunnen over bijv. Een jaar.

Wat ik me nu afvraag is wat is realistisch qua prijsklasse voor wat wij zoeken, en welk ras raden jullie aan. We hopen eigenlijk met een bedrag tot Max. 2500,- het te kunnen doen en waar moeten we op letten bij de aankoop? En waar raden jullie ons aan om te zoeken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

StalNollie

Re: Familiepaard, waar op letten en wat is realistisch, fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:26

Ik zou niet naar een ras zoeken maar in het algemeen. Het bedrag moet je een heel eind komen hoor. Goed zoeken.

Ga enkele keren proefrijden zo ook buitenrijden neem iemand mee die veel kijk en ervaring met aankopen heeft. Qua keuren is ieder voor zich en welk risico je wilt nemen, wij doen het nooit

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:54

Niet naar leeftijd kijken maar naar het karakter.
Als je een fries zoekt kijk dan eens op mijn website: www.fanerberveld.webnode.nl momenteel teveel paarden om allemaal zelf te rijden en vandaar dat er een keuze te maken is uit alle paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:06

StalNollie schreef:
Ik zou niet naar een ras zoeken maar in het algemeen. Het bedrag moet je een heel eind komen hoor. Goed zoeken.

Ga enkele keren proefrijden zo ook buitenrijden neem iemand mee die veel kijk en ervaring met aankopen heeft. Qua keuren is ieder voor zich en welk risico je wilt nemen, wij doen het nooit

Heel onverstandig advies. Absoluut keuren en bij paarden vanaf 8 ook rontgenologisch ivm artrose risico.
Het bedrag dat je uit wilt geven is aan de lage kant en de kans dat je in deze prijsklasse een paard met een probleem koopt is dus groter.
Advies is wat ruimer budget en naar een (goede) handelaar te gaan ivm garantie. Neem iemand mee met verstand van aankoop van paarden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-07-14 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:07

een kalm paard wat veelzijdig is en alle ruiters een uitdaging bied!( fries kan erg temperamentvol zijn)
dartmoor haflinger fjord nrps,kwpn etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:10

Saartj3 schreef:
Wat ik me nu afvraag is wat is realistisch qua prijsklasse voor wat wij zoeken, en welk ras raden jullie aan. We hopen eigenlijk met een bedrag tot Max. 2500,- het te kunnen doen en waar moeten we op letten bij de aankoop? En waar raden jullie ons aan om te zoeken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik zou niet specifiek op ras zoeken, maar vooral op een paard met een fijn karakter.
Verder zou ik er rekening mee houden dat de interesses van je kinderen misschien nog veranderen. Ik heb vaker gezien dat (zeker bij jongens) na een tijdje toch de wil komt om op (spring/cross)wedstrijd te gaan en die competitie te zoeken. Niet dat je daarom nu al een op en top sportpaard moet kopen, maar met bijvoorbeeld een Fries is het over het algemeen moeilijk meekomen in een springrubriek, uitzonderingen daargelaten. Ik zou dus echt zoeken naar een allrounder, die nu prima mee kan naar buiten, maar die ook een parcoursje van een meter en een dressuurproefje goed aan kan. Leeftijd zou ik dan zelf wat minder belangrijk vinden, zeker met kinderen zou ik eerder een wat meer ervaren paard van 14 kopen dan eentje van 4 die nog veel moet leren.

