wel of niet lod blijven van het kfps

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

wel of niet lod blijven van het kfps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:05

Hallo,

Ik ben al enige jaren lid van het kfps en wat dit voor mij inhoudt is niet meer als het stamboekpapiertje en het ledenblad de fryso, het kost per jaar 112, 80.
Het ledenblad lees ik nooit omdat deze bij mijn ouders in nederland bezorgd wordt en ik ijn duitsland woon.
Het stamboekpapier doe ik niets mee omdat ik niet fok met het paard en niet naar keuringen ga dus eigenlijk gooi ik al jaren min of meer geld weg....
Ik heb gevraagd of ik ook alleen lid kon zijn om de palieren te houden maar dan zonder het fryso abonoment omdat dit los zn 70 euro per jaar kost...dit kon helaas niet. Het is dus alles of niets en bij niets moeten de papieren van het paard ook retour...en dat vind ik dan wel jammer

Wat zeggen Julie?

NatasjavE

Re: wel of niet lod blijven van het kfps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:08

Maar de papieren blijven toch gewoon geldig. Die horen bij het paard. Als je fokt dan is het wat anders. Dan moet je lid blijven om de dekkingen en veulens te registreren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:22

F-AM --> BKR. Ik denk dat je vragen beter beantwoord worden op dit forum omdat hier de kenners en liefhebbers van het ras zitten en dus ook bekend met het stamboek.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:30

Papieren van het paard retour??
Die horen bij het paard te blijven, wel of geen lid..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:33

Cyrina schreef:

Precies, ik ben alleen lid geworden om mijn paard over te zetten op mijn naam, en daarna heb ik me weer afgemeld. Het papier ligt nog steeds in de kast hoor...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:36

Cyrina schreef:

Bij de Friezen is het zo dat het papier van het stamboek is. Vind ik ook vreemd. En stuur daarom het papier ook niet terug nu ik lid af ben geworden. Heb zelfs volgens het stamboek meer paarden, dan ik in het echt heb. Omdat de nieuwe eigenaren het papier dus ook niet hebben opgestuurd.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:37

Ik heb me om precies jouw redenen uit laten schrijven. Paspoort blijft gewoon van jou en je paard, deze vragen ze niet terug en als het nodig is geven ze ook gewoon een vervangend exemplaar af.
Of je je stamboekpapieren terug stuurt is aan jezelf, ze vragen dit wel vanuit het kfps. Je krijgt dan je borg terug. Ik heb dit niet gedaan, want ik ben van mening dat ook die papieren bij mijn paard horen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:39

Ze zeggen wel dat je de volledige borg terug krijgt. Maar er gaat altijd wat vanaf voor de administratiekosten. Dus die 45 euro krijg je ook niet volledig terug.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:38

FriesWytske schreef:
Cyrina schreef:

Bij de Friezen is het zo dat het papier van het stamboek is. Vind ik ook vreemd. En stuur daarom het papier ook niet terug nu ik lid af ben geworden. Heb zelfs volgens het stamboek meer paarden, dan ik in het echt heb. Omdat de nieuwe eigenaren het papier dus ook niet hebben opgestuurd.

Dus als ik me afmeld en ik laat het stamboekpapier hier is er niets aan de hand?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:39

Yviertje schreef:
Ik heb me om precies jouw redenen uit laten schrijven. Paspoort blijft gewoon van jou en je paard, deze vragen ze niet terug en als het nodig is geven ze ook gewoon een vervangend exemplaar af.
Of je je stamboekpapieren terug stuurt is aan jezelf, ze vragen dit wel vanuit het kfps. Je krijgt dan je borg terug. Ik heb dit niet gedaan, want ik ben van mening dat ook die papieren bij mijn paard horen.

De borg hoef ik ook niet terug vind ook dat het bij het paard hoort, je krijgt er geen gedoe mee dan als je je afmeld?

Jenny_SJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:01

ik heb me ook afgemeld om zelfde reden
vriendin heeft haar papier trouwens ook gewoon gehouden, het is alleen de statiegeld inderdaad
je ontvangt wel brief dat je hem moet opsturen omdat het hun eigendom is maar als je het niet doet verwacht ik niet dat ze er nog achter aan gaan is eigen keuze lijkt mij.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:15

Ik heb toevallig laatst ook een mail gestuurd met het verzoek het lidmaatschap op te splitsen. Vandaag weer de phryso gekregen en het is een mooi blad. Ik lees, wat zeg ik blader, het een keer door en het gaat bij het oud papier. Zonde! maar ik heb en kan er niets mee. Ik ben vorig jaar wel een keer naar de keuring geweest maar voorlopig daar geen plannen meer toe. Dat van die borg was ik al vergeten :) Als ik jullie zo hoor dan overweeg ik nog meer om te stoppen, met behoud van papieren en zonder de kosten.

