Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliaka

Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:29

Hallo iedereen!

Ik krijg een eigen paard, en ik heb alle rassen inmiddels wel voorbij zien komen en ik heb besloten dat het een Lusitano wordt! Nou vroeg ik mij af of ik bij de Lusitano op specifieke details moet letten, en of jullie een geweldig adresje hebben waar ik een Lusitano kan halen. Ik wil er graag een die 4/5 jaar is en geen hengst. Hopelijk hebben jullie wat tipjes!

Emma_s_girl

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:31

Wat maakt dat je voor een Lusitano kiest?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:33

En in welke prijsklasse zoek je ongeveer?
Ik denk dat er grote verschillen zijn :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:39

Je kunt bij Gaby Vegeling kijken die heeft altijd wel mooie staan en vaak ook in de verkoop.
Zei is zo door gewinterd in het ras dat ze ook wel een paard vind voor je wat echt bij je past. Ik geloof dat er in Drenthe ook nog iemand zit die dit geweldige ras fokt en daar zie ik ook geweldige paarden van voorbij komen maar heb even geen idee meer wie dit zijn sorry... Ga ik even voor je zoeken nog.

Nu ben ik ook heel nieuwschierig wat jou de Lusitano nou zo aan spreekt...
Ik ben ook enorme Lusitano fan maar helaas nog even geen Lucitano centjes...
Ik zou ook graag naar Portugal gaan om er 1 uit te zoeken daar maar goed daar dromen we alleen nog maar even van.
En dan ook nog wat is je doel met een straks jou Lusitano? Ben alleen heel nieuwschierig hoor haha heb zelf ook deze geweldige paarden mogen trainen en dat is me uiterst goed bevallen.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:51

ietjelover schreef:
En in welke prijsklasse zoek je ongeveer?
Ik denk dat er grote verschillen zijn :)

als het zou lukken 6000, maar iets meer kan ook wel.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:57

Ten eerste vind ik de Lusitano er erg mooi uit zien. Mooie manen, geweldige bouw, niet te groot aangezien ik dat ook niet ben, en ze zijn niet zo iel als andere paarden waar ik ook weer van houd. En het karakter is nog beter! Ze willen erg graag leren leren leren, en ze zijn zachtaardig. En ik denk dat je een hele goede band met een Lusitano kan opbouwen! Ook heb ik al op een paar Lusitano's gereden, dat voelde erg goed. Er zit wel pit in, maar ze gebruiken dat niet verkeerd. En tja ik ben gewoon gesmolten voor ze....

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:01

kappiegirl schreef:
Je kunt bij Gaby Vegeling kijken die heeft altijd wel mooie staan en vaak ook in de verkoop.
Zei is zo door gewinterd in het ras dat ze ook wel een paard vind voor je wat echt bij je past. Ik geloof dat er in Drenthe ook nog iemand zit die dit geweldige ras fokt en daar zie ik ook geweldige paarden van voorbij komen maar heb even geen idee meer wie dit zijn sorry... Ga ik even voor je zoeken nog.

Nu ben ik ook heel nieuwschierig wat jou de Lusitano nou zo aan spreekt...
Ik ben ook enorme Lusitano fan maar helaas nog even geen Lucitano centjes...
Ik zou ook graag naar Portugal gaan om er 1 uit te zoeken daar maar goed daar dromen we alleen nog maar even van.
En dan ook nog wat is je doel met een straks jou Lusitano? Ben alleen heel nieuwschierig hoor haha heb zelf ook deze geweldige paarden mogen trainen en dat is me uiterst goed bevallen.

Nou als het allemaal lukt wil ik graag samen met het paard van alles leren, en veel plezier hebben! Ik wil wel graag de dressuur weer in. Af en toe een sprongetje maken, en ik zit hier dicht bij het bos dus een bosritje af en toe zou ook leuk zijn voor de afwisseling!

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:53

iemand nog tips?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:17

Kijk goed naar het doel waar je hem of haar voor wilt. Je hebt verschillende types Lusitano's en als je dan inderdaad bij verschillende fokkers gaat kijken dan kun je ook verschillende types proberen misschien en kun je op die manier het juiste type paard voor jezelf vinden.
Je kan even kijken bij http://www.lusitanovrienden.com/page8.php daar staat dat 8 september in Ermelo een lusitano keuring is daar zie je heel veel verschillende type paarden. Ik denk dat je dan ook heel makkelijk met verschillende fokkers in gesprek kan komen waar je dus ook het paard voor jou tussen kan vinden denk ik.
Clairmont Stables van Gaby Vegelin www.lusitano-paarden.nl
Terra Salva van André Mos www.terrasalva.nl
Moravita van Aletta Duivenvoorden www.moravita.com

Dit zijn voor mij de bekendste hier heb ik zelf vaker van gehoord en ze op keuringen gezien.
Gaby weet ik zeker die heeft altijd wel wat staan wat bij iemand past. Ze zit als ik het goed heb in Groningen plaatsje Noordwijk maar pin me er niet op vast...
Maar misschien kun je gewoon eens contact op nemen met haar en je verhaal aan haar uit leggen misschien weet ze of heeft ze wat staan en anders kan ze je vast wel adviseren in wat je moet doen of kan doen.