Op de bokt wiki staat ook nog een stuk met algemene tips voor het kopen van een paard; http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:11

2500 wel wat aan de krappe kant maar op zich wel te doen.
leeftijd wel belangrijk ouder dan 8 vind ik verstandig.
ALTIJD laten keuren!!
Fries leuk, heb ik ook, maar niet elke fries is betrouwbaar (heb er meerdere gereden).
Ik heb mijn fries 2 weken proef gereden op locatie.
1.60 voor jongens is misschien in de toekomst wat krap

paard wel goed trainen ook al heb je geen wedstrijdambities, je krijgt al snel een paard wat scheef wordt en daardoor steeds minder fijn gaat lopen.
en zorg voor goed passend tuig!

succes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:21

kwita schreef:
een kalm paard wat veelzijdig is en alle ruiters een uitdaging bied!( fries kan erg temperamentvol zijn)
dartmoor haflinger fjord nrps,kwpn etc

:+ Elk paard kan temperamentvol zijn,daar behoord zeker een KWPNer toe :P ;)

TS gewoon rondneuzen..qua leeftijd is het mooi zo ergens rond de 10.Sommige paarden zijn zo mak dat ze op jonge leeftijd al geschikt zijn als familiepaard.
Er zijn zoveel leuke paarden die geschikt zijn voor de hele familie...papier is niet belangrijk dus er is veel keuze.

Paard van ongeveer 1,60m is een mooie hoogte,echter sommige rassen zijn wat kleiner maar nog steeds uitstekend geschikt voor de hele familie.
Denk daarbij aan bv IJslander ,Fjord,Welchcob.

Ga rustig kijken,bekijk niet teveel paarden op en dag (1 of 2).Vraag alles,probeer ze uit en doe alles wat je zelf straks ook wilt gaan doen.Slaap er een nachtje over voordat je een besluit neemt...maak goede afspraken.Ga desnoods nog een keer langs en kijk of je iemand mee kunt nemen die er verstand van heeft.

Laat een keuring door een DA van jouw keuze uitvoeren en werk met een verkoopcontract.Hierin kun je alles neerzetten,ook overige bepalingen.Dit dient ook meteen als eigendomsbewijs.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:26

Ik zou dus niet denken aan een IJslander, Fjord of Haflinger. Ik weet niet hoe oud je zoons zijn, maar als zij eenmaal lichamelijk volwassen zijn, wordt dat toch teveel gewicht voor deze rassen. Bovendien zijn deze rassen geen 1.60 m. Waar je wel aan zou kunnen denken is inderdaad een Fries (let op de bouw) of een grote Tinker of Drum Horse (schofthoogte vanaf 1.62 m: http://www.bokt.nl/wiki/Drum_Horse). Maar een KWPNer kan natuurlijk net zo goed.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:32

TS: misschien is een Gelders paard een idee? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:38

Voor kinderen is Gelders naar mijn ervaring veelal niet echt geschikt. Eerlijk wel, maar wel veel pit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:40

Een Fjord met goede bouw kan meestal beter gewicht dragen dan een Fries die toch vaak een wat zwakkere rug hebben. Hoogte is niet doorslaggevend voor goede verhouding is vooral hoe breed/rondgeribt het paard is.
Voor een braaf familiepaard die veelzijdig is en gezond vind ik €2500,- wel krap. Zeker wel laten keuren... en goed en rustig zoeken (en misschien nog wat sparen zodat je iets meer te besteden hebt)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:43

Hoi ts,
Zoals iemand al eerder aangaf kunnen friezen heel temperamentvol zijn ( Ik heb zelf zo een heet hoofd onder mijn kont).
Je moet natuurlijk altijd gaan kijken en proef rijden, maar staar je niet blind op een ras.
Ga naar meerdere paarden kijken, een leuke KWPNer of een Haflinger. Alles kan maar de klik moet er zijn.
Dus ga gewoon meerdere paarden bekijken, zolang hij maar aan jullie eisen voldoet.

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 08:51

Dankjulliewel voor alle reacties en tips, ik neem ze zeker ter harte. Helemaal mee eens dat ik niet persé aan het friese ras moet vasthouden, karakter staat met stip op nr. 1. Ik rij nu een KWPN-er van 13 en soms een gelderse dame van 26 jaar die er nog heel veel lol in heeft.
Dat van de rug bij een fries is dat echt zo snel een probleem? Ik ben zelf niet heel dik ofzo maar ook zeker niet mager. Omdat ik ook echt wel dressuurmatig bezig wil zijn lijkt een tinker mij niet heel geschikt. een Haflinger vind ik geweldig leuk maar ik ben zelf ook al 1,75 m.

