Welke P.R.E. hengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XshaartjeX

Welke P.R.E. hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:17

Ik heb bijna mijn besluit vast staan dat ik Viky II wil gaan laten dekken. Nog een kleine twijfeling ivm de dubbele kosten van 2 paarden en dergelijke en de risico's die aan de dracht en geboorte vast zitten. Toch wil ik me al gaan verdiepen in de hengsten die in aanmerking zouden komen om haar te dekken.

Wie kan mij helpen met waar ik op moet letten en welke hengst er bij mijn merrie zou passen?

dhttp://www.lgancce.com/lgpreancce/asp- ... OJlK+GPaM=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:19

Heb je een foto van je merrie?
Wat wil je zelf verbeteren aan haar?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:24

Ik zal zorgen voor een link van een standfoto. Wat ik aan haar zou willen verbeteren zijn haar bewegingen. Ze zouden van mij wat ruimer mogen zijn.
Recente rijfoto
Afbeelding
Recentste standfoto. Ik ging dr wassen dus je ziet de shampoo op dr rug zitten ;)
Afbeelding

Lente76

Re: Welke P.R.E. hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:47

Wat wil je verbeteren? En wat zijn haar goede punten die je eventueel nog wilt versterken?
Wat is je doel? Dus wat wil je dat het veulen later moet bereiken; dressuur, WE, recreatief?
Wat is de stokmaat van je merrie en wil je groter fokken?
Wat is je budget ongeveer?

Zomaar een paar vraagjes :D

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:53

Hoi Lente
haar goede punten zijn toch echt haar karakter en ik vind haar brede bouw erg mooi.
Wat verbeterd mag worden zijn naar mijn idee haar gangen. Mag wat ruimer.
Ze is 1.60 en ik wil liever niet kleiner fokken zo rond de 1.60/1.65 vind ik prima.
Het liefst zou ik de dressuur in gaan met het veulen. Vandaar de ruimere bewegingen ook.

Budget wil ik me niet aan vastpinnen maar het hoeven geen duizenden euro's te worden.

Wel zou ik het liefst via KI laten dekken.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:57

Is kleur ook nog van belang? Ze is natuurlijk prachtig zwart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:07

Mooie merrie!
Je link doet het trouwens niet in de OP. Ben wel benieuwd naar haar bloedlijn.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:16

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:18

Je hebt hier op bokt wel een paar prachtige zwarte hengsten, oa. die van Nyckle, maar heb geen idee of hij er al mee dekt :n

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:57

Geen PRE maar wel een homozygoot zwarte Lusitano hengst in de aanbieding /3 . In mijn profiel en op mijn website kan je Ultramar zien. Hij is ggk in 2008 en heeft nu 10 kinderen ( 7 Lusitano's en 3 Ateca's) , nr. 11 komt dit jaar.

Dit is zijn FB pagina, waar al zijn kinderen ook op staan:
https://www.facebook.com/ultramar131

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:27

Ah mooie Viky! Heb je een rede voor KI?

Ik zou haar veulen wel raszuiver houden, dus een PRE minimaal APTO hengst uitzoeken. Ik vind het zonde om een crusado bij haar te fokken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:35

Danzarin van stoeterij den Rijthof misschien iets :)* ?
Zwart, superkarakter, mooie gangen en fokt groot, kan ook via ki ( meen ik) :D
Succes met je zoektocht :j

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:44

Wat wil je een paard fokken alleen maar mooi of funcioneel , zou hengst uitzoeken die zelf goed kan lopen ( met ruiter erop) en met voorouders die zich ook een beetje bewezen hebben als rijpaard dat word vaak vergeten bij de PRE

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:00

kdenk dat alle 3 mijn mannen wel een beschuitje willen eten met Viky ;-)

wb fokken, zou ik me niet blind staren op kleur. (als je eigenlijk meer beweging wilt)
Er zijn naar verhouding meerdere goedbewegende schimmel PRE's dan zwarte .
Wat ik in spanje heb gezien, is dat de kleur toch wel vaak ten koste gaat van de beweging.
(kleur is nu eenmaal een "modeverschijnsel" tegenwoordig is het veel valk en zwart, maar heb maar weinig goede bewegers gezien onder deze paarden)
Van belang is dus te kiezen wat je precies wilt. Een beweger als voorkeur, of een kleur.
Bij de eerst zal je dan idd, zoals jus zegt, moeten gaan voor een goede bewezen beweger onder het zadel.