Edit:typefout

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:38

Ik heb me inmiddels afgemeld, had dit beter 7 jaar eerder al kunnen doen had toch zn 900 euro gescheeld. ..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:43

Nu zit ik met hetzelfde probleem. Ik heb een fries aangekocht. Met papieren.
Nou willen we er nog geen veulen van, maar wie weet veranderd dat over 10 jaar wel.
En ik zit er niet op te wachten om 1120 euro uit te gaan geven voor een stel papieren en de prhyso (Die ik toch niet ga lezen)

De papieren staan nog niet op mijn naam, waarom niet? Omdat ik in januari, als ik het al wil, de papieren op mijn naam wil hebben. (Paspoort zoiezo.

Maar heb ik dan een papierloos paard? Als ik mijzelf niet aanmeld bij het KFPS?
Want lezen, naast school en werk, ga ik liever naar mijn paard ipv de prhyso te lezen....

Dus dan ben ik bezitter van een paard met stamboekpapier of zonder stamboekpapier?
En wat als ik dan wel een veulen later wil? Kan ik haar dan weer aanmelden?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:47

stamboekpapier van het paard heeft niks met jouw lidmaatschap te maken.

Dan zou bijvoorbeeld een stermerrie dus als ze verkocht wordt naar een niet-lid, ineens een waardeloos papierloos beestje zijn. en dat is dus niet het geval

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:50

carr_friesje schreef:
stamboekpapier van het paard heeft niks met jouw lidmaatschap te maken.

Dan zou bijvoorbeeld een stermerrie dus als ze verkocht wordt naar een niet-lid, ineens een waardeloos papierloos beestje zijn. en dat is dus niet het geval

Dus het wordt dan geen - zwevend- paard, zoals mij dat is verteld door een "kenner" ?
En als ik een veulen van haar zou fokken over 10 jaar bijvoorbeeld?
Dan moet ik mij gewoon aanmelden (voor een jaar) om mijn veulen aan te melden voor het KFPS?

Ik ga geen shows of keuringen lopen of zo.
Misschien in de toekomst starten in de dressuur verder niet.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:54

Om het veulen aan te melden moet je geloof ik wel als eigenaar op het papier van de merrie staan, maar dat weet ik niet zeker.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:55

Zou ik daar meer uitleg over mogen?
Via PB mag ook...Als het te veel offtopic raakt. Ik Pb je anders wel.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:06

Yviertje schreef:

Hier precies hetzelfde. Ik heb een friese ruin en de kosten per jaar werden me toch echt te gek. Ook het stamboek papier niet terug gestuurd.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:08

Ik heb me gisteren afgemeld, de borg zou teruggestuurd excl zogenaamde verkoopkosten. Nou ik houd de papieren mooi hier en als ik haar ooit verkoop ziet de nieuwe eigenaar maar of hij/zij ze op eigen naam laat overschrijven. Bedankt voor jullie laatste zetje, het scheelt weer een hoop geld :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:15

Ik heb ook besloten om maar niet aan te melden bij het KFPS.
Als ik later een veulen wil, zie ik het dan wel weer, en neem ik dan wel contact op met het KFPS.

112 euro op een jaar, vind ik wel erg veel....

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:45

nou snap ik ook waarom ik oude bijrijdpaarden niet kan traceren omdat ze nog niet overgeschreven zijn.. wat een geld zeg.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:08

carr_friesje schreef:
nou snap ik ook waarom ik oude bijrijdpaarden niet kan traceren omdat ze nog niet overgeschreven zijn.. wat een geld zeg.

Ik heb een hele zoektocht achter de rug naar de vader van mijn paard. Uiteindelijk via google en facebook terug gevonden in Amerika :) Hij stond ook nog steeds bij geregistreerd bij zijn fokker/eigenaar. Zo ook moeder, die inmiddels ergens in Engeland moet wonen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:12

Als je wil fokken of naar de keuring wil met je paard dan moet het paard op jouw naam staan en dat moet je dan over laten schrijven. Daarvoor moet je wel lid zijn.

Doe je niks anders dan wedstrijden rijden en/of buitenritten maken of alleen maar kijken naar je paard, dan kan je je inderdaad beter afmelden als lid zijnde. Wij hebben dat ook gedaan (hebben een Friese hengst waar we niet mee fokken en ook geen keuringen mee bezoeken). Toen we het verzoek kregen het papier dan ook terug te sturen viel ik van verbazing bijna van mijn stoel :') Het papier hebben wij dus niet retour verzonden. Dat hoort bij het paard.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:51

demo_love schreef:
Cyrina schreef:

Precies, ik ben alleen lid geworden om mijn paard over te zetten op mijn naam, en daarna heb ik me weer afgemeld. Het papier ligt nog steeds in de kast hoor...

Zelfde hier :j Ik interesseer me niet zo voor de fokkerij, afstamming en dat soort zaken. Vond het dus zonde van mijn geld! Maar ja, dat vind ik ook van die verplichte paard&sport.

TS: ik zou me gewoon afmelden hoor!