Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
laudi_summer schreef:We gaan ons paard verkopen omdat ze ons te pittig is, zijn haar niet meer echt de baas. (verwend) Ik ga er van uit dat het karakter van een fries milder is en dan die van ons.

mylittlejoy schreef:laudi_summer schreef:We gaan ons paard verkopen omdat ze ons te pittig is, zijn haar niet meer echt de baas. (verwend) Ik ga er van uit dat het karakter van een fries milder is en dan die van ons.
Niet meer? Dus in het begin ging het wel goed? Niet l*llig bedoeld, maar als je nu het ene paard weg doet omdat je er een verwend stuk vreten van gemaakt hebt en er niet meer mee om kan gaan, is het wellicht verstandiger om naar jezelf te kijken en daar wat te veranderen voor je een ander koopt en het verhaal weer van vooraf aan begint.
Ik wil niet zeggen dat het paard dat je nu hebt misschien niet wat "te veel" voor jullie is en jullie inderdaad beter een ander paard kunnen kopen, maar alleen een ander paard kopen lost niets op. Zelfs de meest brave en lieve paarden hebben opvoeding en leiderschap nodig.
Je doet er goed aan een milder paard te kopen, maar je doet er nog beter aan om ook zelf hulp erbij te zoeken en zelf te leren hoe je met een paard om moet gaan. Dan kan je voorkomen dat je een paard koopt dat nu heel braaf en lief is, maar straks bij jullie onhandelbaar blijkt te zijn.
Daarnaast is een paard dat net 8 maanden onder het zadel is, denk ik wat te groen voor jullie. 6 jaar is al niet oud, maar zeker als hij dan pas zo kort onder het zadel is, moet ie wel in de categorie schijndood vallen, wil dit goed gaan.
Van wat ik uit jouw verhaal haal, zou ik eerder op zoek gaan naar een wat oudere, bomproof gemaakte, brave goedzak die alles al heeft meegemaakt. Daarnaast zou ik voor jullie zelf hulp inschakelen (wellicht wat ervaren mensen op stal?) zodat het nieuwe paard ook niet verwend raakt.

Jenny_S schreef:Een fries is een paard wat vaak later word beleerd omdat ze er volgens kenners er later aan toe zijn ivm bouw enz. (heb hier zelf geen verstand van). Maar met andere woorden je kan deze 6 jarige vergelijken met een 3 tot 4 jarige KWPNer die dan 8 maanden onder het zadel is. Dus vaak niet geschikt voor 'beginners'
Nou kan deze fries natuurlijk een goedzak zijn en heb je gewoon mazzel
Mijn 6 jarige is superbraaf met kinderen, maar kan soms nog wel fel reageren met mij erop.
karakters zijn enorm verschillend. heb hele dominante gereden en ook erg werkwillende. ik heb nu een liever lui dan moe paard haha
Ik zou hem/ haar gewoon op proef vragen, dan kom je er snel genoeg achter
succes
oja zorg voor instructie bij een groen paard om in de toekomst problemen te voorkomen
papagroom schreef:Jenny_S schreef:Een fries is een paard wat vaak later word beleerd omdat ze er volgens kenners er later aan toe zijn ivm bouw enz. (heb hier zelf geen verstand van). Maar met andere woorden je kan deze 6 jarige vergelijken met een 3 tot 4 jarige KWPNer die dan 8 maanden onder het zadel is. Dus vaak niet geschikt voor 'beginners'
Mijn 6 jarige is superbraaf met kinderen, maar kan soms nog wel fel reageren met mij erop.
karakters zijn enorm verschillend. heb hele dominante gereden en ook erg werkwillende. ik heb nu een liever lui dan moe paard haha
succes
oja zorg voor instructie bij een groen paard om in de toekomst problemen te voorkomen
Onzin....Friezen met aanleg,worden gewoon met drie a vier jaar beleerd....6 jaar is voor een slimme Fries veel te oud,je kan er dan best nog een braaf dier van maken ,maar dan moet je wel wat in huis hebben..

papagroom schreef:Jenny_S schreef:Een fries is een paard wat vaak later word beleerd omdat ze er volgens kenners er later aan toe zijn ivm bouw enz. (heb hier zelf geen verstand van). Maar met andere woorden je kan deze 6 jarige vergelijken met een 3 tot 4 jarige KWPNer die dan 8 maanden onder het zadel is. Dus vaak niet geschikt voor 'beginners'
succes
Onzin....Friezen met aanleg,worden gewoon met drie a vier jaar beleerd....6 jaar is voor een slimme Fries veel te oud,je kan er dan best nog een braaf dier van maken ,maar dan moet je wel wat in huis hebben..