Ik krijg al paarden via een pb aangeboden maar ik wil echt pas eind van het jaar gaan kopen omdat we nu thuis ook aan het verbouwen zijn en ik na aankoop al mijn tijd en aandacht aan het paard wil geven en een verbouwing is nu even tijdelijk dus dat moet eerst gewoon even af, wel zo eerlijk tegenover het paard. Mijn vraag is puur om goed voorbereid en realistisch mijn zoektocht te gaan doen en als daar budget bij moet om het juiste paard te vinden dan zal ik daar voor moeten zorgen, maar het moet wel in verhouding staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:56

Een fries kan inderdaad temperamentvol zijn. Maar er zijn er ook genoeg die dat niet zijn. Kun je in de meeste gevallen wel via de afstamming achter komen. Er zijn een paar hengsten die erg temperamentvolle paarden als nakomeling hebben. Een sterke rug is bij alle paarden te trainen.
Maar zou gewoon naar het karakter kijken en niet naar het ras. Voor 2500 ben ik bang dat je dan al snel te maken zult hebben met paarden die wat mankeren.

Succes met je zoektocht.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:53

Evelijn schreef:
Een Fjord met goede bouw kan meestal beter gewicht dragen dan een Fries die toch vaak een wat zwakkere rug hebben. Hoogte is niet doorslaggevend voor goede verhouding is vooral hoe breed/rondgeribt het paard is.
Voor een braaf familiepaard die veelzijdig is en gezond vind ik €2500,- wel krap. Zeker wel laten keuren... en goed en rustig zoeken (en misschien nog wat sparen zodat je iets meer te besteden hebt)

wat een nonsens voor dat bedrag heb je echt wel wat je zoekt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:56

Omdat er 2 jongens op gaan rijden zou het wellicht leuk zijn als het dier in de toekomst een leuk sprongetje kan maken. Misschien een mega-vooroordeel maar wat oudere jongens zijn vaak toch wat meer gecharmeerd van een sprongetje dan alleen dressuur. Misschien niet, maar het zou leuk zijn als het dier het toch kan.

Vervelender zou zijn dat je een van de jongens bedenkt het springen toch leuker te gaan vinden en je zit met een zwaarder type fries die met moeite over 60cm komt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:09

Babootje schreef:
StalNollie schreef:

Heel onverstandig advies. Absoluut keuren en bij paarden vanaf 8 ook rontgenologisch ivm artrose risico.
Het bedrag dat je uit wilt geven is aan de lage kant en de kans dat je in deze prijsklasse een paard met een probleem koopt is dus groter.
Advies is wat ruimer budget en naar een (goede) handelaar te gaan ivm garantie. Neem iemand mee met verstand van aankoop van paarden.

Vind je? Zit al jaren 'n de handel en goed zoeken en vind je wel wat wij besteden nog minder als ts en hebben toch altijd goede paarden niet ingereden maar dat doen we zelf en dan gaan ze voor de prijsklasse van ts weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:19

Familiepaard, sprongetje maken, er zijn echt wel leuke Gelderse paarden die daar aan voldoen hoor. Met je prijsklasse zit je wat krap, maar als je voor een wat ouder dier gaat vanaf een jaar of 10 is dat zeker te vinden.
Ze staan wel op marktplaats en sporthorses en misschien kan je hier een gezocht advertentie plaatsen:
http://www.kwpngelderspaard.nl/verkooplijst/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:19

Friezen zijn geen goede gewichtsdragers (zwakke rug). Tinkers zijn vaak erg kort in de rug en met lange jongens zit je ivm lengte bovenbeen snel aan een 18/18.5 inch zadel. Daar moet dat paard wel de ruimte voor hebben.

