Ik ben benieuwd wat jullie je paard geven . Mijn lusitano word namelijk gauw te dik. Dus geef hem tegenwoordig alleen een appel of wortel. Durf hem voor de rest niks extra te geven Qua muesli ofzo. Qua beweging zit het goed en voer op stal ook. Hij krijgt niet te veel biks. Wat zijn jullie ervaringen? Is het allemaal te vet voor je pre of Lusitano. En wat geven jullie bij?
Ik voer 2 maal daags 1 kilo Pavo Muesli, die groene zak. Ik voer een kwartschep Build up bij. Mijn ander staat alleen op 1 kilo muesli (tweemaal daags). Ze zijn allebei goed op gewicht.
_Aine
Geplaatst: 22-05-13 15:48
-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Bij mij krijgt hij 3maal ruwvoer en twee keer halve kilo sportbrok, hij kreeg eerst een 1kilo , maar dat heb ik gehalveerd. Hij was een paar maanden geleden echt dik aan het worden.En geen muesli etc. Nu word het al beter . Als beloning krijgt hij een appel. of wortel. En wat selenium vaak.
Nouvel
Geplaatst: 22-05-13 17:59
Beide krijgen 3/4 schep dieetmix gemengd met C4L, 3/4 schep lucerne en een kleine beetje vitaminbrok of koek per dag (en een paar wortels). Mijn merrie krijgt er nog 1/4 schep Subli SP bij na het werk.
Verder krijgen ze veel arm grofstengelig hooi en wat grof voordroog.
Ilonab
Geplaatst: 22-05-13 18:14
Mijn PRE krijgt 2 kilo Kentucky e lite per dag en wat Luzerne daarnaast natuurlijk hooi.
Mijn pre krijgt niks anders dan hooi en gras, en na het rijden een halfje basis brok,alleen na het rijden, en rij niet elke dag. Ze word ook snel dik dus ze mag niks extra's.
Oja en nu natuurlijk ook weer een paar uur per dag in het gras!
Nouvel
Geplaatst: 22-05-13 22:10
oja, hier ook!
Sanniej_
Geplaatst: 22-05-13 22:12
Mijn lusitano van nu 2 jaar oud krijgt als hij op het gras staat 24/7 een halve kilo merriebrok soms 3/4. Hij kan erg lief kijken en aan je trekken als je het voer klaar zet vandaar soms het 3/4 schepje haha. Swinters kreeg hij 1 kilo merriebrok.
Hij heeft dit duidelijk nu nodig maar is ook nog vol in de groei. Ik heb het idee dat hij nooit een dik paard gaat worden. Maar we gaan het zien als hij volwassen is. Ik wil hem rond zijn 3,5/4e denk ik over zetten op vitamine brok en kijken of hij daarnaast nog iets nodig gaat hebben.
Ik heb een 11 jarige anda merrie waarmee ik vier keer in de week redelijk arbeid (meest dressuur en ook wel lekker naar buiten. Eens per week doen we rustig aan of longeren. Ze staat twee dagen volledig stil, al staat ze dan wel heel de dag op de wei of in de paddock)
Mijn merrie krijgt in de winter van de stalbaas 2 x 1/3 schep basis brok Ze staat dan overdag in de paddock en krijgt daarnaast 3x veel kuil. Ik voerde deze winter daarnaast afhankelijk van de arbeid en op het oog ongeveer Een halve schep Cavalor Pianissimo muesli en vier volle handen pavo daily plus lucerne
Ze is aan het begin van het weideseizoen (4 weken geleden) erg ingevallen Door te kort gras en te snel weg laten van basisbrok en kreeg nog maar 1 x kuil. Ik was op vakantie en het weglaten van voer is buiten mijn weten om gegaan helaas. Aangezien ze bijna niet gereden werd kreeg ze verder van niemand voer bij.
Tijdelijk is er weer kuil bijgevoerd (ze staat 24u op de wei) en daarnaast krijgt ze nu Van mij 3/4 merriebrok, de dag voor veel beweging eventueel aangevuld met 1/4 tot 1/2 pianissimo. Daarbij zes handen lucerne en een scheut vitamine, eh, vloeistof. Een uur voor het rijden nog een handje lucerne met Muscle impuls.
Ik ga wel weer wat afbouwen denk ik want het gras is al een stuk langer, al doen we wel Aan strook begrazing dus ze krijgt niet te veel gras in een keer. Maar ze is al weer lekker bijgekomen gelukkig. Ze was ook echt een stuk stijver maar loopt al weer heel wat soepeler.
Een heel verhaal. Ik voer vooral op het oog en afhankelijk van de hoeveelheid beweging. Tips en tops zijn uiteraard welkom!
ElCid
Geplaatst: 23-05-13 08:44
Onze Lusitano hengst krjgt gemengd graan, lucerne, goed droog hooi en wat bietenpulp. Daarbij een humaan vit. supplement. We voeren nooit "zakgoed" i.v.m. de twijfelachtige samenstellingen en kuil komt er hier al helemaal niet in i.v.m. bacteriën en schimmels. Graan komt rechtstreeks bij de boer vandaan, lucerne uit grote balen zonder toevoegingen, hooi uit Dld. of bij boer in de buurt die laat maait en weinig bemest. De bietenpulp als extraatje. Overigens is dat exact hetzelfde als we onze Paint hengst voeren ( en ook aan onze Arabier toen hij er nog was) en ze doen het er al vele jaren erg goed op. We passen de hoeveelheden wel aan per paard, maar geven geen "ras- afhankelijk voer" , goed sober voer, zonder allerlei toevoegingen is voor elk paard gezond; zakvoer wordt zo raar aangepast en is vaak besmet met bacteriën omdat het niet steriel genoeg wordt behandeld, dat je daar heel erg mee op moet passen. We hebben wel eens voordroogkuil geprobeerd maar dat is meteen retour afzender gegaan; zelfs goed voordroog is slecht paardenvoer.
