Onbekend vriesmerk Andalusische merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abraxas

Onbekend vriesmerk Andalusische merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 22:37

Hallo!
Ik heb sinds een weekje een prachtige Andalusische merrie.
Ze heeft een vriesmerk op haar rechterbil, een R met een soort van kroon/boog met een kruisje erover.
Ik heb het internet al afgezocht, maar tot nu toe waren mijn zoekpogingen tevergeefs.
Het enige wat ik tot nu toe weet is dat de R staat voor de stal waar ze gefokt is en het feit
dat het merk op haar rechterbil staat, wilt zeggen dat ze een merrie is.

Weet iemand mij er wat meer over te vertellen?

Afbeelding
Afbeelding

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 04:05

Wat wil je dan precies nog meer weten?

Het is misschien ook handig om te vertellen wat je zelf wel over haar weet...een naam,leeftijd,
heb je haar uit Nederland of Spanje?
Alleen een foto van een bil is wel erg weinig informatie.

Heb je geen papieren erbij gekregen???

Als je haar fokker/stal kent, kun je misschien daar verder informeren.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:08

chip ?

Abraxas

Re: Onbekend vriesmerk Andalusische merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 13:12

We willen juist de stal/fokkerij achterhalen :)
Ze heet Donna Valentina, 6 jaar, enkel een equipas.
We hebben haar gekocht in Wallonië en die man zei ons dat ze afkomstig is van Spanje,
maar we zijn er op dat moment ook niet verder op ingegaan..
Ik denk dat het merk er gewoon is opgezet voor de sier.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:16

In Spanje is verplicht om te chippen dus een paard als hij legaal op een transport heeft gestaan zou dus gewoon een chip horen te hebben, als ze een volle PRE is ze zoiezo gechipt dan kan je namelijk zoeken op stamboeksite naar haar afstamming etc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:22

Was er niet ooit een topic over verschillende brandmerken van spaanse en aanverwante paarden?

Iedere fokker in Spanje kan zijn eigen brandmerk hanteren wat geen garantie is dat het dier papieren heeft. Als in afstamming geregistreerd.

Er zijn ca 3500 verschillende brandmerken uit Spanje.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:26

Vriesmerk aan de rechterkant is wel iets wat een oficiele fokker zou doen , branden is makkelijker doet het in het vuur en huppa , ze hebben er dus wel werk van gemaakt iets wat raar is voor een amateur , heb je gechecked naar de chip ?

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:13

Ze is blijkbaar heir in België gechipt.. We weten écht niet veel over haar. Ze heeft in ieder geval geen papieren, enkel die equipas dan, maar daar staat ook niet veel informatie in op dat gebied.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:19

Om een paard te vervoeren heb je een gia nodig een soor transportvergunning van de oficiele dierenarts en die schrijfen ze niet uit als het dier niet gechipped is en geen paspoort heeft dus kan zijn dat het paard al lang in Belgie was of ilegaal vervoerd is , Ze heeft dus een Belgisch paspoort , chipnummer? Als je dit niet zeker weet kan ik het chipnummer nakijken bij ANCCE

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:29

Ik heb een tijdje geleden ook het brandmerk van mijn paard gezocht. Helaas niet gevonden. Op de site van de ANCCE kun je een heleboel brandmerken vinden. Misschien kun je daar eens tussen zoeken?

http://www.ancce.es/ver_asociados.php?menu=10

(ik hoop dat de link werkt)

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:33

Nou, dit komt bij mij dus over als...geen zuivere koffie, als je begrijpt wat ik bedoel!

(Ook in Nederland en Belgie is een chip al jaren verplicht, dus hoort hij v.a. 6 maanden gechipt te zijn en deze is al veel ouder!)
Bij wie heb je hem gekocht, als ik vragen mag?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:34

vriesbranden ze uberhaupt in Spanje?
zat ik me af te vragen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:34

Had ik al gekeken ,staat er niet tussen maar niet alle fokkers staan op de site.