Zeker als familiepaard zou ik de optie aangespannen ook in gedachten houden. Dat maakt samen met paard er op uit makkelijker en de maat minder kritisch. Het maakt aan de andere kant het karakter wel kritischer, want lang niet elk paard wat als rijpaard geschikt is, is geschikt als menpaard.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:21

Een Fries zou niet mijn eerste keuze zijn voor de recreatie vanwege temperament vol karakter, nu geldt dat natuurlijk niet voor alle Friezen maar toch zitten er behoorlijk wat temperament volle beesten tussen.

Voor een braaf paard zeg ik al heel snel het Groninger paard, vaak erg braaf en ook wat vorser daarnaast zal de maat ook beter bij jullie passen als die van een Haflinger of Fjord. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:25

Leuk zeg, veel succes met je zoektocht!

Zoals de anderen al zeiden, staar je niet blind op een bepaald ras. Ik heb helaas nog geen leuke Fries of Spaans paard tegen gekomen, maar bijvoorbeeld wel leuke Fjorden, Haflingers, KWPN'ers, New Forest en Welsh pony's. Niet alle paarden zijn hetzelfde, dus ga gewoon kijken wat je aanspreekt! Bloed is ook heel belangrijk, dat zegt ook vaak iets over het karakter van het paard.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:06

Leuk! Misschien een Groninger? De groninger die ik gereden heb kon na een maand onder het zadel al het strand op ;-). Nuchter zijn ze dus zeer zeker! Met uitzonderingen natuurlijk, maar dat is mijn ervaring! Heb nu een kruizing met KWPN-er/Groninger en merk dat hier al wat meer pit in zit en wat banger kan zijn!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:09

Ik zou niet gaan zoeken naar een ras in jou geval, maar naar een karakter. Zoek een paard dat al "familiepaard" is, dus in de bak en buiten, met oud en jong, klein en groot braaf zijn rondjes loopt. Je budget is aan de krappe kant, maar het moet te doen zijn. Goed zoeken, meerdere keren proberen, en zeker laten keuren.

Zelf heb ik een PRE die echt super over de top braaf is (vooral met mijn dochter), maar zo zijn ze niet allemaal, vele zijn net te heet in het rijden en kunnen rondslingerende armen en benen niet goed genoeg negeren. Zo zijn er brave friezen, maar de meeste zijn toch net de snel onder de indruk, en blijven een enge hoek dan uit de weg gaan als ze de kans krijgen. Zo'n paard is niet geschikt voor kinderen imo. Ze mogen best schrikken, maar moeten daarna direct weer het vertrouwen hebben om zonder problemen door diezelfde hoek te lopen. Haflingers zijn vaak te klein, net als fjorden. Soms vind je een brede waardoor het met een volwassene ook toont, maar die zijn vaak weer te breed voor kinderheupjes om fijn te kunnen zitten.

Niet kiezen voor een paard dat heel jong is (een brave 4 jarige kan enorm gaan puberen, zeker in een nieuwe omgeving), niet voor een paard dat "nog wel geschikt voor recreatie" is (want is meestal paard met problemen, niet geschikt voor sport, en al snel ook niet meer voor recreatie).

Gooi eens een grote roze bal in de bak waar het paard staat wat je wat lijkt(letterlijk). Kijk hoe het paard reageert. Het mag best schrikken (liefst een korte reactie), maar je zoekt er vooral eentje die je vervolgens aan het halster kunt nemen, en die dan zo naar de roze bal loopt. Kortom: eentje die niet bang blijft nadat er een schrikmoment kwam.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:23

Met jouw wensenlijstje kun je zeer zeker bij een Gelders Paard uitkomen.
Die zijn gemiddeld:
Sterk en stevig, braaf-koel-betrouwbaar, werklustig, zeer veelzijdig, gezond en sober.
Wat wil je nog meer?