Allergische reactie door Friezen, wat hebben Friezen anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Allergische reactie door Friezen, wat hebben Friezen anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 07:40

Goedemorgen,

Laatste zat ik met een stalgenootje te praten en toen vertelde ze dat ze allergisch was voor friezen, ik verklaarde haar eigenlijk een beetje voor gek.. Ik zeg hoe kan je nou allergisch zijn voor friezen en niet voor andere paarden? Dit kan blijkbaar heel erg goed. Ze heeft zelf 2 Friese merries maar als zij deze borstelt zit ze binnen no time onder de bultjes/vlekjes op haar armen, vaak draagt ze ook lange mouwen of probeert ze ze niet met haar armen aan te raken. Nu is het niet specifiek alleen haar friezen maar ook andere friezen.

Nu is mijn vraag... Wat heeft een fries nou anders dan dat een ander paard dat heeft? Sommige andere paarden krijgen het zelfde voer als de fries van haar dus dat kan ook niet dat ze daarop reageerd... Ik ben benieuwd of er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.

Commentaar dat zij haar friezen weg moet doen ivm allergie zijn niet nodig, het is haar keuze dit niet te doen, ze vind het draagzaam genoeg om haar friezen te houden waar ze helemaal gek op is.

Groetjes Iris

Breghje

Re: Allergische reactie door Friezen, wat hebben Friezen anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:53

Een oud stalgenootje van me had het ook, maar dan voor alle paarden, dus niet ras specifiek. Ik ben heel benieuwd als zware Friezenfan of er daadwerkelijk iets bij de Friezen is waar je allergisch op kan zijn.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 08:12

Breghje schreef:
Een oud stalgenootje van me had het ook, maar dan voor alle paarden, dus niet ras specifiek. Ik ben heel benieuwd als zware Friezenfan of er daadwerkelijk iets bij de Friezen is waar je allergisch op kan zijn.

ik vroeg toen dus ook idd of ze dan niet voor alles allergisch was maar dat was dus niet het geval....

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:24

vreemd zeg.. ben heel benieuwd hoe dat kan!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 19:31

Nu hopen dat iemand hier kan vertellen hoe dat kan haha

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:37

wow dat is best apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:39

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje een broodje aap gehalte hebben :o

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:40

Ik ken ook iemand die ook allergisch is voor friezen en het schijnt dat het huidvet en haarstructuur van friezen anders is als bij de andere paarden en dat dat de reactie geeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:40

Volgens mij houd ze je gewoon voor de gek. Want ook ik heb hier nog nooit van gehoord.
Wel dat mensen allergisch waren voor paarden. Maar niet voor een bepaald ras.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:41

Zwarte katten schijnen wel ergere allergische reacties op te roepen. Geen idee wat daar anders aan is dan aan anders gekleurde katten.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:41

ik heb hier ook last van... dus ik lees even mee. (ik rijd op een fries voor dat ik haar ga rijden neem ik een allergie pilletje dan heb ik nergens last van )

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:46

Lekker kort door de bocht weer

"Omdat ik er nog nooit van gehoord heb bestaat het niet/denk ik dat ze je voor de gek houdt"

Overigens zou ik ook niet weten waardoor het komt maar volg ik even mee :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:50

Ik heb er nog nooit over gehoord. Ik kan me wel voorstellen dat het kan. Ik volg ook!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:51

Het zou heel goed kunnen dat zij net een ander of meer van een enzym produceren dan andere rassen :)
Als het bij andere diersoorten ook kan, waarom dan ook niet bij paarden?
Ik kan ook beter tegen de ene ras van een kat, dan de ander; puur vanwege een verschil in het aantal enzymen. Dus ik geloof het best :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:53

Wat bijzonder, ik wist niet dat dat kon! Ik ben benieuwd wat het kan zijn.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:04

ach ik heb binnenkort allergie onderzoek miss kom ik er dan achter wat het kan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:14

nog niet eerder gehoord, maar met honden heb je het ook , daar heeft het met huidvet en schilfers te maken die bij sommige rassen anders zijn, wellicht is dit bij paarden en dan bij haar Friezen ook zo, ik heb er zelf gelukkig geen last van

