Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik zal je de moeite besparen dat je aan instructeurs die alleen maar KWPN en andere warmbloeden rijden niet veel gaat hebben. Veel lezen over friezen en misschien bij de heer Tjeerd Bouwma het boek "Het Friese Paard" kopen. Daar leer je veel van. Overigens ik ben van mening dat de beste manier om de fries in galop te krijgen is kijken of mensen die er ervaring mee hebben hem een tijdje laten rijden of als je het liever zelf doet de correcte beenhulpen blijven geven en iedere keer een !tikje! op je eigen laars of als het dan echt niet meer kan op de kont (Niet voren! Daar begrijpen ze niks van). Overigens kan het zijn dat ze misschien niet genoeg energie heeft? De mijne had dat probleem ze had bijna geen energie. Hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt gehad
(Tevens een tip ga met vrienden op buitenrit en zorg ervoor dat je fries de rest achterna galoppeerd als de een gaat galoperen gaat de ander meestal mee)
Tanky schreef:Helaas gaat het op een buitenrit niet lukken.. Ze wordt dan erg zenuwachtig en ziet alles, ik denk omdat ze normaal alleen de bossen in gaat met oogkleppen op vanwege de kar.. Het lukt me al om kleine stukjes te draven, maar ze gooit er om de haverklap de rem op, omdat ze dan iets engs denkt te zien haha. Ook is het voor mij lastig om met anderen naar buiten te gaan, aangezien haar stalgenootje gepensioneerd is en er eigenlijk geen bekenden in de buurt hun paard hebben gestald. Ik blijf het buiten rijden gewoon doorzetten, want oefening baart kunst zeggen ze!
Dan zit er voorlopig niks anders op dan blijven longeren met en zonder mij er op, ook om haar conditie te verbeteren. En de tip van de balkjes ga ik ook zeker proberen, als ze over haar angst voor springbalken heen is![]()
Nog een laatste vraag: waar kan ik het boek 'Het Friese Paard' kopen en/of bestellen? Ik krijg het nergens gevonden, en op marktplaats krijg ik alleen informatie over het stamboek en dergelijke..
Ware het niet dat ze fout zat
. Nou ja, goed in ieder geval had ik reactie dus heb 1 rondje gedaan en toen gestopt. Nu gaat ze op been en stemhulp toch in galop en 99 van de 100 keer heb ik maar 1 keer hiervoor nodig. nazdarr schreef:ik heb zelf geen fries, maar mijn pony wou eerst ook heel moeilijk in galop en ging ook heel erg hard draven.
maar omdat ik merkte dat hij op buitenrit maar al te graag wou galopperen om vervolgens niet meer te stoppen was ik het zat.
ik ben met een zweep gaan rijden, zodra hij in galop moest een tikje gegeven. na een paar keer dat gedaan te hebben heeft hij er plots geen problemen meer mee.
mischien toch eens wat harder zijn? bij mij heeft dat geholpen. ik hoef nu niet meer met zweep te rijden bij wijze van.
Ankje11 schreef:Ik had in het begin alleen problemen met rechtergalop, die verdomde ze. Heb een maand of 2 alleen links gedaan en toen een keer geprobeerd om rechtsom weer aan te springen. In 2x keer gelukt! Helemaal blij.Ware het niet dat ze fout zat
. Nou ja, goed in ieder geval had ik reactie dus heb 1 rondje gedaan en toen gestopt. Nu gaat ze op been en stemhulp toch in galop en 99 van de 100 keer heb ik maar 1 keer hiervoor nodig.
Als je in de buurt woont wil ik je ook wel helpen, ik rij al heel wat jaartjes friesen.
.Tanky schreef:nazdarr schreef:ik heb zelf geen fries, maar mijn pony wou eerst ook heel moeilijk in galop en ging ook heel erg hard draven.
maar omdat ik merkte dat hij op buitenrit maar al te graag wou galopperen om vervolgens niet meer te stoppen was ik het zat.
ik ben met een zweep gaan rijden, zodra hij in galop moest een tikje gegeven. na een paar keer dat gedaan te hebben heeft hij er plots geen problemen meer mee.
mischien toch eens wat harder zijn? bij mij heeft dat geholpen. ik hoef nu niet meer met zweep te rijden bij wijze van.
Geloof me, met een zweep heb ik het ook geprobeerd.. En ik ga haar niet hard aanpakken, omdat ze al erg onzeker is onder het zadel, ik wil niet dat ze de galop en misschien ook de draf koppelt aan nare dingen..
) en overal wat ze eng vindt blijf je net zolang staan tot dat ze zo iets heeft van "Hé dit is helemaal niet eng" en dan loop je weer verder. Hoop dat je hier wat aan hebt gehad