Sommige fokkers vriesbranden iid

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:40

Chippen is in Spanje (bij een paard zonder stamboek) nog niet zo lang verplicht , maar die transportvergunning wel , voorheen hadden ze geen paspoort maar een soort kartonnen kaart met omschrijving paard en eigenaar en moest je met die dus de vergunning aanvragen , dus een paard wat vervoerd moest worden had dus altijd wel documentatie anders kwam hij het land niet uit tenminste niet legaal.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:46

Precies!

Iets klopt hier niet!
(hij mag nergens vervoerd worden zonder chip. En is niet bij het verkoopadres geboren, dus...)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:16

Als er 15 of 20 paarden in een oplegger gestopt worden, denk je dan echt dat emn onderweg tussen aldie paarden kruipt om te controleren of alle paspoorten die de chauffeur bij zich heeft ook daadwerkelijk bij de ingeladen paarden horen.

Koud kunstje om er thuis een aantal te laten zien met paspoort, maar daarvoor in de plaats andere mee te nemen. De passpoorten neem je daarna weer gewoon mee naar Spanje voor de volgende lading.
Echt er zijn zoveel paarden illegaal naar Nederland en Belgie vervoert. Zeker toen in Belgie chippen nog niet verplicht was.

Hety zal wel een raadsel blijven waar ze vandaan komt. Ik heb wel eens bij een handelaar meer dan 5 brandmerken zien hangen. Kon je kiezen welke je leuk vond.
Dit is wel een vriesmerk. Maar waarom zoveel geld dan daar voor uitgeven???

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:31

En andersom ook NL naar Spanje , heb zelf een Nlds paard geen chip , geen paspoort kocht hem in Spanje bijna zo van een transport af als 5 jarige , dus nu heeft hij een Spaans paspoort sinds een jaar of 2 , voorheen had hij zo'n kartonnen kaart.
Moet wel zeggen dat de laatste jaren iets meer controle is maar met de grenzen open rijden ze maar heen en weer

Wat raar is is het vriesmerk gewoon een broodhandelaar heeft dus niet het materiaal om dit te doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:03

misschien zijn tijdens het transport de papieren van deze per abuis met een ander paard meegegaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:05

of de belgische chipper heeft de spaanse chip over het hoofd gezien (reader stuk of verouderd)

maar laten we wel wezen, handelaren en fokkers zijn niet zo dom een goed paard voor een habbekrats te verkopen... dat geldt ook voor de Spanjaarden, die weten wel wat ze in huis hebben.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:01

of de chip stuk of op een hele vreemde plaats gezakt.

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:09

De vorige eigenaar had haar zo'n twee jaar, maar op haar equipas staat dat ze pas gechipt is in 2011, wat ik raar vind, want chippen is hier verplicht sinds 2008. We vroegen de vorige eigenaar naar de papieren, maar deze waren 'verloren geraakt in de brand', wat maar een vaag antwoord is. Ik weet trouwens ook niet of hij haar zelf uit Spanje heeft laten overkomen.
Maar jullie denken dus, als ze legaal vervoerd werd, dat ze een Spaanse chip zou moeten hebben en toch iets van papieren, al is het maar een transportvergunning?

Lijkt me allemaal inderdaad niet zo'n zuivere boel... Maakt uiteindelijk zoveel ook niet uit, hier staat ze goed. Volgende week proberen we naar de veearts te gaan, vragen of zij er eventueel nog iets over weet...

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:13

Zelf denken we nu dat ze helemaal nooit in Spanje is geweest, maar gewoon hier in Koksijde is gefokt, bij Ganaderia El Pajarito, omdat hun brandmerk precies overeen komt. We gaan hen eens mailen.
Kwam gisteren uit op hun oude website, stond dat brandmerk ook op.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:17

Ik heb ook eventjes gespeurt op internet voor je, maar zonderresultaat :( er zijn zoveeeeeeel brandmerken..

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:23

Vind het wel leuk dat jullie allemaal zo ijverig zoeken :p
Heb net een mailtje gestuurd naar El Pajarito, ben benieuwd naar het antwoord!

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:26

Inderdaad! gewoon ff mailen deze hebben hetzelfde teken...dan moet het haast wel zo zijn!
Zij kunnen je vast meer vertellen.