Fries inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JackieT

Fries inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:33

Sinds een week heb ik een jonge fries, een merrie van 3 jaar oud. Ze kan nog helemaal niks en ik moet dus vanaf het begin beginnen. Nu hoor ik vaak dat Friezen vaak erg moeilijk in te rijden zijn, en dat je pas kan beginnen als ze 4 zijn.
Heeft iemand ervaring met friezen en tips voor het beleren?

Unique6

Re: Fries inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:34

Wat bedoel je met niks? Kan ze al aan de hand lopen, longeren, poetsen, stilstaan etc.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:37

Nee, ze heeft in het land gestaan, is afentoe geknuffeld en dat was het.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:39

JackieLuca schreef:
Sinds een week heb ik een jonge fries, een merrie van 3 jaar oud. Ze kan nog helemaal niks en ik moet dus vanaf het begin beginnen. Nu hoor ik vaak dat Friezen vaak erg moeilijk in te rijden zijn, en dat je pas kan beginnen als ze 4 zijn.
Heeft iemand ervaring met friezen en tips voor het beleren?

Dat zijn fabeltjes. Een fries is net zo gemakkelijk of moeilijk in te rijden als een paard van een ander ras. En een tip is, als je zelf geen ervaring hebt. Dit door iemand te laten doen, die dat wel heeft.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:41

Alles bewust en consequent doen! Ik heb nog nooit gehoord dat Friezen moeilijker zijn o.i.d.. maar ze zijn ook niet dom! Dus sta vooral geen ongein toe. Protesteren? Juist doorpakken. Vooral niet opgeven want de trucjes onthouden ze "om de baas er af te krijgen"
Let wel: Met doorpakken bedoel ik niet eindeloos uitputten... als je iets vraagt en ze doet het braaf, gelijk belonen. Ga ht vervolgens niet nog 4x vragen, hou de eer aan jezelf.
Succes! Wat voor merrie is het?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:44

Is het niet dat ze bij een fries later beginnen vanwege de rug? Qua karakter moeilijker heb ik nog nooit gehoord.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:44

een fries wordt vaak later ingereden vanwege de rug, maar is niet moeilijker of makkelijker dan een ander ras... heb 1 fries gehad die een ramp was met rijden en de andere is zadelmak geboren, zonder ingereden te zijn rijd ik daar nu mee buiten... is helemaal hoe het gedaan word, nare ervarignen ja of nee...
ze komt uit het land, kent nog niet veel, maar dat is juist mooi, je kan beginnen bij 0.
ze heeft nog geen ervaringen, dus ook geen nare. probeer dit zo te houden. vraag hulp of laat haar professioneel inrijden, 1 keer goed schrikken en het kan verkeken zijn, dit is met ieder paard zo.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:47

M'n arabiertje heb ik zelf ingereden, wel met hulp van mijn lesgeefster en ze gaat me met ''Femke'' ook helpen. Ze is voor mijn gevoel wel al groot voor een fries, ze is nu al 165 , als ze nog door gaat groeien %)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:53

Ja, op het land gestaan dus? Oke, ik kan je wel verder helpen. Laat haar eerst eens leren aan de hand lopen, en netjes stil te staan als JIJ dat wilt. Neem haar ook een mee aan de hand naar buiten, zo went ze alvast een beetje aan 'buiten'. Matasja heeft wel gelijk, een keer schrikken en alles is weer op 0. Een proffesional inhuren zou wel handig zijn denk ik. Een Pre zou wel zijn als je heel veel ervaring hebt en niet snel bang bent. Zorg iig wel voordat je haar gaat inrijden dat ze naar je luistert. Als ze niet naar je luistert zou het wel wat lastiger gaan.

Stel je hebt haar ingereden,Het rechtrichten moet idd goed zijn. Ga haar dan goed balkjes laten draven, en over heueltjes lopen. Word haar bespiering sterker van, en kun jij me meer gaan richten op het rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door Unique6 op 19-06-13 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:54

matasja schreef:
een fries wordt vaak later ingereden vanwege de rug, maar is niet moeilijker of makkelijker dan een ander ras... heb 1 fries gehad die een ramp was met rijden en de andere is zadelmak geboren, zonder ingereden te zijn rijd ik daar nu mee buiten... is helemaal hoe het gedaan word, nare ervarignen ja of nee...
ze komt uit het land, kent nog niet veel, maar dat is juist mooi, je kan beginnen bij 0.
ze heeft nog geen ervaringen, dus ook geen nare. probeer dit zo te houden. vraag hulp of laat haar professioneel inrijden, 1 keer goed schrikken en het kan verkeken zijn, dit is met ieder paard zo.