Succes ben benieuwd hoe het verder zal gaan met je paarden jacht.
Ik weet in iedergeval dat je een geweldig ras hebt uit gekozen en dat je met geduld en respect deze dieren alles voor je kan laten doen zolang je ze maar in hun waarde laat. Maar goed met welk ras dan ook alles hoort met eer en respect behandeld te worden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:41

El Cid weet er ook veel van.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:00

Ik had al een mail naar Gaby Vegelin gestuurd, maar ze heeft nog niet geantwoord dus daar wacht ik nog op. Wie is El Cid?? Lusitano keuring is inderdaad een heel goed idee! Ik zal even kijken of ik daar naartoe kan.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:36

ElCid is een bokker die veel van Lusitanos (en andere paarden) weet.

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:59

Kijk ook even bij stal lusitana , hun hebben de allerliefste lusitano's. Spreek uit eigen ervaring.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:06

Dat is een goede zet om even een mail te sturen en ze zal het druk hebben dus kan best even duren voor je wat terug krijgt. Als hoop ik voor jou dat het natuurlijk heel snel zal zijn. Weet niet of je een beetje in de buurt woont natuurlijk van haar maar goed een goed paard kent geen kleur en reistijd.
Het zou mooi zijn inderdaad als je naar de keuring kan dan kun je goed de verschillen zien tussen de verschillende types paarden en dan kun je je ook goed oriënteren op welk type je echt valt en dan maakt het het zoeken ook alvast weer een stapje de goed richting op.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:07

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:11

Wordt het je eerste paard? Heb je ervaring met de omgang en het rijden van temperamentvolle paarden? En met jonge paarden? Want 4/5 jaar is ook goed ingereden nog niet 100% wereldwijs... Zou zelf, als je dan per se een lusitano wilt, voor een wat ouder paard gaan, waar je zelf nog van alles van kunt leren, en die van weinig meer opkijkt.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:54

Ik heb ook erg lang getwijfeld over de leeftijd van de Lusitano, maar ik zou het heel fijn vinden als ik weet dat het paard goed behandeld is. En dat is makkelijker bij een jonger paard alhoewel als ik een geweldige Lusitano die 9 jaar is dan zou ik dat ook als een optie beschouwen. Nou krijg ik wel hulp bij het rijden en longeren en evt meer (door Ellen van stalparadiso.nl). En ik denk dat zij me erg goed kan helpen!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:58

Dat denk ik ook. Zij is heel kundig.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:09

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:33

Sientje schreef:
Wordt het je eerste paard? Heb je ervaring met de omgang en het rijden van temperamentvolle paarden? En met jonge paarden? Want 4/5 jaar is ook goed ingereden nog niet 100% wereldwijs... Zou zelf, als je dan per se een lusitano wilt, voor een wat ouder paard gaan, waar je zelf nog van alles van kunt leren, en die van weinig meer opkijkt.

Ik heb wel op een PRE gereden, en Lusitano's dus qua temeramentvol heb ik wel wat ervaring, jonge paarden iets minder maar ik denk dat met goede begeleiding ik ook op jonge paarden kan rijden. Ik moet toch ooit eens met jonge paarden starten he :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:47

juliaka schreef:
Sientje schreef:

Ik heb wel op een PRE gereden, en Lusitano's dus qua temeramentvol heb ik wel wat ervaring, jonge paarden iets minder maar ik denk dat met goede begeleiding ik ook op jonge paarden kan rijden. Ik moet toch ooit eens met jonge paarden starten he :)

Denk dat dit hele verhaal staat of valt met je begeleiding, maar die heb je gelukkig gevonden.. ;)

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:50

Ja erg fijn! Ik heb een jaar op een PRE ruin van haar lesgehad. Ik heb daar superveel geleerd, en ik heb er volle vertrouwen erin dat ze mij goed kan helpen!

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:53

Heeft iemand nog tips of ervaringen die mij kunnen helpen? ben erg benieuwd!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:36

Op stal werken we veel met lusitanos , zijn fijne werkwillige dieren met een fantastisch karakter , succes met je zoektocht als je in NL niks kan vinden ken ik nog een leuke zwarte :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 03:41

Kom 6 september naar de keuring in Ermelo, daar kun je paarden en mensen ontmoeten.