Je zou ook eens 1 van de bekende fokkers kunnen vragen, wat ze bij jou merrie erop zouden fokken.
(veelal hebben zij er een betere kijk op dan wij)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:45

ElCid: whow wat is hij toch mooi! Maar helaas wil ik het veulen inderdaad wel raszuiver houden zoals Cyrina al aandraagt.
Cyrina: reden voor KI is dat ik het veiliger vind en ik haar liever niet een bepaalde tijd bij een hengst breng of iets degelijks. Maar ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal over uit ben hoor en ik ben er ook nog niet zo in thuis. Advies is dus van harte welkom ;)
Evelienepien: is zeker een mooi paard ja!
jus: ik moet zeggen dat ik me niet blind wil staren op beweging. Het veulen moet wel correct gebouwd zijn en als het even kan wel barok gebouwd blijven. Ik kies liever voor minder beweging en meer barokke bouw.
Nombrado: Op de kleur staar ik me niet blind hoor maar ik geef toe dat als ik mag kiezen ik toch voor zwart zou gaan. Omdat ik zelf graag een zwart veulen zou willen. Een schimmelhengst geeft wanneer hij zwarte genen heeft natuurlijk ook een kans als hij heterozygoot schimmel is maar die kans wordt dan wel kleiner. Welke bekende fokkers zou je adviseren?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:22

Er zijn zat hengsten die en goed bewegen en barok zijn hoor!

Ik snap je punten wat betreft KI, maar er zijn wel ook veel voordelen met natuurlijk dekken (merries zijn vaak nog mooier hengstig, je weet dat het sterkste zaadje bij het eitje komt, bij KI zijn de zaadlozingen in 10nen gesplitst en verdeeld over rietjes, dus dan weet je dat niet zeker etc. )

Finca Linda heeft een zwarte barokke hengst staan, volgens mij doen ze ook KI. En de rijthof heeft er ook 1, maar die is al hier genoemd.
Maar als je voor KI kiest kan je natuurlijk ook sperma uit Spanje laten komen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:25

Nombrado, danzarin is een zwarte die goede beweging door erft, zijn zoon die van mij is heeft medaille beste beweging gehaald en een dochter van merrie die ik in mijn bezig heb ook een zwarte heeft ook medaille beste beweging gehaald, dus dat gekleurde inleveren op beweging is onzin.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:36

Zijn hele goede mooi gebouwde barokke hengsten die ook funcioneel zijn , heb natuurlijk niet jouw merrie gezien maar wat zou je willen verbeteren aan haar ( standfoto kan ik niet echt op oordelen ) en vanuit dat zicht zou ik hengst zoeken.

Nu woon ik in Spanje dus ken niet alle hengsten die in NL worden aangeboden.
Morfologisch beste bewegingen vind ik ook relatief , wil ze zien bewegen met iemand op rug :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

Als je de dressuurkant op wilt denk ik aan luis-seni van antwerp andalusians, prachtige hengst, en vererft ook zwart (is zelf donkerbruin)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:41

Geen probleem, hoor. Op het gebied van PRE hengsten kan ik je weinig aanbevelen; ik ken er weinig en die ik ken vind ik vaak wat missen in massa, vooral als het om de achterhand gaat.

Is de merrie homozygoot zwart? Dan heb je minder snel de kans dat je de kleur "wegfokt". Op zich ben ik niet voor kleurfokkerij maar zou het wel zonde vinden om een bij een zwarte merrie een schimmelveulen te krijgen. Er zijn niet zoveel homozygoot zwarte hengsten ( of merries) dus als je kleur wil houden is het van belang om er achter te komen of de hengst homozygoot is. Er kan dan vos of schimmel "onder" de zwarte kleur zitten. Bij een bruine hou je natuurlijk altijd de kans op een bruin veulen door de verdunningsfactor voor bruin en als daar ook nog vos onder zit en je merrie is heterozygoot dan is het kleur verhaal een aardige gok.
Hier kan je een aardig beeld krijgen van de kleur mogelijkheden : http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Wat KI betreft, wij dekken alleen via KI om een aantal redenen;
er hoeft niet of nauwelijks met hengst of merrie gereisd te worden,
merrie hoeft niet langere tijd op een "vreemde" plek door te brengen
er is geen risico op verwondingen tijdens dekking bij hengst of merrie,
verspreiding van ziektes ( CEM, o.a. door vervuiling van merrie/ hengst/ baarmoeder ontsteking bij de merrie, etc. ) bijv. is nihil
stress bij hengst/ merrie is minimaal
natuurlijk dekken kent te veel risico's om je kostbare paarden aan bloot te stellen, ik heb daar te vaak dingen mis zien gaan.
Kans op drachtigheid is eigenlijk net zo groot als bij natuurlijk dekken, mits er goed gescand wordt en op tijd geïnsemineerd. Bij natuurlijk dekken, zonder scannen, is de kans kleiner op drachtigheid.
Wij werken, zoals veel hengsten houders, met vers, gekoeld, sperma. Dat betekent dat het sperma ( van de meeste hengsten) minstens 48 uur na de sprong leeft. Binnen Nederlandis het dezelfde dag bij de merrie en dat betekent dus dat het sperma vaak nog zo'n 36 uur leeft in de merrie; ook als de eisprong iets later is dan verwacht vind er dan nog bevruchting plaats.
Bij diepvries is het ander verhaal, dat luistert wel heel nauw.