Wat lees ik hier een hoop onzin. Ook van de andere posters. Een Fries is niet anders dan elk ander paard. Wij beleren ze met 3 jaar onder het zadel. Nog nooit eentje meegemaakt die last had van zijn/haar rug.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:58

Ik heb een fries doorgereden, heel leergierig. Legt er maar net aan wat voor karakter het paard heb hoor.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:00

een hoop onzin of alleen de eerste zin die JIJ onzin vind... hou je commentaar lekker voor je...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:01

FriesWytske schreef:
matasja schreef:

Wat lees ik hier een hoop onzin. Ook van de andere posters. Een Fries is niet anders dan elk ander paard. Wij beleren ze met 3 jaar onder het zadel. Nog nooit eentje meegemaakt die last had van zijn/haar rug.

Ik snap dat dus ook niet.
Waarom worden tinkers als sterk gezien, en Friezen als zwak? :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:04

matasja schreef:
een hoop onzin of alleen de eerste zin die JIJ onzin vind... hou je commentaar lekker voor je...

Dit zegt al genoeg. Als je geen verstand van friezen hebt. Moet je niet gaan reageren.

Inderdaad Michelle_ Getuigd echt dat er heel veel mensen maar wat geloven. En niet eens verstand van de Friezen hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:08

Nou dat gerucht zal toch ergens vandaan komen lijkt me? Plus de meeste friezen die ik ken hebben een langere rug dan bijvoorbeeld de tinkers die ik ken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:10

En daarom hebben ze dan ook direct maar een zwakke rug :? . Er zijn al zoveel fabeltjes over de Friezen, waarvan de meesten helemaal uit de duim zijn gezogen. Tinkers kunnen net zo goed een zwakke rug hebben. Heeft helemaal niks met een ras te maken. Maar met het paard zelf.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:11

Wat bedoelen jullie met, later ingereden?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:11

Frieswytske heeft helemaal gelijk, vind ik.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:12

Maar, heeft ze een slechte rug of een slecht passend zadel?
Een goed zadel is namelijk het halve werk...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:13

Inderdaad, Michelle_. Alles begint met goed harnachement.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:13

Ben ik met je eens. Ze hoeven niet perse een zwakkere rug te hebben, maar ik denk dat we het er wel over eens zijn dat een korte ronde rug meer kan verdragen dan een lange niet rondgeribt paard? Niet iedere Fries zal een lange en/of zwakke rug hebben, maar persoonlijk zou ik dus wel langer wachten als ik een Fries had met een lange rug, gewoon voor de zekerheid (overigens heb ik mijn shetten ook pas met de 4 beleerd, maar om andere redenen).

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:14

die onzin is over heel bokt en google te vinden, dat een fries VAAk pas met 3,5 a 4 beleerd worden,,
ook hier een topic erover waar iedereen aangeeft pas na 4 jaar te beginnen. dat jij dit niet doet maakt toch niks uit, je moet naar het paard zelf kijken, is die er 3 klaar voor, of is het een paard die nog een jaartje nodig heeft..
[BKR] Leeftijd fries zadelmak maken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:16

Goh, dan ben ik wel heel slecht bezig geweest met mijn eigen merrie. Die bovendien een laat veulen was. En heeft ook een lange rug. Kan je zeggen dat helemaal geen zwakkere rug heeft dan de Friezen met korte ruggen. Als je het vanaf het begin goed doet, hebben ze net als alle andere paarden met een lange rug nergens last van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:17

Naar mijn weten is dat allemaal bullshit, over ijslanders zeggen ze dat ook, maar ieder paard of pony is voor zijn 6 nog niet uitgegroeid.
Dus hij zal vast nog wel wat groter worden dan 1.65.

Mijn tip, neem een goede begeleider en leer eerst ALLES op de grond. Zodat, als jij erop stapt, het enige verschil voor hem is dat je erop zit. :)

Een lastig paard is niet rasgebonden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:18

matasja schreef:
die onzin is over heel bokt en google te vinden, dat een fries VAAk pas met 3,5 a 4 beleerd worden,,
ook hier een topic erover waar iedereen aangeeft pas na 4 jaar te beginnen. dat jij dit niet doet maakt toch niks uit, je moet naar het paard zelf kijken, is die er 3 klaar voor, of is het een paard die nog een jaartje nodig heeft..
[BKR] Leeftijd fries zadelmak maken

En ook hierin is dus een hoop onzin neergezet. Heb al meer dan 30 jaar ervaring met Friezen. En wij hebben nooit last van gehad dat ze op hun 3-jarige leeftijd beleerd zijn. Je moet gewoon net als met elk ander paard er de tijd voor nemen en naar het paard zelf kijken. En daar schort het bij een hoop mensen aan. Niet alleen bij de mensen met een Fries, maar ook die met een ander ras. Want hij moet al op 6-jarige leeftijd Z lopen.

Krijg zelf ook steeds reacties, waarom ik niet over ga naar de volgende klasse. En dan vinden ze het vreemd dat ik zeg, dat ik haar nog beter voor elkaar wil hebben. Voordat we overgaan. En dan vooral, waarom ik nog niet M met haar start, want ze is toch al 5 jaar.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 19-06-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt