Wel of geen Arabo Fries? En waar te koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DooLittle55

Wel of geen Arabo Fries? En waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:43

Hallo,

Ik heb al jaren lang KWPNers en ben al een tijd aan het nadenken om een overstap te maken op de arabo fries (alleen onder het zadel en niet aangespannen). Nu heb ik al het een en ander gelezen op internet over de arabo fries maar ben benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over dit ras. Wat zijn de voor- en nadelen van dit ras? Is het een betrouwbaar/nuchter ras? Temperament? Geschikt voor de sport? Of meer voor recreatie? Wat is het verschil tussen een Fries en een arabofries? Wat is de beste bloedlijn? etc....

Verder ben ik benieuwd of iemand weet wat een betrouwbare handelsstal is voor arabo friesen? Waar zijn ze te koop? Of ken je toevallig nog iemand die er een te koop heeft staan? (grote ruin, 3-6 jaar)

Alle info is welkom :)
Ik ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt!

Angela

Re: Wel of geen Arabo Fries? En waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:49

Ik ken 1 arabo-fries, en dat is een prachtig paard. Ik heb er nooit op gezeten, maar mijn indruk is een heel pittig paard, zeker geschikt voor de sport, al is hij wel kijkerig (of dat was hij in ieder geval de keren dat ik hem gezien heb). Ik denk wel dat dit paard voor je door het vuur gaat als het de ruiter eenmaal 100% vertrouwd. Dit paard was door de vader van de eigenaresse gefokt en net niet goed genoeg als dekhengst. Hij is nu een klein jaar onder het zadel, maar ik heb hem al zeker een half jaar niet meer onder het zadel gezien. Indruk is dus die van een hengst die eerst vooral "stoer" moest zijn aan de hand, en daarna onder het zadel is gebracht (nu ruin). Geen wonder dat je daarbij dus de indruk krijgt van een pittig paard, wellicht dat dat anders is als ik hem nu weer zie.

Uitstraling had hij in ieder geval!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:31

Ik ben hier ook een tijdje info over aan het zoeken geweest, ik vond echter weinig info terug :(

Zelfs een fokker kon ik niet vinden. Jammer!

DooLittle55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:16

Bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad plaatjes om te zien.
Inderdaad balen dat er maar zo weinig over te vinden is op internet. Ik ben dan ook benieuwd of iemand nog tips heeft? En eventueel een naam van een fokker?

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:20

Volgens mij hebben ze bij De Holm in Zevenhuizen (Gr) af en toe Arabo Friezen te koop.
Dekhengsten hebben ze er zeker en denk dat hun ook wel fokkers weten in Arabo Friezen.
Moet je even googlen daar vind je hun site wel denk ik.

Edit: Gevonden http://www.de-holm.nl/

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:51

Ik weet niet of friseanforexport in friesland ze nog heeft.
Ik heb er 3 jaar geleden op 1 gereden bij hun.
Maar ik weet niet of ze daar nou mee gingen stopp
en.
Ik heb toch voor de fries gekozen.

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:42

Misschien een gekke vraag, wat is het verschil tussen een arabo fries en een 'gewone' fries?

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:02

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:04

KimM1705 schreef:
Misschien een gekke vraag, wat is het verschil tussen een arabo fries en een 'gewone' fries?

arabiesfries is: arabierXfries.
fries is gewoon een fries

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:16

nikkialex schreef:
arabiesfries is: arabierXfries.
fries is gewoon een fries

Nope, dit is niet waar, Een goede Arabo-Fries heeft slechts 10-20% Arabisch bloed met voor de rest hoofdzakelijk Fries bloed.

een arabofries is dus geen arabier x fries als zijnde 50/50. Deze zijn er wel hoor, kijk maar onderin mijn profiel :D

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:18

Ohhjohh, zo werd het mij altijd geleerd hahaha,
Naja dan weet ik dat ook weer!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:20

Bij http://www.hcaalders.nl/ hebben ze ook Arabo friese paarden en ook wel paarden te koop als het goed is, erg leuke mensen die goede paarden hebben.

LadyMier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:21

Ik rijd zelf ook een Arabo-fries, heerlijk dier..ze is vorig jaar gedekt door een arabo-fries dus we hebben op stal ook nog een merrieveulen staan, weet helaas geen stallen die ze verkopen.

DooLittle55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:44

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga de websites bekijken! Enne, als iemand er nog een te koop heeft of als je er eentje weet laat het me dan weten!

Lyvre90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:46

Ja idd wel jammer dat er zo weinig over te vinden is.
Wat ik ooit gehoord heb, is dat ze zelf een eigen stamboek hebben.
Ik heb altijd veel interesse gehad in een Fries, maar ik houd ook wel
van iets meer pit. Daarom zou ik ook wel iets meer over arabo friezen
willen weten...
succes met zoeken igg! ik moet toch nog enkele jaartjes sparen!

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:30

Hoi

Zelf heb ik ook een 4 j arabofriese merrie ( met papieren), en ze is niet schrikachtig, hier op stal staat ook een 5j fries, maar die schrikt voor alles, is ook slomer.
ruilen zou ik ze echt niet willen , ze is een echte schat, super braaf, het verschil verder met de friezen hier is dat ze sterker is op de achterhand ( als ze spelen in de wei) galoppeert veel meer , speelt veel.
heel nieuwschierig.
Kwa uiterlijk is er niks wat er verschilt, de meeste mensen dachten hier elke keer dat de fries de arabofries was ( ondanks dat hij een jaar ouder is een ook nog mannelijk)

Kijk eens bij waar de dekhengst Dark Laes staat.
Misschien kunnen die je helpen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:59

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:33

Lyvre90 schreef:
Ja idd wel jammer dat er zo weinig over te vinden is.
Wat ik ooit gehoord heb, is dat ze zelf een eigen stamboek hebben.
Ik heb altijd veel interesse gehad in een Fries, maar ik houd ook wel
van iets meer pit. Daarom zou ik ook wel iets meer over arabo friezen
willen weten...
succes met zoeken igg! ik moet toch nog enkele jaartjes sparen!

Er zijn tegenwoordig steeds meer friese paarden die werklustig zijn en pit hebben.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:31

stal okkema heeft ze ook geloof ik...

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:14

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:17

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:46

Arabo-Fries is niet domweg een kruising tussen een Arabier x Fries.
Het is een volwaardige Fries met een min of meer gecontroleerd percentage Arabieren-bloed, dit is bedoeld om vooral in de SPORT (wedstrijden) mee te kunnen komen tov de KWPN ers enz. Er wordt dan ook gestreefd naar meer uithoudingsvermogen, een zeker niet feller, maar wel werkwilliger karakter, en een wat rijpaard-typischer "look". Overigens geldt dit ook voor Arabo-Friezen in de mensport!
De Arabo-Friezen fokkerij is nog vrij jong, er is zeker een eigen stamboek.
De eerste generatie Arabo-Friezen begint nu in de sport te presteren.

Voorbeeld: de menner Jacques Poppen (met bewegingsbeperking) heeft recent de Arabo Fries P-Pyriet (Pepe) aangekocht en behaalt hier momenteel geweldige resultaten mee (zijn vrouw Eva rijdt dit paard onder het zadel). De reden: met zijn Fries en Tuiger viel het in de (internationale) wedstrijdsport wat tegen.
Zoek zijn website op!

In mijn dorp Zuidlaarderveen zit de fokker van bovengenoemde Pepe, de heer Roel van den Bos, die heeft heel wat leuks in aanwas lopen, ik ben er zelf vrijwel dagelijks en ken alle paarden, de merries, de huidige vbeulens, al jaren, en heb ook Pepe goed gekend!
Zijn zoon Robert-Roel van den Bos (specialiteit: mennen) weet ook alles over dit ras te vertellen, google maar eens naar diens website.
VandenBosdriving.

Diens vriend is Mark van de Donk, die de Arabo's met succes onder de man heeft gereden (ook Pepe), en tot enige tijd terug heeft hier in Zuidlaarderveen ook de Arabo FrieseDekhengst Eelke Hipke gestaan, en liep voor de kar bij Robert-Roel en onder het zadel bij Mark.

De vandenBossen kunnen je zeker wegwijs maken in de Arabo-Friezen wereld, op dit moment hebben ze van alles staan (jonge tweejarige hengsten, veulentjes, maar ook over de moeders die een jaar of 4 zijn valt volgens mij te praten).
Het gaat hier niet om een grote anonieme handelsstal, het is een beknopt, zeer persoonlijk gebeuren.

Voordat hier weer commentaar mijn richting op komt: ik heb een bonte Fries x Tinker van 8 jaar en een jonge bonte merrie Fries x Tuiger, van net 3 jaar en 2 Shetten, dus NIETS verder met de Arabootjes van doen, ook gaat mijn interesse daar niet naar uit, ik rijd geen sport of competitie, en wil dat ook niet.

Voor meer info, als je er zelf niet uitkomt, kun je me altijd PB-en.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:48

Boekhoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:50

Vrienden van ons verkopen prachtige Arabofriezen.
100% vertrouwd adres, echt goede paarden die eerlijk zijn in de omgang.
Kijk zelf maar eens op deze site http://www.arabofriesianforst.com/

Ze wonen in Duitsland, nabij Cochem de Moezel, het is zeker een bezoekje waard!

Groetjes van Heidi

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:52

Wij zoeken juist een bij/doorrijder voor op onze Nederlandse Arabo-Friezen stalhouderij, voor een binnenkort 5-jarige merrie... die is al beleerd onder het zadel, wordt (door mij, ik ben NIET de eigenaar van stal of paard) 3x per week gelongeerd, nu balkjes lopen, ze moet eens verder doorgereden worden.
Ik heb zelf eigen paarden van een heel ander type (zie Avatar foto) dus geen tijd voor en eerlijk gezegd buiten longeer-sessies ook geen zin in.
Hele leuke merrie (maar het is niet de bedoeling dat het bij longeren blijft, natuurlijk).

Het wordt niet betaald, het is een kleinschalige stalhouderij, waar persoonlijke aandacht voor paard en mens hoog in het vaandel staat.