Om helemaal zeker te zijn dat het hooi schimmel vrij is stomen we het hooi, de paarden vinden het gestoomde hooi ook nog eens erg lekker!
Pas op met appels en wortels, een keertje is geen probleem, maar er zitten veel suikers in.
Vera
Geplaatst: 23-05-13 21:47
Mijn 5 jarige PRE krijgt een compleet supplement (http://www.horsefoodforthought.nl/paardenvoeding) wat ik laat mengen. Dit geef ik hem gemengd door Dodson &Horrel Kwikbeet (ontsuikerde suikerbiet) en een flinke scheut lijnzaadolie. Zo krijgt hij de juiste voedingsstoffen op zijn dieet afgestemd zonder verdere 'balaststoffen' waar hij vet van wordt.
Verder staat hij 12 uur in de wei en krijgt hij smorgens en savonds hooi van eigen land.
Dodson & horrel is fijn!! Ik voerde dat aan mijn vorige anda welke extreem gevoelig was. Hij deed t er super op. Was alleen altijd een gedoe met halen enzo dus aangezien mijn huidige merrie het goed Doet op het huidige voer hou ik t daarbij maar het is idd een echte aanrader.
Mijn andalusiër staat 24/7 buiten op paddock en weide + om de zoveel dagen krijgt hij weer een verse strook gras Ik geef alleen wat onderhoudsvoer en soms wat wortelen als ik er heb en hij staat mooi rond en gezond
D & H is superfijn voer! Je kunt bij www.renewielens.nl het bestellen en die stuurt het voor een kleine vergoeding aan je op. Dat geld wat je aan versturen kwijt bent valt weg tegen de benzine die je verrijdt.
Hier staat mijn Andalusiër van 's ochtends tot 's avonds op het gras en de rest van de tijd op de paddock met kuil en 1 maal daags een emmer met wat wortelen en een handje meusli. Doet ze het goed op
Mijn Andalusiër staat vanaf 6 uur/half 7 's ochtends tot ongeveer 7 uur 's avonds nu lekker buiten met een stuk of 20 andere merries. 'S ochtends voordat ze naar buiten gaat krijgt ze een kwart spelt, en 's avonds een half spelt met een handje biks erbij en daarna nog een handje hooi. Soms geef ik haar een snoepje of appel, als beloning. Volgende week vrijdag heb ik een afspraak bij Erik Laarakkers voor voedingsadvies, ben benieuwd wat daar uitkomt... Denk niet veel vreemds maar het is wel fijn om te horen wat het beste voor haar is.
Mijn andalusier krijgt een halfje biks (basisbrok) en een halfje meusli 2 per dag ( Sochtends & S'avonds.) En Smorgens rond 7/8 uur krijgen ze kuil , daarna hun biks/meusli en dan gaan ze lekker naar buiten tot een bepaalde tijd savonds.. Ligt eraan hoe warm en hoe snel het donker word. Dan krijgen ze hun biks/meusli en savonds rond 10e hun kuil weer.
Madieke
Geplaatst: 02-06-13 08:33
Mijn PRE's krijgen kreudenmeusli zonder haver, dit zijn ontsloten granen met allerlei vitamine en minerale. De een krijgt 1 1/2 schep verdeeld over de dag, de ander 1 schep verdeeld over de dag. Verder krijgen ze 's-avonds nog een halve schep slobber zonder haver. Ik probeer ze zo min mogelijk suikers te geven, dus geen wortelen een appel is dan beter maar ook dit krijgen ze maar af en toe. De snoepjes die ze af en toe krijgen zijn kruidensnoepjes. Verder krijgen ze bijna onbeperkt ruwvoer en nu staan ze op het land. Dat ik ze zo min mogelijk suikers wil geven is niet omdat ze snel dik worden, maar omdat ik dit beter vind voor hun lijf...
Mijn 2 PRE's van 6/7 tot 6 op het land, waar bijna niks staat qua gras. Beide s' ochtends en s' avonds 3/4 basisbrok. Dus 1,5 kg per paard op een dag. In de stal onbeperkt voordroog.
Pandora2
Geplaatst: 02-06-13 09:09
Mijn PRE krijgt (beperkt ) hooi en strookbegrazing...geen granen of musli's meer....hij wordt veel te snel tonnetje rond, dus nu al iets meer dan een jaar op een klein dieetje En ik moet zeggen...hij heeft nog niet geschuurd dit jaar ( had de voorbije 3 jaar licht zomereczeem ) Hij werkt 4 à 5 x in de week, dressuur of een stevige buitenrit. Zijn energieniveau is nog altijd super !
BrankaZ
Geplaatst: 02-06-13 12:31
Mag het ook een Crusado zijn (Hispano)? Frío krijgt een kwart tot halve schep granenmix (met vit.korrel) en een kg subli sp verspreid over 2 porties. Wel aangevuld met een complete vitamine/sporen mix. Verder staat hij hele dagen op het land en krijgt op stal bijna onbeperkt hooi. Op het moment een mix van redelijk rijk met heel grofstengelig. Het is trouwens een paard dat niet heel snel te dik wordt.