Wit bij een fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

Wit bij een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:51

Hallo Mede bokkers.
Ik heb een vraagje. Ik wil heel graag met mijn nu 2,5 jarige merrie naar de 3 jarige keuring volgend jaar 2013.
Nu is er een maar. Ze heeft bij haar rechterhoef voor in de kootholte een redelijk grote witte plek zitten.
Nu hoor ik verhalen dat ik niet naar de keuring hoef te gaan omdat ze toch niet gekeurd kan worden.
( Ze is wel opgenomen in het stamboek).
Hoe denken jullie daar over of wat raden jullie aan ?

Sorry als het verkeerd staat !

Groetjes Fanny

Nicole288

Re: Wit bij een fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:53

Ik denk dat je op BKR het beste zit met dit topic, ik verplaats het voor je:

F-AM -> BKR

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:54

Staat daar niks over op de site van het stamboek? Ik weet dat een heel klein kolletje mag, maar volgens mij mag wit aan de benen niet.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:56

nee een fries mag geen wit hebben moet helemaal zwart zijn mijn fries had er ook een op haar been en dat mocht ook niet

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:35

Dit staat in het reglement:

1. Voor inschrijving in het stamboekregister voor hengsten en merries en het ruinenboek komen alleen paarden in aanmerking die volledig zwart zijn. Een aantal witte aftekeningen worden toegestaan bij de primering van veulens en de stamboekopname:
- aftekeningen aan het hoofd (kol) mits boven de ooglijn en met een maximale doorsnede van 3.2 cm. Enige witte haren boven de ooglijn zijn ook toegestaan
- witte (plekken in de) zolen
Niet toegestane aftekeningen zijn:
- aftekeningen aan het hoofd beneden de ooglijn
- aftekeningen aan het hoofd met een doorsnede, groter dan 3.2 cm.
- aftekeningen aan het lichaam (stekelharigheid)
- aftekeningen aan de benen, inclusief hoefwand.

2. Paarden en veulens met niet toegestane aftekeningen worden niet opgenomen in het stamboek en/of worden niet geprimeerd.
3. Bij de hengstenselectie worden strengere criteria gehanteerd voor de toegestane aftekeningen. Deze zijn weergeven in het reglement hengstenkeuring.
4. Aftekeningen mogen tijdens de primering van veulens en tijdens de stamboekopname van paarden niet weggewerkt/gecamoufleerd worden.
5. Aftekeningen worden weergegeven op het stamboekcertificaat.
6. Het KFPS kan in gevallen waarbij niet toegestane aftekeningen worden geconstateerd, eerdere keuringsresultaten (primering, stamboekopname) ongeldig verklaren.
7. In het geval niet toegestane aftekeningen het gevolg zijn van externe factoren en dit middels een (veterinaire) verklaring sluitend onderbouwd kan worden, zijn deze geen belemmering voor primering of stamboekopname. Dit is ter beoordeling van de KFPS-inspectie.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:50

Misschien dat je met der naar Barokpinto keuringen kunt gaan? (weet niet of die er al zijn?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:47

Hoe kan ze al opgenomen zijn in het stamboek? Of bedoel je veulenboek?

Als je nou niks had gezegd dan had je die witte vlek kunnen verven :D

Onzinnig trouwens lijkt mij dat de andere problemen die spelen binnen het Friese ras meer aandacht verdienen dan een sok of vlekje

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:16

Is het niet dat ze daar misschien een wondje heeft gehad en dat er witte haren zijn terug gegroeid ( ja het veranderd hoogst waarschijnlijk niets aan je vraag maar misschien dat je het eens moet overleggen bij het kfps)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:22

Staat deze aftekening ook op papier?? ( in haar paspoort / stamboek papier ). Want als deze er niet in staat zou het kunnen zijn dat het van een verwonding komt zoals hierboven vermeld. Als het er wel staat en je ook zeker weet dat het niet van een verwonding komt vrees ik dat de keurings comissie hier niet heel erg gelukkig van wordt.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:18

Het staat niet in haar veulen papieren. Alleen staat er enkele witte haren boven de ooggrens
In haar paspoort staat er ook niks. Camouflagr proberen ?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:49

Geen camouflage gebruiken!! Dat gaan ze zien. Je kan haar wss wel bij het barock pinto in laten schrijven, en dan is ze ook beter verkoopbaar als je haar ooit zou willen verkopen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:52

nou als ze opgenomen is int stamboek en ze heeft altijd al zo'n witte vlek gehad daarzo dan moeten ze dat toen toch ook gecamoufleerd hebben?

kheb ook wel eens gehoord dat ze gewoon (mensen) haarverf gebruiken :j :')

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:56

Ik denk dat aftekeningen bij benen verboden zijn... Maar ik weet het niet zeker.
Mischien is het een wondje geweest?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:00

Als het goed is, is ze als veulen geschetst/ haarkruinen en eventuele aftekeningen zijn geschetst. Als hier niets van op haar papieren staat ( geen aftekeningen aangegeven in haar veulenpapieren of paspoort) zou het van een verwonding kunnen komen. Dan kijken of je na kunt gaan of dit inderdaad zo geweest is, en daar dan een veterinaire verklaring voor aanvragen. Met deze papieren ( bewijs ve DA dat het van een verwonding komt) en het dus niet iets genetisch/erfelijks is, kun je haar gewoon als 3 jarige meenemen naar de keuring ( en dan kijken of ze haar goed genoeg vinden om inderdaad in het stamboek te worden opgenomen... )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:37

Als het paard met dit wit geboren is, is het wellicht als veulen niet naar de keuring geweest. Of heeft je paard in de tussentijd een verwonding opgelopen. Voor nu hoef je je paard niet meer voor opname aan te melden omdat het paard vanwege ongeoorloofd wit niet opgenomen zal worden in het stamboek.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:22

Ik denk dat het het beste is als je haar meeneemt naar barokpinto keuringen. Een fries mag geen wit hebben.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:59

Mijn Friese verzorg merrie heeft rechtsachter en heel klein wit vlekje van zo'n 2cm. Voor zover ik weet is zij naar keuringen gegaan en heeft daar ook premies gehaald enzo. Ze staat ook in Fries stamboek (tenminste dit is mij allemaal vertelt door de eigenaar).

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:01

'officieel' is wit geen mogelijkheid op keuringen.
maar vaker kijken ze er toch nog wel eens overheen (niet overal).
+ heel veel komen wel in stamboek omdat kleine plekkie nog niet opvalt als ze stamboek papieren krijgen ;)
(soms is het zelfs nog niet eens, haha)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:10

ik ou gewoon naar de keuring gaan , mijn fries is ook goedgekeurt voor het stamboek en heeft een witte rand boven zijn hoef.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:14

De vraag is van 2012....denk dat de merrie inmiddels wel gekeurd is...of juist niet natuuurlijk...maw..topic is een beetje oud.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:22

Waarom zou je een Fries laten keuren die niet voldoet aan de eisen?
Dat wit zit in de genen dus ermee fokken met papier kun je niet of mag je niet.

Maar je kunt wel veel plezier hebben van je paardje, en daar gaat het toch om (meestal).

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:55

Mijn Fries heeft een witte snor, ben benieuwd hoe ze daarover denken bij het KFPS :D

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:59

Gulpje schreef:
Mijn Fries heeft een witte snor, ben benieuwd hoe ze daarover denken bij het KFPS :D

:') _O-

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:02

Gulpje schreef:

Foto?!

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:13

onze fries heeft een wit voetje (witte hoef en witte sok)
staat dus ook niet in 't stamboek ;(