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:37

Mijn vriend heeft daar ook last van, gelukkig (helaas) dus niet de enige. Dacht bijna dat hij mn friesje gewoon niet leuk vond haha :+

Hij is sowieso allergisch voor paarden, maar met mijn fjord kon hij gewoon wandelen en ook wel aanraken zonder een reactie te krijgen, maar als hij bij mijn Fries is komt er binnen een half uur een allergische reactie! Hij is ook gevoeliger voor de zomervacht dan de wintervacht heb ik gemerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:43

Misschien door de kleur? (Oké niet de kleur zelf natuurlijk maar iets dat daarmee samenhangt)
Mijn moeder heeft een katten allergie ontwikkelt welke bijna alleen problemen geeft bij katten met zwart in de vacht. Hoe t kan is mij ook een raadsel maar hoe meer zwart de kat in de vacht heeft, hoe erger de allergie opspeelt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:00

Ik zou ook niet weten waarvan het is, maar ik geloof het wel.. Ik ben ook allergisch aan sommige hondenrassen, en aan andere dan weer niet.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:16

Ik geloof het wel hoor.. Het is wel apart maar zo hierboven te zien hebben andere mensen hier ook heel erg last van dus het zal wel geen broodje aap verhaal zijn.. Nou Friezen liefhebbers, waar zijn jullie :D Ben erg benieuwd heb er verder ook nog nooit van gehoord.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:22

Ik ben allergisch voor rode katten. Alle andere kleuren maken niets uit maar van rode katten word ik gek van het niezen en de jeuk. Kan me dus heel goed voorstellen dat iemand alleen allergisch is voor Friezen. Al blijft het toch apart..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:27

Er is wel een project geweest naar hypo-allergene paarden, aan de universiteit in wageningen. Er is nu als ik alles goed begrijp een curly fokkerij die hypo-allergene paarden (curlys) fokt, en hiervoor zouden mensen minder/geen allergische reactie voor moeten krijgen in vergelijking met andere soorten paarden.
Ik sta er niet van versteld dat het dus ook andersom kan, dat er juist meer reactie kan zijn van een soort paard. De rede ervan zou ik niet weten, maar ik ben zeer benieuwd. Misschien weet wageningen hier ook meer over ?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:30

laraxXxemma schreef:
Er is wel een project geweest naar hypo-allergene paarden, aan de universiteit in wageningen. Er is nu als ik alles goed begrijp een curly fokkerij die hypo-allergene paarden (curlys) fokt, en hiervoor zouden mensen minder/geen allergische reactie voor moeten krijgen in vergelijking met andere soorten paarden.
Ik sta er niet van versteld dat het dus ook andersom kan, dat er juist meer reactie kan zijn van een soort paard. De rede ervan zou ik niet weten, maar ik ben zeer benieuwd. Misschien weet wageningen hier ook meer over ?

Hier dacht ik dus ook gelijk aan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:39

Heb me even wat meer verdiept:
Citaat:
Alle paarden en dus ook Curly Horses, hebben huidsschilfers. Een niet-allergeen paard bestaat dus niet. Echter het blijkt dat Curly Horses een ander type huidschilfers hebben dan 'normale' paarden. Doordat deze huidschilders een andere samenstelling hebben veroorzaken ze geen of weinig allergische reacties bij allergische mensen.

Citaat:
Ook is bekend dat de vacht van een Curly meer olie bevat dan bij andere rassen bekend is. Mogelijk dat dit ook bijdraagt in het verminderen van de allergische reactie.

bron: http://www.curlyhorses.nl/hypo-allergeen.html

Ik denk dat als je het tegenovergestelde hebt, het dus zou kunnen dat friezen juist minder olie hebben in hun vacht. Dit zorgt voor een drogere huid, en dan kunnen er meer huidschilfers ontstaan. Correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat paardenallergie vooral door huidschilfers kwam. Dit zou een verklaring kunnen zijn.