Bij goed uitgevoerde KI, met een goed gescande merrie en een hengst die goed sperma levert is de kans op drachtigheid heel groot. Maar alles valt of staat daarbij met de kundigheid van de DA. Als die het goede moment weet te bepalen dan is een merrie na 1 inseminatie drachtig, soms na 2. Als het na een 3e keer niet lukt zijn er 3 mogelijkheden:
de DA doet zijn werk niet goed ( en dat komt vaker voor dan men denkt)
het sperma is niet goed
de merrie is vuil ( kan dan gespoeld worden )of niet in orde ( voedingstoestand slecht, stress om wat voor reden dan ook), etc.

In sommige gevallen kan de merrie hengstig gespoten worden, maar ook dat moet goed gebeuren. Op het verkeerde moment werkt dat nl. averechts en wordt de merrie juist niet hengstig. Op het goede moment kan heel voordelig werken omdat de eisprong dan vrij precies bepaald kan worden.

Hoe dan ook; succes met de keuze van de hengst en met het hele "proces" er om heen!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:00

Onder zwart kan geen schimmel verborgen zitten. Schimmel is dominant op alle kleuren en krijg je altijd te zien!

De enige kleur die recessief onder een zwarte kan zitten is vos, verder niks.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 16:15

ElCid ik weet niet of ze homozygoot zwart is. Dat heb ik (nog) niet laten testen. Jouw redenen om via KI te dekken sluiten inderdaad erg goed aan bij de reden dat ik daar ook naar neig. Massa in de achterhand vind ik inderdaad ook erg belangrijk. Je ziet best vaak paarden met een enorme voorhand en heel veel hals maar geen billen :P
Ze is vorig jaar maart nog gespoeld ook al vond de dierenarts het niet heel vreemd aanvoelen. Naar mijn idee kon ik dat beter een keer te veel dan te weinig doen. Ze heeft met een ruin in het land gestaan die nog wel eens de neiging heeft om op merries te springen :P
Cyrina vos zou ik ook nog acceptabel vinden hoor hahaha ik zou het alleen zonde vinden als het een schimmel wordt. Niet dat ik iets tegen schimmels heb hoor!

Het nieuwe paard van Especial vind ik erg mooi maar waar ik mijn vraagtekens bij heb is wat zou goed bij mijn paard passen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:20

Especial heeft een hele mooie! Ik weet niet of ze hem ook laat dekken .
Especial ?? :)

Wat je moet doen is even de roze bril afzetten wat betreft je eigen paard (maar ook als je een hengst bekijkt) En dan alle + punten van je merrie opnemen en alle - punten. Dan proberen een hengst te zoeken die op de - punten van je merrie goed is en de + punten van je merrie niet naar beneden haalt (dus niet daar slecht is).

Helaas is fokken niet 1 + 1 = 2.. het is oo kwel interessant om de stambomen te vergelijken etc.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:22

Evelienepien schreef:
Danzarin van stoeterij den Rijthof misschien iets :)* ?
Zwart, superkarakter, mooie gangen en fokt groot, kan ook via ki ( meen ik) :D
Succes met je zoektocht :j

Inderdaad onze Danzarin ;)
http://www.denrijthof.nl/index.php/heng ... -xiii.html

Hij dekt inderdaad KI, en bij interesse heb ik recente foto's.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 16:24

Especial zou even kijken of ze een filmpje kan maken van zijn bewegingen. Ik ben heeel benieuwd namelijk hoe hij beweegt. Foto's geven daar naar mijn idee niet altijd een duidelijk beeld over.
Ze gaf aan dat ze hem in mei gaat laten keuren dus wellicht dat ik daar eens ga koekeloeren.
Ik denk persoonlijk wel dat het een hele mooie combi kan zijn aangezien ik hem mooi vind en uiteraard Viky ook. Dus dan zou je haast zeggen dat t niet mis kan gaan hahhaah
Ja die stambomen ben ik nog niet zo heel erg in thuis. Ik weet dat bij viky erg veel Yeguada Militar in voorkomt. Maar als ik het goed begrijp is dat meer ontstaan uit een mengeling van bloedlijnen en meer geselecteerd op karakter.
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... FScWrVej0=
dit is de stamboom van Pendulo.
Sorry Especial we gaan even 'roddelen' over je paard :P